چرا ماشین به سمت راست می کشد؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای رانندگان خودروها پیش بیاید، این است که فرمان به یک طرف کشیده شود. این اتفاق می­تواند هم هنگام ترمزگیری و هم هنگام شتاب‌گیری و رسیدن به سرعت­های بالا اتفاق بیفتد. اگر خودروی شما دچار چنین مشکلی است، پیشنهاد می­کنیم با ما در امداد خودرو کیا مدرن امداد همراه باشید تا به بررسی علت کشیده شدن فرمان به یک سمت در خودروهای مختلف بپردازیم و همچنین راهکارهایی برای رفع این مشکل بیابیم.

امداد خودرو mvm | امداد خودرو تویوتا | امداد خودرو سایپا

امداد خودرو mvm | امداد خودرو تویوتا | امداد خودرو سایپا

علت کشیده شدن فرمان هنگام رانندگی

هنگامی که در حین رانندگی چرخ‌­ها از تعادل خارج می­شوند، فرمان به یک سمت کشیده می­‌شود. این مشکل می‌تواند با یک سرویس جزئی حل ­شود. البته در شرایطی نیز، این مشکل به این راحتی حل نخواهد شد و خودرو نیاز به تعمیرات اساسی توسط متخصصان دارد. در این حالت وقتی در حال رانندگی با ماشین خود هستید و برای لحظه‌­ای فرمان را رها می­کنید، ماشین به چپ یا راست متمایل می­‌شود.

خطرات کشیده شدن فرمان به یک سمت

رانندگی در حالی که ماشین شما به یک سمت کشیده می­‌شود، منجر به عدم تمرکز شما و عدم کنترل کامل خودرو شود. در این حالت، به‌سرعت از رانندگی خسته ‌شده و نمی‌توانید ماشین را در یک خط مستقیم برانید. در این شرایط، هرگونه واکنش عجولانه راننده می­تواند به انحراف خودرو از مسیر و ایجاد تصادف کمک کند.

ممکن است این اتفاق برای تعداد کمی از رانندگان رخ دهد، اما درصد بالایی از این تعداد کم، همیشه منجر به تصادف می­‌شوند؛ زیرا اکثر رانندگان آمادگی کنترل وسیله نقلیه در شرایط کشیده شدن فرمان به یک سمت را ندارند. باید برای جلوگیری از این خطرات غیرقابل جبران، به دنبال رفع علت کشیده شدن فرمان به یک سمت باشید و جان خود و دیگران را به خطر نیندازید.

مهم‌ترین دلایل کشیده شدن فرمان به سمت چپ و راست

از دلایلی که ممکن است باعث کشیده شدن فرمان به سمت چپ و راست در حالت عادی شود، می­توان به عوامل زیر اشاره کرد:

فرمان تنظیم نشده

تنظیم نکردن فرمان باعث می­شود خودرو به یک سمت کشیده شود. این مشکل با مراجعه به یکی از مراکز تنظیم فرمان به راحتی قابل حل است.

ایجاد مشکل بر روی لاستیک

استفاده طولانی مدت از لاستیک باعث سایش می‌شود و این موضوع، یک علت کشیده شدن فرمان به یک سمت است. فرسودگی لاستیک­‌ها باعث صاف شدن و پله شدن لاستیک­‌ها شده و در نتیجه هنگام حرکت متوجه خواهید شد که فرمان به یک طرف کشیده می­شود. لاستیک‌­ها مانند دیگر قطعات مصرفی خودرو باید پس از مدت زمانی تعویض شوند و این مشکل نیز با تعویض لاستیک­‌های معیوب با لاستیک­‌های سالم حل می‌­شود.

جهت چرخش غلط در لاستیک ها

یکی از دلایل کشیده شدن فرمان عدم توجه به جهت لاستیک‌­ها هنگام تعویض آن­ها است. برای جلوگیری از مشکلات بیشتر باید به جهت چرخش لاستیک­‌ها توجه کنید. مطمئن شوید که لاستیک‌­ها را در جهتی بسته‌­اید که فلش قرارگیری لاستیک در هنگام حرکت رو به جلو، به سمت جلوی خودرو باشد.

وجود مشکل و عیب در جلوبندی خودرو

آسیب دیدن و وجود ایراد در جلوبندی، معمولا به دلیل افتادن خودرو در چاله‌­ها و دست اندازها و همچنین تصادفات است. بروز عیب در جلوبندی خودرو می­تواند باعث شود در حین رانندگی، فرمان به یک طرف کشیده شود. رایج­ترین مشکلات جلوبندی ال نود و علت کشیدن فرمان ال نود در حین حرکت، ضربه خوردن شاسی­‌ها بر اثر عواملی همچون تصادف یا افتادن در چاله‌ها و دست‌اندازها باشد.

تنظیم نبودن باد لاستیک ها و عدم بالانس چرخ ها

یکی از مشکلاتی که علت کشیده شدن فرمان به یک سمت محسوب می‌شود، تنظیم نبودن باد لاستیک­ها است. به عبارت دیگر باد یکی از لاستیک­ها با دیگری متفاوت است که در این شرایط سرعت چرخ‌ها متفاوت خواهد بود و خودرو به یک سمت کشیده می­شود.

عدم تعادل چرخ به این معنی است که لاستیک هنگام چرخش به سمت راست یا چپ منحرف می­شود و نمی­تواند در یک خط مستقیم حرکت کند که هم باعث لرزش فرمان و هم کشیده شدن فرمان به یک طرف می­‌شود. برای حل این مشکل به آپاراتی­‌ها بروید و از آن­ها بخواهید باد چرخ‌­های ماشین را تنظیم و متعادل کنند.

