نحوه تعمیرات گیربکس اتوماتیک

آموزش تعمیر گیبرکس خودرو

اگر گیربکس شما خراب است ، شما به سرعت و کارآیی بیشتر به آن نیاز دارید و کار می کند. تعمیر گیربکس اتوماتیک موجود می تواند روشی سریع و مقرون به صرفه باشد تا در مقایسه با یک واحد جایگزین، فرایند دسترسی شما را به 100٪ برساند. جعبه دنده در وسیله نقلیه شما بسیار مهم است. موتور به تنهایی نمی تواند گشتاور قابل استفاده ای را در محدوده دور موتور مورد نیاز ایجاد کند.

کاملا واضح است که گیربکس نیاز به توجه دارد. به خصوص هنگام تعویض دنده، صداهای وزوز و شکننده به گوش می رسد. همچنین ممکن است در زیر اتومبیل خود حوضچه ای مایع گویا پیدا کنید که نشانه مطمئنی از مشکلات است. گاهی اوقات ممکن است پیوندها و کابل ها جابجا شوند که این امر باعث ایجاد مشکل در هنگام تعویض دنده می شود. علائم رایج وجود مشکل در گیربکس شما عبارتند از: بوی سوزش هنگام رانندگی ، انتقال سر و صدا هنگام خنثی بودن لیز خوردن دنده ها، کلاچ کشیدن نشت مایعات انتقال یک چراغ “بررسی موتور” روی داشبورد شما، خرد کردن یا لرزش غر زدن ، جمع شدن یا زمزمه کردن.

همه اینها نشانه هایی از ایرادی است که باید در تعمیرگاه گیربکس اتومات در تهران بررسی شود. یک متخصص گیربکس حرفه ای می تواند به شما بگوید که آیا گیربکس شما قابل تعمیر است یا باید تعویض شود. ما در مورد مراقبت از وسایل نقلیه خود غالباً به گیربکس فکر نمی کنیم اما چند کار وجود دارد که می توانید برای اطمینان از سالم ماندن جعبه دنده خود انجام دهید.

مواردی مانند بررسی منظم مایعات گیربکس و رانندگی دقیق می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. مایعات انتقال دهنده شما باید در هر 1600 کیلومتر بررسی شود و هر سال یا همین حدود تغییر کند. شروع کارایی بالا و چرخش لاستیک ممکن است چشمگیر به نظر برسد ، اما همچنین می تواند به گیربکس شما آسیب برساند.

آموزش تعمیر گیربکس خودرو | اموزش گیربکس اتومات خودروهای چینی | بهترین و بزرگترین اموزشگاه گیربکس اتوماتیک در ایران

آموزش تعمیر گیربکس خودرهای اتوماتیک و دستی

از دوره های تخصصی آموزش در حیطه مکانیک، آموزش تعمیر گیربکس یا جعبه دنده است. در خودروهای اتومات، از گیربکس اتومات استفاده می شود. گیربکس اتومات، کار تعویض دنده را بصورت خودکار و بدون دخالت شما، انجام می دهد. مراحل تعویض دنده و نحوه تعمیر گیربکس توسط یک برنامه داخلی بنام ایسیو گیربکس اتومات صورت می گیرد. برای تعمیر یک گیربکس اتومات شما باید موارد زیر را بدانید:

  • قطعات گیربکس اتومات را بشناسید.
  • دیاگ زدن و عیب یابی آن را بدانید.
  • بتوانید گیربکس اتومات را عیب یابی کرده، عملکرد آن را تست کنید.
  • گیربکس های 4،6 و 8 دنده را بشناسید.
  • ساز و کار دنده سیاره ای ها را بدانید.

تمامی موارد بالا با شرکت کردن در یک دوره آموزشی برای شما میسر میشود. در کلاس های آموزش تعمیر گیربکس های اتومات، شما کار های عملی را نیز تجربه می کنید. تعدادی از گیربکس های خودروهای اتومات خارجی توسط مربیان باز و بسته می شود و شما در حین انجام کار با تمامی نکات و تکنیک های مکانیکی در رابطه با تعمیر گیربکس ها، آشنا خواهید شد. گیربکس های دنده ای، نسبتاً ساده و مقاوم هستند ، اما احتمال خراب شدن همیشه هست.

