برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

اسید اسکوربیک خوراکی چیست؟

آسکوربیک اسید چیست؟

یک ویتامین طبیعی در آب است  که در بین عام با نام ویتامین C شناخته می شود. این ماده یک عامل کاهش دهنده و آنتی اکسیدانی قوی است که در مبارزه با عفونت های باکتریایی، واکنش های سم زدایی و تشکیل کلاژن در بافت فیبری، دندان ها، استخوان ها، بافت ها، پوست و … نقش ترمیمی دارد. این ویتامین محلول در آب،  به صورت یک کریستال یا پودر سفید -زرد کم رنگ در بازار به فروش می رسد. در حالت خشک، در هوا پایدار است ، اما در محلول به سرعت اکسید می شود. به میزان کم در الکل حل می شود اما در کلروفرم، اتر و بنزن محلول نیست. فرمول تجربی آن C6H806 است و دارای وزن مولکولی 176.13 می باشد. ساختار آن را در زیر مشاهده می کنید:

با اینکه این ماده از مرکبات تولید می شود اما برای اولین بار از یک منبع حیوانی استخراج گردید. در سال 1928، بیوشیمیدان مجارستانی، آلبرت زنت گیورگی (Albert Szent-Györgyi) که در آن زمان دانشجوی دانشگاه کمبریج (بریتانیا) بود، آنچه را «هگزورونیک اسید» می نامید، از قشر آدرنال گاو استخراج کرد. او و همکارش والتر نورمن هاورث بعداً این مولکول را از لیمو و پاپریکا جدا کردند. Szent-Györgyi در سال 1937 جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را دریافت کرد. در همان سال هاورث نیز بنده جایزه شیمی گردید

در سال 1933، R. G. Ault در آزمایشگاه های شیمیایی بیرمنگام (بریتانیا)، همراه با هاورث و دیگران، اولین کسی بود که سنتز اسید L- و D-آسکوربیک را گزارش کرد. (D-enantiomer در طبیعت وجود ندارد و هیچ کاربرد شناخته شده ای ندارد.) در همان سال، شیمیدان لهستانی Tadeusz Reichstein و همکارانش در ETH Zürich یک فرآیند شیمیایی/میکروبی قوی برای تولید اسید اسکوربیک از D-گلوکز کشف کردند. فرآیند چند مرحله ای آنها تا دهه 1960 روش تولید غالب این ماده بود، با این حال سال ها بعد پتوسط یک فرآیند تخمیر دو مرحله ای در چین جایگزین شد. جالب است بدانید  رایششتاین در سال 1950 جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را دریافت کرد، اما برای کارش در مورد کورتیزون، نه ویتامین سی.

اسکوربیک اسید صنعتی | پودر اسید اسکوربیک | خواص آسکوربیک اسید برای پوست

کدام میوه ها به طور طبیعی حاوی ویتامین سی می باشند؟

  • طالبی
  • مرکبات و آب میوه ها مانند پرتقال و گریپ فروت
  • کیوی
  • انبه
  • پاپایا
  • آناناس
  • توت فرنگی ، تمشک ، زغال اخته و قره قوروت
  • هندوانه

خواص دارویی

این ماده همان ویتامین سی است که جایگزین سیتریک اسید (خرید سیتریک اسید)  و تارتاریک اسید می باشد. خرید آسکوربیک اسید و مصرف این مکمل را بعد از تجویز دکتر انجام دهید. با این حال ممکن است عوارضی بعد از تزریق و یا مصرف این مکمل صورت پذیرد که حتما دکتر خود را از آن مطلع سازید. از جمله شایع ترین عوارض جانبی استفاده از آن می توان به ضعف و سرگیجه اشاره نمود. در صورت دیده شدن هر یک از علائم ، مصرف آن را متوقف سازید و پزشک خود را فورا مطلع سازید.

اسید اسکوربیک برای پوست

ویتامین C در واقع فراوان ترین آنتی اکسیدان طبیعی در پوست ما است. غلظت های بین 5 تا 20 درصد از این ویتامین می تواند ظاهر بسیاری از علائم پیری را بهبود بخشد، از جمله تغییر رنگ، چین و چروک و از دست دادن استحکام پوست به دلیل آسیب های ناشی از نور خورشید. غلظت های پایین تر مانند غلظت های بین 0.3 تا 2 درصد نیز مزایایی مانند بهبود رنگ ناهموار پوست، خطوط ریز و افزایش عرضه آنتی اکسیدانی پوست را به همراه دارد. برای روشن شدن لکه های پوستی و همچنین محافظت از پوست در برابر اشعه ی UV این ویتامین می تواند نقش به سزایی داشته باشد. با این حال نوع کرم مورد استفاده و نحوه ی استفاده از آن، در تاثیر گذاری آن اهمیت ویژه ای دارد. برخی از کاربرد های آن برای پوست:

  • آنتی اکسیدان
  • تولید کلاژن
  • روشن کننده ی پوست
  • کمک به ویتامین E

در زیر نکاتی است که حتما پیش از استفاده از ویتامین سی به صورت پودر یا کرم رعایت نمایید:

1-از آن در صبح استفاده نمایید

2-در نواحی مناسب و آسیب دیده از آن استفاده کنید

3-از غلظت های مناسب استفاده کنید

تحقیقات پیرامون این ترکیب چه می گویند؟

    گزارش ها نشان می دهد که این ماده به دلیل حلالیت بالا در آب، در سطوح بالای استفاده برای دوره های زمانی طولانی بی خطر است،

    در هیچ یک از مطالعات، مصرف روزانه بیش از 100 برابر مقدار توصیه شده روزانه ویتامین در ایالات متحده، هیچ اثر نامطلوبی مشاهده نشده است. هر گونه مصرف بیش از حد تمایل به دفع از بدن از طریق ادرار دارد. به همین دلیل است که غلظت اسید اسکوربیک و سایر ویتامین های محلول در آب به ندرت می تواند به سطوح سمی انباشته شود.

    برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف این ماده بین 1000 تا 1500 میلی گرم در روز ممکن است بر بدن تاثیر منفی بگذارد، مانند ایجاد درد معده، اسهال و نفخ. با این حال، این اثرات در آزمایش های آزمایشگاهی نشان داده نشده اند و به نظر می رسد خطرات سمیت این ترکیب با سطوح بالای استفاده در مقایسه با مزایای سلامتی مثبت مرتبط با استفاده از آن، نسبتاً کوچک است.

    این ماده و مشتقات آن مانند 3-O-اتیل آسکوربات یا تترا ایزوپالمیتویل آسکوربات به عنوان محصولات آرایشی ضد پیری استفاده می شوند. موارد کمی در مورد درماتیت تماسی ناشی از مشتقات آن در فرمولاسیون های موضعی آرایشی گزارش شده است.

استفاده از آن در شامپو ها را نادیده نگیرید:

فواید برای مو

مانند بسیاری از اسیدها ، ویتامین C – اسید اسکوربیک – می تواند به عنوان یک عامل شفاف کننده ملایم در شامپو عمل کند و در از بین بردن تجمع مواد معدنی انباشته شده در سطح مو موثر واقع شود . این امر توانایی مو را برای جذب رطوبت بهبود می بخشد ، و مو ها را نرم تر می کند و در برابر گره خوردن و شکستن مقاوم تر می سازد. ویتامین C به سلامت مو کمک می کند، ریزش مو را کاهش می دهد و رشد مو را بهبود می بخشد. کمبود ویتامین C همچنین می تواند منجر به خشکی مو و به اصطلاح موخوره شود.

تقویت کننده درخشش مو

همچنین pH کمتر شامپوهای اسیدی سطح کوتیکول را صاف و محکم می کند و موها را به طور یکنواخت درخشان می نماید. این ماده می تواند با شوره سر مبارزه کند، از سفید شدن زود هنگام موی سر جلوگیری نماید، مبارزه با ریزش مو و جلوگیری از رشد موهای ضعیف، شکننده و نازک از جمله خواص این ماده برای مو ها گزارش شده است.

خاصیت جذب رطوبت

وجود چندین گروه هیدروکسیل (اکسیژن -هیدروژن ، -OH) باعث می شود ویتامین سی بسیار رطوبت زا شود ، به این معنی که آب را به خود جذب کرده و به آن متصل می شود. به همین دلیل ، ویتامین C می تواند به عنوان یک مرطوب کننده موثر در محصولات مو مانند: نرم کننده ها ، مرطوب کننده ها و محصولات حالت دهنده  عمل نماید

آنتی اکسیدان

همچنین ، هنگامی که به عنوان یک جزء در نرم کننده ها و مرطوب کننده و محصولات حالت دهنده گنجانده می شود ، ویتامین C می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند . رادیکال های آزاد می توانند باعث آسیب ساختاری به پروتئین های مو شوند که می تواند منجر به شکستگی انتهای مو ها شود. این ماده از ایجاد شکستگی مو ها و آسیب به آن ها جلوگیری می کند. از انجایی که این ماده خواص زیادی برای انسان دارد دانشمندان عواملی را که باعث می شود محصولات، ویتامین سی موجود را به راحتی از دست دهند به شرح زیر بیان نموده ند:

    اکسیژن

    یون های فلزی

    PH آب میوه

    درجه حرارت

    اکسیژن

حفظ رنگ

رادیکال های آزاد همچنین می توانند با ملانین طبیعی و مولکول های رنگ مصنوعی که در قشر تارهای مو قرار دارند واکنش نشان دهند و رنگ موها را سفید کنند ، در حالی که به طور همزمان باعث آسیب فیزیکی به مو می شوند. به همین دلیل ، موادی مانند ویتامین C می توانند در حفظ رنگ و حفظ سلامت موها بسیار مفید باشند. اسید اسکوربیک محلول در آب است و بنابراین باعث ایجاد تجمع در سطح مو نمی شود.

اغلب ، ویتامین C به عنوان نگهدارنده یا تنظیم کننده pH در محصولات مراقبت از مو استفاده می شود.

آن را از کجا تهیه کنیم؟

بازرگانی echemicals یکی از واردکنندگان مواد شیمیایی است که می تواند شما را در تهیه ی مواد شیمیایی با کیفیت یاری نماید.

اسید اسکوربیک خوراکی چیست؟

یک ویتامین طبیعی در آب است  که در بین عام با نام ویتامین C شناخته می شود. این ماده یک عامل کاهش دهنده و آنتی اکسیدانی قوی است که در مبارزه با عفونت های باکتریایی ، واکنش های سم زدایی و تشکیل کلاژن در بافت فیبری ، دندان ها ، استخوان ها ، بافت ها ، پوست و … نقش ترمیمی دارد.

نقش آن برای پوست چیست؟

برای روشن شدن لکه های پوستی و همچنین محافظت از پوست در برابر اشعه ی UV این ویتامین می تواند نقش به سزایی داشته باشد. با این حال نوع کرم مورد استفاده و نحوه ی استفاده از آن، در تاثیر گذاری آن اهمیت ویژه ای دارد.

اسید اسکوربیک نام دیگر کدام ویتامین است؟

ویتامین سی یکی دیگر از نام های این محصول به حساب می آید.

منبع مقاله:

alibaba.com

luxichemical.com