برترین های کسب و کارعمومی

انواع سوراخکاری فلزات

دستگاه سوراخ کاری چیست؟

سوراخ کاری فرآیندی است که نه تنها در صنعت فولاد و آهن بلکه در تمامی صنایع و امور روزانه از آن استفاده می‌شود‌. شما حتی برای آویز کردن تابلو به دیوار اتاقتان هم مجبور به سوراخ کردن دیوار هستید. Drilling گونه‌ای فرایند برش است که با استفاده از مته یک سوراخی با مقطع دایره‌ای روی قطعات ایجاد می‌شود. مته آهن نوعی ابزار برش است که از مقاطع مختلف تشکیل شده که با سرعت گردش می‌کند. در اثر پیشروی، لبه‌های مته نیروی زیادی به قطعه وارد کرده و Drilling انجام می گردد. حرکت برشی اولیه، چرخش مته است. در حالیکه پیشروی، حرکت مته در امتداد محور دوران آن به درون قطعه کار می‌باشد.

پس این فعالیت در عین ساده بودنش می‌تواند بسیار کاربردی و اثربخش باشد. این فرایند در اکثر مواقع به کمک دستگاهی به نام دریل انجام می‌شود. پانچینگ نیز نوع دیگری از آن محسوب می‌شود که در صنایع فولادی بسیار کاربردی می‌باشد. در این مطلب از  شما را با مراحل، دستگاه، الگوریتم و قیمت سوراخ کاری پروفیل، قطعه، چوب و چگونه انجام می شود؛ آشنا می کنیم.

انواع مته | انواع مته دریل برقی | خرید مته

الگوریتم سوراخکاری چگونه انجام میشود؟

عملیات Drilling آهن بر روی قطعات فلزی به‌منظور اتصال دو قطعه با ایجاد حفره‌ای کوچک و متناسب با پیچ و مهره‌های در دسترس انجام می‌گیرد. این اتصال احتمالاً برای ساخت قطعه‌ای بزرگ‌تر مانند دستگیره در، صندلی، میز و دیوارهای امنیتی و… کاربرد بسیار زیادی دارد. این فرایند می‌تواند به کمک دریل یا پانچ انجام گیرد. سوراخ کردن نمی‌تواند بر روی تمامی فلزات انجام شود و در اکثر موارد این عملیات را بر روی قطعات فلزی با جنس آلومینیوم، مس، فولاد و برنج انجام می‌دهند.

انواع روش های سوراخ کاری فلزات

به طور کلی drilling از رایج ترین فرایند ماشین کاری است. ماشین کاری خود شامل مجموعه ای از فرایندهاست که از قطعه مورد نظر براده ها را حذف می کند و آن را به شکل مورد نظر تبدیل می کند. این کار به طور معمول توسط یک مته کاجی صورت می گیرد. اما روش های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

سوراخکاری به کمک پانچ

نوعی دستگاه به نام دستگاه پرس در کارخانجات موجود است که به کمک آن می‌توان آهن آلات و فلزها را به هر اندازه‌ای می‌خواهید پرس کرده و حفره‌ای بر روی آن ایجاد کنید، به این عمل پانچینگ یا سوراخ کاری ورق نیز گفته می‌شود. عملیات پانچینگ نیز به چهار دسته کلی با طرح‌های مختلف تقسیم می‌شود.

  1. پانچ به کمک دستگاه ورق فلزی دستی؛
  2.  روش هیدرولیکی؛
  3. پانچ ورق با گیوتین ضربه‌ای؛
  4. پانچینگ ورق به کمک دستگاه CNC (پرکاربردترین این دستگاه‌ها، دستگاه CNC می‌باشد، از طرح‌های پانچی مستطیلی و دایره‌ای بگیرید تا نقش و نگارهای متنوع‌تر و پیچیده‌تر را قادر است انجام دهد.)

