علمی و پزشکی

گوگل اتصال ماهواره‌ای مشابه آیفون را به گوشی‌های اندروید می‌آورد

ظاهراً گوگل قصد دارد ویژگی تماس اضطراری ماهواره‌ای را به برنامه‌ی Messages اندروید اضافه کند. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا در مناطق دورافتاده که در آن‌جا از سیگنال وای‌فای تلفن همراه خبری نیست، به مراکز خدمات اضطراری پیامک ارسال کنند.

توسعه‌دهنده‌ای به‌ نام نیل رحمونی (Neïl Rahmouni) با بررسی کدهای Google Messages نشانه‌هایی از یکپارچه‌سازی با سرویس خدمات اضطراری Garmin Response پیدا کرد که نشان می‌دهد گوگل کار روی رابط‌ کاربری ارسال پیام به امدادگران ازطریق Messages را آغاز کرده است.

سرویس تماس اضطراری گارمین از شبکه‌ی ماهواره‌ای ایریدیوم استفاده می‌کند و توانایی ارسال سیگنال در هر نقطه از کره‌ی زمین را دارد. نکته‌ی مهمی درباره‌ی سرویس‌های SOS ماهواره‌ای گارمین وجود دارد و آن هزینه‌ی اشتراک ۱۵ دلاری ماهانه است. بدین‌ترتیب، درحالی‌که اضافه‌شدن قابلیت مذکور به گوشی‌ هوشمند شما بسیار جذاب و کاربردی به‌نظر می‌رسد؛ اما برای استفاده از این خدمات باید همیشه مبلغی را پرداخت کنید.

قابلیت ارتباط ماهواره‌ای سری آیفون ۱۴ اپل احتمالاً در آینده در سایر کشورهای جهان نیز فعال می‌شود

سال گذشته، اپل امکان ارسال پیام‌های اضطراری ماهواره‌ای را به سری آیفون ۱۴ اضافه کرد. این قابلیت کاربران را راهنمایی می‌کند در جهت درست به‌سمت ماهواره قرار گیرند تا اتصال برقرار شود و سپس می‌توانند پیام‌های اضطراری ازپیش نوشته‌شده ارسال کنند. اپل سرویس مذکور را تا دو سال به‌رایگان ارائه می‌دهد و پس‌ از این دوره باید هزینه‌ی اشتراک پرداخت کنید.

براساس اعلام رحمونی، سرویس گوگل می‌تواند در بیش‌ از ۱۵۰ کشور جهان دردسترس قرار گیرد. علاوه‌براین، سرویس خدمات اضطراری اپل درحال‌حاضر فقط در ۱۴ کشور جهان ارائه می‌شود.

گوگل، تنها شرکتی نیست که قصد دارد خدمات ماهواره‌ای را به دنیای اندروید بیاورد؛ زیرا کوالکام نیز تصمیم گرفته است تا با راهکار خود موسوم‌ به Snapdragon Satellite، پشتیبانی از پیام‌های SOS ازطریق شبکه‌ی ایریدیوم را به گوشی‌های اندرویدی اضافه کند.

سرویس کوالکام با Garming Response نیز سازگاری دارد. ماه فوریه، این شرکت اعلام کرد ویوو، اوپو، ناتینگ، موتورولا، آنر و شیائومی همگی در حال کار روی سخت‌افزار جدیدی هستند تا از ویژگی مذکور روی گوشی‌های هوشمند خود پشتیبانی کنند.

این امکان وجود دارد آنچه در Google Messages می‌بینیم، فقط رابط‌ کاربری گوشی‌هایی باشد که از Snapdragon Satellite پشتیبانی می‌کنند؛ اما گوگل تأیید کرد پشتیبانی از ارتباط ماهواره‌ای به اندروید ۱۴ اضافه خواهد شد.

درمجموع، می‌توان گفت که اضافه‌شدن قابلیت‌های سخت‌افزاری جدید می‌تواند روی قیمت گوشی شرکت‌های مخلتف تأثیر بگذارد؛ اما باید توجه کرد که ویژگی مذکور در شرایط اضطراری می‌تواند جان انسان را نجات دهد و چنین اتفاقی بیش‌ ازهر چیز دیگری ارزش دارد.

۵۸۵۸

نشر علمی پزشکی

به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، می‌خواهم با ارائه مطالبی که بر اساس پژوهش‌های روز و رویکردهای معتبر تهیه شده‌اند، به شما در درک بهتر و مدیریت بهتر سلامتی کمک کنم.