خوردن چه چیزهایی باعث لاغری سریع میشود؟

بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز کدامند؟

مصرف بعضی از مواد غذایی می‌تواند به چربی‌سوزی کمک کند. شما می‌توانید با اضافه کردن بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز به رژیم غذایی‌‌‌تان، شاهد کاهش چشمگیر وزن خود باشید. زمانی که این غذاهای چربی‌سوز قوی را مصرف کنید، چربی‌های بدن‌تان سوزانده می‌شوند و به مرور زمان وزن‌تان کاهش می‌یابد. از جمله بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز قوی می‌توان به تخم مرغ، مغزها، ماهی چرب، تخم کتان، گریپ فروت و… اشاره کرد. منظور از غذاهای چربی‌سوز، مواد غذایی‌ای هستند که از طریق تحریک و افزایش سوخت‌وساز (متابولیسم) بدن، کاهش اشتها یا کاهش مصرف غذا منجر به چربی‌سوزی می‌شوند.

همه‌ی خوراکی‌ها متابولیسم بدن را تحریک می‌کنند؛ اما بعضی خوراکی‌ها مانند فلفل چیلی، نسبت به سایر خوراکی‌ها، تاثیر بیشتری بر افزایش متابولیسم بدن دارند و خوردن آن‌ها منجر به کاهش وزن می‌شود‌. بعضی از خوراکی‌ها، مانند مغزها، در مقایسه با سایر خوراکی‌ها، شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند. مصرف این خوراکی‌ها به کنترل اشتها، کاهش مصرف غذا و در نتیجه کاهش وزن کمک می‌کند. ما در این مقاله به معرفی ۳۴ مورد از بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز می‌پردازیم. در ادامه با  دکتر غیاثوند متخصص تغذیه همراه باشید.

۱. مغزها

مغزها بسیار مغذی هستند. آن‌ها سرشار از پروتئین و چربی‌های مفید هستند، که هر دو شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند. نکته‌ی قابل توجه درباره‌ی مغزها این است که شما می‌توانید آن‌ها را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید؛ بدون اینکه وزن‌تان افزایش یابد.

مطالعه‌‌ی منتشرشده در یک مجله‌ در سال ۲۰۱۱ به این نتیجه رسید که گنجاندن مغزها در رژیم غذایی طی ۱۲ هفته، بدون اینکه سبب افزایش وزن شود، منجر به بهبود کیفیت رژیم غذایی شد. بادام یکی از مغزهای بسیار مفید است که می‌تواند در کنترل احساس گرسنگی مفید باشد. این مغز مفید به دلیل داشتن ویتامین E به زیبایی پوست، مو و ناخن کمک می‌کند. بادام علاوه بر ویتامین E، حاوی پروتئین، فیبر و چربی‌‌های غیر اشباع مفید است.

۲. ماهی چرب

توصیه‌ای که همیشه در مورد خوردن ماهی می‌شود، خوردن آن به صورت مداوم و هفتگی است. ماهی یکی از گوشت‌های سفید است که نسبت به گوشت قرمز مفیدتر است. ماهی حاوی پروتئین زیادی است. پروتئین، یک ماده‌ی مهم برای کاهش وزن است و می‌تواند سبب شود برای مدت طولانی‌تر، احساس سیری بیشتری داشته باشید. ماهی چرب یکی دیگر از بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز است که حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ است. امگا ۳ به چربی‌سوزی و کنترل اشتها کمک می‌کند. ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، به طرز ویژه‌ای حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب بلند زنجیره هستند، که به سختی در سایر غذاها یافت می‌شوند.

۳. ماست

میزان مواد مغذی موجود در برندهای مختلف ماست می‌تواند متنوع باشد‌. ماست حاوی انواع مختلفی از پروتئین‌ها، مانند کازئین و وی (Whey) است. مطالعه‌ی منتشر شده در یک مجله در سال ۲۰۱۴ نشان داد که خوردن ماستِ حاوی پروتئین زیاد می‌تواند برای کنترل اشتها، احساس سیری به مدت طولانی‌تر و کاهش مصرف غذا مفید باشد.

ماست بدون طعم، مثل ماست یونانی، یکی از بهترین مواد خوراکی چربی‌سوز است. ماست یونانی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروبیوتیک‌های مختلف است و می‌تواند قند خون را متعادل کرده و شکم را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد. ماست یونانی نسبت به سایر ماست‌ها دارای دو برابر پروتئین است، مایه‌ی پنیر ندارد و دارای قند است. یک مطالعه نشان داد که افرادی که ماست پروتئینه‌ی یونانی مصرف کردند، بدون هیچ تغییری در سبک زندگی خود توانستند وزن‌شان را کاهش دهند.

