علت گاز نخوردن موتورسیکلت

دلیل شتاب نداشتن موتور چیست؟

اما دلیل شتاب نداشتن خودرو چیست؟ به نقل از موتورسازی سیار گاهی اوقات در هنگام رانندگی متوجه می‌شوید که موتور شما خودروی همیشگی نیست و شتاب و سرعت گذشته را ندارد، میتوانید با تماس بگیرید یا با آموزش ما خودتان دست به کار شوید. مخصوصا افرادی که عادت به تند راندن خودرو دارند زودتر متوجه این اتفاق می‌شوند و این مسئله فکر آن‌ها را درگیر می‌کند. ما در اینجا چند نکته را یاد آور می‌شویم که چگونه در مورد حل کردن مشکل شتاب و سرعت اتومبیل خود اقدام کنید. مواردی که در هنگام کم شدن کشش اتومبیل باید بررسی کنید عبارت است از:

پنچرگیری سیار موتور سیکلت | تعمیرکار سیار موتور سیکلت شمال تهران | شماره امداد موتور سیکلت

علت گاز نخوردن ماشین چیست؟

همان‌طور که از عنوان می‌توان حدس زد، یکی از عوامل گاز نخوردن ماشین قطعه‌ای به نام ECU بوده که تنها در خودروهای انژکتوری وجود دارد. تا انتها با همراه باشید. به دلیل وجود برخی تفاوت‌های ساختاری در موتور خودروهای انژکتوری و کاربراتی، علل گاز نخوردن ماشین نیز در این مدل‌ها متفاوت بوده و ممکن است صاحبان‌ خودرو را دچار سردرگمی‌هایی بکند. یکی از تفاوت‌های فاحش و بارز خودروهای انژکتوری و کاربراتی، وجود قطعه‌ای بسیار حیاتی در موتور نسخه‌های انژکتوری بوده که از آن با عنوان ECU یاد می‌شود. نام این قطعه مخفف عبارت «قطعه کنترل الکترونیک» بوده و وظیفه آن بررسی وضعیت خودرو جهت تنظیم واکنش سنسورهای موجود در موتور است.

وجود هرگونه مشکل در این قطعه قادر به ایجاد شرایط مناسب گاز نخوردن ماشین بوده و از آن‌جایی که وجود آن برای سایر بخش‌های خودرو نیز ضروری است، نباید از نگهداری و مراقبت از آن غافل شد. در واقع اگر ECU خودروی انژکتوری شما معیوب باشد، احتمال گاز نخوردن ماشین تان نیز افزایش یافته و موجب نوسان دور موتور خواهد شد. اگر می‌خواهید از گاز نخوردن ماشین خود جلوگیری کنید، بهتر است در حفظ و بررسی ECU تان کوشا بوده و در صورت مشاهده هرگونه نشانه از گاز نخوردن ماشین، این قطعه حیاتی را توسط امدادسیکلت بازرسی کنید.

آیا فیلتر هوا نیز موجب گاز نخوردن ماشین می‌شود؟

بدون شک یکی از قطعات دخیل در هر دوی خودروهای کاربراتی و انژکتوری، فیلتر هواست و معیوب بودن آن بلاشک در گاز نخوردن ماشین نیز بی‌تاثیر نخواهد بود. فیلتر هوا یکی از اجزای ضروری موتور بوده و نقش همانند شش‌های بدن ماست. همان‌گونه که بخشی از آلاینده‌های موجود در هوا توسط کیسه‌های موجود در شش‌ها جذب شده و بعدتر به خارج بدن انتقال داده می‌شوند، فیلتر هوا نیز از ورود اجزای ناخواسته به همراه سوخت جلوگیری کرده و موتور را از گزند آلاینده‌های احتمالی و قطعات خارجی حفظ می‌کند.

