استعلام ثبت ازدواج با کد ملی

نحوه استعلام ازدواج قبلی

نحوه استعلام ازدواج قبلی، طبق قانون و شرعا در کشور ما زوجین با امر ازدواج تشکیل پایگاه اجتماعی به نام خانواده را می دهند. ازدواج امری قانونی است که دارای شرایط و موازین تعیین شده می باشد. در اکثر خانواده ها و غالبا مبنای ازدواج و انعقاد عقد برای افراد نداشتن سابقه ازدواج زن یا مرد می باشد.

حال ممکن است در هنگام ازدواج و شروع زوجیت یکی از طرفین (مرد یا زن) مواردی را از شخص مقابل مخفی کرده و یا موجب فریب شخص برای جلب رضایت وی در ازدواج گردد. به طور مثال پنهان کردن ازدواج قبلی مرد یا زن از شخص مقابل برای ازدواج جدید. به دلیل اهمیت بالای این موضوع در میان آحاد مردم در این مقاله به موضوع نحوه استعلام ازدواج قبلی و ضمانت اجرای قانونی و بررسی مخفی کردن ازدواج قبلی و چگونگی استعلام آن می پردازیم. اگر سوالی در این خصوص دارید می توانید با بهترین وکیل در تهران تماس بگیرید.

بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران | بهترین وکیل تهران | بهترین وکیل زن تهران

ضمانت اجرای کیفری پنهان کردن ازدواج قبلی

همانطور که گفتیم پنهان نمودن ازدواج قبلی و فریب دادن شخصی برای ازدواج دارای ضمانت اجرای کیفری می باشد. مستند قانونی آن ماده 647 قانون مجازات اسلامی می باشد. مطابق ماده مذکور در صورتی که هر یک از زوجین قبل از ازدواج طرف خود را به امور واهی مانند داشتن موقعیت اجتماعی یا داشتن تحصیلات عالی و تجرد فریب دهد به حبس از 6 ماه تا دو سال محکوم می شود.

ضمانت اجرای مدنی پنهان کردن ازدواج قبلی

مطابق ماده 1128 قانون مدنی اگر در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده  باشد که ممکن این صفت در عقد ذکر شده باشد یا عقد نکاح برمبنی ان صورت بگیرد و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور آن صفت را نداشته، طرف مقابل می تواند عقد را فسخ نماید.

چگونگی نحوه استعلام ازدواج قبلی

چنانچه فرد بخواهد در ابتدای ازدواجش اطمینان خاطر برای محرز شدن ازدواج یا عدم ازدواج فرد مقابل حاصل نماید باید از طرف مقابل درخواست نماید که نسبت دریافت گواهی تجرد اقدام نماید. درخواست صدور گواهی تجرد صرفا به درخواست شخص متقاضی یا وکیل وی امکانپذیر است. به اینصورت که متقاضی باید از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور به‌ صورت آنلاین درخواست خود را ثبت نماید و بعد از ابلاغ زمان تحویل نسبت به دریافت آن اقدام کند.

گواهی تجرد شامل اطلاعاتی از قبیل اینکه آیا فرد قبلا ازدواج کرده است یا خیر؟ در صورتیکه ازدواج قبل داشته است آیا به دلیل طلاق یا فسخ نکاح یا بذل مدت در ازدواج موقت می باشد. توجه داشته باشید که درخواست صدور گواهی تجرد  فقط به خود شخص و یا وکیل وی امکانپذیر است و گواهی تجرد فقط به دارنده شناسنامه تحویل داده می شودو سایر اشخاص چنین حقی و امکانی را ندارند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی تجرد

  1. اصل شناسنامه و تصویر کلیه صفحات شناسنامه
  2. اصل کارت ملی و تصویر کارت شناسایی ملی
  3. پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری (پرداخت هزینه فقط در محل تحویل و با ارائه کارت بانکی مقدور می باشد).

گواهی تجرد چیست؟

گواهی تجرد، گواهی است مبنی بر اینکه صاحب شناسنامه سابقه ازدواج نداشته و یا ازدواج واقع شده منجر به جدایی بر اثر طلاق، فسخ نکاح، بذل یا انقضاء مدت در ازدواج منقطع و فوت همسر شده باشد.درخواست کننده گواهی تجرد صرفاً صاحب شناسنامه می باشد.

