کمبودها را با نور و رنگ جبران کردیم
«در نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» قصهای داریم که به لحاظ مفهومی باید به درستی به تماشاگر ریزبین این روزها ارائه شود. بنابراین سعی شد یکسری از کمبودها را با کمک رنگ و نور جبران کنیم. این اتفاق کاری کرده است تا آنچه تماشاگر بر روی صحنه میبیند قابل باورتر باشد و گیرایی لازم را به دست آورد. »
به گزارش سرخط نیوز، اینها بخشی از جملات طراح نور«تنهاتر از مسیح؛ راه سرخ» است که با اشاره به پیشرفت های محتوایی و فنی نمایش های میدانی درباره وضعیت طراحی نور در این گونه نمایشی توضیحاتی ارایه کرد.
در ادامه مشروح صحبتهایش را میخوانیم:
چهارمین فصل از نمایش «تنهاتر از مسیح؛ «راه سرخ» روایت اتفاقات و ماجراهای تاریخی از عید غدیر خم تا عاشورای ۶۱ هجری است؛ عباس رحمانیپور درباره این نمایش گفت: من از اولین فصل، با نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» همکاری داشتهام و در این فصل شاهد تغییرات بسیاری هستیم. این تغییرات هم در بخش محتوا و قصه و هم در تکنیک رخ داده است. نور نیز از این قاعده مستثنا نبوده و دستخوش تغییرات شده است.
او افزود: به جرات میتوانم بگویم نمایشهای میدانی روز به روز در زمینههای مختلف در حال پیشرفت است. فصل چهارم «تنهاتر از مسیح» هم چون قصهای متفاوتتر از قبل دارد در نتیجه تکنیک و پیشرفتهای به روز به کمک آن آمده تا کار جذابتر و دیدنیتر از قبل شود.
رحمانیپور با اشاره به حضور ۱۱ نفر به عنوان عوامل پشت صحنه در بخش نور بیان کرد: برای این که در بخش نور نیز بتوانیم بهترین عملکرد خود را ارائه دهیم، تیم طراحی نور را وارد چالش تازهای کردیم که امیدوار هستم از این چالش با موفقیت بیرون آمده باشیم. چون تلاش شده از امکانات و تجهیزاتی که در اختیار ما قرار داده شده است به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. تلاشم بر این بود به سمت شیوه ای از نورپردازی بروم که قصه را بتوان بهتر روایت کرد.
او ادامه داد: در نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» قصهای داریم که به لحاظ مفهومی باید به درستی به تماشاگر ریزبین این روزها ارائه شود. بنابراین سعی شد یکسری از کمبودها را با کمک رنگ و نور جبران کنیم. این اتفاق کاری کرده است تا آنچه تماشاگر بر روی صحنه میبیند قابل باورتر باشد و گیرایی لازم را به دست آورد.
رحمانیپور با اشاره به آیتمی که در آن از ۱۸ پلان نوری استفاده شده است گفت: خوشبختانه با توجه به تجربهای که در کارهای قبلی داشتهام در فصل چهارم «تنهاتر از مسیح» به مدلی رسیدیم که در یکی از آیتم ها نزدیک به ۱۸ پلان نوری وجود دارد و نور نزدیک به ۱۸ بار تغییر میکند. در واقع با این کار در تلاش هستیم با استفاده از فضاسازی که با نور انجام میدهیم به روند قصه پردازی نیز کمک کنیم.
طراح نور «تنهاتر از مسیح،راه سرخ» با اشاره به پیشرفت نمایش میدانی عنوان کرد: به عنوان کسی که در بخش نور مدتهاست فعالیت دارم با توجه به تنوع قصههایی که از تا به امروز شاهد بودهایم، می توانم شهادت دهم پیشرفتهای خوبی حاصل شده است. این صحبت به هیچ عنوان اغراق نیست و با نگاه کاملا کارشناسی بر این موضوع تاکید دارم. از این رو خوشحال هستم که وجود قصههای متنوع باعث شده تا تمام گروهها در نمایش میدانی به دنبال طراحی جذاب و حرفهای باشند. قصه خوب کاری خواهد کرد تا عوامل پشت صحنه به تکاپو بیافتند و بهترینهایشان را عرضه کنند. این موضوع باعث میشود اجراها ساکن نباشند و تنوع و اصلاح همچنان تا آخرین شب ادامه داشته باشد.
رحمانی پور در پاسخ به این که مهم ترین مشکلات بخش طراحی نور در نمایش های میدانی چیست، گفت: فارغ از فکر، ایده و طراحی باید ابزارهای حرفهای نیز موجود باشد. با توجه به شرایط حال حاضر کشور متاسفانه به روز شدن ابزار و تجهیزات به سختی انجام میشود.
او افزود: با این وجود علی اسماعیلی به عنوان تهیه کننده در تلاش است امکانات مورد نیاز را برای تیم پشت صحنه از جمله در بخش نور فراهم کند مثلا میز نوری که در اختیار داریم به روز است. این میز نور در بالا رفتن کیفیت کار بسیار موثر بوده. سیستم پروژکتور و آنالوگ بر روی یک میز ترکیب شده و کار را بسیار سادهتر کرده است. از این رو در حال حاضر به جای ۲ اپراتور یک اپراتور داریم. البته ابزار، بخشی از کار است و اینکه چگونه از آنها استفاده شود نیز بخش مهم دیگری است که یک قصه خوب میتواند در این زمینه تاثیر مستقیم بگذارد.
او همچنین با اشاره به این که دقت در هماهنگی دیگر چالش عوامل فنی نمایش های میدانی است، گفت: نمایش میدانی زنده است و در فضای باز اجرا می شود و به دلیل عوامل جوی ممکن است اتفاقات غیر قابل پیش بینی رخ دهد. برای همین در اجرای نمایش میدانی هماهنگی جلوه های ویژه با بخش نور بسیار مهم است و از قبل این هماهنگیها با دقت انجام میشود. حرکت درست نور بستگی به اسپشیال دارد تا نورها و رنگها بتوانند خودشان را به خوبی نشان دهند. اگر این هماهنگی به درستی انجام نشود مقداری کیفیت کار پایین خواهد آمد. لذا یکی از چالشهای مهم برای عوامل پشت صحنه فضای بازی است که صحنه اجرای نمایش میدانی در آن قرار میگیرد.
عباس رحمانیپور درباره واکنش مخاطبان پس از تماشای «تنهاتر از مسیح؛ راه سرخ» گفت: چون من در اتاق فرمان هستم تماشاگران که از سالن خارج میشوند را میبینم و متوجه رضایت آن ها می شوم. برخی تشکر میکنند، برخی خسته نباشید میگویند و برخی نیز به نکاتی اشاره میکنند که خیلی دقیق است و بیشتر مربوط به قصه میشود. در کل خیلی خوشحال میشوم که با چنین مخاطبان دقیق و ریزبین طرف هستیم. این موضوع انگیزهای است تا برای هر اجرا همه تمام عوامل بیشتر و بیشتر تلاش کنند.
نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» فصل «راه سرخ» تازهترین اثر سازمان هنری رسانهای اوج است که به همت موسسه هنری رسانهای سیمای ققنوس هر شب از ۱۶ مردادماه ۱۴۰۲ تا دوم آنلاین ماه ۱۴۰۲ در دو سانس روی صحنه بوستان ولایت میرود. علاقهمندان میتوانند برای تهیه و رزرو بلیت رایگان به سامانه NAMATICKET.IR مراجعه کنند.
انتهای پیام