در صورت معیوب بودن فیلتر هوا و یا گرفتگی این قطعه، سوخت کافی به موتور منتقل نشده و موجب گاز نخوردن ماشین خواهد شد. اگر جزو افرادی باشید که به سلامت موتور خودرو خود اهمیت می‌دهید، بدون شک از لزوم تعویض فیلتر هوا نیز آگاه بوده و می‌دانید که استفاده از فیلتر هوای سالم نقش بسیار پررنگی در حفظ سلامت موتور خواهد داشت.  فیلتر هوای گرفته و یا معیوب در دراز مدت مشکلات عدید‌ه‌ای را برای موتور خودروها به وجود آورده و از طرفی دیگر یکی از علل اصلی گاز نخوردن ماشین نیز به حساب می‌آید. بنابراین اگر به دنبال علت گاز نخوردن ماشین‌تان هستید و یا صرفا می‌خواهید عمر مفید موتور خودروتان را افزایش دهید، از سالم و تمیز بودن فیلتر هوا اطمینان حاصل کرده و هر چند وقت یک‌بار آن را تعویض کنید. برای خرید قطعات میتوانید از استفاده کنید.

یکی از علل اصلی گاز نخوردن ماشین پمپ بنزین است!

آیا تاکنون به این اندیشیده‌اید که سوخت چگونه از باک خودرو به موتور منتقل می‌شود؟ بله احتمالا مستحضر هستید که قطعه‌ای به نام پمپ بنزین وظیفه انتقال سوخت از باک به موتور را داشته و از همین روی یکی از بخش‌های ضروری خودرو نیز به حساب می‌آید. اگر پمپ بنزین ماشین دچار نقص فنی شود، سوخت کافی به موتور نرسیده و بدون شک موجب گاز نخوردن ماشین خواهد شد!

پمپ بنزین در قسمت عقبی و در باک خودرو قرار داشته و از آن‌جا سوخت مورد نیاز موتور را تامین می‌کند. وجود پمپ بنزین برای کلیه خودروها ضروری بوده و بدون آن عملا حرکتی در پیشرانه اتومبیل رخ نخواهد داد. اما از طرفی دیگر خرابی آن نیز بسیار مشکل ساز بوده و اغلب اوقات کاملا ناگهانی رخ می‌دهد. لذا اگر می‌خواهید از علل گاز نخوردن ماشین تان مطلع شوید و یا صرفا به دنبال بالا بردن عمر مفید موتور خودروتان هستید، بهتر است به این قطعه نیز توجه داشته و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل نمایید.

گاز نخوردن ماشین برای مدت طولانی و بی‌توجهی شما می‌تواند پیامدهای مخربی را برای سلامت خودروتان به همراه داشته و موجب بروز هزینه‌های تعمیر بالایی برایتان شود. بنابراین در صورت مشاهده اولین نشانه‌های گاز نخوردن ماشین لازم است کلیه قطعات دخیل در امر را بررسی کرده و از صحت عملکرد هر یک اطمینان حاصل نمایید. همان طور که مستحضر هستید، برخی قطعات موتور بسیار گران قیمت بوده و اگر گاز نخوردن ماشین به مدت طولانی رخ دهد، احتمال آسیب دیدن این بخش‌ها بسیار بالا می‌رود.

معاینه فنی خودرو و بررسی کلیه قطعات ذکر شده در این نوشته می‌تواند موجب کاهش احتمال گاز نخوردن ماشین شده و عمر مفید موتور خودروتان را نیز افزایش دهد. به خاطر داشته باشید که تعویض فیلتر هوا یکی از موثرترین شیوه‌های جلوگیری از گاز نخوردن ماشین و افزایش عملکرد بهینه خودروست. لذا سلامت پیشرانه اتومبیل‌تان را جدی گرفته و برای کاهش احتمال گاز نخوردن ماشین و ایجاد هزینه‌های تعمیرات گزاف، از همین امروز به فکر چاره باشید. همانطور که در مقدمه اشاره شد یکی از مهم‌ترین مسائلی که رانندگان با آن رو به رو هستند سوالات مربوط به تنظیم موتور است در ادامه توضیح می‌دهیم که تنظیم موتور خودرو باید چه زمانی انجام شود و علائمی که خودروی شما در زمان نیاز به تنظیم موتور نشان می‌دهد را شرح می‌دهیم.

تنظیم موتور را چه زمانی انجام دهیم؟

نشانه‌هایی مانند کم شدن شتاب خودرو، صدای غیر عادی موتور، لرزش بدنه، روشن شدن چراغ چک و مواردی از این قبیل، نشان دهنده فرا رسیدن زمان تنظیم موتور است.

