اقتصادیبرترین های کسب و کارعمومی

7 نکته طلایی در انتخاب زمین خوش نقشه در شمال

دلیل محبوبیت ویلا

همانطور که اشاره کردیم، زندگی شهری به تدریج افراد را از طبیعت و زندگی در آن دور کرده است. این موضوع در شهرهای بزرگ و صنعتی مثل تهران بیشتر قابل لمس است. از این رو شهرک‌های ویلایی و باغ ویلاهای سرسبز اطراف آن می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای گذراندن تعطیلات و اوقات فراغت است.

قیمت زمین در انزلی: گروه معماری هورمان، با بیش از 20 سال تجربه ارزنده و مجری پروژه‌های موفق در حوزه طراحی ویلا، آماده ارائه خدمات طراحی انواع ویلا در تهران، اطراف کرج، لواسان، دماوند، رودهن، بومهن، فشم، آبعلی و شهرهای استان مازندران و گیلان متناسب با نیاز و سلیقه کارفرمایان گرامی می‌باشد.

توجه به راحتی، در نظر گرفتن نیازمندی‌های کل افراد خانواده و استفاده بهینه از فضای موجود، اساس کار تیم ماست. کافیست آنچه برای طراحی ویلا در ذهن دارید را با ما در میان بگذارید تا رویای شما را محقق کنیم. چرا که شعار تیم هورمان این است: “ما هوای فضای شما را داریم

طراحی ویلا در شهرک مسکونی هورمان 11

بهترین نقشه ساختمان دو طبقه | چگونه در خرید زمین گول نخوریم | طراحی نقشه ساختمان

1- مراحل طراحی و ساخت ویلا

خرید زمین بر اول دریا در انزلی : هر پروژه ساخت و ساز با یک طراحی مناسب و برنامه ریزی برای اجرای طرح، متناسب با نیازمندی‌های پروژه، آغاز می‌شود. پروژه طراحی ویلا نیز از این قاعده مستثنی نیست. چراکه یک ویلا علاوه بر داشتن ظاهر زیبا، باید از زیرساخت های مناسب نیز برخوردار باشد. به عبارت دیگر قبل از شروع ساخت باید مسائلی مانند شرایط اقلیمی، سر و صدای محیط، میزان تردد در منطقه، مساحت مورد نیاز برای محوطه سازی و ساخت استخر، آب نما و منطقه بازی مورد بررسی قرار گرفته باشد.

به یاد داشته باشید که در طراحی ویلا همگی موارد بالا می‌توانند بر عملکرد یکدیگر تاثیر بگذارند. پس در کنار طرح خوب، لازم است یک سری مقدمات و گام ها برای حصول بهترین نتیجه، طی شوند. در ادامه این گام ها را بیان می‌کنیم.

1-1- مکان یابی ساخت ویلا

اولین و  اصلی‌ترین اقدامی که قبل از طراحی و اجرای ویلا باید انجام شود، انتخاب محل مناسب برای ساخت ویلا است. پیشنهاد می‌کنیم مناطق طبیعی بکر را در اولویت قرار دهید، هرچند این موضوع کاملاً سلیقه‌ای است. از نظر اصول معماری، بهترین محل برای ساخت ویلا جایی است که هم به لحاظ جغرافیایی، بالادست قرار گرفته باشد، هم از لحاظ زمین شناسی از استحکام کافی برخوردار باشد. برای اخذ جواز ویلا، معمولاً لازم است تصویر برداری هوایی از منطقه مورد نظر انجام شود که به دلیل هزینه بالا اغلب از نقشه گوگل استفاده می‌شود.

فراموش نکنید انتخاب محلی که قرار است ویلا در آن ساخته شود، به طور مستقیم بر قیمت و ارزش مادی آن اثر می‌گذارد. به عنوان مثال ساخت ویلا در لواسان در مقایسه با ساخت ویلا در یک شهر دور افتاده، علیرغم یکسان بودن مصالح، قیمت غیرقابل مقایسه‌ای دارند.

نکته مهمی که در هنگام انتخاب زمین برای ساخت ویلا به آن توجه کنید این است که زمین مورد نظر باید مجوزهای لازم برای ساخت را داشته باشد. لازم به ذکر است که در حال حاضر در خارج از شهرها، تنها به زمین‌هایی که در بافت روستایی قرار دارند، مجوز ساخت ویلا داده می‌شود. به منظور تعیین محدوده مجاز برای ساخت و ساز، طرحی به نام طرح هادی از سوی دهیاری ارائه شده است که در آن محدوده زمین های دارای مجوز ساخت با کاربری مسکونی مشخص شده است. فراموش نکنید که زمین‌های خارج از بافت روستایی، مجوز ساخت و ساز ویلا به صورت قانونی ندارند.

