برترین های کسب و کارعمومی

چگونه یک روف گاردن ارزان و اقتصادی بسازیم؟

ساخت روف گاردن ارزان

ساخت در این سال ها به یکی از علاقمندی های مهم مردم تبدیل شده است. به خصوص در دوران قرنطینه خانگی که دسترسی به طبیعت اهمیت زیادی پیدا کرده، ساخت بالکن، پاسیو سبز و روف گاردن نیز به شدت گسترش پیدا کرده است. اما با وجود احساس نیاز مردم برای داشتن باغچه ای در محیط زندگی، هزینه های نسبتا زیاد آن یکی از مهمترین مانع ها است. با آموزش اصول ساخت روف گاردن به همراه روش های خلاقانه بسیاری از افراد می توانند یک روف گاردن ارزان ایجاد کنند. به این ترتیب مردم با کمترین هزینه سطح سبز را در شهر افزایش می دهند و ضمن برخورداری از مزایای ارتباط با طبیعت،به بهبود کیفیت محیط زیست شهری نیز کمک می کنند. کارشناسان ما در این مطلب شما را با روش های اجرای روف گاردن ارزان آشنا خواهند نمود.

اجرای روف گاردن ارزان | فروش محصولات روف گاردن | قیمت روف گاردن

روف گاردن  ارزان به چه روف گاردنی گفته می شود؟

در ابتدا باید بدانیم که معیار گران بودن یا ارزان بودن، معیاری نسبی است. و بسته به میزان درآمد/هزینه در هر گروهی از جامعه تعیین می شود. به طور مثال ساخت یک روف گاردن با مساحت ۱۰۰ مترمربع در منطقه یک یا دو حداقل یکصد و پنجاه میلیون هزینه دارد. در نتیجه ساخت این روف گاردن با مبلغ یکصد میلیون تومان، ارزان محسوب می شود. این در حالیست که ساخت فضای سبز حیاطی با همان مساحت در مناطق دیگر تهران حداقل هفتاد میلیون تومان هزینه دارد که به نسبت هزینه کلی ساخت بنا برای سازنده می تواند زیاد باشد.

معیار مقایسه ما در این متن درآمد و هزینه کرد کلی جامعه است. به این ترتیب که برای ساخت روف گاردن ارزان باید به سرانه پس اندازه عموم مردم توجه کرد. و اینکه از این میزان پس اندازه چه مقداری ممکن است به ساخت روف گاردن اختصاص داده شود. شاید بتوان گفت با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی بین ۵ تا ۱۵ میلیون از سرانه پس انداز خانواده ها بتواند برای ساخت فضای سبز جدید استفاده شود. پس نکاتی که در این متن ارائه شده است با توجه به این میزان بودجه در نظر گرفته شده است.

روش های برنامه ریزی برای ساخت روف گاردن ارزان

روش اول:

در روش اول طرح مورد نظر جهت طراحی پشت بام ارزان؛ از قبل انتخاب شده است. ساخت و اجرای این طرح طیف هزینه ی مشخصی از یک حداقل تا یک حداکثر خواهد داشت. که نقطه ای از این طیف هزینه برآورد شده، هماهنگ با بودجه در دسترس است. به این ترتیب نوع متریال و هزینه اجرا  طوری مدیریت می شوند که بتوان با بودجه در دسترس طرح مورد نظر را تامین کرد.

روش دوم:

در روش دوم  بودجه مشخصی برای ساخت روف گاردن اختصاص داده شده است. در این حالت انواعی از با این مقدار بودجه قابل اجرا هستند. و طرح مورد نظر از بین این گزینه های انتخاب می شود. تا با بودجه هماهنگی داشته باشد.

هیچ یک از این دو روش بهتر از دیگری نیستند. و بیش از هر چیز به این بستگی دارند که کدام یک از گزینه های بودجه یا طرح از اول در دسترس باشد. و اگر بودجه ای نسبی و طرحی نسبی در دسترس بود، این دو فاکتور با توجه به یکدیگر تعدیل می شوند. تا ضمن ساخت طرح دلخواه، هزینه ی بیشتری بر فرد تحمیل نکنند.