  • این گواهی صرفا جهت ایرانیان عازم یا مقیم خارج از کشور صادر می گردد.
  • گواهی تجرد تاییدیه ای است که بر مبنای اطلاعات مندرج در سند سجلی شخص صرفاً برای صاحب سند و براساس درخواست وی صادر می شود و چنانچه شخصی غیر از صاحب شناسنامه قصد اخذ گواهی تجرد برای وی را دارد می بایست دارای وکالتنامه رسمی باشد که در ان اخذ گواهی تجرد صراحتاً ذکرگردیده باشد.
  • هر شخصی می تواند با مراجعه به اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه خود و یا اداره سجلات و احوال شخصیه در وزارت امور خارجه ( در داخل کشور) و یا نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران ( در خارج از کشور) درخواست صدور گواهی تجرد بنماید .
  • صدور گواهی تجرد منوط به ارائه اصل شناسنامه صاحب آن است.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت گواهی تجرد:

  • اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه
  • اصل و تصویر کارت شناسایی ملی
  • پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری.

نحوه دریافت گواهی تجرد:

    افراد می توانند از طریق سامانه ثبت احوال  و با کلیک کردن بر دکمه “دریافت خدمت” صفحه ی ” درخواست صدور گواهی تجرد”، فرم درخواست را تکمیل و به صورت الکترونیکی برای سازمان ثبت احوال ارسال  و شماره پیگیری دریافت نمایند.

    پس از آن افراد می توانند با استفاده از صفحه “پیگیری” در سامانه ثبت احوال و وارد نمودن شماره پیگیری، وضعیت رسیدگی به درخواست خود را پیگیری نمایند.

    پس از آنکه گواهی تجرد صادر گردید، پیامی مبنی بر صدور آن در صفحه “پیگیری” ظاهر خواهد شد .  پس از مشاهده این پیام، اشخاص می توانند با همراه داشتن مدارکی که در بالا ذکر شد، شخصاً ( یا وکیل قانونی با ارائه اصل شناسنامه و وکالتنامه رسمی که منحصراً به اخذ گواهی تجرد در وکالتنامه وی اشاره شده باشد) به اداره کل اسناد امور هویتی ایرانیان خارج از کشور  سازمان ثبت احوال کشور مراجعه و گواهی را تحویل بگیرند.

توجه داشته باشید که تحویل گواهی منوط به عدم وجود مغایرت بین اطلاعات مندرج در شناسنامه و سوابق سجلی موجود در سازمان ثبت احوال کشور خواهد بود.

آیا امکان استعلام تاهل افراد با کدملی وجود دارد؟

همانطور که پیش تر بیان کردیم گواهی تجرد فقط به صاحب شناسنامه تحویل داده می شود. بنابراین شما نمی توانید تنها با در دست داشتن کد ملی به تنهای برای استعلام وضعیت تاهل شخص ثالثی اقدام نمایید. و نهایتا شما می توانید از همسر آینده خود تقاضا کنید که گواهی تجرد دریافت نماید و این استعلام از طریق سازمان ثبت احوال امکان پذیراست.

چگونه می شود از سوابق ازدواج افراد اطمینان حاصل نمود ؟

    پنهان نمودن سابقه ازدواج یکی از مصادیق تدلیس در ازدواج میباشد. توضیح آنکه بنابراین در تدلیس در ازدوج رفتار یا گفتار فریبکارانه یکی از طرفين عقد، طرف دیگر را آنچنان مغرور می کند که وی درباره اوصاف همسر آینده خود دچار اشتباه می شود.

    برای تحقق تدلیس در ازدواج، می باید ارکان قانونی، مادی و معنوی آن مهیا باشد:

  • عنصر قانونی تدلیس در ازدواج : ماده 674 قانون مجازات اسلامی می باشد. به موجب این ماده چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تکمن مالی، موقعیت‌اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال‌محکوم می‌گردد.
  • عنصر مادی جرم تدلیس در ازدواج : تشخیص عملیاتی که تدلیس محسوب شود با عرف است. با این حال، عمليات یا سخنی که حاکی از وصف کمال مفقود باشد یا نفی و مخفی نمودن عیوب، عنصر مادی جرم تدلیس در ازدواج می باشد. بنابراین، باید عملياتی انجام شود که عيبی را بپوشاند یا وجود صفتی را که مورد نظر طرف عقد است در دیگری وانمود کند، خواه به وسيله نوشته و لفظ باشد مانند توصيف دروغ یا کارهای خدعه آميز، تا آنکه تدلیس واقع گردد.
  • عنصر معنوی تدلیس در نکاح : اعمالی که توسط تدلیس کننده انجام می شود باید ارادی، عمدی، با سوء نيت و به قصد فریب طرف مقابل انجام شود.

