بین الملل

پیشنهاد قزاقستان جهت پایان مذاکرات ایران، روسیه و ترکیه در «آستانه»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین سرخط نیوز، قزاقستان، میزبان دیرینه مذاکرات صلح سوریه بین روسیه، ترکیه و ایران موسوم به «روند آستانه» روز چهارشنبه پیشنهاد پایان این نشست‌ها را داد، اگرچه روسیه اعلام کرده این دیدارها می‌تواند در مکان دیگری ادامه یابد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» دیپلمات‌های ایران، روسیه و ترکیه این هفته برای بیستمین بار در «آستانه» پایتخت قزاقستان دیدار کردند تا درباره وضعیت میدانی، نقشه راه برای احیای روابط ترکیه و سوریه، حملات رژیم صهیونیستی و بسیاری از موضوعات دیگر گفت‌وگو کنند.

«کانات تومیش» معاون وزارت خارجه قزاقستان روز چهارشنبه خواستار پایان مذاکرات سه جانبه شد و گفت که اهداف محقق شده است.

 

قزاقستان از سال ۲۰۱۷ میزبان این نشست‌ها بوده است. یکی از بزرگترین اقداماتی که در آستانه اعلام شد، تقسیم اراضی سوریه به مناطق کاهش تنش بود که تحت نظارت کشورهای مختلف بود. روسیه، ترکیه و ایران در سال‌های اخیر برای گفت‌وگو بر سر موضوع سوریه، از روندی به عنوان «فرایند صلح آستانه» به منظور حل و فصل سیاسی بحران سوریه استفاده کرده‌اند

معاون وزارت خارجه قزاقستان به خبرنگاران گفت: «احیای روابط سوریه با اعراب در منطقه را می‌توان نشانه تکمیل روند آستانه در نظر گرفت. با در نظر گرفتن بازگشت سوریه به خانواده اعراب، پیشنهاد می‌کنیم که بیستمین نشست روند آستانه به طور رسمی به عنوان نشست نهایی اعلام شود.»

سه طرف مذاکره کننده حاضر در آستانه در بیانیه مشترکی پس از مذاکرات گفتند که نشست بعدی اواخر سال جاری برگزار خواهد شد.

«آلکساندر لاورنتیف» مذاکره کننده روس گفت: «نمی‌توانیم بگوییم که روند آستانه به پایان رسیده است. اما اگر قزاقستان تصمیم گرفته باشد که آنها باید به مکان دیگری منتقل شوند، ما در مورد آن بحث خواهیم کرد و یکی را انتخاب خواهیم کرد. وی گفت که روسیه، ترکیه و ایران می‌توانند به نوبت میزبان این جلسات باشند.

«علی اصغر خاجی» مشاور ارشد وزارت امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی و هیات همراه که برای شرکت در بیستمین نشست کارشناسان ارشد روند آستانه و چهارجانبه معاونان وزرای امور خارجه به قزاقستان سفر کرده‌اند، روز چهارشنبه با «میخائیل بوگدانف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا و معاون وزیر امور خارجه روسیه،‌ دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار دو طرف ضمن بررسی آخرین تحولات منطقه، درباره چگونگی پیشبرد و حل و فصل اختلافات بین سوریه و ترکیه تبادل نظر کردند و بر لزوم مبارزه با تروریسم و اعمال حاکمیت ملی سوریه بر سرتاسر خاک این کشور تأکید کردند(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

تیم تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای امور خاورمیانه. با توانایی درک عمیق از تاریخ و جغرافیا، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه خاورمیانه ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و استراتژیک، به شما دیدی کامل از رویدادهای خاورمیانه می‌دهم.