اجتماعیبرترین های کسب و کار

کاربرد سنگ ها در ساختمان و نما ساختمان

موارد کاربرد سنگ ها در طراحی ساختمان

کف ساختمان و پلکان

سنگی که برای پلکان و کف سازی مورد استفاده قرار می گیرد در معرض سایش و ضربه خواهد بود، بنابراین باید بسیار سخت باشد و از مقاومت سایشی و ضربه ای بالایی برخوردار باشد. سنگ کف ساختمان باید قابل برش در یک جهت باشد. سنگ های رسوبی و دگرگون این مزیت را دارا هستند. علاوه بر آن سنگ کف و پلکان به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی باید تخلخل کمی داشته باشند تا در اثر سنگسابی و شستشو با مواد شوینده و ریختن مواد اسیدی یا بازی روی آن نفوذناپذیر بوده و آسیب نبیند. از جمله سنگ هایی که برای کف و پلکان مناسب می باشند، می توان سنگ های مرمریت و گرانیت را نام برد.

برای دریافت خدمات کفسابی در کرج لطفا کلیک کنید.

خدمات کفسابی | سنگسابی نمای ساختمان | قیمت کفسابی سنگ

پوشش دیوارهای داخل ساختمان

استفاده از سنگ برای دیوار داخلی ساختمان ظاهری بسیار باشکوه و خنک به آن می بخشد. اصولاً از سنگ برای پوشش دیوار حمام و سرویس بهداشتی، ساختمان های اداری، فروشگاه ها، سالن های غذاخوری و … استفاده می شود. سنگی که برای دیوار به کار می رود باید ظاهری زیبا و سطحی جلاخورده داشته باشد. علاوه بر آن تخلخل آن کم باشد تا در اثر شستشو با مواد شوینده آسیب نبیند و مقاومت آن کم نشود.

سنگ در طراحی نمای ساختمان

یکی دیگر از موارد استفاده از سنگ، نماکاری و سنگسابی ساختمان است. برای نمای ساختمان از سنگ های بادوام و مقاوم استفاده می شود تا در برابر عوامل مختلف محیطی دچار آسیب نشوند. شرایط متغیر جوی، تابش نور خورشید، یخبندان، گرد و غبار، باران های اسیدی، آلودگی هوا و … از جمله عواملی هستند که بر مقاومت سنگ اثر می گذارند. سنگ تراورتن گزینه ای مناسب برای استفاده در نماکاری و کفسابی ساختمان می باشد.

دیوار و شالوده

سنگ هایی که برای دیوارهای حائل و شالوده به کار می روند به صورت نامنظم و بدون شکل خاص چیده می شوند. برای صرفه جویی در هزینه ساخت و ساز از سنگ هایی که در منطقه دیده می شوند استفاده می گردد. برای پر کردن فاصله بین سنگ ها نیز می توان از تکه های ریزتر استفاده نمود.سنگ های متخلخل و سنگ هایی که دارای لایه بندی بوده و قابلیت انحلال آنها بالاست برای دیوار و شالوده مناسب نیستند. اما سنگ های سخت با مقاومت فشاری بالا و وزن مشخص مناسب این کار می باشند. اغلب ماسه سنگ و سنگ آهکی دولومیتی گزینه ای مناسب برای دیوار و شالوده به شمار می آیند.

کاربرد سنگ در طراحی نمای ساختمان

یکی از پوشش های مناسب برای نمای ساختمان استفاده از نمای سنگ است که روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. انتخاب سنگ نمای ساختمان، باید مناسب با شرایط آب و هوایی محیط انتخاب شود که دوام نمای ساختمان بیشتر شود. بعضی از سنگ ها مثل سنگ های تراورتن با ملات سیمان و ماسه پشت سنگ ها، به داخل این سوراخ ها نفوذ می کند و مانع از جدا شدن آنها از نما می شود. اما برخی از سنگ ها مثل مرمریت دارای سطحی صاف و صیقلی هستند و مکندگی چندانی هم ندارند.

این سنگ ها با توجه به اختلاف دمای محیط بیرون در شب و روز، تغییرات فصول و انقباض و انبساط سنگ اگر از روش ملات سیمان و ماسه استفاده شود احتمال کنده شدن سنگ بسیار زیاد است. ولی با اسکوپ کردن، سنگ بر روی نما محکم می شوند . در سنگ نما ممکن است از یک نوع سنگ و یا چندین سنگ متنوع استفاده شود. با انتخاب مناسب و هماهنگی سنگ ها کنار یکدیگر طراحان نما میتوان نمای سنگی بسیار زیبایی را به وجود آورند.

