انجام این کارها در زمان بارداری خطرناک است

دوران بارداری، از شیرین‌ترین و سخت‌ترین دوران زندگی مادران است. در این دوره، نیاز به احتیاط و ایمنی در انجام کارهای خانه و نظافت منزل در بارداری به‌خصوص خانه تکانی در دوران بارداری برای خانم‌ها بیشتر می‌شود. نظافت خانه در دوران بارداری جنبه مهمی برای تضمین فضای زندگی سالم برای والدین باردار و کودک در حال رشد دارد. در این مطلب کوتاه می‌خواهیم برخی باید و نبایدهای خانه تکانی برای زنان باردار را با هم مرور کنیم و بدانیم چه کارهایی در بارداری خطرناک است ؟ البته این نکات فقط برای خانه تکانی عید نیست، پس سعی کنید در نظافت روتین منزلتان هم این موارد را رعایت کنید. مثل همیشه؛ مشورت با پزشک هم مفید خواهد بود.

اصول نظافت خانه برای زنان باردار چیست؟ (چگونه در بارداری خانه تکانی کنیم)

نظافت خانه در دوران بارداری یک کار مهم است، اما رعایت اقدامات احتیاطی برای اطمینان از ایمنی مادر باردار و کودک او ضروری است. برای انجام نظافت، خانه را تهویه کنید. پنجره‌ها را باز کنید یا از پنکه استفاده کنید تا هنگام تمیز کردن، گردش هوای بیشتری داشته‌باشید. تا حد امکان از محلول‌های پاک کننده طبیعی مانند سرکه و جوش شیرین استفاده کنید و از مواد شیمیایی با بوی قوی خودداری کنید. برای محافظت از دست‌ها و جلوگیری از تحریک پوست دستکش را فراموش نکنید. به‌خصوص اگر اگزمای پوستی دارید این مورد به شما در برابر زخم و خارش شدید کمک می‌کند.علاوه بر این، برای جلوگیری از استنشاق گرد و غبار یا ذرات، از ماسک استفاده کنید.

بارداری

خانه تکانی در اوایل بارداری

در اوایل بارداری، تمیز کردن خانه با محصولات پاک کننده ملایم و غیر سمی بی‌خطر است. تهویه مناسب داشته باشید، دستکش بپوشید، استراحت کنید و از بلند کردن اجسام سنگین یا کارهای سخت خودداری کنید. خانه تکانی قبل از زایمان ممکن است کمی سخت باشد و رعایت این موارد به شما در این دوران کمک خواهد کرد.

خانه تکانی در ماه نهم بارداری

در ماه نهم بارداری، بهتر است کارهای سنگین نظافت را به دیگران بسپارید و خودتان در صورت لزوم به فعالیت‌های نظافتی سبک و ایمن، مانند گردگیری و جارو کردن پایبند باشید. استراحت‌های مکرر داشته باشید، هیدراته بمانید و برای توصیه‌های بیشتر حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

باید و نبایدهای خانه تکانی برای خانم‌ های باردار (نکته هایی درباره خانه تکانی در بارداری)

اگر باردار هستید این نکات را در خانه تکانی یا هنگام نظافت منزلتان حتما رعایت کنید:

  1. از شوینده‌هایی با بوی تند و زننده استفاده نکنید؛ بوی تند می‌تواند حالت تهوع شما را تحریک کند.
  2. زیاد خم و راست نشوید؛ سعی کنید فعالیت خود را تا حد امکان کم کنید.
  3. برای مدت طولانی نایستید؛ ایستادن طولانی هم شما و هم جنین‌تان را خسته می‌کند.
  4. اجسام سنگین را بلند نکنید؛ البته این نکته نیاز به یادآوری ندارد، شما می‌دانید که در این دوران نباید اجسام سنگین بلند کنید.
  5. روی سطوح بلند مثل نردبان یا چهار پایه نروید؛ این کار فقط یک ریسک غیرضروری برای شماست که می‌تواند بسیار خطرناک باشد، ترجیحا این کارها را به پدر آینده بسپارید!
  6. از ماسک و دستکش استفاده کنید؛ گرد و خاک و یا بوی مواد شوینده می‌تواند برای مزاج حساس شما در این دوران کمی آزاردهنده باشد پس فراموش نکنید از ماسک استفاده کنید. همچنین در نظافت ممکن است با باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زای زیادی در تماس باشید پس از دستکش حتما استفاده کنید.
  7. مراقب سطوح لیز و خیس باشید؛ نه تنها خانم‌های باردار بلکه همه باید هنگام راه رفتن روی سطوحی که تازه شسته شده است، احتیاط کنند.

