برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

ریکاوری ورزشکاران با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی ورزشی یک رویکرد پیراپزشکی است که بر کنترل عملکرد ورزشکاران متمرکز است. برای همه رده های ورزشکاران ضروری است و جایگاه مهمی در ریکاوری ورزشی دارد. در این مقاله در مورد اهمیت فیزیوتراپی در منزل یا کلینیک برای ریکاوری بعد از ورزش صحبت خواهیم کرد. تکنیک های مورد استفاده در این تمرین را با جزئیات خواهیم دید.

 

بازار کار فیزیوتراپی ورزشی | درامد فیزیوتراپی ورزشی | رشته فیزیوتراپی ورزشی دانشگاه آزاد

فواید فیزیوتراپی ورزشی

  • برای هر ورزشکار اثبات شده، فیزیوتراپی یک ستون اساسی برای توسعه عملکرد است.
  • فیزیوتراپیست با مطالعه دقیق شرایط و ظرفیت بدنی ورزشکار، یک برنامه تمرینی کاملا شخصی آماده می کند.
  • فیزیوتراپی از طریق تحرک مفاصل و تمرینات تقویت عضلانی به پیشگیری از آسیب در حین ورزش کمک می کند. و در صورت بروز حادثه برای ارزیابی آسیب شناسی، مراقبت و توانبخشی قسمت آسیب دیده مداخله می کند.
  • و در پایان جلسات ورزشی در ریکاوری شرکت می کند.

نقش فیزیوتراپی در مرحله بهبودی

تعریف ریکاوری ورزشی :

  • هدف ریکاوری ورزشی بازسازی کل بدن و بازیابی عملکرد فیزیکی ورزشکار است.
  • این یک گام مهم است، پس از تلاش، به ویژه برای ورزشکاران سطح بالا. این به بازیابی آسیب ها یا گرفتگی های بافت نرم (تاندون ها، ماهیچه ها و غیره) و مفاصل کمک می کند.

ریکاوری با مقابله با نشانگرهای اختلالات زیر به تعادل بدن بعد از یک جلسه ورزشی شدید کمک می کند:

  • التهاب (درد، تورم، تحریک)؛
  • از دست دادن هوشیاری بدنی (استقامت، تحرک، قدرت، تعادل)؛
  • رگ به رگ شدن مفاصل؛
  • ضعف عضلانی

فیزیوتراپیست از طریق تخصص خود از تکنیک ها و دستگاه های مختلف برای در خانه یا در کلینیک فیزیوتراپی استفاده می کند که در طول مسابقات بسیار مفید است.

تقویت عضلات با دستگاه فیزیوتراپی

همانطور که اشاره کردیم، یکی از تاثیرات بی نظیر خدمات فیزیوتراپی روی بدن، تقویت عضلات آن در بخش های مختلف است که به افزایش دامنه حرکاتی بدن کمک کرده و بسیاری از مشکلات جسمی، دردها و بیماری ها را از بین می برد. از آن جایی که متقاضیان انجام فیزیوتراپی، اهداف متفاوتی از این کار دارند، روش های تمرینی آن ها و دستگاه هایی که برای این تمارین استفاده می کنند نیز متفاوت خواهد بود.

مراقبت های ارائه شده توسط فیزیوتراپ برای بهبودی بهتر :

  • فعالیت بدنی باعث درد عضلانی (DOM) و سفتی می شود. ماساژ فواید زیادی دارد و بلافاصله و به مدت ۲۵ دقیقه پس از ورزش انجام می شود.
  • تکنیک‌های درمان عبارتند از: اصطکاک، ضربه‌ای، ورز دادن و فشار لغزشی.
  • در مرحله بهبودی، ماساژ درمانی جریان خون را افزایش می‌دهد و تورم را کاهش می‌دهد. آرامش بخش، تنش عضلانی و همچنین تحریک پذیری اعصاب سیاتیک را کاهش می دهد. احساس خوشبختی را فراهم می کند.
  • به طور کلی، پزشک روی ناحیه تنش‌دار، با درمان‌های مرطوب‌کننده عمیق کار می‌کند.

در واقع، استفاده از یک محصول خوب ماساژ تنها عملکرد درمان را بهینه می کند. این به عنوان مثال مورد اسانس آرنیکا است. به خلاص شدن از شر تورم مایل به آبی و خستگی عضلات کمک می کند. سرشار از مواد ضد التهابی و ضد درد است و جایگزین بهتری برای ماساژورها و فیزیوتراپیست ها می باشد. برای اثربخشی بیشتر، می توان آن را با اسانس زمستانه یا نعناع فلفلی (EO) مخلوط کرد.

