ریپیتر و تقویت کننده آنتن موبایل چیست و چگونه کار می کند ؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه هایی تولید شده اند که قادر به  رفع  نیاز افراد  هستند که یکی از این دستگاه ها تقویت کننده آنتن موبایل است. تقویت کننده موبایل و ریپیتر  موبایل وسیله ای است که می تواند آنتن دهی تلفن همراه را افزایش دهد و هدف آن تقویت سیگنال موبایل است. در واقع یک دستگاه تقویت کننده آنتن موبایل، سیگنال موبایل را روی امواج استاندارد تقویت می کند و می تواند در مناطقی که سرعت آنتن ضعیف است استفاده شود. تقویت کننده های آنتن موبایل انواع مختلفی دارند که در انواع تک باند، دو بانده و سه بانده تولید می شوند.

آمپلی فایر تک باند موبایل توسط اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در مکان هایی با سیگنال ضعیف تری برای افزایش قدرت آنتن در حاشیه شهرها و روستاها و سایر نقاطی که سیگنال ضعیف و ضعیف تری دارند استفاده می شود. البته  تقویت کننده موبایل ( ریپیتر ) بر اساس تقویت، توان و باندهای فرکانسی عددی تعیین می شود. تقویت کننده های تک باند آنتن موبایل گزینه مناسبی برای پوشش آنتن دهی در مناطق غیر شهری هستند. تقویت ‌کننده ‌های دو باند به کاربران امکان می ‌دهند مکالمات با کیفیت بالا سالمی داشته باشند.

ریپیتر چیست؟

تکرار کننده موبایل وسیله ای است که برای تقویت آنتن موبایل استفاده می شود. این تجهیزات به صورت صنعتی و نیمه صنعتی در ظرفیت های زیاد و برای بسیاری از پوشش ها استفاده می شود. یک ریپیتر موبایل یا یک تقویت کننده صنعتی در مدل های مختلف ارائه می شود .

انواع ریپیتر:

سه نوع تقویت کننده وجود دارد: تک باند، دو باند و سه باند یا تمام باند. هر سیستم افزایش آنتن با توجه به دکل مخابراتی، تعداد باندهای فرکانسی، توان و بهره برای مناطق مختلف استفاده می شود. اگر این تقویت کننده ها به درستی انتخاب نشوند، در محل مورد نظر به درستی عمل نمی کنند. همچنین در صورت استفاده صحیح، سرعت اینترنت را افزایش داده و امکان مکالمه سالم را فراهم می کند. در زیر این سیستم ها را معرفی می کنیم.

1-تقویت کننده تک باند

این تقویت کننده سیگنال های استاندارد را در مناطقی که از  یک محدوده فرکانسی برای ارتباط استفاده می شود، سیگنال ‌های استاندارد را تقویت می کند. به عنوان مثال: تقویت کننده های  تک  باند در مناطق روستایی یا حومه ای که فقط یک اپراتور یا یک باند فرکانسی وجود دارد مانند ایرانسل یا همراه اول و سیگنال نسبتاً کم است استفاده می شود. این سیستم تقویت آنتن، باند 900 تا 2100 را تقویت می کند. به دلیل بهره و قدرت آن، بهترین انتخاب برای پوشش آنتن بالا در  اتاقک های خارج از شهر است.

2-تقویت کننده دو باند

در مناطق و شهرهای کوچکی که دو باند فرکانسی یا دو اپراتور مانند همراه اول و ایرانسل خدمات سیگنال تلفن همراه را ارائه می دهند، تقویت کننده تک باندی برای تقویت سیگنال دچار خطا می شود و مشترک با هر یک از سیم کارت ها تماس بگیرد یا از اینترنت استفاده کند. ، دچار مشکل می شود. در این موارد از تقویت کننده دو بانده استفاده می شود زیرا می تواند دو باند فرکانسی را همزمان تقویت کند. در مناطق و شهرهای کوچکی که دو باند فرکانسی یا دو اپراتور مانند همراه اول و ایرانسل خدمات سیگنال تلفن همراه را ارائه می دهند، تقویت کننده تک باندی برای تقویت سیگنال دچار خطا می شود و مشترک با هر یک از سیم کارت ها تماس بگیرد یا از اینترنت استفاده کند. دچار مشکل می شود. در این موارد از تقویت کننده دو بانده استفاده می شود زیرا می تواند دو باند فرکانسی را همزمان تقویت کند.