سوراخ کاری با دریل و مته

این نوع نیازمند دستگاهی ال مانند به نام دریل می‌باشد. درون این دریل مته‌هایی با قطرهای مختلف جای می‌گیرد که تمامی آن‌ها قادر هستند در محل موردنظر مانند پیچ فرو روند و آنجا را سوراخ کنند. با نصب مته بر روی دستگاه دریل و روشن کردن آن دستگاه شروع به حرکت‌های دورانی می‌کند. جالب است بدانید سوراخکاری با دریل در موارد دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع ماشین مته

حال میخواهیم در مورد ماشین‌های مته نیز برایتان بگوییم اینکه چند نوع دارند. این نوع از مته ها دارای سه نوع ستونی، رومیزی و دستی است. مته‌های دستی بیشتر مورد پسند عموم قرار گرفته است و دلیل آن هم این است که به راحتی می‌توانند آن را با خود حمل کنند و در مکان‌های مختلف از آن استفاده کنند.

نکاتی در باب سوراخ کاری با دریل و مته

همان‌طوری که از توضیحات بالا متوجه شدید سوراخکاری با دریل و مته دو فعالیت کاملاً متفاوت و در عین‌ حال دارای نتیجه‌ای مشابه می‌باشند. با این‌ حال به هنگام کار با هریک از آن‌ها باید آموزش‌های مربوط به آن را یاد بگیرید و از خطرات احتمالی آن مطلع شوید تا به‌ خوبی بتوانید نکات ایمنی مربوط به آن را رعایت کنید.

به هنگام سوراخ کردن با دریل ممکن است براده‌های آهن به اطراف پرت شوند. از این‌ رو بهتر است دهان خود را ببندید و همچنین عینک‌هایی را که به‌منظور محافظت از چشم‌ها تعبیه شده‌اند را خریداری و استفاده کنید. برای Drilling با دریل ابتدا باید مته‌ای مناسب انتخاب کنید و بر روی دریل نصب کنید، بهتر است بدانید که مته‌های فولادی با حداکثر سرعت از ارزان‌ترین نوع مته محسوب می‌شوند.

با خریداری این نوع مته می‌توانید علاوه بر آهن آلات، چوب، پلاستیک جات و دیوارهای گچی و سرامیکی و… را سوراخ کنید. اگر با سوراخ کاری پروفیل و فلزاتی سخت سرو کار دارید بهتر است از مته‌هایی با جنس کبالت استیل یا اکسید سیاه بهره بگیرید تا میزان عمر آن‌ها و کیفیت دریل کاری تان را تضمین کنید. البته این امر نیازمند مقداری هزینه‌ای بیشتر می‌باشد.

به هنگام Drilling دیوار و فلزات با دریل چه مواردی را رعایت کنیم؟

در ابتدای کار سعی کنید عملیات روانکاری را بر روی مته ها انجام دهید. به‌منظور این کار مقداری روغن برش یا روغن چند کاره را بر روی مته ریخته و شروع به کار کنید. با انجام این فرآیند علاوه برافزایش طول عمر مته می‌توانید از بالا رفتن دمای بیش ‌از حد هنگام سوراخکاری سنگ و مورب جلوگیری کنید که در نتیجه آن از تولید گازهای سمی جلوگیری کرده‌اید.

مهم ترین نکته برای کار به هنگام Drilling با دریل

برای سهولت کار به هنگام drilling با دریل بهتر است محل مورد نظر را نشانه گذاری کنید. پس ‌از آن توصیه می‌شود که با چکش فرورفتگی کوچکی در محل هدف ایجاد کنید تا با قرار گیری دریل بر روی کار، مته سُر نخورد، این کار باعث می‌شود سوراخ کاری دقیق‌تر و با امنیت بیشتر انجام گیرد. توصیه می‌شود که به‌منظور ثابت نگه‌ داشتن قطعه موردنظر، آن را با دست نگه ندارید. بهتر است از دو گیره استفاده کنید و قطعه را به پایه‌ای محکم کنید تا قطعه به هنگام سوراخ کردن نچرخد و ضربه‌ای به دست شما وارد نکند. لازم به ذکر است که یک لحظه غفلت برابر است با یک عمر پشیمانی.