نشانه‌های نیاز خودرو به تنظیم موتور:

چراغ های اخطار

چراغ های اخطار روی داشبورد خودرو، هدفمند طراحی شده‌اند. این چراغ‌ها با روشن شدن خودرو روشن می‌شوند و گاهی به دلایل خاصی و برای اشاره به یک مشکل بالقوه در سیستم خودرو یا قطعات آن روشن می‌مانند. به این چراغ‌های اخطار توجه کنید؛ اگر ضمن حرکت ماشین همچنان روشن می‌مانند، در اولین فرصت برای رفع مشکل اقدام کنید. ممکن است علت ساده ای مانند سوختن لامپ چراغ عقب و یا مشکلی جدی مانند ایرادی در سیستم انتقال سوخت باشد. تشخیص و رفع عیب یک مشکل جزئی به شما کمک می‌کند که از مشکلات بزرگتر و هزینه بر در این راه اجتناب کنید .

ریپ زدن

این مسئله نه تنها نشانه بروز یک عیب است، بلکه ممکن است شما را در موقعیت خطرناکی قرار دهد. موتورها طوری طراحی شده‌اند که به خصوص زمانی که بیش از همیشه به آنها احتیاج دارید (مثلا در بزرگراه)، عملکرد قابل قبول و قابل اطمینانی داشته باشند؛ علت این مشکل ممکن است کثیفی شمع‌ ها یا گرفتگی فیلتر سوخت و یا مواردی کاملا متفاوت باشد.

بد استارت خوردن

شما ممکن است در اوایل صبح کمی خواب آلود باشید اما مسلماً خودروی شما این اجازه را ندارد! اگر زمانی که به آن نیاز دارید استارت نمی‌خورد یا برای روشن شدن باید چندین بار استارت بزنید، و یا اینکه استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود، مطمئناً مشکلی وجود دارد؛ علت این مشکل می‌تواند ضعیف بودن ، نقصی در سیستم استارت و یا انواع مشکلات دیگر باشد .

مصرف سوخت نامناسب

اگر علی رغم اینکه اطمینان دارید همان مسافت همیشگی را طی می‌کنید و شخص دیگری هم از ماشین شما استفاده نمی‌کند، احساس می‌کنید مصرف بنزین ماشین زیاد شده‌، احتمالاً خودرو شما در مصرف سوخت دچار مشکل شده است. در این حالت، با مصرف یک گالن سوخت مسافت کمتری را طی می‌کنید و باید دلیل این مشکل را پیدا کنید. افت ناگهانی درجه بنزین در مسافت تعیین شده برای هر واحد سوخت نشان می‌دهد که خودرو آنطور که باید عملکرد خوبی ندارد.

علت این مشکل شاید فشار باد نامناسب چرخ‌ها یا گیر کردن قطعه‌ای از سیستم ترمز باشد، شاید هم زمان تنظیم خودرو فرا رسیده است میزان مصرف سوخت خودروی خود را کنترل کنید تا قبل از اینکه دچار مشکل جدی شود، از وضعیت سیستم آن مطلع شوید. بعد از توضیح کامل تنظیم موتور یکی دیگر از مواردی که باعث شکایت بعضی از رانندگان می‌شود را برایتان شرح می‌دهیم. بعضی از مواقع رانندگان خودروهای  پژو ۴۰۵ و سمند و پرشیا از لرزش زیاد ترمزها در زمان ترمز گیری شکایت دارند.  علت این مسئله و راه حل‌های آن چیست؟

دلایل لرزش پدال ترمز و خودرو در هنگام ترمزگیری چیست؟

لرزش زیاد پدال ترمز در مواردی می‌تواند نشان دهنده ایراد در سیستم ترمزگیری یا یکی از قطعات این بخش است. لرزش پدال ترمز در خودروهای دارای سیستم ضد قفل (ABS) نشان دهنده عمل کردن سیستم ضد قفل است اما در صورتی که خودرو فاقد این سیستم باشد یا اگر کل خودرو به لرزه بیافتد، این امر نشان دهنده یک ایراد است.