سنگ های نما باید شرایط زیر را دارا باشد :

– متناسب با آب و هوای منطقه باشد: سنگ باید متناسب با شرایط اقلیمی منطقه انتخاب شود. به عنوان نمونه در جایی که امکان وزش طوفان و شن زیاد است باید از سنگ هایی استفاده شود که مقاومت سایشی بالا دارند .
– قابلیت صیقل خوردن و برش خوردن داشته باشد.
– مقاومت خمشی و کشش نسبتا بالایی داشته باشد .
– ترکیبات کانی سنگ باید در نظر گرفته شود: کانی های مضر مثل کانی های آهن در برابر هوا اکسید و سنگ نما دچار فرسودگی زودرس می شود. وجود ناخالصی در یک نقطه یا در یک امتداد، نقطه ضعفی برای سنگ می باشد و باعث تخریب سنگ می شود .
– دارای جذب آب قابل قبولی باشد .
– رنگ ثابت داشته باشد .
– چسبندگی خوب با ملات داشته باشد .

ویژگی های سنگ در طراحی نمای ساختمان

  • عدم تغییر رنگ
  • عدم جذب گرد و غبار
  • مقاوم در برابر رطوبت
    تنوع در جنس و رنگ
  • قابلیت ترمیم آسان
  • عایق حرارتی بدون نیاز به زیر سازی
  • انعطاف پذیر در اجرا
  • مقاوم در برابر اشعه UV
  • اجرا در کلیه سطوح
  • مقاوم در برابر ضربه و آتش سوزی
  • اجرای سریع و آسان
  • امکان به وجود آوردن شکل های دستی و ماشینی
  • دوام زیاد در صورت انتخاب درست
  • هزینه نگهداری نسبتا کم

اهمیت سنگ در طراحی نمای ساختمان

امروزه و با گسترش فرهنگ شهرنشینی و ساخت و ساز فراوان برج ها و ساختمان های بلندمرتبه در کوچه ها و خیابان های شهرها، اکثریت مطلق مردم در ساختمان های آپارتمانی و عمدتا با عمر کمتر از ۲۰ سال مستقر شده اند.یکی از مهم ترین ویژگی های یک ساختمان یا آپارتمان امروزی، سنگ نمایی است که در ظاهر آن ساختمان به کار رفته است.سنگ نما برای یک ساختمان ویلایی، آپارتمانی یا برج مسکونی در نقش یک لایه ظاهری و مستحکم ایفای نقش می کند و از مهم ترین کاربردهای آن عبارتست از:

  • سنگ نما به ظاهر ساختمان نمایی زیبا می بخشد
  • سنگ نما مانع نفوذ رطوبت و آلودگی به قسمت های داخلی ساختمان می شود.
  • سنگ نما محافظ ساختمان در برابر باران های اسیدی است.
  • روی قیمت ساختمان بسیار موثر است.

بهترین سنگها در طراحی نمای ساختمان چه ویژگی هایی دارند؟

حالا که با نقش و اهمیت حیاتی سنگ نمای ساختمانی آشنا شدید، نوبت به آن رسیده است که درباره ویژگی های یک سنگ نمای خوب صحبت کنیم و به شما بگوییم که بهترین سنگ نما بایستی دارای چه ویژگی هایی باشد.

سنگ نما باید استحکام خوبی داشته باشد.

نمای ساختمان به طور مرتب و به صورت روزمره، در برابر باران، باد، طوفان، آفتاب و نور شدید خورشید، سرما،‌ گرما و… قرار دارد و در نتیجه عدم استفاده از یک سنگ نمای خوب، می تواند در میان مدت آسیب های جبران ناپذیری به ساختمان وارد شود. معماران و مهندسان ساختمانی معمولا سنگ های تراورتن، سند استون و گرانیت را به عنوان سنگ نمای ساختمان توصیه می کنند که هر کدام از آنها زیبایی و ویژگی های خاص خود را دارند.تراورتن در قیاس با دو نوع سنگ نمای دیگر به نسبت قیمت مناسب تر و مقاومت بیشتری داشته و به علاوه این سنگ به سیمان ساختمان به خوبی حالت چسبندگی داشته و امکان جدا شدن آن ناچیز است.

سنگ نما باید متناسب با محیط انتخاب شود.

