برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

چای ماسالا در درمان کبد چرب و رژیم لاغری آیا مؤثر است؟

آیا چای ماسالا لاغر کننده است؟

چای ماسالا یکی از انواع دمنوش‌های هندی محسوب می‌شود که از عطر و طعم بی‌نظیری برخوردار است. این نوشیدنی متشکل از انواع مختلفی از ادویه‌جات است. جالب است که این چای با شیوه‌های مختلفی تهیه می‌شود و البته در هر کدام از آن‌ها نیز مواد مختلفی با هم ترکیب خواهند شد. انتخاب هر کدام از این شیوه‌ها برای تهیه “ ” می‌تواند با توجه به سلیقه هر فرد انجام شود. مردم هند به این چای علاقه زیادی دارند و این نوشیدنی قدیمی و پرفایده را در منزل خود تهیه می‌کنند. این چای خوش طعم به دلیل ترکیب بی‌نظیر خود از خواص مفیدی برخوردار است و به همین دلیل مصرف آن می‌تواند تأثیر مثبتی بر وضعیت سلامتی داشته باشد. یکی از این تاثیرات مثبت، خواص چای ماسالا برای لاغری است. در این مطلب قصد داریم در مورد خواص مختلف چای ماسالا و بخصوص تأثیر آن بر کاهش وزن صحبت کنیم.

چای ماسالا چیست و چگونه تهیه میشود؟

درمان کبد چرب: چای ماسالا دارای طعمی تند بوده و از عطر خاصی برخوردار است. با این‌که ریشه این چای به کشور هند می‌رسد، اما این نوشیدنی در سراسر جهان طرفداران بخصوص خود را دارد. خوشبختانه امروزه تهیه این چای در هر نقطه‌ای از جهان به آسانی ممکن است. همان‌طور که می‌دانید برای تهیه چای سیاه تنها از آب استفاده می‌شود، اما برای تهیه چای ماسالا، علاوه بر آب، شیر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از افراد تمایل دارند برای دلچسب شدن طعم این چای، از شکر هم در تهیه آن استفاده کنند.

یکی دیگر از انواع چای برای رژیم لاغری به چای لاته معروف است که طعم بسیار خوبی داشته و افراد زیادی جزو طرفداران آن محسوب می‌شوند. برای تهیه چای لاته از چای ماسالا استفاده می‌شود. اما تفاوت چای لاته با چای ماسالا، در مقدار شیر بکار رفته برای تهیه آن است. اصولاً برای تهیه چای لاته از مقدار شیر بیشتری استفاده می‌شود.

چای ماسالا در منوی اکثر کافه‌ها وجود دارد، اما تهیه آن در منزل هم به آسانی ممکن است. در اکثر فروشگاه‌ها، چای ماسالای بسته‌بندی شده و چای ماسالای کیسه‌ای، در اختیار مشتریان قرار دارد. بنابراین می‌توان بدون کمترین زحمت این چای دلچسب و مفید را در منزل آماده کرده و از خواص بی‌نظیر آن بهره برد.

خواص چای ماسالا

مصرف چای ماسالا باعث گرم نگه داشتن بدن می‌شود. یکی از فواید استفاده از این چای باز شدن گرفتگی سینوس‌ها است. به همین دلیل مصرف آن باعث جلوگیری از بروز سینوزیت و سردرد خواهد شد. در حقیقت چای ماسالا دارای خواص درمانی بسیاری است و آن هم به دلیل وجود ترکیبات خاص گیاهی در آن است. مصرف چای ماسالا سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به همین دلیل از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

همچنین با مصرف این نوشیدنی مفید، قلب و عروق تقویت شده و عملکرد سیستم گوارش نیز بهبود می‌یابد. از خواص دیگر چای ماسالا می‌توان به خاصیت ضد التهابی آن اشاره کرد. مصرف این نوشیدنی، سبب بهبود ناراحتی‌های پوستی مختلف مانند جوش‌های به وجود آمده بر روی صورت می‌شود. البته نباید از خاصیت ضد سرطانی این چای نیز غافل شد. ترکیبات خاص موجود در چای ماسالا باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزادی خواهند شد که عامل بروز سرطان هستند. به این ترتیب می‌توان به خاصیت‌های درمانی این چای شفابخش پی برد.

