اقتصادی

۴۲ درصد دام سبک کشور در اختیار عشایر است

سرخط نیوز/خراسان رضوی مدیر عامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان گفت: ۲۸.۵ میلیون راس، یعنی حدود ۴۲ درصد دام سبک کشور در اختیار عشایر بوده و سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر تولید می‌شود.

فضل خرم امشب، ۸ مهرماه، در حاشیه جلسه طرح تولید قراردادی گوشت قرمز دام سبک عشایری که در هتل اشراق برگزار شد، در گفت‌وگو با سرخط نیوز اظهار کرد: ‌طرح تولید قراردادی از اردیبهشت ماه پیگیری و با موافقت وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد که این طرح برای حداقل یک میلیون راس دام سبک صورت بگیرد.

وی افزود: با تحویل ۱۸۰ هزار تن نهاده دامی برای جامعه عشایری و جایگزینی چک صیادی به جای ضمانت‌نامه بانکی، یکی از مشکلات تولید قراردادی حل شده است. تمام تلاش ما این است که این طرح به نحوی صورت گیرد که تداوم پیدا کرده و با کمترین مشکل اجرا شود.

خرم عنوان کرد: تفاهم اولیه بر این است که به محض اتمام این مرحله، بلافاصله با تولیدکنندگان خوش‌حساب، مرحله دوم شروع شود و در آن مقطع طرح احتمالا برای دو میلیون راس خواهد بود. این طرح بازار خوب و نهاده در اختیار عشایر قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت خرید گوشت در این طرح چگونه محاسبه می‌شود، بیان کرد: در تولید قراردادی پیش‌بینی شده تا گوشت با قیمت اعلامی روز جهاد کشاورزی خریداری شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان در خصوص میزان دام سبکی که در اختیار عشایر کشور قرار دارد، تصریح کرد: ۲۸.۵ میلیون راس، یعنی حدود ۴۲ درصد دام سبک کشور در اختیار عشایر بوده و سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر تولید می‌شود. همچنین سالانه ۱۰ میلیون راس دام به بازار عرضه می‌شود. انتظار ما این است که با اجرای طرح تولید قراردادی ضمن افزایش تولید گوشت از ۲۰۰ هزار تن به ۲۵۰ هزار تن، واردات گوشت به میزان ۵۰ هزار تن کاهش یافته و حداقل ۱۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی صورت بگیرد.

۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود

محمد حسین جعفری، مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی نیز در ادامه اظهار کرد: در این طرح مقرر است یک میلیون راس دام با هدف تولید گوشت و حمایت از دام عشایر اجرا شود که از این میزان ۲۵۰ هزار راس با توجه به توانمندی خراسان رضوی سهم استان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در استان ما ۹۳۴ هزار واحد دامی وجود دارد. همچنین سالانه ۱۳ هزار تن تولید گوشت توسط عشایر صورت می‌گیرد که ۱۵ درصد گوشت استان و ۱۲ درصد دام سبک متلعق به عشایر استان ما است. همچنین سهم نهاده‌های دامی برای این طرح در استان ۴۵ هزار تن است.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

با درود! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که به دنبال تحقیقات دقیق و تحلیل‌های کامل در زمینه اقتصاد است. با دستیابی به اطلاعات به‌روز و منابع معتبر، تلاش می‌کنم تا به شما مطالب کیفیت بالا را ارائه دهم.