شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر

شرایط گرفتن حضانت صفر تا 100 راه و چاه های حقوقی حضانت فرزند

شرایط گرفتن حضانت توسط بهترین وکیل در تهران چیست؟ اگر در تهران زندگی می کنید و به دنبال یک موسسه حقوقی مطمئن با وکلا و مشاوران با سابقه و با تجربه هستید توصیه میکنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید .از آنجایی که متاسفانه چند سالی است در ایران آمار طلاق روز به روز در حال افزایش است مسئله شرایط گرفتن حضانت فرزندان بعد از جدایی  والدین مطرح می شود.

با توجه به اینکه می دانیم فقدان یکی از والدین برای کودک چقدر میتواند سخت و طاقت فرسا باشد و قربانیان اصلی در طلاق و جدایی یک زوج فرزندان آنان هستند و آنها بیشترین آسیب را میبینند و این کمبود روحی باعث میشود پروسه سرپرستی و تربیت کودک حساس تر شود . البته قانونگذار سعی دارد قوانین را به صورتی تدوین و اصلاح کند که کودک در کنار مادر بماند بدون اینکه مادر بخواهد بخاطر گرفتن حضانت فرزندش از تمامی حق وحقوق طبیعی خود بگذرد . زیرا که برای همه ما به طور کامل روشن است که مادر بهترین پناهگاه برای مشکلات روحی ، جسمی و روانی فرزندش می باشد .

همانطور که امام خمینی ( ره ) رهبر کبیر جمهوری اسلامی ایران فرمودند :

اگر دوری و جدایی مادر از فرزند موجب عسر و حرج مادر یا فرزند شود جایز نیست که مادر را از فرزند جدا کنیم و با توجه به این که  قانون گذار به این امر مهم واقف است پیوسته در تلاش است مناسب ترین قانون به حال کودک را وضع کند . به همین دلیل است که قوانین مربوط به حضانت پیوسته در حال تغییر و اصلاح است.

حساسیت دعاوی خانوادگی سبب شده که نه تنها که موادی از قانون مدنی را به خود اختصاص داده است بلکه طی گذشت زمان و محرز تر شدن اهمیت این موضوع قانون نوینی را تحت عنوان ، قانون حمایت از خانواده به خود اختصاص داده است .قانون حمایت از خانواده با هدف حفظ منافع اشخاص در خانواده یا پس از فروپاشی آن تدوین شده است که افراد زیان کمتری ببینند.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با معقوله حضانت که نقش مهمی در زندگی فرزندانتان بعد از فقدان یکی از والدین به دلیل طلاق یا فوت دارد ، آشنا کنیم . حق حضانت همواره موضوع اختلاف بسیاری از والدین پس از جدایی است و بخش وسیعی از پرونده های دادگاه خانواده را به خود اختصاص داده است . مفهوم حضانت را در دستگاه حقوقی و قانون حقوق مدنی و حمایت از خانواده بدانید.

طبق ماده 1168 قانون مدنی:

در شرایط عادی نگهداری فرزندان بر عهده پدر و مادر است .

 در قانون مدنی قبل :

حضانت فرزند پسر تا 2 سالگی و فرزند دختر تا 7 سالگی بر عهده مادر بود اما در ماده اصلاحی جدید تصویب شده ، در مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب 8 / 9 / 1382 برای برقراری مساوات بین پدر و مادر قانون جدید تصویب شد .

طبق ماده 1169 قانون مدنی :

اگر والدین ، جدا از یکدیگر زندگی کنند حضانت فرزندان تا 7 سالگی با مادر و پس از آن با پدر است .

طبق تبصره ماده 1169 قانون مدنی :

بعد از 7 سالگی اگر اختلافی در باب نگهداری فرزندان بین والدین رخ دهد ، تشخیص صلاحیت و تعیین مصلحت فرزند بر عهده دادگاه خانواده است .

طبق ماده 1172 قانون مدنی :

هیچ یک از والدین زمانی که حضانت فرزند وظیفه اوست نمی تواند از سرپرستی طفل سر باز  زند . در صورت امتناع یکی از والدین حاکم باید ، به تقاضای دیگری یا به تقاضای قیم یا یکی از نزدیکان و یا به تقاضای مدعی العموم نگاهداری طفل را به هر یک از والدین که حضانت به عهده اوست الزام کند و در صورتی که الزام ممکن یا موثر نباشد حضانت را به خرج پدر و هرگاه پدر فوت شده باشد به خرج مادر تامین کند .