کاربردهای انواع مته

اکثر افراد متخصص برای ظرافت بیشتر کار و تمیز ماندن سطح سوراخ کاری شده ابتدا با مته‌ای ظریف‌تر و قطر کمتر حفره را ایجاد می‌کنند، سپس به سراغ مته اصلی می‌روند . پس از اتمام فرایند احتمالاً لبه‌های محل سوراخ شده تیز و بُرنده هستند.

برای از بین بردن دندانه‌های ایجاد شده، مته‌ای بزرگ‌تر از مته‌ای که برای drilling استفاده کردید، بردارید. حال نوبت آن است که آن را با دستتان بر روی سوراخ قرار دهید و به ‌آرامی بچرخانید. اگر سوراخی که باید ایجاد کنید بزرگ‌تر از حد معمول است، سعی کنید مته‌های گردبر را جایگزین مته‌های مارپیچ کنید. با این کار علاوه بر سهولت کار، سرعت عمل بالاتری را به فعالیت خود در زمینهٔ سوراخکاری دیوار می‌دهید. به هنگام Drilling به کمک دریل بهتر است سرعت دریل کردن را کاهش دهید تا بر کیفیت کار و طول عمر دستگاه دریل خود بیفزایید.

راهکار برای بالا رفتن کیفیت کار در Drilling چیست؟

به‌ منظور بالا رفتن کیفیت کار در امر سوراخ کردن بهتر است لایه‌های فلزی و لایه‌های چوبی را یکی در میان بر روی یکدیگر قرار دهید و آن‌ها را با گیره‌ای محکم بر روی میز کار ثابت کنید. این کار سبب می‌شود چوب‌ها مانع سر خوردن قطعات فلزی بر روی یکدیگر شوند و به همین منظور عملیات drilling دقیق‌تر انجام خواهد گرفت.

معرفی دستگاه‌ سوراخ کاری پروفیل و ورق

شناخت دستگاه‌های این پروسه پیچیده‌ای نیست. هر دستگاه سوراخ کردن از چهار جز اصلی تشکیل شده است که ممکن است محل قرارگیری این اجزا در دستگاه‌های متنوع، متفاوت باشد. در برخی موارد موتور اصلی در داخل سر دستگاه تعبیه شده است، به همین منظور این قسمت از دستگاه‌ها حساسیت بالایی برخوردار هستند.

محور اصلی، جزئی دیگر از اجزای دستگاه‌های سوراخکاری محسوب می‌شوند‌. نیرویی که از موتور به مته وارد می‌شود به کمک محور اصلی انجام می‌شود. مته ها از اجزای اصلی این دستگاه محسوب می‌شوند. در صورتی‌ که مته موجود نباشد یا متناسب با محل سوراخ نباشد هیچ‌گونه عملی انجام نمی‌گیرد. مته ها معمولاً مارپیچ و در ابعاد مختلف هستند که با قرار دادن آن‌ها درون دستگاه می‌توان عملیات را انجام داد.