در حالی که طراحی دنده دستی ساده تر است و در مقایسه با گیربکس های اتوماتیک کاملاً مقاوم هستند ، اما مشکل گیربکس دستی به هیچ وجه نادر نیست. تعویض دنده دستی به مهارت رانندگی بیشتری نسبت به گیربکس اتوماتیک نیاز دارد و در صورت جا زدن اشتباه دنده ها، می تواند آسیب جدی ببیند.

تعمیرات جعبه دنده دستی اغلب شامل مکانیزم کلاچ است ، زیرا این امر می تواند به راحتی توسط رانندگان “سوار کلاچ” آسیب ببیند ، یعنی در هنگام رانندگی آن را کاملاً آزاد نکنید. این می تواند باعث گرم شدن بیش از حد و تمام مشکلاتی که در اثر گرمای زیاد ایجاد می شود. مشکل گیربکس بیشتر خود را از طریق صدا های خردکننده هنگام تعویض دنده اعلام می کند. در صورت بروز خطای جدی ، ممکن است وسیله نقلیه تعویض دستی اصلاً حرکت نکند.

از اصلی ترین کارها در تعمیر گیربکس دستی، برچیدن کامل گیربکس است. هر قسمت یکی یکی برداشته و بازرسی می شود، اطمینان حاصل می کنند که صدمه ای ندیده است. تعمیرکار تمام قطعات آسیب دیده و همچنین اجزای نرم و مواد مصرفی را تعویض می کند . تمام قطعاتی که برای طولانی مدت هنوز قابل سرویس دهی هستند کاملا تمیز و دوباره نصب می شوند.

آموزش تعمیر گیربکس پراید ، پژو ، ال 90

بعلت محرک جلو بودن (محرکه اتومبیل روی چرخ های جلو قرار دارد) خودرو پراید، مجموعه چرخ دنده‌های گیبرکس و دیفرانسیل در یک پوسته هستند. مراحل تعمیر گیربکس پراید به اختصار در ادامه آورده شده است:

  • قرار دادن پایه واسط و اتصال گیربکس به آن
  • اتصال پیچ ها،باز کردن فشنگی دنده عقب و درپوش فنر ساچمه ها
  • بیرون کشیدن فنرها و ساچمه ها،باز کردن پوسته های گیربکس و کلاچ
  • باز کردن در گیربکس و اهرم لنگ
  • خارج کردن پین میل ماهک کشویی 1 و 2
  • خارج کردن پین های روی ماهک کشویی دنده 5 و دنده عقب
  • خارج کردن میل ماهک کشویی دنده 5 و دنده عقب، اهرم دنده عقب، ضامن و پیک ماهک دنده عقب
  • بازکردن پیچ های دنده عقب، خارج کردن شافت و دنده عقب و ساچمه ها
  • خارج سازی شافت های ورودی و خروجی، خارج کردن مجموعه دیفرانسیل
  • برداشتن خار نگهدارنده بلبرینگ، خارج سازی دنده 4 و 5 از روی شافت، خارج کردن خار نگهدارنده کشویی 3 و 4
  • خارج کردن دنده کشویی با کمک پرس، خارج کردن بلبرینگ در صورت خرابی
  • خارج سازی بلبرینگ از طریق قرار دادن شافت خروجی زیر پرس
  • خارج سازی دنده 5 با استفاده از باز کردن خار نگهدارنده و برداشتن کشویی دنده 5 و خود دنده