به استناد ماده قانونی 1173 قانون مدنی :

هرگاه بر اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر و مادری که طفل تحت حضانت اوست صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد محکمه میتواند به تقاضای نزدیکان طفل یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند ، اتخاذ کند .

شرایط گرفتن حضانت، برای پدر زمانی که طفل تحت حضانت مادر است:

اگر در زمانی که حضانت طفل با مادر است  ، مادر دچار جنون شود ، حضانت طفل با پدر خواهد بود . ( طبق ماده 1170 قانون مدنی ) .

اگر در زمانی که حضانت طفل با مادر است مادر ازدواج مجدد کند ، حضانت طفل بر عهده پدر است . ( طبق ماده 1170 قانون مدنی ) .

مواردی که شرایط گرفتن حضانت را از والدین سلب میکند : ( طبق ماده 1173 قانون مدنی )

در تکمیل بند 5 این ماده، با استناد به ماده 1179 قانون مدنی باید گفت:

هریک والدین که طفل در حضانت اوست، حق تنبیه طفل خود را دارند، ولی به استناد این حق نمی توانند طفل خود را خارج از حدود تادیب تنبیه نماید، زیرا اگر تنبیه خارج از عرف باشد باعث سلب حق حضانت و سرپرستی والدین می شود. در زمان تحت حضانت بودن طفل نزد هر یک از والدین، نمیتوانیم فرزند را از فردی که تحت حضانت اوست گرفت، مگر اینکه هر یک از والدین شرایط گرفتن حضانت طفل را از لحاظ قانونی نداشته باشند. (طبق ماده 1175 قانون مدنی ).

طبق ماده 1174 قانون مدنی

اگر در زمان تحت حضانت بودن طفل نزد هر کدام از والدین ، طرف مقابل در زمان و روز تعیین شده برای ملاقات فرزند حاضر نشود و خارج از زمان تعیین شده مرتکب این عمل شود از موارد عدم شرایط گرفتن حضانت است .

تعیین روزها و ساعات ملاقات و همچنین مکان یا هر چیز مربوط به این معقوله طبق توافق طرفین است چنانچه والدین درباره این موضوع به توافق نرسند ، تعیین آن با دادگاه خانواده است . ( طبق ماده 1174 قانون مدنی ) .

شرایط گرفتن حضانت فرزند پس از طلاق توافقی :

فرزند دختری که سنش ، کمتر از 9 سال باشد و پسری که سنش ، کمتر از 15 سال باشد والدین آنها باید درباره حضانت آنها به توافق برسند و در صورت عدم توافق والدین دادگاه شرایط گرفتن حضانت را توسط هر یک از والدین بررسی کرده و طبق مصلحت فرزندان  ، حضانت آنها را به پدر یا مادر واگذار میکند . ( طبق ماده 29 قانون حمایت از خانواده ) .

باید بدانیم که بعد از فوت پدر حضانت فرزند با مادر است حتی اگر پدر برای فرزند خود در زمان حیات قیم تعیین کرده باشد  مگر اینکه مادر شرایط گرفتن حضانت فرزند را نداشته باشد ، که در آن صورت دادگاه با توجه به مصلحت فرزند برای او قیم تعیین میکند . ( طبق ماده 1171 قانون مدنی )

در برخی از موارد که پدر شرایط گرفتن حضانت فرزند را دارد مادر با بخشیدن برخی یا گاهی موارد همه حق و حقوق خود که مستحق آن است ، مانند : مهریه ، برای گرفتن حضانت فرزند از پدر ، با او به توافق میرسد که در ازای بخشش حقوقش حضانت فرزندش را بگیرد که البته متاسفانه این موضوع اثری منفی برای زنان است . اما بسیار در بین زوج هایی که متارکه توافقی می کنند متداول است .