به یاد داشته باشید میزان هزینه کرد بر اساس هدف و طرح انتخابی شما می تواند از یک حداقل تا حداکثر قابل تغییر باشد. بهترین انتخاب، هزینه کردن مابین این دو طیف است. که بتوان روف گاردنی با کیفیت و عملکرد مناسب داشت. ضمن آنکه هرگز نباید کیفیت یا کمیت را در ساخت روف گاردن فدای یکدیگر کرد؛ پس تلاش کنید تا این دو فاکتور را با هم در طرح و اجرا لحاظ کنید.

انتخاب هایی که هزینه ساخت روف گاردن را کاهش می دهند

محدود کردن سطح روف گاردن

سطح ساخت روف گاردن را محدود کنید. هزینه ساخت بر اساس متراژ بالا می رود. پس هرچه سطح بزرگتری را در نظر بگیرید، هزینه افزایش پیدا خواهد کرد. با توجه به بودجه خود محدوده ی مشخصی را برای روف گاردن انتخاب کنید. و در آنجا فضایی مجزا بوجود بیاورید؛ و با استفاده از دیواره های متحرک چوبی یا گیاه می توان روف گاردن را محصور کنید. به این ترتیب حس باغ بیشتر تداعی می شود. نگران بقیه بخش بام نباشید. حتی اگر همه بام را تبدیل به روف گاردن کنید، طبق تجربه مردم تنها از یک بخش آن به طور ثابت استفاده می کنند!

استفاده از باکس کشت

استفاده از ، گلدان و فضای کاشت متحرک عموما هزینه کمتری از ساخت باغچه های ثابت دارد. استفاده از باکس کشت، ایزولاسیون تخصصی ضد ریشه را از هزینه ها حذف می کند. بخش زیادی از هزینه ساخت روف گاردن به ایزولاسیون آن مربوط است که اهمیت زیادی نیز دارد. از آنجا که رشد ریشه در محیط فلاورباکس ها متحرک قابل کنترل است، نیاز به ایزولاسیون ندارد. و همان ایزولاسیون پایه بام برای جلوگیری از نفوذ آب کافی خواهد بود.

کاربرد مبلمان دست دوم

از اضافی در خانه برای روف گاردن استفاده کنید. و یا مورد نیاز را از دست دوم فروشی ها تهیه کنید. در ساخت روف گاردن کوچک معمولا به یک محل نشیمن و یک میز نیاز است. که می تواند شامل یک یا دو صندلی، یک راحتی بزرگ یا جعبه های چوبی رنگ شده باشد. این نوع استفاده از مبلمان قدیمی علاوه بر کاهش هزینه به کاهش تولید زباله نیز کمک خواهد کرد. همینطور از وسایل تزئینی مانند تابلو، شمع و مجسمه های بدون استفاده نیز می توانید برای تزیین فضا استفاده کنید.

ساخت ظروف کشت خلاقانه از وسایل بازیافتی

از ظروف زباله ی قابل بازیافت برای کشت گیاه استفاده کنید. قوطی های فلزی و پلاستیکی، ظروف شکسته چینی، کفش و هر فضایی که بتواند مثل گلدان عمل کند برای کشت قابل استفاده است. همینطور جعبه های پلاستیکی یا چوبی بدون استفاده می توانند به فلاورباکس تبدیل شوند. این نوع استفاده خلاقانه از وسایل می تواند فضایی مختص به شما ایجاد کند.

استفاده از انواع آبیاری دستی

برای آبیاری از آب پاش دستی یا شلنگ آب استفاده کنید. و اگر برنامه ای برای آبیاری بهتر داشتید می توانید سیستم آبیاری قطره ای را تنها با لوله و قطره چکان اجرا کنید. لوله اصلی به شیر برداشت آب متصل می شود و در بازه ی زمانی مشخص به شکل دستی شیر آب باز و بسته می گردد. توجه داشته باشید بیشتر هزینه سیستم های آبیاری معمولا به پمپ آب، جعبه کنترل و شیرهای برقی مربوط می شود. بدون این تجهیزات، هنوز هم می توانید سیستم آبیاری نیمه اتوماتیک داشته باشید.

