جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

آدم وقتی درباره سفر به مشهد فکر میکند اولین چیزی که به ذهن اش میاید، دیدار با امام رضا و حرم مطهر است. ولی آیا میتوان کمی بیشتر از حرم مطهر از مشهد لذت برد؟ اصلاً چطور میتوان هم به زیارت آقا رفت و هم از دیدنی های مشهد دیدن کرد. دیدنی هایی که به دلیل نزدیکی به آستان مقدس امام رضا، میتوان بدون دردسر و صرف هزینه اضافی از آن جا دیدن کرد. در این مقاله پا را فراتر گذاشتیم و قصد معرفی آن دسته از جاهایی در مشهد را داریم که برای شما جدید و نو هستند. هتل آپارتمان ترنم مشهد از هتل های نزدیک به حرم است که میتوان آن را بصورت آنلاین رزرو کرد.

جاهای دیدنی | مشهد

مسجد گوهرشاد، یکی از بهترین جاهای دیدنی نزدیک حرم از لحاظ جاذبه تاریخی

مسجد گوهرشاد یکی از مساجد معروف و زیبایی است که در جنوب حرم رضوی واقع شده. این مسجد به دستور گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ، در مجاورت حرم امام هشتم ساخته شده و از پر بازدیدترین و شلوغ‌ترین مساجد ایران به شمار می‌رود. معماری و کاشی‌کاری‌های این مسجد زبانزد است و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. با اینکه در شهر مشهد بناهای تاریخی بسیاری وجود دارند و هر کدام برگرفته از یک گذشته غنی و طول و دراز هستند، مسجد گوهر شاد از همه بیشتر به حرم نزدیک تر است و این یعنی شما میتوانید بدون هیچ زحمتی به این دروازه تاریخی قدم بردارید.

آرامگاه نادرشاه افشار

آرامگاه نادر شاه افشار بنایی است که به یادبود نادرشاه در شهر مشهد ساخته شده است. قوام السلطنه در اواخر عهد قاجار (۱۲۹۶ خورشیدی) در محل یكی از مقابر ویران‌شده نادری، آرامگاه جدیدی برای وی ساخت و استخوان‌های او را از تهران به مقبره مزبور انتقال داد. این آرامگاه کوچک در سال ۱۱۴۵ هجری قمری در مجاور چهارباغ شاهی و روبروی حرم امام رضا از خشت و گل ساخته شد. این بنای جدید كه در محل فعلی آرامگاه وی قرار داشت، مدتی بر پا بود تا این كه انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۵ خورشیدی درصدد بر آمد آرامگاهی مناسب برای وی در همان محل مقبره قوام‌السلطنه احداث کند. این كار از سال ۱۳۳۶ شروع شد و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید. یکی از جاهایی که در زمستان بسیار مورد توجه قرار میگیرد، همین آرامگاه نادشاه افشار است. برای آشنایی بیشتر برای سفر در این فصل، به مقاله مراجعه کنید.

بازار رضا مشهد؛ مکان دیدنی اطراف حرم برای تفریح و خرید

امکان ندارد که به مشهد سفر کنید و چند باری به این بازار بزرگ و قدیمی سر نزنید. بازار رضا که در فاصله کمی از حرم مطهر قرار دارد، یکی از شلوغ‌ترین و پربازدیدترین بازارهای سنتی کشور لقب گرفته است. این بازار علاوه بر معماری زیبا و سنتی خود یکی از قدیمی‌ترین مراکز عرضه سوغات و صنایع دستی شهر مشهد است.

بازار رضا در ۲ طبقه همکف و فوقانی با طول ۹۶۰ متر و عرض ۳۳ متر با ۱۷۱۱ واحد تجاری ایجاد شده و شامل تاسیسات، انتظامات، آبخوری، اطلاعات، ‌نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی می‌باشد. در طبقه دوم آن کارگاه‌های کوچک صنایع دستی، طلاکاری، فیروزه تراشی و گلدوزی ایجاد شده است. همچنین ۶ سیستم پله برقی در فضای داخلی آن برای سهولت دسترسی به طبقه فوقانی تعبیه شده است.

هر بازار با وجود ۷ هشتی در ۲ طبقه همکف شامل ۱۰۰ باب مغازه و طبقه اول دارای ۱۲۰ مغازه است. این مرکز خرید دارای انواع سوغاتی‌ های مشهد و مایحتاج زائرین از قبیل انگشتر فیروزه، انواع عقیق، عطریات، زعفران، نبات، مهر و سجاده، تسبیح، پوشاک و شیرینی‌جات می‌باشد که به دلیل نزدیکی به مجموعه حرم مطهر رضوی مورد اقبال و توجه گردشگران قرار دارد.