3-تقویت کننده سه باند

تقویت آنتن سه باند یا تمام باند را می توان مناسب ترین گزینه برای منازل مسکونی، اداری، تجاری، فروشگاهی و … دانست. در شهرهای بزرگ دکل های مخابراتی همه اپراتور ها مانند ایرانسل، رایتل،  همراه اول، رایتل و غیره وجود دارد. تقویت کننده  فول باند  تمامی باندهای فرکانسی یا اپراتور ها را به خوبی پشتیبانی می کند و پوشش مناسبی را برای شبکه آنها در تلفن های همراه مختلف ایجاد می کند. این سیستم آنتن دهی موبایل کاربردهای زیادی دارد. این سیستم به طور قابل توجهی سیگنال های 3G، 4G و LTE را تقویت می کند و پوشش آنتن را در زیر زمین، برج ها و مناطق باز مانند کوه ها و تپه ها افزایش و بهبود می بخشد. همچنین از برخی گوشی های ارزان قیمت و پایین رده که سرعت اینترنت پایینی دارند نیز پشتیبانی می کند.

 تقویت کننده آنتن موبایل چگونه کار می ‌کند؟

عملکرد و وظیفه اصلی دستگاه ریپیتر موبایل دریافت سیگنال های ضعیف موبایل، تقویت آنها و ارسال سیگنال قوی است تا دستگاه های دیجیتالی بتوانند راحت تر به اینترنت دسترسی داشته باشند. برای انجام این عملکرد، یک  ریپیتر موبایل از سه جزء اصلی تشکیل شده است. این سه جزء عبارتند از: آنتن خارجی، تقویت کننده و آنتن داخلی. در واقع این دستگاه یک سیستم بی سیم است که سیگنال دریافتی را تقویت می کند.

آنتن های فضای باز معمولا روی پشت بام ها و فضای باز نصب می شوند و سیگنال های ضعیف تری دریافت می کنند. به طور کلی دو نوع آنتن خارجی وجود دارد. آنتن خارجی 360 درجه برای دریافت سیگنال از هر دو طرف. آنتن خارجی 45 درجه یکی دیگر از آنتن های خارجی است که برای افزودن آنتن های موبایلی استفاده می شود که نمی توانند سیگنال ها را از همه جهات دریافت کنند. در عوض، سیگنال را از یک طرف دریافت می کند. اما مسیر طولانی تری را نسبت به آنتن خارجی 360 درجه پوشش می دهد. این آنتن برای مکان ها و محیط هایی که سیگنال بسیار ضعیف است مناسب است.

پس از دریافت سیگنال از برج ها یا BTS ها، این سیگنال ها از طریق آمپلی فایر ها برای تقویت سیگنال  انتقال داده می ‌شوند. قدرت تقویت آمپلی فایر بر حسب دسی بل اندازه گیری می شود. قوی ترین تقویت کننده ها بیش از 70 دسی بل قدرت دارند. اگر می خواهید یک آمپر خوب برای خانه خود بخرید باید حداقل 60 دسی بل قدرت داشته باشد. اگر می خواهید یک دستگاه ریپیتر موبایل برای تقویت آنتن موبایل در ماشین یا موبایل خود تهیه کنید، بهتر است از یک دستگاه 25 دسی بل استفاده کنید. لازم است بدانید که قدرتمند ترین این دستگاه ها دارای توانی تا 50 دسی بل برای فضای موبایل هستند.

آنتن داخلی نیز سیگنال تقویت شده توسط تقویت کننده را در محیط داخلی پخش می کند. آنتن های داخلی به طور کلی در دو نوع هستند: آنتن های پانلی و آنتن های گنبدی. آنتن پنل روی دیوار نصب می شود و سیگنال تقویت شده را به محیط پخش می کند. اما آنتن گنبدی روی سقف نصب می شود و سیگنال را به طور یکنواخت در همه جا پخش می کند.

کلام آخر

در این مقاله ابتدا ریپیتر و تقویت کننده و انواع آنها بررسی کردیم. سپس شیوه عملکرد آنها را به صورت اجمالی مورد بررسی کرده و بهترین شکل انتخاب یک ریپیتر برای مکان های مختلف را مورد بررسی  قرار دادیم.

منبع : rahnema-co.com

خروج از نسخه موبایل