انواع مته از نظر فاصله و زوایایی درونی

  • مته ها از نظر فاصله و زوایایی که درون خود دارند به سه نوع اصلی مته مارپیچ نوعW ، مته مارپیچ نوع N و مته مارپیچ نوع H تقسیم می‌شوند.
  • مته‌های نوع اول بیشتر برای قطعات نازک و نرم مانند آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرند، از این ‌رو دارای زاویه‌ای بین ۳۵ الی ۴۵ درجه می‌باشند‌.
  • مته مارپیچ نوع N با زاویه‌ای حدود ۱۶ تا ۳۰ درجه به‌منظور سوراخ کردن قطعات سخت و خشن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • آخرین نوع مته نیز دارای کمترین درجه زاویه‌ای ممکن می‌باشد، این نوع مته با زاویه‌ای حدود ۱۰ تا ۱۳ درجه، سوراخ کاری اجناس برنجی و برنزی را به عهده دارد.
  • ابزار دیگری که مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد میز است‌. این میز باید بتواند به‌صورت عمودی و افقی تغییر شکل دهد تا عملیات سوراخکاری بدون دریل راحت‌تر انجام شود. لازم است بدانید سطح این میز مانند میزهای دیگر صاف نیست و بر روی آن شیارهای متعددی تعبیه شده است. هدف از ایجاد شیارها تثبیت قطعه موردنظر بر روی میز و ممانعت از سر خوردن آن است.

ماشین‌های مته و کاربردهای آنان

جالب است بدانید ماشین‌های مته طوری طراحی شده‌اند که شما علاوه بر سوراخ کاری، فعالیت‌های دیگری نیز می‌توانید با آن انجام دهید. خزینه کاری، برقوکاری، سنگ زنی و صیقل کاری از کاربردهای منحصر به ‌فرد ماشین‌های مته محسوب می‌شوند. شاید برایتان سؤال پیش آید که خب این هزینه کاری و برقو کاری و سنگ زنی و بقیه موارد نام برده شده چیست و چگونه انجام می‌گیرد؟

در پاسخ به این سؤال باید به شما بگوییم که به هنگام drilling مقداری از براده‌های آهن بر روی سطح فلز مورد نظرمان پخش می‌شوند. تمیز کردن سطح با دست امکان پذیر نیست، زیرا پرت‌های حاصل شده از عملیات سوراخکاری ممکن است تیز و برنده باشند و از طرفی آن‌ها خیلی ریز و چسبنده هستند.

برخورد یکی از آن‌ها با پوست دست شما، ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری را برایتان به همراه آورد‌ به همین دلیل شما می‌توانید با دستگاه مته کاری عملیات خزینه کاری یا همان براده برداری را انجام دهید بدون اینکه ذره‌ای آسیب به خودتان وارد کنید. برای این کار مته‌ای مخصوص بر روی دستگاه قرار دهید و شروع به براده برداری کنید.

برقوکاری به‌منظور دقیق‌تر شدن عملیات و مراحل سوراخکاری با فلز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت برقوها همانند شابلون‌هایی هستند که با قرار دادن آن‌ها بر روی سطح مورد هدف به افراد کمک می‌کنند تا سوراخ کردن دقیق‌تر و تمیزتر انجام گیرد. به هنگام استفاده از برقوها دقت کافی را به خرج دهید، زیرا در صورت برعکس نصب شدن ممکن است با تیغه مته برخورد کند و بشکند یا زخمی شود.

انواع برقو؛ یکی از مهم ترین اجزای مته

برقوها ممکن است دستی و یا ماشینی باشند. طریقه استفاده از برقوهای دستی که بسیار راحت است و با قرار دادن آن‌ها و محکم کردنشان بر روی محل موردنظر می‌توانید عملیات سوراخ کاری را انجام دهید. برقوهای ماشینی می‌توانند متحرک باشند و تغییر وضعیت دهند و هم می‌توانند ثابت باشند؛ اما بهتر است بدانید برقوهای متحرک مزیت‌های بیشتری نسبت به برقوهای ثابت دارند.

قیمت خدمات سوراخکاری drilling

به طور کلی فرایند drilling به عملیات گرد تراشی، در لایه داخل سطوح فلز برای ایجاد کردن سوراخ های با طول و قطر مشخص گفته می شود. برای ایجاد کردن سوراخکاری آهن و سنگ از دستگاه های گوناگونی چون پانچینگ و دریل استفاده می شود. شما برای دریافت انواع خدمات سوراخ کاری با دریل، فلز، دیوار، چوب، قطعه و پروفیل می توانید به سایت ما مراجعه کنید.