۱۰ علامت خطر بارداری که باید حواستان به آنها باشد

۱. خون ریزی در دوران بارداری خطرناک است؟

حتما می‌خواهید بدانید که چه چیزهایی باعث خونریزی در بارداری میشود!‌ در طی ۸ هفته‌ی اول بارداری که جنین در رحم کاشته می‌شود، لکه‌بینی یک علامت طبیعی است. لکه‌بینی یا مشاهده‌ی خونریزی شدید در دوران بارداری احتمالا کمی نگران‌کننده است، اما خبر خوب این است که مقدار کمی خون یا ترشحات خونی چیز قابل توجه و مهمی نیست. به عنوان مثال، اگر اخیرا رابطه‌ی جنسی برقرار کرده‌اید، به دلیل اینکه رحم در حین بارداری حساس‌تر است و کمی تحریک باعث خونریزی می‌شود. البته خونریزی در بارداری دلایل مختلفی دارد و می‌تواند نشانه‌ی مسائل جدی‌تری مانند موارد زیر باشد، اما هر زمان که خونریزی دارید، حتما به پزشک یا مامای خود اطلاع دهید.

۲. درد شکم و درد زیر شکم در بارداری

جنین در رحم مادر در حال رشد است و روز به روز بزرگتر می‌شود و جای بزرگتری را اشغال می‌کند. این موضوع باعث کشیدگی عضلات و رباط‌ها می‌شود. درد و ناراحتی ناشی از کشش و دور شدن رباط‌ها از یکدیگر نگران‌کننده نیست. اما اگر درد شدید، ثابت یا همراه با خونریزی و علائم دیگری باشد، خود را به مراکز درمانی و بیمارستان برسانید. در کنار درد طبیعی دوران بارداری که معمولا خفیف و قابل تحمل است، سقط جنین، حاملگی خارج رحمی یا کیست نیز می‌توانند باعث درد لگن یا درد شکم شوند.

همچنین درد زیر شکم در بارداری می‌تواند علل بسیار متنوعی داشته باشد. درد زیر شکم در بارداری معمولا طبیعی و علت آن رشد جنین و انقباضات رحمی است. اما این درد گاهی نشان‌دهنده عفونت، سقط جنین، حامگلی خارج رحمی یا زایمان زودرس است. درد زیر شکم در بارداری را نباید نادیده بگیرید و علائمتان حتما باید توسط متخصص زنان بررسی شود.

۳. تورم دست و صورت (ورم پا در بارداری خطرناک است؟)

طی بارداری همه چیز بزرگتر می‌شود و کمی تورم قابل انتظار است. اما به دست و صورت خود دقت کنید. هر گونه پف‌کردن غیرطبیعی در صورت و هرگونه تورم بیش‌از‌حد در دستان می‌تواند نشانه‌ی ابتلا به مسمومیت بارداری یا همان مسمومیت بارداری باشد که از علائم خطر در بارداری است. ورم پا در بارداری تا حدی نرمال است و می‌تواند منجر به پادرد در بارداری شود، اما به ورم شدید و تورم ناگهانی در مچ پا توجه داشته باشید. تشخیص زودرس پره اکلامپسی برای حفظ سلامت مادر و نوزاد و انجام بررسی‌های لازم مهم است.

در بارداری به علت افزایش پروژسترون عروق پا گشاد می‌شوند و افزایش حجم خون باعث کند شدن جریان خون در پاها می‌شود. به همین دلیل شانس ایجاد ترومبوز ورید عمقی پا افزایش می‌یابد. در این شرایط خون لخته می‌شود. لخته گاهی به سمت مغز و ریه حرکت می‌کند. این موضوع باعث سردرد و تنگی نفس می‌شود. همچنین می‌تواند تهدیدکننده‌ی جان مادر و جنین باشد و یکی از علائم خطر مهم در بارداری به حساب می‌آید. بنابراین در صورت مشاهده‌ی تورم غیرعادی، با پزشک خود تماس بگیرید.

۴. افزایش وزن سریع (آیا اضافه وزن در بارداری خطرناک است؟)

در مورد افزایش وزن استرس نداشته‌باشید. اما به این نکته توجه کنید که افزایش وزن بیش از ۱/۸ کیلوگرم (چهار پوند) در هفته، می‌تواند از دیگر نشانه‌های پره اکلامپسی یا ابتلا به دیابت بارداری باشد. گاهی نیز افزایش وزن می‌تواند از علائم بارداری دوقلو باشد.

۵. ایا خارش بدن در بارداری خطرناک است؟

یکی دیگر از علائم بارداری که اغلب آزاردهنده است ولی خطر بزرگی برای مادر و نوزاد محسوب نمی‌شود، خارش بدن در بارداری است. کشیده‌شدن و خشکی پوست ممکن است باعث ایجاد خارش شود. اما اگر خارش فراوان دارید، یا خارش شدیدتر از حد طبیعی است، با پزشک خود صحبت کنید. انجام آزمایشات ویژه‌ای برای رد کردن کلستاز حاملگی (یک اختلال کبدی که می‌تواند باعث مشکلات جدی مانند زایمان زودرس و مرده‌زایی شود) ممکن است لازم باشد.