همچنین در بافت روستایی بر اساس طرح هادی، زمین‌هایی با کاربری‎های مختلف از جمله زراعی، مسکونی، فضای سبز و غیره وجود دارد. لازم است زمین مورد نظر شما علاوه بر اینکه جزء بافت روستایی انتخاب شود، کاربری مسکونی نیز داشته باشد. چراکه انتخاب یک زمین با قابلیت زراعی برای ساخت ویلا، فرآیند اخذ مجوز را با مشکلات متعددی رو به رو می‌نماید. علاوه بر این برخی از کاربری‌ها مانند جنگلی جلگه‌ای، از لحاظ ساختاری به هیچ عنوان قابلیت ساخت و ساز و احداث ویلای مسکونی را ندارند.

توجه به سند زمین نیز موضوع مهمی است که باید هنگام خرید زمین به آن توجه شود. ممکن است سند زمین مورد نظر شما از نوع مشاعی، قولنامه‌ای و یا تک برگی باشد.

در نهایت توصیه می‌شود برای انتخاب زمین، علاوه بر تحقیقات میدانی و محیطی، از افراد بومی و ساکن در منطقه نیز مشورت بگیرید.

1-2- تعیین متراژ و طراحی نقشه ویلا

مساحت زمین و طراحی نقشه ویلا، به انتظارات شما از کاربری اقامتگاه بستگی دارد. به عبارت دیگر طراحی فضاهایی مانند استخر، زمین بازی، آلاچیق، پارکینگ و فضای سبز، نیازمند فضای بزرگی هستند. همچنین اگر قصد طراحی ویلای دوبلکس یا تریپلکس باید متراژ محوطه را در نظر بگیرید.

پس از بازدید مهندس معمار از سایت و برداشت زمین توسط نقشه بردار، پروژه طراحی ویلا آغاز می‌شود. سپس کار ساخت و اجرای ویلا توسط مهندس عمران آغاز می‌شود. فراموش نکنید که بهترین طراح ویلا کسی است که ضمن در نظر گرفتن نکات فنی، سلیقه کارفرما را تا حد امکان اجرا نماید. واقعیت این است که زیبایی به همراه استاندارد بودن از جمله عوامل اصلی طراحی ویلا شیک است.

برای طراحی نقشه ویلا به صورت استاندارد و اصولی، لازم است نکاتی را در نظر بگیرید. رعایت این موارد شما را در رسیدن به نتیجه مطلوب یاری می‌کند.

  • ایجاد تناسب بین محوطه خارجی و سبک دکوراسیون داخلی
  • هماهنگی و پیوستگی بین رنگ های انتخاب شده برای اجرای المان های مختلف ویلا
  • هماهنگی سبک ویلا با متریال مورد نیاز برای ساخت
  • انجام عملیات متره و برآورد و طراحی نقشه به همراه جزئیات اجرایی
  • در نظر گرفتن فاکتورهای اقلیمی مثل عقب نشینی ها، همسایگی، بادهای غالب، زاویه خورشید و قوانین حاکم بر ساخت و ساز منطقه

1-3- انتخاب سبک طراحی

در این مرحله باید سبک ویلای خود را انتخاب کنید. این موضوع کاملاً سلیقه‌ای است و بستگی به این دارد که شما ترجیح می‌دهید یک ویلای روستایی داشته باشید یا ویلای مدرن؟ البته برای این موضوع باید به این نکته توجه کنید که سبک مورد نظر، با شرایط اقلیمی منطقه همخوانی داشته باشد، علاوه بر این با سایر ساختمان‌هایی که در مجاورت ویلا ساخته شده است، هماهنگ باشد.

سبکهای طراحی ویلا

در حال حاضر از ده‌ها برای طراحی ویلا می‌توان نام برد ولیکن رایجترین آنها برای طراحی ویلا عبارتند از: ویلای مدرن، ویلای تلفیقی، ویلای ایرانی و ویلای روستیک.

1-3-1- سبک ویلای مدرن

این روزها سبک ویلای مدرن طرفداران بسیاری در ایران پیدا کرده است. شاید بتوان دلیل استقبال از این سبک را سادگی آن دانست. سبک معماری مدرن از اواخر قرن 19 میلادی مطرح شد و تاثیر فراوانی بر ویژگی‌های ظاهری ساختمان‌ها با کاربری مختلف گذاشت.

در این سبک المان‌ها با هم ترکیب می‌شوند و اشکال به گونه‌ای جدید طراحی می‌شوند. همچنین مصالحی مانند بتن، فولاد و شیشه بیشتری کاربری را در این سبک دارند.

سبک مدرن بیش از هرچیز به خطوط و زاویه ها اهمیت داده و از اشکال هندسی ساده مانند مربع و مستطیل استفاده می‌کند. علاوه بر این فضایی یکپارچه با نمای گسترده در چند جهت ایجاد می‌نماید. طراح در این سبک با استفاده از خطوط عمودی و پر و خالی کردن آنها به فرم مورد نظر خود می‌رسد.

ویلا به سبک مدرن

مزیت سبک معماری مدرن در این است که علاوه بر سادگی، به دلیل داشتن زوایای عمودی، بیشترین فضا را در چیدمان در اختیار قرار می‌دهد. همچنین در صورت چیدمان مینیمال، استفاده از رنگ های روشن و نورپردازی مناسب، فضای آرام‌بخشی را خلق می‌کند.

