برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

انواع بیماری ماهی گوپی

ماهی های گوپی، ماهی های کوچک آکواریومی هستند که در آب گرم زندگی می کنند و جزو ماهی های گیاه خوار کوچک هستند. آنها ماهی های آب شیرین یه حساب می آیند. اگر شما هم از این نوع ماهی در آکواریوم دلسا خود دارید بهتر است با بیماری گوپی ها بیشتر آشنا شوید. در ادامه با ما در وبسایت هوشمل همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

بیماری ماهی های آکواریومی | چگونه ماهی گوپی مرده را زنده کنیم | دشمن ماهی گوپی

محتوای این خبر مخفی

مبارزه با بیماری گوپی ها

اگر در منزل خود آکواریوم دارید و از ماهی های زینتی نگهداری می کنید حتما” افزایش طول عمر ماهی ها و پیشگیری از بروز بیماری برای شما بسیار مهم است. اما اگر ماهی شما دچار بیماری شد، تا به حال فکر کرده اید که چه کار باید کرد. امروز قصد داریم تاشما را با برخی از بیماری های ماهی های گوپی آشنا کنیم .

مسمومیت آب

یکی اصلی ترین عوامل مرگ ماهی ها و بخصوص ماهی های آکواریومی مانند گوپی ها مسمومیت آب می باشد. اگر آب آکواریوم دارای مواد معدنی باشد گوپی ها را مسموم می کند. یکی از مواردی که باعث مسمومیت آبی می شود مس است. مس با غلظت 0.2 ppm طی 24 ساعت می تواند اکثر ماهی ها را بکشتن دهد .البته مقدار کمی مس در دارو های ضد آنفوئز و بعضی غذا ها به مقدار ناچیزی وجود دارد که باعث بهبود رشد بچه گوپی ها می گردد. مس در اکثر خانه های آمریکا که قدمتی 50 ساله دارند پیدا می شود و لی خوشبختانه در ایران اغلب مس در لوله های منازل وجود ندارد.

آبهای خیلی شور ، اسیدی و یا قلیایی نیز کشنده هستند. آب لوله کشی که از منابع شهری تامین می گردد می تواند گوپی ها را بکشد چون دارای مقادیری کلراین می باشد.آب چشمه آب خوبی برای گوپی ها است در حالی که آب باران نامناسب است. چیزی که شاید شما در گذشته مخالف آن را شنیده باشید!سیمان های نامناسب ،چسب های سیلکونی نامناسب و رنگ های نامناسب نیز پتانسیل این را دارند که ماهی را مسموم نمایند. آبی که دارای اینگونه مواد باشد قاتل درجه یک ماهی های آکواریومی ، بخصوص گوپی ماهی ها است.

مسمومیت غذایی عامل بیماری گوپی ها

یکی از دلایل مسمومیت و مرگ ماهی ها مسمومیت با عوامل غذایی است. اگر به مقدار بیش از اندازه به ماهی ها غذا بدهید ، این غذا ها در ته آکواریوم انباشته می شوند و در طولانی مدت باکتری ها باعث فساد آنها در آب می گردند. در جایی که هوا دهی ناکافی باشد سموم تولید شده توسط باکتری های تجذیه کننده مواد غذاهایی خورده نشده می تواند ماهی را به کشتن دهد عمل دومی که غذا های خورده نشده ایجاد میکنند امراض قارچی است.

برای مبارزه با مسمویت غذایی و مبارزه با بیماری گوپی ها چون 5 تا 10 وعده به این نوع ماهی ها در روز غذا داده می شود حتما” طوری به ماهی غذا دهید که در کمتر از 5 دقیقه تمامی غذاها به وسیله ماهی ها خورده شوند. و از هوادهی و فیلتراسیون مناسب آکواریوم اطمینان حاصل نمایید. تعویض جزئی ولی مکرر آب را فراموش نکنید این عمل به جلوگیری از مسمومیت غذایی ماهی کمک بسزایی خواهد کرد.

