استراحت درست در ایام امتحانات چه طور باید باشد؟

استراحت درست در ایام امتحانات چه طور باید باشد؟

بررسی‌ها در مورد اهمیت خواب شب قبل امتحان حاکی از آن است که خوب خوابیدن قبل از امتحان می‌تواند تا ۵۰ درصد قدرت به خاطر آوردن اطلاعات را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اگر شما هم جز کسانی هستید که شب های امتحان تا دیر وقت بیدار می‌مانید و درس می خوانید باید بدانید که فقط بیدار ماندن نیست که ممکن است روی نتیجه امتحان شما تاثیر گذار باشد! عوامل زیاد دیگری هم در این مساله نقش دارند. یکی از مهمترین مباحث مربوط در این زمینه، تغذیه و رژیم غذایی و همچنین استراحت در فصل امتحانات است.

فرقی نمی‌کند که برای نوشتن پایان نامه تان تلاش می کنید یا مشغول امتحانات مدرسه هستید؛ به هرحال برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید باید به تغذیه و برنامه غذایی تان واستراحت بدن اهمیت ویژه‌ای بدهید.

بررسی‌ها در مورد اهمیت خواب شب قبل امتحان حاکی از آن است که خوب خوابیدن قبل از امتحان می‌تواند تا ۵۰ درصد قدرت به خاطر آوردن اطلاعات را افزایش دهد. کارشناسان توصیه می‌کنند که دانش آموزان به هیچ عنوان در فصل امتحانات تا صبح برای درس خواندن بیدار نمانند و حتماً به مغز خود استراحت دهند. بهتر است دانش آموزان در شب‌های امتحان به جای بیدار ماندن در شب، صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شود. به علاوه این سوال در ذهن خیلی از دانش آموزان وجود دارد که با چند بار خواندن حفظ شویم یا به خاطر سپردن یک موضوع چقدر نیاز به تکرار دارد. در این مورد باید بدانید هر چقدر تمرکز و هوشیاری شما بیشتر باشد، قطعاً راحت‌تر می‌توانید دروس را به خاطر بسپارید.

خوابیدن موجب انتقال اطلاعات ذهنی به حافظه بلند مدت می‌شود. در واقع خواب خوب موجب می‌شود اطلاعات بهتر در ذهن ثبت شود. اهمیت خواب کافی برای دانش آموزان آن‌قدر زیاد است که می‌تواند روی سلامت جسم آن‌ها را نیز تأثیر بگذارید. خوابیدن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بروز بیماری در افراد می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد تنها 2 ساعت کمبود خواب در 24 شب می‌تواند موجب کاهش به سزایی در حافظه کوتاه مدت و تمرکز افراد شود.

جدا از تأثیر خواب بر حافظه انسان باید بدانید که خواب می‌تواند روی بروز بیماری‌های مختلف نیز تأثیر بگذارد. کمبود خواب می‌تواند به مرور موجب ایجاد بیماری‌های قلب، دیابت، آرتریت و پیری زودرس شود. طبق مطالعات انجام شده خوابیدن کمتر از ۶ ساعت در شبانه روز موجب افزایش ریسک ابتلا به فشار خون و التهاب در بدن می‌شود.

از دیگر فواید خواب مناسب در دوران نوجوانی می‌توان به ترمیم سلول‌های عصبی و حفظ عملکرد دستگاه عصبی اشاره کرد. از طرف دیگر خوابیدن موجب افزایش تعداد سلول‌های مغز می‌شود و این موضوع به طور مستقیم بر قدرت حافظه و یادگیری مؤثر است.

ساعت خواب مناسب برای کنکوری‌ها و دانش آموزان موجب بهبود قدرت استدلال و تفکر می‌شود. افرادی که خواب کافی دارند معمولاً راحت‌تر می‌توانند در مواقع پیچیده با مشکلات مواجه شوند و قدرت استدلال و تصمیم گیری بهتری دارند.

از مهم‌ترین اثرات محرومیت از خواب می‌توان به کاهش انرژی و افزایش میزان اضطراب و استرس اشاره کرد. معمولاً دانش آموزانی که خواب شب امتحان آن‌ها کمتر از میزان عادی است، راحت‌تر دچار استرس می‌شوند و از طرفی انرژی پایین‌تری در طول روز دارند. جالب است بدانید که خواب حتی بر متابولیسم و سوخت و ساز بدن تأثیر دارد و کم خوابی می‌تواند سبب بروز چاقی در دانش آموزان شود.

برای خواب راحت چه مواردی رارعایت کنیم؟

  • برای خوابیدن خودتان زمان مشخصی را تعیین کنید و هر شب رأس همان ساعت به رختخواب بروید.
  • نهایتا تا ساعت ۷ تا ۸ شب شام بخورید و قبل از خواب یک میان وعده کوچک میل کنید تا راحت‌تر به خواب بروید.
  • قبل از خواب غذاهای حاوی تریپتوفان مثل موز، شیر و گردو استفاده کنید. این غذاها موجب تولید ملاتونین در بدن و خوابی راحت‌تر می‌شوند.
  • برای بهبود خواب شب امتحان به هیچ عنوان نوشیدنی‌های کافئین دار نخورید.
  • برای درس خواندن مکان مجزایی از اتاق خواب در نظر بگیرید.
  • از گوشی هوشمند در رختخواب استفاده نکنید.
  • قبل از خواب استرس‌ها و فکرهای مختلف را دور بریزید و با آرامش بخوابید.
  • در طول روز از چرت زدن اجتناب کنید

بهترین ساعت برای استراحت دادن به مغز چه زمانی است؟

به طور کلی هر فرد بزرگسال در طول روز به ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارد. معمولاً بهترین ساعت خواب مناسب برای کنکوری‌ها و دانش آموزان بین ۸ تا ۱۰ ساعت است. دانشجویان نیز در طول شبانه روز به ۷ تا ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند. ساعت خواب به خصوص برای کودکان و نوجوانان که در سن رشد هستند، اهمیت زیادی دارد و کم خوابی می‌تواند روی تمرکز، خلق و خو و حتی احساسات آن‌ها تأثیر بگذارد.