علت کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمز گرفتن

کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمز گرفتن دلایل مختلفی می­تواند داشته باشد که یکی از مهم­ترین آن‌ها است. به طور کلی علت کشیده شدن فرمان به یک سمت در هنگام ترمزگیری معمولاً مربوط به عدم تعادل در سیستم ترمز است و به طور معمول با تعویض و سرویس مجدد ترمز، مشکل حل می­شود. در ادامه برخی از محتمل‌­ترین دلایل این مشکل آورده شده است:

تمام شدن لنت یک طرف

لنت­ ترمزها باید به صورت جفت تعویض شوند، یعنی لنت ترمزهای هر دو چرخ یک محور، باید به‌طور همزمان تعویض شوند. اما در برخی موارد مشکلی به‌وجود می­‌آید که لنت‌های یک چرخ، زودتر از لنت‌­های چرخ دیگر همان محور، فرسوده و تمام می‌­شوند. در این مواقع وقتی پای خود را روی پدال ترمز فشار می‌­دهید، به دلیل درگیر شدن دیرهنگام لنت، ماشین به سمتی کشیده می­شود که لنت­‌های بهتری دارد و همین عامل باعث می­شود که احساس کنید خودرو به یک سمت کشیده می­شود.

خراب شدن پمپ اصلی ترمز

اگر پمپ ترمز خودرو مشکل داشته باشد، ممکن است ترمز یکی از چرخ‌­ها به درستی کار نکند و به دلیل عدم تعادل بین ترمزهای خودرو، خودرو به یک سمت کشیده شود؛ بنابراین علت کشیدن فرمان ال نود یا هر خودروی دیگری می­تواند پمپ ترمز آن باشد.

چرب و روغنی شدن یکی از دیسک ها

چرب و روغنی شدن دیسک چرخ، معمولا به دلیل نشت روغن از سیلندر ترمز ایجاد می­شود. این اتفاق باعث می­شود که هنگام ترمزگیری، لنت روی دیسک چرب و روغنی، لیز بخورد و خودرو به یک طرف کشیده شود.

تاب‌برداشتن یا خش‌دار شدن دیسک ترمز

اگر دیسک‌­های ترمز خودرو، شکسته، تابیده یا عمیقا خراشیده شوند، نیروی ترمز به طور یکنواخت روی چرخ‌­های خودرو توزیع نمی­شود. در نتیجه باعث می­شود خودرو به یک سمت کشیده شود.

علت کشیده شدن فرمان در سرعت بالا

مشکل دیگری که ممکن است با آن مواجه شوید این است که هنگام شتاب‌گیری خودرو و در سرعت بالا، فرمان در جهت خاصی کشیده ­شود. این مشکل معمولا به دلیل تنظیم نبودن چرخ­‌های خودرو بوده و می­توانید با بالانس و متعادل کردن لاستیک­‌های خودرو و تنظیم کردن آن­ها، مشکل به وجود آمده را رفع کنید.

این موضوع ممکن است به دلیل باد کم لاستیک یا میزان فرمان باشد، در این صورت با افزایش سرعت خودرو، فرمان در جهت اشتباه کشیده شده و در آن سمت حرکت می­کند. در این صورت توصیه می­کنیم سریعا خودرو خود را به تعمیرگاه ببرید تا مشکل کشیده شدن فرمان به یک سمت برطرف شود.

عیب یابی و نحوه رفع مشکل کشیده شدن فرمان

علت کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام رانندگی، می­تواند به طور کلی به هماهنگ نبودن و عدم تعادل در انتقال نیرو به سیستم ترمز و چرخ‌­ها مربوط باشد که باعث می­شود خودرو به چپ یا راست کشیده شود. بخش‌­های مربوط به این اختلال به شرح زیر است: نشت روغن از سیلندر یا لوازم جانبی ترمز روی چرخ‌­ها، ضعیف شدن سیلندر ترمز چرخ، پمپ ترمز معیوب و چرب شدن دیسک­‌ها با روغن یا گریس و… .

در صورت مشاهده این موارد حتما باید به تعمیرگاه و مکانیکی معتبر و قابل اطمینان مراجعه کنید؛ زیرا این مشکل به مرور زمان بیشتر شده و علاوه بر ایجاد خطر برای قطعات مربوط به سیستم ترمز و جلوبندی، به تعلیق آسیب وارد کرده و خودرو را منحرف می­کند؛ بنابراین خطرات زیاد و غیرقابل جبرانی به دنبال خواهد داشت.

خرید قطعات باکیفیت نیز تاثیر زیادی در جلوگیری این مشکل خواهد شد. یکی از قطعاتی که باید حتما به آن توجه داشت و آن را از برندهای معتبر خریداری نمود، لنت ترمز است. اگر درباره لنت ترمز، اطلاعات زیادی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله ” لنت ترمز چیست ” را مطالعه نمایید تا با انواع لنت ترمز آشنا شوید. اگر به دنبال خرید لنت ترمز باکیفیت هستید، حتما به فروشگاه مدرن امداد مراجعه نمایید.

اگر قصد تهیه یک لنت مرغوب و با هزینه‌ مناسب را دارید، می‌توانید محصول مورد نظر را از فروشگاه اینترنتی مدرن امداد مرکز  سفارش داده و آن را در محل تحویل بگیرید. مدرن امداد اولین فروشگاه اینترنتی لنت ترمز در ایران است که محصولات خود از جمله انواع لنت ترمز ارگانیک و لنت ترمز سرامیکی را به سراسر ایران ارسال می‌کند.

منبع:

امداد خودرو تهران

یدک کش در تهران با مدرن امداد