اجتماعیبرترین های کسب و کار

آموزش جامع تعمیر کولرآبی به زبان ساده

آموزش مراحل سرویس کولر آبی

برای سرویس و تعمیر کولر آبی بهتر است مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید و با بررسی و دقت بر روی هر مرحله سرویس کولر خود را انجام دهید:

  • شستشوی کفی و درهای کولر
  • تعویض پوشال‌ کولر آبی
  • روغن‌کاری یاتاقان‌ها
  • بررسی تسمه کولر
  • بررسی برزنت خروجی هوا
  • بررسی آب‌دهی پمپ آب
  • نصب سایبان برای کولر
  • تعویض موتور کولر نو با کهنه

روش سرویس کولر آبی به این شکل است که برای شستشو کفی و درهای کولر آبی ابتدا درب‌های کولر را درآورده و پوشال‌ها را به آرامی جدا کنید و به کمک یک فرچه خاک و رسوبات روی آنها را بشویید زیرا این مواد سبب پوسیدگی پوشال‌ها می‌شود.

در مرحله بعد شیر تخلیه آب کفی کولر را باز کنید و به کمک فرچه درون کفی را بشویید.

تسمه کولر آبی یکی از قسمت‌های مهم در کولر می‌باشد و تنظیم بودن یا نبودن تسمه در عملکرد کولر نقش به‌سزایی دارد لذا اگر تسمه کولر شل شده است یا پوسیده شده حتما آن را تعویض کنید.

برزنت خروجی هوا معمولا با گذشت زمان بر اثر تماس با آب پوسیده می‌شود و نیاز به ترمیم دارد.

پمپ آب کولر نیز از بخش های مهم کولر می‌باشد که اگر خراب باشد و کار نکند کولر باد گرم می‌دهد و البته به موتور کولر هم فشار وارد می‌شود. در این موارد گاهی نیاز به تعمیر موتور کولر آبی دارید.

تعمیر کار کولر | تعمیر کولر آبی 2800 | تعمیر کولر آبی در خرم آباد

اهمیت تعویض پوشال ها در سرویس کولر آبی

طریقه سرویس کولر آبی به این شکل است که یکی از مهمترین کارها در زمان سرویس کردن کولر آبی تعویض پوشال آن است. پوشال‌ها محل مناسبی برای رشد انواع باکتری‌ها می‌تواند باشد بهتر است که هر ساله پوشال‌های کولر خود را عوض کنید. اگر پوشال‌ها پوسیده شده باشد علاوه بر اینکه هوایی که به محیط داخل می دهد پاک و تمیز نخواهد بود، بوی ناخوشایندی را نیز به محیط می‌دهد. پوشال‌های پوسیده مشکلات تنفسی را برای افراد به همراه می‌آورد تعویض پوشال‌های پوسیده را امری جدی در نظر بگیرید…

نحوه روغن‌کاری یاتاقان‌های کولرآبی

یاتاقان‌ها در واقع محل اتصال محور افقی پره‌های هوا به اسکلت داخلی کولر است که بر روی این یاتاقان‌ها در دو طرف محور افقی برای روغن محفظه‌ی کوچکی قرار داده اند که دارای یک درپوش کوچک است. در زمان روغن‌کاری ابتدا این درپوش را جدا نمایید و سپس روغن را به آرامی در درون محفظه بریزید.

مزایای سرویس دوره‌ای کولر آبی

کولرهای آبی بعد از سرویس دوره‌ای که معمولا در شروع فصل تابستان انجام می‌شود. خنکای بهتر و مطلوبتری را به شما عزیزان ارائه میدهد، علاوه بر این کمک زیادی به صرفه جویی در مصرف آب و برق خواهد کرد. زمانی که هر کدام از قطعات کولر دچار مشکل باشد، امکان این که در هر لحظه در زمان استفاده با مشکل روبرو شود بسیار زیاد است. در زمان انجام سرویس کولر آبی تمامی قطعات مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. تا در صورتی که عیب و ایرادی در طی مدت خاموش بودن برای آنها ایجاد شده باشد. با کمک یک تعمیرکار کولر آبی رفع شود، اگر نیاز به تعمیر و تعویض باشد. قبل از شروع به کار کولر مشکل رفع شود، در فصل زمستان و سالهای طولانی استفاده از این سیستم خنک کننده ممکن است کف کولر دچار پوسیدگی باشد. که سبب هدر رفتن میزان زیادی آب خواهد شد. بنابراین نکته مهم انجام سرویس کولر صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد بود.

سه روش عالی جهت رفع شوره کولر آبی

در اینجا قصد داریم تا شما عزیزان را با بهترین روش‌های رفع شوره کولر آبی آشنا کنیم. 3 راه عالی برای از بین بردن شوره ایجاد شده بر روی بدنه کولر آبی وجود دارد. شوره کولر آبی یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که می‌تواند تاثیر بسیاری زیادی در کاهش خنکای کولر داشته باشد. به همین علت کارشناسان این حوزه برای بالا بردن کیفیت دمای کولر آبی توصیه می‌کنند. که قبل از گرم شدن هوا سرویس کولر ابی و رفع شوره‌های ایجاد شده انجام شود. یکی از مهمترین کارها در زمان سرویس کولر آبی حذف شوره و رسوبات بدنه و قسمت‌های مختلف دستگاه است.