۴. لپه (نخود دولپه)

نخودها حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند. همچنین کربوهیدرات پیچیده دارند، که منبع خوب انرژی است. لپه حاوی پروتئین است، که سبب احساس سیری به مدت طولانی‌تر می‌شود. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ که در مجله‌ی مواد مغذی منتشر شد، نشان داد که پروتئین موجود در لپه، نسبت به پروتئین وی (Whey) موجود در شیر، تاثیر بیشتری بر کاهش گرسنگی دارد.

۵. تخم مرغ

بر اساس گزارشات انجمن قلب آمریکا (AHA)، تخم مرغ سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مهم است. این ماده‌ی غذایی کلسترول زیادی دارد، اما مدرکی مبنی بر اینکه خوردن مواد غذایی حاوی کلسترول منجر به افزایش کلسترول بدن می‌شود، وجود ندارد. تخم مرغ همچنین منبع عالی پروتئین است و می‌تواند به کنترل اشتها کمک کند. یک مطالعه‌ نشان داد که خوردن تخم مرغ در وعده‌ی صبحانه، تاثیر مثبتی بر کنترل گرسنگی و مصرف غذا در طول روز دارد.

۶. فلفل چیلی

فلفل چیلی حاوی یک ماده‌ی شیمیایی به نام کپسایسین () است، که برای کاهش وزن مفید است. به همین دلیل یکی از بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز قوی به شمار می‌رود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که کپسایسین چربی‌سوزی را افزایش و اشتها را کاهش می‌دهد. این تاثیرات به کاهش وزن کمک می‌کنند.

۷. روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی میزان زیادی تریگلیسیرید‌های با زنجیره‌ی متوسط (یک نوع چربی) است، که فواید زیادی برای سلامتی دارند. یک تحلیل که در سال ۲۰۱۵ در مجله‌ی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی منتشر شد، به این نتیجه رسید که تریگلیسیریدهای با زنجیره‌ی متوسط می‌توانند منجر به کاهش وزن شوند. هر چند به مطالعات بیشتری برای تایید این موضوع نیاز است. بسیاری از دانشمندان باور دارند که تریگلیسیریدهای با زنجیره‌ی متوسط می‌توانند مصرف انرژی را افزایش و ذخایر چربی را کاهش دهند.

۸. چای سبز

چای سبز منبع مفیدی از آنتی اکسیدان‌ها است و خواص متعددی برای سلامتی دارد. یکی از این فواید، کاهش وزن است. چای سبز برای لاغری طرفداران زیادی دارد و موجب کاهش وزن و افزایش چربی‌سوزی می‌شود. بر اساس اظهارات محققان علت این خاصیت چای سبز، وجود ماده‌ای به نام کاتچین () در آن است، که نوعی آنتی اکسیدان بوده و سبب بیشتر شدن سوخت‌وساز بدن و چربی‌سوزی می‌شود.

مطالعه‌ی منتشر شده در سال ۲۰۱۲ به این نتیجه رسید که مصرف چای سبز منجر به کاهش وزن در بزرگسالان مبتلا به اضافه وزن یا چاقی مفرط شد. میزان وزن کاهش یافته در شرکت کنندگان این مطالعه کم بود، اما به طور مداوم در مطالعات مختلف به اثبات رسید.

۹. کینوا

کینوا یکی از بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز است که می‌توانید آن را در برنامه‌ی کاهش وزن خود بگنجانید. این غلات غنی ‌شده، حاوی ۸ گرم پروتئین و ۵ گرم فیبر در هر یک فنجان است. با مصرف کینوا آهن، ، سلنیوم و ویتامین E هم دریافت می‌کنید. پخت کینوا مانند برنج آسان است. برای تهیه یک شام فوری، کینوا را با سبزیجات، مغزها یا محصولات حاوی پروتئین بدون چربی مخلوط کرده و میل کنید.

۱۰. دارچین

بعضی از مطالعات ادعا می‌‌کنند که دارچین سطح قند خون را تثبیت می‌کند. این مسئله اشتها را به‌ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کاهش می‌دهد. تقریبا همه‌ی افراد می‌توانند از فواید دارچین بهره‌مند شوند. مقداری دارچین در قهوه، چای، یا ماست بریزید و نوش جان کنید.

۱۱. گریپ فروت

گریپ فروت هیچ خاصیت چربی‌سوزی جادویی ندارد، اما به شما کمک می‌کند با مصرف کالری کمتر احساس سیری کنید؛ چون فیبر محلول در آن، به مدت بیشتری برای هضم شدن نیاز دارد. خوردن نصف گریپ فروت یا آب گریپ فروت قبل از وعده‌ی غذایی، باعث سیر شدن شما می‌شود، که این مسئله سبب می‌شود کالری کمتری در وعده‌ی غذایی بخورید‌.