برای شناسایی هر چه بیشتر خواص چای ماسالا، می‌توان به خواص هر یک از مواد به کار رفته در ترکیب آن توجه کرد. دارچین یکی از مواد اصلی به کار رفته در تهیه این چای محسوب می‌شود که دارای خاصیت ضد سرطانی است. مصرف این ادویه خوش عطر و بو می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ شود. از جمله دیگر مواد تشکیل‌دهنده چای ماسالا می‌توان هل را نام برد. این ادویه که تقریباً همه ما برای یک‌بار هم که شده طعم آن را همراه با چای سیاه تجربه کرده‌ایم، دارای خاصیت ضد عفونی‌کنندگی بوده و از طرف دیگر شادی‌آور است و باعث افزایش شادی و نشاط در فرد خواهد شد. همچنین باید این نکته را ذکر کرد که مصرف هل باعث سلامتی اندام‌هایی مانند کلیه، ریه و قلب خواهد شد.

زنجبیل و میخک نیز از جمله مواد اصلی تشکیل دهنده چای ماسالا محسوب می‌شوند که هر کدام از آن‌ها دارای خواص منحصر به فردی هستند. مصرف زنجبیل می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. همچنین این ادویه باعث بهبود علائم آسم شده و دارای خواص ضد سرطانی است. میخک موجود در چای ماسالا هم دوست دستگاه گوارش بوده و باعث بهبود عملکرد آن خواهد شد.

البته پیش از مصرف چای ماسالا باید این نکته را در نظر داشت که فرد نباید به ادویه‌های بکار رفته در ترکیب این چای، مانند زنجبیل یا دارچین، حساسیت داشته باشد. این چای سرشار از ادویه‌های مختلف بوده و پیش از استفاده از آن حتماً باید از عدم حساسیت نسبت به ادویه‌های بکار رفته در ترکیب آن اطمینان حاصل کرد.

بهترین چای برای کبد چرب | تجربه لاغری با چای ماسالا | چای ماسالا برای جوش صورت

 کاهش وزن با چای ماسالا

یکی از فواید مهم چای ماسالا پیشگیری از چاقی و اضافه وزن است. با قرار دادن این نوشیدنی در رژیم غذایی روزانه، می‌توان به کاهش وزن و تناسب اندام دست یافت. این چای پرخاصیت به دلیل دارا بودن موادی از جمله فلفل سیاه در ترکیب خود، می‌تواند از تجمع چربی جلوگیری کرده و از طرف دیگر متابولیسم بدن را افزایش دهد.

بهبود عملکرد سیستم گوارش

باید گفت که استفاده از چای ماسالا باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کاهش التهابات آن خواهد شد. به این ترتیب، با مصرف این نوشیدنی، فرایند هضم غذا به صورت راحت‌تری انجام می‌شود.

رفع حالت تهوع

مصرف چای ماسالا در دوران بارداری به رفع حالت تهوع کمک خواهد کرد. ولی باید توجه داشت که نباید در مصرف این نوشیدنی در زمان بارداری زیاده‌روی شود. کافئین موجود در این چای سبب خواهد شد نوزاد با وزن کمتری متولد شود. همچنین در موارد شدیدتر احتمال سقط جنین وجود دارد.

چای ماسالا به صورت گرم و سرد قابل استفاده است. اما باید توجه داشت که برای بهبود هرچه سریع‌تر آنفولانزا و سرماخوردگی بهتر است که این نوشیدنی به صورت گرم استفاده شود.