پارک وکیل آباد مشهد؛ یک مکان طبیعی و تفریحی نزدیک حرم

یکی از بهترین کارهایی که میتوانید بعد از انجام دهید، این است که به طبیعت پناه ببرید و وقت خود را در میان چمنزار ها سبز و زیبای پارک ها به بهترین نحو بگذرانید. پس اجازه دهید همین جا به شما بگوییم که حتما به پارک وکیل آباد مشهد سر بزنید. این پارک از تفرجگاه‌های قدیمی و زیبای مشهد است که در جنوب غربی این شهر و انتهای بلوار وکیل‌آباد واقع شده است. این پارک جنگلی که در گذشته به نام میرطراز یا باغ وکیل‌آباد شناخته میشده، در سال ۱۳۴۸ شمسی توسط مالک آن، حسین آقای ملک، به‌صورت رسمی وقف استفاده عموم و به شهرداری مشهد واگذار شد.  باغ وحش وکیل آباد، تنها باغ وحش مشهد است که در جوار پارک جنگلی وکیل آباد قرار دارد.

رستوران پسران کریم مشهد، شکم گردی در مشهد چه طعمی دارد؟

شما که نمیخواهید بعد از این همه راه رفتن و دیدن جاهای دیدنی مشهد، گرسنه به خانه بروید؟ بهترین رستوران مشهد همین رستوران پسران کریم است که در سال ۱۳۵۹ در خیابان طالقانی افتتاح گردید و از سال ۱۳۷۶در محل فعلی واقع در بلوار خیام ۲۳ (فرهاد ۲۲) انتقال یافت. در حال حاضر شعبات دوم و سوم این رستوران د ر برج آلتون و انتهای خیام شمالی مجتمع مروارید پذیرای مهمانان و همشهریان عزیز می باشد.

دلیل نامگذاری این رستوران یاد و خاطره بنیانگذار آن، مرحوم کریم قاسم زاده حاتمی تمام افرادی که به مشهد سفر می کنند، معمولا با تور مشهد به این شهر می آیند و زمان تفریح و اوقات فراغت محدودی دارند و ترجیح می دهند از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم دیدن کنند بجای اینکه ساعت های طولانی را در مسیر باشند تا به یک بنای تاریخی برسند؛ و بعد از هر تفریحی به بهانه یافتن مجدد آرامش و اشتیاق قلبی به حرم برگردند و بیشتر زمان خود را در حرم امام رضا بگذرانند. در نتیجه اهمیت این جاذبه های تاریخی نزدیک حرم دو چندان می شود. به همین دلیل در ادامه لیست کاملی از نزدیک ترین جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم را آورده ایم به همراه اطلاعات کوتاهی از هر یک از آنها.

باغ نادری مشهد؛ از زیباترین باغ های مشهد

باغ نادری دارای دو موزه است و مقبره نادرشاه نیز در این باغ زیبا قرار دارد. این باغ در زمان نادر شاه و به دستور او ساخته شد. ولی در دوران شاه های پس از او، قسمت های زیادی از آن تخریب شد. سپس در سال 1294 مجدد بازسازی شد. این آرامگاه تا سال ۱۳۳۵ بر پا بود تا اینکه انجمن آثار ملی ایران، تصمیم گرفت که آرامگاهی باشکوه‌تر، در همان محل مقبره ساخته‌شده توسط قوام‌السلطنه، برای نادرشاه بسازد. این کار از سال ۱۳۳۶ آغاز شد و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید و در ۱۲ فروردین همان سال هم برای بازدید همه بازگشایی شد.

گنبد سبز مشهد؛ یادگار دوران صفویه

در خیابان آخوند خراسان و در وسط میدانی با نام گنبد سبز، یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی مشهد قرار گرفته است. این گنبد به خاطر داشتن رنگ فیروزه ای متمایل به سبز، به «گنبد سبز» معروف شده است. در مشهد وجود دارد مقبره یکی از علمای شیعه می باشد و قدمت آن به دوره صفویه باز می گردد. گنبد سبز مشهد یکی از مراکز متبرک در این شهر است که بسیاری از مسافران و گردشگران در صورت داشتن زمان کافی به بازدید از این گنبد می پردازند.

گنبد خشتی مشهد؛ آرامگاه 500 ساله

در شهر مشهد در ابتدای خیابان طبرسی در کوچه‌ای به نام گنبد خشتی در مجاورت کوچه سیاه آب، گنبد زیبایی قرار دارد. این گنبد دقیقا ۵۰۸ سال سن دارد و آرامگاه امام‌زاده سید محمد است. با توجه به اینکه این شخص از نوادگان امام هفتم، امام کاظم (ع) است برای عموم مردم مقدس بوده و فضای معنوی به‌خصوصی دارد. از آنجایی که این مکان در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع)  واقع شده است، مسافران مشهد، در سفرهای سیاحتی و زیارتی خود، حتما زیارت و بازدید از این امامزاده را در برنامه سفر خود قرار می دهند.