مراحل تعمیر گیربکس پژو

  • خودرو را روی پاچال ببرید
  • کابوت بالا بزنید باتری را باز کنید و کنار بگذارید
  • سیم کلاچ را از روی گیربکس آزاد کنید
  • اتصال بدنه را باز کنید. مهره ۱۳
  • سنسور دور موتور را باز کنید و دربیاورید
  • ماهک دنده را آزاد کنید سه عدد با اچار ۱۳ و ۱۶ زیر ماهک اهرم کنید و به سمت بالا به آرامی فشار دهید
  • پیچ های چرخ و مهره سر پلوس را شل کنید هر دو طرف
  • مهره سر پلوس را باز کنید
  • پیچ نگهدارنده طبق به سگ دست را باز کنید
  • با چش از بالای سیبک چندین ضربه بزنید تا سیبک آزاد کند فقط به گردگیر ضربه نزنید تا پاره شود
  • با تالیبر از سوراخ طبق اهرم کنید و با فشار بسمت پایین طبق را از توپی چرخ آزاد کنید قبل از آزاد کردن روغن واسکازین را تخلیه کنید
  • سینی زیر خودرو را باز کنید و کنار بگذارید
  • حالا قسمت پایین خودرو پیچ تخلیه گیربکس را باز کتید و روغن را داخل تشت تخلیه کنید
  • با بکس ۱۱ دو عدد پیچ چکمه بلبرینگ پلوس بزرگ را باز کنید و پیچ ها را بچرخانید تا کلگی پیچ از روی بلبرینگ پلوس آزاد شود و پلوس ها را بیرون بکشید
  • با آلن ۸ پیچ پایینی گیربکس را باز کنید
  • بست های نگهدارنده و پایه شلنگ کمپرسور کولر را باز کنید و شلنگ ها را آزاد کنید
  • حالا باید با تیفور سقفی موتور را مهار کنید اگر نداشتید با جک از زیر موتور وسط کارتل جک بزنید و موتور را مهار کنید
  • پیچ وسط گیربکس را با آچار آلن ۸ فقط شل کنید و باز نکنید و با بکس ۱۳ سه عدد مهره دسته گیربکس را باز کنید
  • حالا از زیر  سمت دفرانسیل گیربکس را به سمت رادیاتور بچرخانید و گیربکس را به عقب بکشید و به آرامی دربیاورید
  • گیربکس را توسط دو نفر یک نفر از بالا و یک نفر از پایین گرفته و کم کم آزاد می کنید برای درآورن دیفرانسیل را بسمت بالا فشار دهید و بچرخانید تا گیربکس آزاد شود
  • برای باز کردن دیسک و صفحه فلایویل را مهار کنید تا نچرخد
  • با بکس ۱۱ و جغجه ۶ تا پیچ دور صفحه کلاچ را باز کنید
  • نحوه بستن صفحه کلاچ باید یک شفت تنظیم داشته باشد تا صفحه کلاچ دقیقا وسط بسته شود

بازار کار تعمیرات گیربکس خودرو

رشته مکانیک و تعمیرات خودرو همیشه پررونق بوده است. تعمیرات گیربکس یکی از شاخه های پرطرفدار در این رشته است که از طریق آن می توان درآمد بسیاری خوبی داشت. چرا که نیازمند اطلاعات فنی و تجربه و تخصص بالاست. افرادی که در این زمینه کاری فعالیت می کنند، به راحتی می توانند با داشتن دانش کافی و به روز در رابطه با انواع گیربکس ها و نحوه ساخت و عملکرد خودروهای داخلی و خارجی، مشتریان ثایت و همیشگی برای خود داشته باشند.

سرمایه مورد نیاز برای مورد به بازار کار تعمیرات گیربکس

اگر قصد دارید کارگاهی برای تعمیرات گیربکس داشته باشید، میتوانید با صرف هزینه ای نه چندان زیاد به اجاره محلی برای کارگاه و همچنین خریدن تعدادی ابزار مورد نیاز، شروع به کار کنید. بسیاری از افراد نیز با معرفی خود به دیگر کارگاه ها، از طریق کارت ویزیت خود، بصورت سیار کار می کنند. در مجموع با توجه به اینکه شما قرار است یک کار تخصصی، که هنوز در ایران به تعداد زیادی از این متخصصین نیاز است، انجام دهید و همچنین درآمد خوبی که خواهید داشت، صرف هزینه های مالی و زمانی را به منزله یک سرمایه گذاری پرسود بدانید.