ساخت خاک ترکیبی برای روف گاردن

را در صورت امکان به صورت خاک و کود جدا تهیه کرده و با نسبت مناسب ترکیب کنید. هزینه کیسه های خاک آماده در مقدار زیاد می تواند گران باشد. همیشه قبل از خرید، هزینه دقیق هر دو روش را دقیق تعیین کنید؛ و روش کم هزینه تر را انتخاب کنید.

خرید گیاهان از مراکز اصلی تولید

برای تهیه گیاهان به بازارهای مرکزی فروش گیاه و یا گلخانه های خارج شهر مراجعه کنید. مراکز تولیدی به دلیل عرضه بدون واسطه قیمت مناسب تری خواهند داشت. ضمن آنکه در گلخانه ها می توانید گیاه با گونه، سایز و حتی ظاهر مناسب را انتخاب کنید. همینطور بسیاری از گلخانه داران به دلیل آشنایی با روش پرورش و نگهداری گیاهان توصیه های مفیدی می توانند داشته باشند.

محاسبه هزینه های جاری در بودجه بندی

هزینه رفت و آمد، حمل و نقل و هزینه زمانی را در محاسبات خود در نظر بگیرید. برای ساخت روف گاردن در تهران گاهی نیاز به رفت آمدهای زمان بر و پر هزینه است. با در نظر گرفتن این هزینه ها گاهی خرید از بازارهای نزدیک که قیمت بیشتری از گلخانه ها دارند می تواند مقرون به طرفه باشد.

حذف هزینه اجرا و انجام کارهای اجرا توسط خود فرد

و در آخر هزینه اجرا را تا حد امکان حذف کنید. همانطور که در مقاله هزینه های ساخت روف گاردن توضیح داده شد، هزینه اجرا تقریبا ۳۰% از هزینه خرید متریال است. متریال و طرحی را انتخاب کنید که خودتان بتوانید اجرا کنید. به این ترتیب فرآیند ساخت باغ دلپذیرتر هم می تواند باشد. برای گلدان زنی، نصب دبواره ها و کف پوش می توانید دستورالعمل درست را از فروشنده بخواهید. با این روش بودجه ی بیشتری برای خرید محصولات با کیفیت تر خواهید داشت.

مراحل ساخت روف گاردن ارزان

مرحله اول :

فضای مورد نظر را انتخاب کنید. انتخاب فضا بر اساس میزان نور، باد، دسترسی به آب و برق، مقاومت سازه، دید، اشراف و هر عاملی که بر طرح شما موثر است انجام می شود. ضمن آنکه باید اجازه ساخت از سایر ساکنین گرفته شود. و از مقاومت سازه ای و ایزولاسیون آن هم اطمینان کامل داشته باشید.

مرحله دوم:

عملکردهای دلخواه در فضا را بنویسید (مطالعه، تفکر، صرف غذا و ….) و بر این اساس طرح مورد نظر را تهیه کنید. طرح را بر روی کاغذ ترسیم کنید. و قبل از شروع به کار آنقدر روی طرح کار کنید تا مطابق میل و بودجه شما باشد.

مرحله سوم:

لیست تجهیزات مورد نیاز برای ساخت فضا را بر اساس طرح بنویسید. این وسایل شامل بزرگترین آنها تا کوچکترین آنها خواهند بود. (کف پوش، دیوار متحرک، محل نشیمن، میز، فرش، کوسن، روشنایی،سایه بان، گلدان، گیاه، وسایل اولیه باغبانی، آب پاش، رنگ، قلمو و غیره)

مرحله چهارم:

از لیست مورد نظر مواردی را که در خانه موجود است حذف کنید. (مثلا دو صندلی چوبی قدیمی و ۳ گلدان گل رز در حال حاضر دارید که می توانید در روف گاردن استفاده کنید.)