مسمومیت با کربن دی اکسید

تراکم بیش از حد ماهی ها معمولا باعث این عارضه و بیماری گوپی ماهی ها می گردد. مقدار کربن دی اکسید زمانی زیاد می شود که تعداد گیاهان و نور تانک شما برای مصرف کربن دی اکسید کم باشد، هوادهی کم یا نبود هوادهی باعث کاهش تبادل اکسیژن وکربن دی اکسید می گردد که نتیجه نهایی آن مرگ گوپی ها است. نشانه های چنین عارضه ای که معمولا” هم قابل مشاهده می باشد این است که ماهی ها نزدیک سطح آب تجمع می کنند و بریده بریده نفس می کشند. یک سنگ هوای ساده که حباب های ریزی خارج میکند وهمیشه روشن است از وقوع مسمومیت کربن دی اکسید جلوگیری می کند. پس همیشه در اکواریوم خود از یک پمپ هوای مناسب و یک سنگ هوا استفاده کنید تا این نوع مسمومیت را از بین ببرید و از بیماری گوپی های خود جلوگیری کنید.

مسمومیت با گیاهان مرده

در شرایطی خاص تجذیه گیاهان مرده ترکیب های شیمیایی ای در آب رها می سازد که می تواند باعث مرگ ماهی های شما شود. در چنین حالتی آکواریوم شما بوی تندی دارد که هنگام ورود به اتاقی که آکواریوم شما در آن قرار دارد مشهود و مشخص است هر گاه بوی بد و نامعمولی از آکواریوم به مشام شما رسید به سرعت دنبال علت آن باشید. حتی مرگ یکباره جلبک های یک آکواریوم این پتانسیل را دارد که گوپی های شما را به کشتن دهد.

بسیاری از پرورش دهندگان از گوپی ماهی ها را در تانک های خالی و بدون گیاه نگهداری می کنند. می توانید از گیاهان کاشته شده در گلدان  استفاده کنید به خصوص از Water Sprite که نماینده شرایط آب و java moss که مکان مناسبی برای پنهان شدن بچه گوپی ها است. گوپی ها این محیط را ترجیح می دهند و در این محیط بسیار جذاب تر و زیباتر به نظر می آیند. پرورش دهندگان بزرگ گوپی از هیچ نوع گیاهی در کنار گوپی استفاده نمی کنند ولی آکواریومی خالی خسته کننده است و جذابیتی ندارد،اصولا” استفاده از آکواریوم برای زیبایی و آرامش است پس در منزل بهتر است از گیاهان مناسب و یا مصنوعی استفاده کنید.

آلاینده های خانگی عامل بیماری گوپی

آلاینده های خانگی می توانند باعث مرگ و میر و یا آسیب دیدگی و بیماری گوپی ماهی ها شوند. اگر از اسپری های حشره کش به مدت طولانی در خانه استفاده شود می تواند باعث مرگ ماهی ها شود. نوعی از مواد حشره کش rotenone نام دارد این ماده با غلظت 13,000,000 بخش به یک بخش می تواند گوپی های شما را به راحتی بکشد. بقیه حشره کش ها اینقدر کشنده نیستند با این وجود اجازه ندهید کسی در خانه از حشره کش ها برای نابود کردن حشرات استفاده کند.

اگر از این حشره کش ها در اتاقی دیگر یا به طور کلی در مکان های دیگری از خانه استفاده شود هنوز می توانند کشنده  باشند در استخر های سرباز پرش سگ های آلوده به حشره کش به درون آب یا غبار های سمپاشی هایی که در باغ ها،گلستان ها،یا مزارع سبزی منطقه که بر روی سطح آب می نشیند باعث مرگ ماهی ها در حجم بالا می گردد.

صابون و دیگر ضدعفونی کننده های خانگی هم که بعد از شستشوی تانک به خوبی از شیشه های تانک پاک نشده باشند ماهی ها را خواهند کشت. جابه جایی ماهی ها با استفاده از ظروفی که ممکن است دارای مقداری صابون یا پودر های تمیز کننده باشند کار خطرناکی است. همیشه یک سطل مخصوص فقط برای ماهی ها کنار بگذارید و هرگز از آن برای مصارف خانگی استفاده نکنید. اگر دست های شما همیشه در آب است می تواند خطرناک باشد.