۶. درد و انقباضاتی که آرام نمی شود

برخی مادران پس از هفته ۳۷ بارداری، انقباضاتی را در رحم و شکم خود احساس می‌کنند که این انقباضات بدون درد و نامنظم هستند و در سه ماهه‌ی سوم بیشتر احساس می‌شوند. این انقباضات به معنای آماده‌سازی بدن برای زایمان است و گاهی به علت کم‌آبی بدن نیز ایجاد می‌شوند و نگران‌کننده نیستند. انقباضات واقعی در زمان زایمان قوی‌تر می‌شوند، دوام بیشتری دارند و ریتمیک هستند. اگر انقباضات رحمی را زودتر از ۳۷ هفته احساس کردید یا انقباضات بیشتر از ۴ بار در ساعت تکرار می‌شوند و با استراحت و مصرف آب کافی از بین نمی‌روند، برای متوقف کردن روند زایمان زودرس باید سریعا به بیمارستان بروید.

۷. تاری دید و سر درد

شاید این اتفاق را تجربه کرده‌باشید، زمانی که خیلی سریع از خواب بیدار شده‌اید یا در حالی‌که نشسته‌اید سریع از جای خود بلند می‌شوید و می‌ایستید، دچار سرگیجه طبیعی بارداری می‌شوید. اما تاری دیدی که پایدار باشد یا به همراه علائم دیگری مانند تورم اندام‌ها، درد شکم، سردرد یا افزایش سریع وزن باشد، می‌تواند نشانه‌ی پره اکلامپسی یا دیابت حاملگی باشد که هر دو این بیماری‌ها علائم خطر بارداری هستند و نیاز به درمان فوری دارند.

۸. تب

بارداری باعث می‌شود بدن نسبت به میکروب‌های آنفولانزا و سرماخوردگی آسیب‌پذیرتر شود. به همین دلیل توصیه می‌شود تمام زنان باردار در سه ماهه اول واکسن آنفولانزا را تزریق کنند. تعدادی ویروس مانند سیتومگالوویروس (CMV شایع‌ترین علت ناشنوایی مادرزادی)، توکسوپلاسما و پاروویروس و برخی بیماری‌ها مانند ذات‌الریه و آنفولانزا می‌توانند باعث تب شود که تشخیص این بیماری‌ها مهم است. به طور کلی هر نوع تب با درد در در بارداری علامت خطر مهمی است و باید جدی گرفته شود. اگر تب بالاتر از ۳۸ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد یا بیش از ۲۴ تا ۳۶ ساعت طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی هر نوع تب با درد در در بارداری علامت خطر مهمی است و باید جدی گرفته شود.

۹. کاهش حرکات جنین از علائم مردن جنین در شکم

حرکات جنین از ۱۷ و ۱۸ هفته به بعد احساس می‌شود. حدود ۲۴ هفتگی متوجه می‌شوید که فرزندتان در طول روز ساکت است و در شب فعال‌تر می‌شود. آیا شما نیز لگد زدن کودکتان را احساس می‌کنید؟ ۲ بار در روز به مدت ۵ دقیقه دراز بکشید و تعداد حرکات کودک درون شکمتان را در ذهنتان به خاطر بسپارید یا تعداد حرکاتش را در جایی علامت بزنید. اگر حرکات کودک بسیار منظم است این اطمینان را به شما می‌دهیم که همه چیز درست است. اما اگر متوجه تغییر در الگوهای لگد‌زدن کودکتان شدید، خوراکی شیرین یا یک لیوان آب یخ یا آب پرتقال را امتحان کنید زیرا تغییرات دمایی یا افت قند خون باعث کاهش حرکات جنین می‌شود. کمتر از ۵ ضربه در مدت نیم ساعت می‌تواند علامت خطری برای بارداری و سلامت جنین باشد. معاینه توسط پزشک باعث می‌شود آسوده‌خاطر باشید. کمتر از ۵ ضربه در مدت نیم ساعت می‌تواند علامت خطری برای بارداری و علائم جنین مرده در شکم باشد.

۱۰. آبریزش و ترشحات از واژن

در آبریزش، مقدار متوسط مایعات خروجی از واژن از میزان ترشحات طبیعی بارداری بسیار بیشتر است. وجود آبریزش در سه ماهه دوم به معنای باز شدن زودهنگام دهانه رحم است که می‌تواند باعث سقط جنین شود. احساس مرطوب بودن یا خیس شدن و خروج مایع در ناحیه واژن، می‌تواند به معنای پاره‌شدن کیسه‌ی آب نیز باشد که اگر چنین است و هنوز زایمان نکرده‌اید، به احتمال زیاد ظرف ۲۴ ساعت آینده زایمان خواهید‌کرد. پس در صورت تجربه‌ی آبریزش که علامت خطر مهمی در بارداری است و می‌تواند باعث عفونت و زایمان زودرس شود، به پزشک خود مراجعه کنید. وجود آبریزش در سه ماهه دوم به معنای باز شدن زودهنگام دهانه رحم است که می‌تواند باعث سقط جنین شود.