اگر در هنگام ترمزگیری با لرزش‌های غیر طبیعی و شدید مواجه شدید، باید ترمز خودرو را در مکان‌های خلوت تست کنید. اگر ترمزها عملکرد مناسبی نداشتند، به احتمال بسیار زیاد دیسک‌های ترمز تاب برداشته‌اند یا لنت‌ها دچار سایش نامنظم شده‌اند. اما برای اطمینان بیشتر باید در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه و مواردی مانند سلامت لنت‌ها، عدم وجود هوا در مسیر ترمز، سلامت بوستر، سلامت پمپ ترمز، تاب نداشتن دیسک و … بررسی شود. یکی دیگر از مواردی که رانندگان بعد از چند سال داشتن ماشین یا زمانی که می‌خواهند خودروی کارکرده‌ بگیرند با آن رو به رو می‌شوند سلامت سیستم جلوبندی خودرو است. در ادامه روش‌های تشخیص این مسئله بیان می‌کنیم:

۵ روش تشخیص سلامتی سیستم جلوبندی خودرو

بررسی دقیق معایب سیستم جلوبندی فقط توسط کارشناسان و افراد خبره امکان پذیر است اما با چند آزمایش ساده می‌توانیم از سلامت یا عدم سلامت آن آگاه شویم. سیستم تعلیق و جلوبندی با وضعیت نامطلوب خیابان‌های موجود، به‌طور متوسط نیازمند دو مرحله بازدید در سال است. اگر سیستم تعلیق به‌موقع تعمیر نشود، آسیب‌های بعدی به خودروی شما وارد خواهد شد. به وسیله نشانه‌های زیر می‌توان از وضعیت سیستم تعلیق خودرو مطلع شد:

سواری خشک و خشن خودرو

با گذشت زمان، اجزای سیستم تعلیق خودرو به‌مرور فرسوده می‌شوند. شاید ساده‌ترین و بهترین راه برای تشخیص مشکلات سیستم تعلیق حسی است که خودرو هنگام سوارشدن به سرنشینان منتقل می‌کند. چراکه در صورت خرابی سیستم تعلیق، سواری خشک‌تر شده و تمامی برجستگی‌های جاده را به اتاقک خودرو منتقل می‌گردد که در برخی موارد نیز با صدای زیر شدید (جیغ کشیدن) همراه می‌شود.

کشیده شدن خودرو در پیچ‌ها برخلاف فرمان راننده

اگر هنگام پیچیدن احساس کردید که وسیله نقلیه برخلاف فرمان شما عمل می‌کند، دلیل این امر به‌ احتمال‌ زیاد خرابی قطعه‌ای در سیستم جلوبندی است. بخش‌های مختلف سیستم تعلیق خودرو می‌توانند بر عواملی از قبیل: نحوه  فرمان دهی، زاویه لاستیک‌ها و مرکز تعادل و بالانس خودرو اثرگذار باشند. وجود نقص فنی در هرکدام از قطعات سیستم جلوبندی و تعلیق می‌تواند راننده را با دشواری در فرمان دادن رو به رو کند.

به‌عنوان‌ مثال میله رابط فرمان در صورت آسیب‌دیدگی موجب تنبلی در پاسخ سیستم فرمان می‌شود. اساساً این بدین معنی است که خودروی شما توان مقابله برابر نیروی گریز از مرکز پیچ‌ها و پایدار نگه‌داشتن بدنه خودرو را ندارد که موجب افزایش خطر چپ کردن نیز می‌شود. بنابراین حتماً در اولین فرصت خودروی خود را جهت تعمیر سیستم تعلیق و جلوبندی به نزد تعمیرکاری مطمئن ببرید.

تعمیر و نگهداری کاربراتور موتور سیکلت:

آیا می دانستید کاربراتور در سال 1876 میلادی، توسط یک مخترع آلمانی به نام “گوتلیب دایملر” اختراع شد. کاربراتور مهمترین قطعه در سیستم های سوخت رسانی کاربراتوری است . وظیفه ی اصلی کاربراتور تهیه مخلوط مناسبی از هوا و سوخت برای شرایط مختلف کار موتور می باشد. یک کاربراتور بایستی خواسته های زیر را برآورده سازد.

منبع : دیجی کالا

خروج از نسخه موبایل