یکی دیگر از ویژگی هایی که برخی معماران و مهندسان ساختمانی از آن غافل هستند،‌ انتخاب سنگ نمای ساختمان متناسب با شرایط اقلیمی و محیطی ساختمان است.برای مثال چنانچه یک ساختمان در مناطق سردسیر و کوهپایه ای قرار گرفته باشد، بایستی برای پیشگیری از یخ زدگی سنگ و آسیب وارد شدن به سنگ نما، از سنگ هایی با تخلخل اندک استفاده کرد.یا مثلا چنانچه در یک منطقه مرتباً طوفان هایی مثل طوفان شن رخ دهد، باید از سنگ هایی با مقاومت بیشتر استفاده کرد تا در اثر ساییدن ناشی از طوفان، به سنگ نما‌ آسیب وارد نشود.

سایر ویژگی های توصیه شده برای سنگ در طراحی نمای ساختمان عبارتست از:

  • در برابر تابش مستقیم نور آفتاب مقاومت خوبی داشته باشد.
  • مقاومت بالایی در برابر ترک خوردگی داشته باشد.
  • درجه تخلخل پایینی داشته باشد تا آب و آلودگی به آن نفوذ نکند.
  • قابلیت برش و صیقلی زیادی داشته باشد.
  • در برابر باران های اسیدی مقاوم باشد (به طور خاص در شهرهای آلوده)

ویژگی های سنگ نمای گرانیت

گرانیت که از دسته سنگ های آذرین است و در بازار کشورمان در رنگ های متنوعی وجود دارد، بافت درشتی دارد و بسیار به چشم می آید.گرانیت قابلیت مقاومت در برابر آلودگی ها را دارد و به این راحتی ها آلودگی جذب نمی کند.همچنین از سنگ نمای گرانیت می توان علاوه بر نمای خارجی ساختمان در قسمت های مرطوب داخل ساختمان نیز بهره برد (جاهایی مثل حمام یا توالت).به این دلیل که سنگ نمای گرانیت به مقدار بسیار کمی متخلخل است و در نتیجه جاذب آب نیست.

ویژگی های سنگ نمای تراورتن

سنگ تراورتن که از دسته سنگ های رسوبی و به صورت لایه لایه است، چسبندگی بالایی به سیمان دارد و در رنگ های سیاه، سفید،خاکستری و آبی در بازار موجود است.

ویژگی های سنگ تراورتن

  • سنگ تراورتن رنگی ثابت دارد و در برابر اشعه UV خورشید تغییر رنگ نخواهد داد.
    • سنگ تراورتن دارای خلل فرج است که باعث میگردد چسبندگی خوبی با ملات داشته باشد و سنگ از نما جدا نمیگردد.
    • سنگ تراورتن تنوع رنگی خوبی دارد و میتواند سلیقه های زیادی را پوشش دهد.
    • سنگ تراورتن نسبت به سایر سنگ ها سبک تر است. و سازه سبک تر خواهد شد.
    • سنگ تراورتن برای کلیه آب و هوا و شرایط جغرافیایی مناسب است و در برابر سرما و گرما مقاوم است.
    • سنگ تراورتن نرم برش است و می توان انواع سنگ های حجمی و ستون ها و سر ستون ها را با سنگ تراورتن حجاری کرد و در نمای ساختمان استفاده کرد.

ویژگی های سنگ نمای سند استون

سند استون نیز مثل تراورتن جزء سنگ های رسوبی بوده و از ماسه و سایر کانی ها (نظیر سیلیس اکسید آهن و…) تشکیل شده است.سند استون با نام ماسه سنگ هم شناخته می شود و دارای مقاومت زیادی در برابر جریان هوا است و همچنین جذب آب بسیار پایینی دارد.چسبندگی این سنگ به سیمان و ملات اندک است و در نتیجه در صورت استفاده از آن به عنوان نمای ساختمان بایستی از گیره اسکوپ سنگ بهره برد.رنگ این سنگ نیز قهوه ای و زرد می باشد.

ویژگی های سنگ سند استون

  • سنگ سند استون به دلیل داشتن ساختار ماسه ای ساب پذیر نیست و اغلب بصورت نسابیده ، بوش همر و یا بادبر در نمای ساختمان استفاده می کنند.
    • سنگ سند استون جذب آب بالایی دارد و استفاده از آن در نمای ساختمان های واقع در مناطق مرطوب مناسب نیست.
    • سنگ سند استون در برابر سرما، گرما، نور خورشید و باد مقاوم است.
    • سنگ سند استون با ملات چسبندگی خوبی ندارد و به هنگام نصب در نمای ساختمان باید از گیره اسکوپ استفاده نمود.
    • سنگ سند استون مقاومت خمشی کمی دارد و سریع خم می شود.