ماهی ها با قرار گرفتن در برابر سمومی که ممکن است بعد از تماس دست با حشره کش ها فوق الذکر یا دست زدن به حیوانات سمپاشی شده وغیره به آب راه پیدا کنند بمیرند.بهترین روش برای تمیز کردن شیشه های آکواریوم استفاده از روزنامه  و سرکه سفید است.از هرنوع مایع شیشه پاک کن دوری نمایید که باعث دردسر برای شما می شوند. پس همیشه ، همیشه و باز هم همیشه برای نظافت آکواریوم از سرکه سفید استفاده کنید و بعد آن را آبکشی نمایید.

پیشگیری از بیماری های ماهی گوپی

روش های زیادی برای جلوگیری از ایجاد بیماری در ماهی گوپی وجود دارد. برای حفظ سلامتی ماهی هایتان باید اطلاعاتی را درباره بیماری ها، روش های درمان و پیشگیری از آن ها به دست بیاورید. یکی از مهم ترین نکات این است که باید همواره کیفیت آب و دمای آن را در حد متعادل نگه دارید. این کار شامل تعمیر و نگهداری منظم آکواریوم نیز می باشد. همچنین باید به صورت منظم با استفاده ‌از کیت تشخیص کیفیت، پارامتر های آب آکواریوم را کنترل کنید.

بهتر است به صورت روزانه آکواریوم تان را بررسی کنید. همچنین در صورت مشاهده ماهی مرده باید فورا آن را از آکواریوم خارج کنید.

قرنطینه کردن ماهی ها. در صورتی که هر یک از ماهیان شما دچار بیماری شوند، باید فورا آن را قرنطینه کنید. همچنین پیش از افزودن ماهی جدید به آکواریوم باید آن را قرنطینه کنید. همه این اقدامات به شما کمک می کنند تا آکواریوم و ماهیان تان را تا حد ممکن سالم نگه دارید!

حذف عوامل استرس زا در آکواریوم. همانند انسان ها، حیوانات نیز ممکن است دچار استرس شوند. استرس باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی و افزایش احتمال ابتلا ماهیان گوپی به بیماری های مختلف می شود.

یکی از راه های عالی برای کاهش استرس در آکواریوم، تعبیه اشیا مختلف برای پنهان شدن است. به خصوص اگر در آکواریوم تان ماهی تهاجمی نیز نگه داری می کنید، باید مکان هایی برای فرار و پنهان شدن برای ماهی گوپی فراهم کنید. همچنین حفظ دمای استاندارد آب جزو مهم ترین عوامل سلامتی ماهیان گوپی است.

بیماری ها و روش های درمانی در ماهیان گوپی

در صورتی که امکانات مناسب درمانی در اختیار دارید، می توانید از آن ها برای درمان ماهیان تان استفاده کنید. در غیر این صورت باید با یک دامپزشک تماس بگیرید. در ادامه به تعدادی از مهم ترین بیماری های ماهی گوپی اشاره خواهیم کرد.

بیماری مخملک در ماهی گوپی

این بیماری جزو اختلالات شایع در ماهی ها نیست و تشخیص زودهنگام آن معمولا دشوار است. مهم ترین علامت تشخیصی بیماری مخملک بروز نقاط بسیار ریز طلایی رنگ در سراسر بدن ماهی است. این بیماری بسیار سریع گسترش می یابد و به همین دلیل تشخیص زودهنگام آن دشوار است. این عوامل باعث کشندگی بیماری مخملک می شود. بهترین درمان بیماری مخملک، استفاده از داروی مس دار Seachem Cupramin  است. باید توجه داشته باشید که این دارو می تواند آبزیانی مانند حلزون یا میگو را از بین ببرد. برای افزایش سرعت بهبود ماهیان بیماری ضروری است که در فاصله های زمانی کوتاه آب آکواریوم تان را تعویض کنید.