وجود شوره علاوه بر ایجاد خرابی پمپ آب می‌تواند به موتور و سایر قسمت‌های کولر هم آسیب برساند و کیفیت تولید هوای سرد را نیز کاهش دهد. بنابراین برای جلوگیری از مشکلات و هزینه‌های سنگین تعمیر و تعویض قطعات و همچنین پیشگیری از مصرف بی رویه آب و برق بهترین کار سرویس و رفع شوره‌های ایجاد شده است.

بهترین راهها برای از بین بردن شوره کولر آبی

    اولین و بهترین روش استفاده از برس سیمی است، که کم ضررترین راه جرم‌زدایی و رفع شوره می‌باشد. این روبات معمولا به دلیل سختی آب ایجاد می‌شود، و در صورتی که به طور مرتب سرویس کولر انجام شده باشد رسوبات نازک است. و چندان بادوام نیستند و با برس سیمی پاک به راحتی می‌شوند.

    دومین روش رسوب‌زدایی کولر آبی سرکه است، که با خاصیت اسیدی به عنوان بهترین رسوبزدای طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از خاموش کردن کولر، می‌توانید سرکه را روی شوره‌ها اسپری کنید و پس از چند دقیقه با برس پاک کنید.

    سومین قویترین و سریعترین روش استفاده از جوهر نمک است، که می‌تواند به راحتی هر مقدار شوره در کولر را از بین ببرد. فقط قبل از بکارگیری آن کولر را خاموش کنید، و از دستکش، ماسک برای جلوگیری از سوختگی چشم و پوست خود استفاده کنید. پس از دو دقیقه، تمام نقاط بدن کولر را با آب سرد کاملاً بشویید. فقط مراقب باشید که آب بر روی قطعات الکتریکی مانند موتور و پمپ آن نریزد.

چگونه از تشکیل رسوب و رسوب در کولر آبی جلوگیری کنیم؟

سختی آب و وجود املاح از مهمترین دلایل تولید شوره در کولرها است. با انجام چند مرحله ساده می‌توان به میزان قابل توجهی میزان شوره را کاهش داد:

1- استفاده از مایع رسوب‌زدا که با ریختن آن در کف کولر، میزان رسوب را کاهش می‌دهد.

2_ رسوب‌گیر کولر آبی رزینی که به آب ورودی کولر متصل شده و املاح و یون‌های منفی آب را خنثی می‌کند. و نتیجه کاملا رضایت بخش است، در مناطقی با سختی آب بالا استفاده از این روش  پیشنهاد می‌شود.

3_ توپ شوره توپ مخصوص روغن تالو را برای از بین بردن شوره آب که با قرار دادن آن در کف کولر تمام یون‌های کلسیم خنثی شده، و از تشکیل رسوب بر روی درهای کولر جلوگیری کند.

سرویس پایان فصل شامل چه اقداماتی می‌باشد؟

روش سرویس کولر آبی در پایان فصل گرما شامل این موارد می‌شود:

  • خالی کردن آب
  • خشک کردن کولر
  • باز نمودن موتور و پمپ
  • گریس‌کاری و روغن‌کاری نقاط گردنده و حساس
  • استفاده از روکش برزنتی ضد آب

هزینه سرویس کولر آبی

هزینه سرویس کولر آبی هم مانند موارد دیگر امروزه در کشور ما بستگی به نوسان قیمت انواع قطعات موجود در آن دارد، که با نوسانات دائمی ارز در ارتباط است.  به طور مشخص امکان برآورد یک هزینه ثابت امکان‌پذیر نمی‌باشد:

  • بدنه کولر
  • سه‌راهی آب ( أب پخش کن )
  • ناودان‌ها
  • فن (پروانه ومحور فن یا توربین )
  • شناور ( فلوتر )
  • کانال داخلی وخارج
  • پولی‌ها (فلکه‌ها ) وتسمه پروانه
  • یاتاقان‌ها

كولر آبی با بخار شدن آب ،عمل سرمایش انجام می‌دهد . با تبخیر شدن آب و باقیماندن املاح موجود در آب در تشتك كولر آبی ،غلظت املاح در آب در گردش كولر آبی افزایش می‌یابد، و تشكیل رسوب بر روی پوشال ها و درب كولر آبی افزایش می‌یابد. در بعضی كولرها شیر تخلیه برقی وجود دارد، كه در فواصل زمانی مناسب بخشی از آب در گردش كولر آبی را تخلیه و سبب كاهش غلظت املاح آب می گردد، و رسوب‌گذاری آب كم می‌شود.

بصورت دستی هر دو هفته یكبار و یا هر ماه یكبار نسبت به تخلیه آب تشتك كولر آبی اقدام نمود، تا با كاهش میزان غلظت املاح اثر رسوب‌گذاری آب كم گردد . در اولین سرویس کولر آبی که هر ساله باید انجام شود تمیز کردن و آب‌گیری کولر انجام می‌شود، اما سعی کنید حداقل در طول فصل چند دفعه آب کولر را تعویض کنید. برآورد هزینه تعمیر کولر آبی و سرویس سالیانه کولر آبی بستگی زیادی به قیمت ارز دارد که متاسفانه با نوسانات بازار تاثیر زیادی بر روی این خدمات دارد.

منبع:

homeserve