ویژگی های سنگ نمای گرانیت

گرانیت که از دسته سنگ های آذرین است و در بازار کشورمان در رنگ های متنوعی وجود دارد، بافت درشتی دارد و بسیار به چشم می آید.گرانیت قابلیت مقاومت در برابر آلودگی ها را دارد و به این راحتی ها آلودگی جذب نمی کند.همچنین از سنگ نمای گرانیت می توان علاوه بر نمای خارجی ساختمان در قسمت های مرطوب داخل ساختمان نیز بهره برد (جاهایی مثل حمام یا توالت).به این دلیل که سنگ نمای گرانیت به مقدار بسیار کمی متخلخل است و در نتیجه جاذب آب نیست.

ویژگی سنگ گرانیت

  • سنگ های گرانیت از چگالی بالایی برخوردارند و در برابر ضربه و فشار مقاومت بالایی دارند.
    • سنگ های گرانیت ساب پذیری خوبی دارند و از مقاومت سایشی بالایی برخوردارند.
    • اکثر سنگ های گرانیت در برابر سرما، گرما، جذب آب و اشعه UV خورشید مقاومند.
    • سنگ های گرانیت چسبندگی خوبی با ملات ندارند و می بایست به هنگام نصب در نما از گیره اسکوپ استفاده نمود.
    سنگ نمای سند استون

سنگ مرمریت

سنگ مرمریت برخلاف گرانیت سخت نبوده و به دلیل عدم مقاومت کافی در برابر تغییرات آب و هوایی برای نمای خارجی ساختمان قابل‌استفاده نمی‌باشد.مرمریت نوعی سنگ نمای ساختمان است که ظاهری شیشه‌ای داشته و در برابر گرما و سرما و خصوصاً رطوبت مقاومت کمی دارد.

به دلیل نرم بودن مرمریت می‌توان از آن در فضای داخلی ساختمان مثل کف و پله‌ها استفاده کرد.برخلاف گرانیت که برای کارهای حجمی و ابزارزنی مناسب نیست سنگ مرمریت را به‌راحتی می‌توان ابزار زد و در کارهای حجمی استفاده کرد. مرمریت نیز همانند گرانیت گران‌قیمت است.بهترین ذخایر سنگ مرمر در معادن ایران یافت می‌شود اما استخراج آن بسیار دشوار است.

سنگ مرمر که جزء گران‌ترین سنگ نمای ساختمان است دارای خاصیت درمانی بوده و آرام‌بخش است و شاید به این دلیل است که در اغلب مکان‌های مذهبی استفاده می‌شود.مرمر منبع غنی از کلسیم بوده که تقریباً تمامی آن‌ها قابلیت عبور نور از خود را دارا می‌باشند.سنگ مرمر در رنگ‌های بسیار زیادی موجود است که رنگ سبز، زرد و سفید آن محبوبیت بیشتری داشته و برای کاربردهای خاص مثل نمای حرم‌ها، مساجد، و لابی مکان‌های عمومی استفاده می‌شود.

ویژگی های سنگ های مرمر

  • مرمر در برابر هوازدگی، گازها و باران اسیدی بسیار مقام است اما در طولانی‌مدت در اثر شرایط جوی ممکن است کم‌رنگ شود لذا بهتر است در مناطق سردسیر و در فضای باز استفاده نشود.
  • مرمر یک سنگ نمای ساختمان است که برای کارهای دکوراتیو در ساختمان‌های شیک بکار برده می‌شود.
  • قیمت نسبتاً بالایی دارد و بهتر است برای کارهای حجمی و ابزارزنی استفاده نشود.

سنگ نمای چینی (کریستال)

سنگ چینی یا سنگ کریستال در واقع همان سنگ مرمریت است که دانه بندی ریزتری دارد و از بلور های سفید و خاکستری تشکیل شده است. علت اینکه سنگ کریستال را سنگ چینی می نامند بخاطر این است که به هنگام ضربه زدن به سنگ چینی، صدای چینی از آن ساطع می شود. سنگ چینی معمولا به رنگ سفید، خاکستری مایل به آبی است. استفاده از سنگ چینی در نمای ساختمان از دیرباز رایج بوده است. اما بدلیل عدم تنوع رنگ در بین سنگ های چینی استفاده از آن در نما کمتر شده است. امروزه بیشتر از سنگ چینی در نماهای مدرن استفاده می‌شود.

ویژگی های سنگ های چینی

  • سنگ چینی چسبندگی خوبی با ملات دارد.
    • سنگ چینی جذب آب پایینی دارد و در برابر باران های اسیدی مقاوم تر است.
    • سنگ چینی در برابر سرما، گرما و نور خورشید مقاوم است.
    از میان سنگ های مناسب برای نمای ساختمان سنگ تراورتن بدلیل مقاومت بالا، چسبندگی خوب با ملات و تنوع رنگی زیاد بیشترین استفاده را دارد.