۱۲. هندوانه

مواد غذایی‌ که سرشار از آب هستند، حجم زیادی از معده‌ی شما را پر می‌کنند؛ به نحوی که انگار به اندازه کافی غذا خورده‌اید. این موضوع باعث می‌شود جای کمتری برای سایر غذاها در معده‌تان بماند. به همین دلیل است که هندوانه در لیست بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز قرار می‌گیرد. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات خام، سرشار از آب و مواد مغذی هستند و کالری کمی دارند. هندوانه یک نمونه‌ی عالی در این زمینه است. این میوه منبع خوبی از آنتی اکسیدان «لیکوپین» بوده و دارای ویتامین‌های A و C است.

۱۳. گلابی و سیب

گلابی و سیب هم حاوی مقدار زیادی آب هستند. گلابی حاوی فیبر بالایی است. یک عدد گلابی ۶ گرم فیبر دارد. گلابی دارای آنتی‌اکسیدان است. علاوه بر این، از ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. گلابی به دلیل اینکه حاوی فیبر غذایی غیرقابل هضم است، به ثبات فرآیند سو‌خت‌وساز بدن کمک می‌کند. سیب هم یک خوراکی غنی در رژیم غذایی محسوب می‌شود؛ چون حاوی «پکتین» است. پکتین یک پلیمر قندی اسیدی است که می‌تواند جایگزین چربی باشد. با خوردن سیب، به دلیل فیبر موجود در آن، مغز و بدن شما احساس سیری می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیب، موجب بهبود جریان خون و چربی‌سوزی بیشتر می‌شوند.

این دو میوه را با پوست بخورید تا فیبر بیشتری دریافت کنید و برای مدت طولانی‌تری سیر بمانید‌. به جای آب‌میوه، خود میوه را بخورید‌؛ چراکه از این طریق فیبر بیشتری دریافت می‌کنید‌. شما باید میوه‌ها را بجوید، این کار بر خلاف قورت دادن، باعث می‌شود هنگام جویدن کمی کالری بسوزانید.

۱۴. انگور و کشمش

دو فنجان انگور را با یک چهارم فنجان کشمش مقایسه کنید‌. هر دو کمی بیش از ۱۰۰ کالری دارند. بنابراین گزینه‌های غذایی سالمی هستند. شما می‌توانید مقدار کمی از میوه‌های خشک مانند کشمش یا کرن‌بری را به سالاد اضافه کنید تا هم خوشمزه‌تر شود و هم به باعث کالری سوزی شود.

۱۵. انواع توت‌ها

توت‌ها هم مانند سایر میوه‌ها، حاوی مقدار زیادی آب و فیبر هستند و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند. به همین دلیل جزو بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز محسوب می‌شوند. اگر به خوردن خوراکی‌های شیرین علاقمند هستید، به جای خوردن بیسکوییت‌های پرکالری، توت‌های کم‌کالری بخورید. زغال اخته‌ی آبی (بلوبری) یک نمونه‌ی خوب از توت‌ها است؛ چون به آسانی در دسترس بوده و سرشار از آنتی اکسیدان است.

۱۶. سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی حاوی فیبر بالا، ویتامین B6، پتاسیم، مس، ویتامین C، منگنز، نیاسین و فسفر است. همچنین دارای کربوهیدرات بالایی است، اما زمانی که به صورت گریل شده یا آب‌پز مصرف شود، می‌تواند برای مدتی شما را سیر نگه دارد. سیب‌زمینی می‌تواند احساس گرسنگی را مثل نان و برنج سرکوب کند، اما نسبت به این دو ماده‌ی غذایی، کربوهیدرات کمتری دارد.

به جای استفاده از سیب‌زمینی معمولی و ترکیب کردن آن با کره، خامه‌ی ترش و پنیر پیتزا، می‌توانید از سیب‌زمینی شیرین استفاده کنید. سیب‌زمینی شیرینِ پخته، بسیار خوش طعم است و نیازی ندارد چیزی به آن اضافه کنید. اما در صورت تمایل می‌توانید کمی دارچین به آن بزنید. سیب‌زمینی شیرین سرشار از بتا کاروتن و ویتامین C است و خوردن آن سبب مصرف کالری کمتر در طول روز می‌شود.

۱۷. قهوه

قهوه، این نوشیدنی پرطرفدار، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند. قهوه متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، اما به مقدار بسیار کم. بنابراین برای کاهش وزنِ زیاد، روی آن حساب نکنید؛ به‌ویژه اگر با اضافه کردن مواد مختلف درون قهوه، باعث می‌شوید کالری آن زیاد شود.

منابع:

pinterest.com

youtube.com

خروج از نسخه موبایل