کلیسای مسروپ مقدس مشهد؛ عبادتگاه ارمنیان

در دوران پهلوی اول، روابط حکومت با ارمنیان به گرمی گرایش پیدا ‏کرد و حتی مجوز ساخت کلیسا را در مشهد گرفتند. کلیسای مسروپ مقدس مشهد که در سال ۱۳۲۰ شمسی ساخته شده همان کلیسای دوران پهلوی اول است. نام مسروپ مقدس از نام مسروپ ماشتوش ‏گرفته اند که حروف زیبای زبان ارمنی را ابداع کرده است.  مهمترین ویژگی متمایز کننده این کلیسا، طاق ستون دار مستطیل شکلی است که برای نمای خارجی درب ‏ورودی در نظر گرفته اند. برخی از محلی‌ها کلیسای مسروپ مقدس را به نام «کلیسای ده دی» می‌شناسند و حتی ممکن است در جستجوهای اینترنتی هم به این نام بربخوردید.

خانه‌ی تاریخی کوزه کنانی؛ یادگار دوران قاجار

خانه کوزه‌کنانی که از خانه‌های تاریخی و جاذبه های گردشگری مشهد محسوب می‌شود، در سال ۱۲۴۷ شمسی مطابق با ۱۲۸۸ قمری، در دوره قاجاریه ساخته شد و بیش از هزار متر مربع مساحت دارد. این جاذبه در نزدیکی حرم امام رضا قرار دارد. رضاشاه هم در حدود یک سال در این خانه سکونت گزیده و حال این خانه به موزه مشروطیت تغییر کاربری داده است. این منزل، دارای دو بخش جنوبی و شمالی است که با حیاطی مستطیل شکل به یکدیگر مرتبط می‌شوند.بخش جنوبی خانه کوزه کنانی مشهد 4 ستون گرد و چوبی به چشم می‌خورد. اتاق شاه نشین در طبقه همکف قرار دارد و 4 اتاق، اطراف این اتاق وجود دارد. این اتاق به شکل 1.7 در 10 متر طراحی شده و با پنجره‌های رنگی و چوبی آراسته شده است.

آرامگاه پیر پالاندوز مشهد؛ مقبره عارف بزرگ ایرانی

این مقبره متعلق به محمد عارف عباسی، از عرفای بزرگ قرن دهم هجری و قطب سلسله ذهبیه است. پیر پالاندوز از معدود شخصیت هایی بود که در کیمیاگری تبحر داشت، البته او در هنر خطاطی نیز استاد پرآوازه ای بوده و یک قران هفت سوره ای به خط ثلث از وی به یادگار مانده است. در داخل بقعه روی سقف ها بقایای نقاشی هایی از دوران صفویه وجود دارد. این بنا با کاشی های ساده فیروزه ای رنگ تزئین شده است. تاریخ ساخت بنا مربوط به سال 985 قمری می باشد.

بازار رضا مشهد؛ بهترین مکان برای خرید سوغاتی

پیش از ساخت بازار رضا مشهد، مکانی در نزدیکی حرم مطهر نبود که زائران و گردشگران بتوانند به راحتی سوغات مشهد را برای عزیزانشان خریداری کنند. بازار رضای مشهد به فرمان محمدرضا شاه در سال 1355 شمسی و براساس قوانین پهلوی ساخته شد که بعضی از مردم آن را با نام بازار امام رضا مشهد هم می شناسند. بعد از تصویب دستور ساخت این بازار در مجلس ایران و خیابان شیخ طوسی سابق، بناها و مغازه های پراکنده و قدیمی اطراف حرم مطهر تخریب شدند.

مسجد هفتاد و دو تن مشهد؛ از جاهای دیدنی نزدیک حرم

بنای کنونی ابتدا مقبره‌ای بوده که امیر غیاث الدین بین سال‌های ۸۰۷ تا ۸۱۷ برای خود بنا کرده و در دوره‌های بعد به مسجد تبدیل شده است. این بنا در دوران حکومت شاه سلطان حسین صفوی، سال ۱۱۱۹ هجری قمری کاملا بازسازی شد و دوباره برای بار دوم در دوران حکومت نادرشاه قاجار در سال ۱۱۵۵ هجری قمری، نیز مورد مرمت قرار گرفت. آرامگاه ملکشاه جزو جاذبه‌های مشهد محسوب می‌شد تا اینکه به نام مسجد هفتاد و دو تن تغییر داده شد. سبک معماری مسجد هفتاد و دو تن مشهد، سبک آذری است. در این سبک معمولا بنا، به‌صورت برون‌گرا طراحی می‌شود و تناسبات انسانی در پلان و نمای طرح تا حد زیادی موردتوجه قرار می‌گیرد.

تمامی این مکان های دیدنی را میتوان از گوگل جست وجو کرد. نمایش گوگل مپ هتل ها و دیگر خدمات مدرنی که گوگل در این زمینه ارائه داده است برای مسافران و کسب وکارهای مرتبط با حوزه گردشگری بسیار جذاب است. مدیران گوگل نیز با آگاهی از این موضع، اقدام به افزدون امکانات کاربردی به این بخش ها می کنند.