پیشگیری از ابتلا به دیابت

با توجه به اینکه در حال حاضر شیوع دیابت افزایش چشمگیری داشته است، اکثر افراد به دنبال راهی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند. خوشبختانه مطابق با تحقیقات انجام شده، مصرف چای ماسالا تأثیر مثبتی بر پیشگیری از ابتلا به دیابت دارد. از آنجایی که ترکیبات موجود در این چای حساسیت بدن به انسولین را افزایش می‌دهند، مصرف آن تأثیر زیادی در کاهش قند خون دارد. بنابراین با داشتن یک برنامه‌ریزی مداوم و منظم برای مصرف چای ماسالا، می‌توان از بروز این بیماری در آینده پیشگیری کرد. البته در این مورد حتماً باید توجه داشت که همراه با این نوشیدنی خوراکی‌های شیرین مصرف نشود.

کنترل فشار خون

فشار خون بالا می‌تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد و سبب مختل شدن زندگی روزمره شود. اما در میان مواد غذایی گوناگون موارد زیادی وجود دارند که باعث تنظیم فشار خون و جلوگیری از نوسانات آن می‌شوند. در میان انواع نوشیدنی‌ها نیز چای ماسالا با تنظیم گردش خون از بالا رفتن فشار، جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از نفخ

اکثر افراد در طول روز برنامه غذایی مناسبی در پیش نمی‌گیرند و به همین دلیل با نفخ شکم مواجه می‌شوند. چنین حالتی فرد را با مشکلات زیادی روبرو کرده و نظم زندگی را برهم می‌زند. بنابراین باید به دنبال راهی برای رفع چنین مشکلی بود. چای ماسالا که دارای ترکیبات با ارزشی است از خاصیت ضد نفخ برخوردار است، ضمن اینکه با کمک به فرایند هضم غذا سبب پیشگیری از بروز نفخ خواهد شد.

خواص چای ماسالا برای لاغری

همان‌طور که اشاره شد، یکی از خواص مهم چای ماسالا تأثیر آن بر لاغری و جلوگیری از به وجود آمدن اضافه وزن است. از آنجایی که برای تهیه این نوشیدنی از شیر استفاده می‌شود و با توجه به اینکه شیر منبع مناسبی از پروتئین محسوب می‌شود، مصرف آن باعث به وجود آمدن احساس سیری در فرد خواهد شد. به این ترتیب مصرف این چای به دلیل دارا بودن شیر علاقه فرد برای پرخوری کاذب را از بین خواهد برد. بعضی این چای را بهترین نوشیدنی برای لاغری می‌خوانند. در اکثر موارد از این چای به عنوان میان‌وعده‌ای سالم و مقوی استفاده می‌شود.

تعادل در رعایت در مصرف شکر همراه با چای ماسالا

اگر علاقه زیادی به صرف این نوشیدنی پرخاصیت دارید، حفظ تعادل در مصرف شکر همراه با آن امری ضروری است. در حقیقت باید گفت برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از خواص این چای به خصوص در زمینه کاهش وزن و لاغری باید از شکر بسیار کمی همراه با آن استفاده کرد.

شیر موجود در ترکیب این چای نیز سبب افزایش کالری چای ماسالا خواهد شد. توصیه می‌کنیم در صورت استفاده از چای ماسالای بسته‌بندی، حتماً به میزان شکر به کار رفته در تهیه آن دقت کنید. استفاده از مواردی که شکر کمتری در ترکیب آن‌ها به کار رفته است، می‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد.

در این مطلب سعی کردیم شما را با خواص چای ماسالا، طرز تهیه آن و همچنین خاصیت این چای بر کاهش وزن و لاغری آشنا کنیم. اگر قصد دارید برای مصرف روزانه خود چای ماسالای باکیفیت تهیه کنید، می‌توانید با کارشناسان باتجربه در این زمینه مشاوره کنید. مطالب موجود در این سایت به شما کمک می‌کند تا انتخاب مناسبی داشته باشید