بنابراین فریب یا تدليس زمانی محقق می شود که شخصی از وسایل یا گفتار حيله آميز برای فریب طرف مقابل استفاده کند و این وسایل و گفتار موجب فریفتن طرف مقابل شود. همچنین، فریب خورده نباید پیش از عقد به وجود عیب یا فقدان وصف کمال علم داشته باشد.

ضمانت اجرای مدنی تدلیس در نکاح، فسخ نکاح می باشد.

مطابق ماده 1128 قانون مدنی هر گاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل ‌حق فسخ خواهد بود خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متباینا بر آن واقع شده باشد.

عدم ازدواج پیشین نیز یکی از مواردی است که در عقد بدان تصریح نمی گردد اما عقد متباینا بر آن واقع می گردد و طرف ناآگاه می تواند به استناد این تدلیس عقد نکاح را فسخ نماید.

لازم به ذکر است که تدلیس در ازدواج ممکن است از سوی زوج یا زوجه و یا شخص ثالث باشد.

در صورتی که شخص ثالث با طرف نکاح در تدليس تبانی کرده باشد، طرفی که فریب خورده است می تواند نکاح را به استناد تدلیس فسخ نماید. در غیر این صورت، یعنی در صورتی که طرف مقابل تبانی ای با ثالث ننموده باشد، به استناد فریب ثالث نمی توان عقد نکاح را برهم زد.

پاسخ به پرسش مطرح شده

در پاسخ به پرسشی که در خصوص راه های استعلام و اطلاع از سابقه ازدواج افراد طرح نمودید باید گفت می توان با مراجعه به اداره ثبت احوال یا به صورت غیرحضوری و از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور نسبت به ثبت درخواست گواهی تجرد اقدام نمود. در این گواهی عدم ازدواج قبلی فرد یا طلاق، فسخ نکاح، بذل مدت یا انقضای مدت در صورت ازدواج قبلی او قید می گردد.

نکته قابل توجه در خصوص مورد شما این است که گواهی تجرد تنها با ارائه شناسنامه و به دارنده ی شناسنامه داده می شود و نمی توان بدون داشتن شناسنامه نسبت به دریافت آن اقدام نمود.البته اینکار را خود فرد فقط می تواند برای سوابق ازدواج خود انجام دهد و اشخاص دیگر چنین حق و امکانیی ندارند.

لازم به ذکر است که ازدواج موقت تنها در صورتی که در محضر ثبت شده باشد، هر چند در شناسنامه قید مگردد، قابل استعلام می باشد. اما در مورد گرفتن سابقه ازدواج افراد دیگر باید گفت هیچ راه حل رسمی و تعریف شده ای برای استعلام سابقه ازدواج افراد وجود ندارد.  مگر اینکه خود فرد بخواهد که در این صورت اداره ثبت احوال پاسخگو است. با این وجود بعضاً دیده شده اند که افراد با مراجعه به اداره ثبت احوال و صحبت و مذاکره از طریق ایجاد رابطه و به طور غیر رسمی در خصوص سابقه ازدواج فرد مورد نظر خود اطلاع کسب نموده اند.

جمع بندی :

در این مقاله سعی کردیم درمورد نحوه استعلام ازدواج قبلی چگونه ممکن است؟ صحبت کنیم و گواهی تجرد چیست را به طور کامل بررسی کردیم ، اگر سوالی دارید میتوانید از طریق مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی انلاین با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سوالات متدوال:

پنهان کردن ازدواج سابق چه ضمانت اجرایی دارد؟

پنهان کردن ازدواج قبلی دارای ضمانت اجرای مدنی (فسخ نکاح) و کیفری (حبس از 6 ماه تا دوسال) می باشد.

آیا استعلام ازدواج قبلی اشخاص بدون رضایت و حضور آنها امکانپذیر است؟

خیر، دریافت صدور گواهی تجرد و استعلام ازدواج قبلی فقط  به درخواست خود شخص و برای دارنده شناسنامه ممکن است‌.