بیماری لکه های سفید یا Ick در ماهی گوپی

در صورت تشخیص و درمان به موقع، این بیماری کشنده نخواهد بود. بروز لکه های سفید روی بدن ماهی مهم ترین علامت این بیماری است. برای درمان این بیماری ابتدا باید دمای آب را به تدریج بالا ببرید. سپس از داروهای رایج برای رفع این بیماری که توسط دامپزشک تجویز شده است، استفاده کنید. افزودن نمک به آکواریوم نیز از جمله روش های افزایش سرعت بهبودی این بیماری است.  در طول بهبود لکه های سفید به تدریج کاهش می یابد. این روند معمولا یک هفته طول می کشد.

پوسیدگی باله و دم در ماهی گوپی

پوسیدگی باله و دم در ماهی گوپی معمولا به دلیل عفونت های باکتریایی رخ می دهد. البته گاهی اوقات کیفیت بد آب نیز می تواند باعث ایجاد این بیماری شود. اولین کاری که باید انجام دهید این است که ماهی بیمار را قرنطینه کنید. پس از آن باید از یک داروی آنتی بیوتیک استفاده کنید. اگر ماهی شما به دلیل عوامل قارچی یا سوختگی آمونیاک دچار این مشکل شود، به داروی متفاوتی نیاز خواهید داشت، بنابراین تشخیص علت ایجاد کننده این بیماری بسیار مهم و حیاتی است.

لکه قرمز در ماهی گوپی

به دلیل رنگ قرمز این لکه ها که به راحتی دیده می شوند، تشخیص این بیماری نسبتاً آسان است. در اکثر مواقع علت اصلی بروز این بیماری، تغییر محیط است. به عنوان مثال ممکن است ماهیان جدید نسبت به باکتری های آکواریوم حساس باشند. در ماه اولی که ماهی جدیدی را به آکواریوم تان اضافه می کنید، بروز این بیماری طبیعی است. در صورت ادامه این اختلال باید با یک دامپزشک برای درمان ماهیان بیمار مشورت کنید. همچنین کیفیت بد آب، مانند افزایش آمونیاک و نیترات نیز ممکن است باعث بروز این بیماری شود.

بیماری گوپی (عامل تک یاخته ای)

بیماری گوپی به این دلیل این گونه نامگذاری شده است که تقریباً همیشه ماهی های گوپی ها را تحت تأثیر قرار می دهد. عامل ایجاد کننده این بیماری در واقع انگلی است که ماهیان گوپی  را آلوده کرده و ابتدا در جریان خون حیوان مشکل ایجاد می کند. حفظ کیفیت آب مهم ترین راه پیشگیری از این بیماری است. بیماری گوپی یک اختلال قابل پیشگیری است. بهتر است به هر قیمتی از ایجاد این بیماری پیشگیری کنید. اولین قدم برای درمان این بیماری، افزایش دمای آب آکواریوم است. پس از آن می توانید از دارویی مانند مالاشیت سبز استفاده کنید. در صورت پیشرفت بیماری، ممکن است لازم باشد از داروهای مس داری مانند Seachem Cupramine استفاده کنید.

بیماری استسقاء یا دراپسی در ماهی گومی

دراپسی یا استسقاء بیماری است که باعث می شود شکم ماهی شما نفخ کند. علاوه بر ایجاد مشکلات داخلی، ماهی مبتلا در شنا کردن نیز با مشکل رو به رو خواهد شد. این بیماری بسیار کشنده است. باید در سریع ترین زمان ممکن بیماری دراپسی را تشخیص دهید در غیر این صورت درمان این اختلال معمولا غیر ممکن خواهد بود. به دلیل وجود این عوامل است که پیشگیری از بروز این بیماری بسیار مهم است. استرس مزمن عامل اصلی بروز این اختلال است. همچنین با حفظ کیفیت آب می توانید به خوبی از بروز این بیماری پیشگیری کنید.

منبع: ترب