طراحی دکوراسیون روف گاردن با مبلمان های دست دوم و آویزهای بدون استفاده

مرحله پنجم:

در لیست باقیمانده، وسایلی را که می توانید بسازید و یا با هزینه خیلی کم تهیه کنید، مشخص کنید و هزینه ساخت آنها را محاسبه کنید. ( مثلا برای تبدیل قوطی های فلزی به گلدان نیاز به رنگ و قلمو خواهید داشت. یا برای تهیه کوسن نیاز به پارچه برای رویه ی آنها دارید. )

مرحله ششم:

گزینه های باقیمانده شامل مواردی است که آنها را ندارید. و یا به راحتی و با هزینه کم نمی توانید تهیه کنید. این موارد معمولا شامل یک یا دو گزینه از مبلمان، گیاه و گلدان خواهد بود. توجه داشته باشید در روف گاردنهای تخصصی معمولا یک سوم هزینه مربوط به ایزولاسیون و پایه است. یک سوم مربوط به سازه های معماری و مبلمان اولیه. و یک سوم آخر مربوط به خاک و گیاه. در انواع روف گارنهای پیش ساخته و کوچک این نسبت بین سازه و گیاه می تواند نصف به نصف نیز باشد.

مرحله هفتم:

در روف گاردن های ارزان بهتر است مبلمان های کلیدی مانند محل نشیمن، میز یا سایه بان با قیمت مناسب و هماهنگ با وسایل موجود خریداری شود. به شکلی که حداکثر نصف بودجه را به خود اختصاص دهد. و گیاهان بر اساس هزینه باقیمانده بودجه بندی شوند. اما باید توجه داشت که در های کوچک، گیاهان اثر زیادی بر طرح دارند. به همین دلیل حتی می توان تا دو سوم بودجه را در صورت امکان به خرید گیاهان اختصاص دارد.

مرحله هشتم:

برای خرید مناسب گیاهان با کمترین هزینه هم بهتر است به نسبت های گیاهی در طراحی توجه کنید. در بسیاری از موارد گیاهان انتخاب شده همه از یک گروه هستند. به طور مثال همه بوته ای یا پوششی هستند. اما ترکیب مناسب گیاهی شامل هر سه گروه و یا حداقل دو دسته خواهد بود. از آنجاکه گونه های درختچه ای به دلیل هزینه بالا کمتر در روف گاردنهای ارزان استفاده می شوند؛ می توان از گونه درختچه ای یک عدد و به صورت نقطه کلیدی طراحی استفاده کرد. و نسبت سایر گیاهان شامل ۳/۱ بوته ای و ۳/۲ پوششی باشد. تناسب درست از حجم، بافت و رنگ گیاهان ترکیب مناسبی را بوجود می آورد.

طراحی هایی که تنها از یک نوع گیاه استفاده کرده اند. و یا تنها به چند گونه مشخص محدود شده اند عموما از نوع طراحی های مینیمال، مدرن و یا رسمی هستند. این نوع طراحی با وجود گونه های محدود در صورت طراحی درست فضای متفاوتی می تواند ایجاد کند.

نکات پایانی در ساخت روف گاردن ارزان

  • برای بهبود طراحی در روف گاردن ارزان می توانید از ابتدا و براساس وسایل موجود تم، طرح یا الگوی فضا را تعیین کنید. اینکه فضا گرم و دوستانه، رسمی، شلوغ و پر تنوع ، ساده و یا مینیمال باشند. مبلمان از وسایل خانگی و بازیافتی، یا مدرن و یکدست باشند. و حتی اینکه تم رنگی روف گاردن گرم یا سرد باشد. تعیین این نکات با محدود کردن انتخاب ها می تواند به ساخت فضای هماهنگ و متعادل کمک بسیاری کند. در بسیاری موارد گزینه های زیاد باعث انتخاب های نامتناسب می شوند.
  • اگر هزینه ای از بودجه مورد نظر باقیماند، لطفا آن را خرج نکنید. یک فضا برای کامل شدن نیاز به استفاده در زمان دارد. با تجربه کاربرد فضا می توانید نیازهای جدید یا کمبودها را پیدا کنید. و یا برای نگهداری از مبلمان و گیاهان نیاز به هزینه بیشتری داشته باشید. این صندوق ذخیره می تواند برای هزینه های بعدی به کار رود.