در این سبک می‌توان بیش از هر سبک دیگری از عوامل طبیعی مثل شیب زمین و پستی و بلندی بهره گرفت. همچنین طراحی پنجره‌های سراسری در سبک مدرن جایگاه ویژه‌ای دارد. این مدل پنجره‌ها علاوه بر جنبه زیبایی، به استفاده حداکثری از نور طبیعی کمک می‌کند.

1-3-2- سبک ویلای کلاسیک

سبک کلاسیک از جمله سبک‌های اصیلی است که از گذشته تا تا امروز طرفداران خاص خود را دارد و از آن می‌توان به عنوان یک سبک ماندگار یاد کرد. متریالی که در این سبک استفاده می‌شود به طور معمول سنگ است و وجود ابزارها و و مجسمه‌های سنگی قوس دار از ویژگی‌های بازر سبک کلاسیک است.

سبک کلاسیک در ایران از محبوبیت ویژه‌ای برخودار است و دلیل این محبوبیت را می‌توان در شیک بودن، اصالت و گرمایی که به فضا می‌دهد دانست. علاوه بر این با استفاده هنرمندانه از هارمونی رنگ‌ها و تقارن در طراحی می‌توان بر جذابیت آن افزود.

ویلا به سبک کلاسیک

در طراحی به سبک کلاسیک معمولاً از رنگ‌هایی استفاده می‌شود که به لحاظ روانشناسی حس ظرافت، اصالت و امنیت را انتقال دهد. ترکیبی از رنگ‌های سفید، مشکی، سورمه ای، برنزی، طلایی، بژ و رنگ های خنثی در سبک کلاسیک، متداول‌تر از رنگ‌های دیگر است.

با توجه به مواردی که گفته شد، در طراحی به سبک کلاسیک سه اصل اساسی وجود دارد: ایستایی، کارایی و زیبایی. در این سبک، المان‌های سنتی باید بر اساس فرهنگ منطقه جغرافیایی ویلا، علایق شخصی و کارایی، انتخاب شوند.

1-3-3- سبک ویلای تلفیقی

این سبک را می‌توان تلفیقی از سبک مدرن و کلاسیک دانست و از این بابت به آن سبک تلفیقی گفته می‌شود. به این صورت که در به کارگیری المان‌های کلاسیک و مدرن و کنار هم قرار دادن آنها نظر کارفرما و معمار تلفیق می‌شود.

ویلا به سبک تلفیقی (مدرن کلاسیک)

آنچه سبک تلفیقی را متمایز می‌کند این است که استفاده از ابزارها برای طراحی ویلا در این سبک باید به گونه‌ای باشد که به فضایی متفاوت، کاربردی و در عین حال زیبا خلق کند. مهم‌ترین نکته در این سبک این است که هنگام طراحی توجه به جزئیات و نکات فنی برای به مشکل نخوردن در ساخت، اهمیت بسیار زیادی دارد.

1-3-4- سبک ویلا سنتی ایرانی

از جمله سبک‌های قدیمی طراحی ویلا، سبک ویلا ایرانی است. طراحی سنتی چند ویژگی ظاهری دارد که آن را از دیگر سبک‌ها متمایز می‌کند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

در ویلا به سبک سنتی، یک اتاق معمولاً در ارتفاعی بالاتر از بقیه اتاق ها قرار می‌گیرد. شاه نشین معمولاً بدون سقف طراحی می‌شود و یا دارای سقف گنبدی شکل است. از این رو به شاه نشین، بالکن یا بهار خواب نیز گفته می‌شود.

در این سبک ویلا از شیشه‌های رنگی آبی، قرمز، سبز و زرد برای قسمت‌های شیشه خور در درب‌ها و پنجره‌ها استفاده می‌شود.

منزلی ویلایی به سبک ایرانی

  • قرار دادن تخت های سنتی در حیاط

ایرانی‌ترین ویژگی این سبک، استفاده از تخت همراه با انداختن فرش‌های دست بافت در دیزاین فضای حیاط باشد که تصویری کاملاً سنتی برای ویلا خلق می‌کند.

1-3-5- سبک ویلای روستیک

طراحی ویلا به سبک روستایی یا همان روستیک از طبیعت گرفته شده و از کنار هم قرار گرفتن عناصر طبیعی مثل چوب و سنگهای ناهموار پدید می آید. شاید دلیل محبوبیت این سبک را بافت طبیعی و سرشار از آرامش آن دانست.

در سبک روستیک همه چیز حتی گیاهان فرم کاملاً طبیعی دارند و گیاهان هرس شده در این سبک جایگاهی ندارند. هر چه فضا بیشتر حالت جنگلی داشته باشد، تناسب بیشتری با طراحی ویلا به سبک روستیک دارد. علاوه بر این برای نورپردازی نیز از چراغ‌های آویز چوبی یا فلزی با ظاهر ساده و بدون زرق و برق استفاده می‌شود

منبع : شیپور