دادگاه صالح جهت تعیین شرایط گرفتن حضانت :

برای همه ما واضح و روشن است که برای تعیین شرایط گرفتن حضانت مرجع صالح دادگاه خانواده است .اما نکته قابل ذکر این است که برای گرفتن حضانت با وکیل و مشاور با سابقه حرفه ای مشورت کنید تا ادله کافی و شرایط گرفتن حضانت فرزند خود را داشته باشید .برای مشورت با یک وکیل حرفه ای در امور خانواده با موسسه حقوقی عدل و حق همراه باشید .

ویژگی های بارز یک وکیل خانواده :

از آنجایی که خانواده رکن جدایی ناپذیر از انسان است و انسان از بدو تولد  با آن سر و کار دارد باید  برای انتخاب وکیل در امور خانوادگی دقت لازم را داشته باشد .با عنایت به این که قانون مربوط به خانواده پیوسته در حال تغییر و بهبود است یک وکیل خوب و مجرب باید بروز باشد و با تمامی قوانین و رویه های دادگاه خانواده آشنایی و تسلط کافی داشته باشد .یک وکیل امور خانواده باید به قوانین حقوق مدنی و قوانین حمایت از خانواده تسلط کافی داشته باشد تا بتواند به خوبی از از حق شما دفاع کند .در ادامه مقاله بهترین وکلای امور خانواده در تهران را به شما معرفی خواهیم کرد .

وظایف یک وکیل خانواده :

حیطه کاری وکیل خانواده در تمامی امور خانوادگی است از جمله : مهریه ، نفقه ، طلاق ، بررسی شرایط گرفتن حضانت فرزند ( و . . .  )

ممکن است که برای شما هم پیش آمده باشد که شرایط گرفتن حضانت فرزندتان را داشته باشید اما نتوانید آن را اثبات کنید .

یا ممکن است نتوانید عدم صلاحیت و عدم  داشتن  شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط طرف مقابل را ثابت کنید .

اینجاست که  شما نیاز به وجود یک وکیل خوب و کاربلد در امور خانواده را حس میکنید .

بهترین و هوشمندانه ترین انتخاب برای شما بی شک موسسه حقوقی عدل و حق است .

بهترین وکیل امور خانواده تهران :

در ابتدا از این که تا اینجا ما را همراهی کردید بسیار سپاس گذار و خرسندیم .

در این بخش قصد داریم شما را با بهترین موسسه حقوقی که دارای وکلای بلند پایه در عرصه حقوق مدنی و امور خانوادگی است ، آشنا کنیم .

باید اشاره کنیم که شما همانقدر که وکلای خبره و آگاه نیاز دارید.

به مشاوران حقوقی عالی رتبه نیز احتیاج دارید .

باید خدمت شما عرض کنیم که این موسسه حقوقی دارای بهترین و با سابقه ترین مشاوران حقوقی نیز هست .

همانطور که در طی مقاله خدمت شما عرض شد مسئله و مقوله خانواده در مسائل حقوقی بسیار حائز اهمیت است.

در بحث خانواده نیز مبحث حضانت فرزندان بسیار مهم میباشد .

زیرا که کودکان قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه هستند و جدا از این مسئله بستری که برای رشد و نمو کودکان فراهم میشود برای جامعه بسیار مهم است  زیرا که کودکان امروز جامعه سازان فردا هستند.

به همین دلیل قانون گذاران تمام سعی و تلاش خود را برای وضع بهترین و مناسب ترین قوانین برای خانواده میکنند که حد الامکان کودکان سلامت تری چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی داشته باشیم .

عدل و حق

موسسه حقوقی عدل و حق با دانستن این موضوعات مهم با حساسیت بسیار بالایی برای به کارگیری وکلای متخصص به خصوص در حوزه امور خانواده اقدام کرده است.

موسسه حقوقی عدل و حق در تمامی مراحل گرفتن حضانت فرزندتان در کنار شما خواهد بود.

از ابتدای تنظیم و تقدیم دادخواست تا گرفتن حضانت فرزند دلبندتان.

اینک اگر فردای فرزندانتان برایتان مهم است و می خواهید با خیالی آسوده امور حقوقیتان را به دست یک وکیل درجه یک بسپارید با مشاوران و وکلای ما در موسسه حقوقی عدل و حق در ارتباط باشید.

منبع:

سایت سازمان وکلا

@bobmccorquodale

خروج از نسخه موبایل