  • ریکاوری فعال شامل انجام فعالیت بدنی با شدت کم در پایان یک جلسه ورزشی است.
  • تلاش شدید باعث تجمع سموم در عضلات می شود. ریکاوری فعال می تواند این مشکل را برطرف کند، زیرا اکسیژن رسانی به ماهیچه ها را فعال می کند و باعث تخلیه سموم می شود.
  • نتیجه کاهش درد و التهاب خواهد بود. همچنین کاهش آسیب عضلانی وجود خواهد داشت.
  • برای تسهیل ریکاوری و بازگشت به حالت طبیعی عضلات، باید کشش فعال انجام شود. هدف آن تسکین مفاصل و همچنین شل کردن عضلات است. این یک تکنیک فلکشن است که به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام می شود.
  • اشکال مختلفی از کشش وجود دارد که در تکنیک تقویت خارج از مرکز گنجانده شده است. آنها را می توان بر روی اندام ها، گردن و سایر قسمت های بدن در تمام وضعیت ها (نشستن، دراز کشیدن، ایستادن، دراز کشیدن و غیره) تمرین کرد.
  • یک تکنیک اخیر، تخلیه لنفاوی ماساژی است که با استفاده از فشار انگشت انجام می شود. ایده این است که با یک حرکت دایره ای ماساژ دهید تا گردش خون لنفاوی تحریک شود.
  • این درمان درد عضلانی را کاهش می دهد و ضایعات متابولیک ایجاد شده در طول کشیدگی عضله را از بین می برد.
  • پرسی درمانی شامل فشار بر ادم، استفاده از کمربند، آستین یا چکمه است. این تکنیک شبیه به لمس دستی و نورد است.
  • هدف این تکنیک احیای گردش خون و لنفاوی است. این به بهبود ریکاوری عضلات و مفاصل کمک می کند.
  • با استفاده از روغنهای ضروری مانند هلیکریزوم ایتالیایی موثرتر است. دومی برای مبارزه با درد و التهاب عالی است.
  • کرایوتراپی شامل اعمال سرما در مناطقی است که التهاب یا گرفتگی عضلانی دارند.
  • حمام سرد یک تسهیل کننده عالی برای بازیابی قدرت مفاصل و عضلات است. این یک تکنیک ضد درد قوی است زیرا هدایت درد و تکانه های عصبی را کند می کند. همچنین گردش خون وریدی و لنفاوی را احیا می کند که روند بهبود عضلات آسیب دیده را تحریک می کند.
  1. کنتراست درمانی گرم/سرد (TCF)

  • یکی از موثرترین روش های بهبودی است. اثراتی مشابه حمام سرد دارد، اما باید بلافاصله پس از ورزش یا حداقل یک ساعت پس از پایان تمرین ورزشی اجرا شود.
  • اصل TCF این است که به مدت ۱ دقیقه در آب سرد (دمای زیر ۱۵ درجه سانتیگراد) و سپس به مدت ۱ دقیقه در آب گرم (دمای بالاتر از ۳۵ درجه سانتیگراد) غوطه ور شود. این عمل باید ۳ تا ۵ بار تکرار شود.
  • درمانی که در مدت زمان ۵ تا ۱۰ دقیقه طی ۴ تا ۶ جلسه انجام می شود، موج شوک تکنیکی برای تحریک نواحی آسیب دیده است. از طریق ماساژ اولتراسوند با انرژی بالا انجام می شود. این روش خاصیت دفیبروزیتیو دارد، زیرا این روش ضایعات میکروبی ایجاد می کند که منجر به بهبودی می شود.
  • دستگاه اولتراسوند علاوه بر تضعیف اسپاسم عضلانی، جریان خون و لنفاوی را افزایش می دهد. عروق خونی متعاقباً عملکردهای متابولیک موضعی (تجدید مجدد آب و مواد مغذی، افزایش انرژی، حذف مواد زائد) را برای ترمیم عضلات تقویت می کند.
  • علاوه بر این، تکرار شوک‌ها باعث ترشح موضعی اندورفین می‌شود که درد را کاهش می‌دهد. همچنین باعث کاهش ترشح مواد P که انتقال دهنده های عصبی درد هستند، می شود.
  • امواج شوک را می توان در هر جایی از بدن به جز ناحیه تنه اعمال کرد. این کار را می توان با استفاده از ژل های آرنیکا، سنتلا یا نعناع فلفلی انجام داد.
  • الکتروتراپی تکنیکی است که از طریق دستگاهی اعمال می شود که محرک های الکتریکی را ارائه می دهد. این فرآیند بهبود سلولی را با عبور از لایه های غشایی فعال می کند تا بر منابع درد غلبه کند.
  • این دستگاه با پدیده الکتروشیمیایی رشته های عصبی را تحریک می کند و هورمون هایی (اندورفین) ترشح می کند که مواد ضد درد هستند. جریان های ساطع شده در مقیاس بیولوژیکی عمل می کنند، سپس در دراز مدت، فعالیت سلولی را تحریک می کنند. اما برای تاثیر عمیق دستگاه باید از ژل های گیاهی مانند شاه بلوط اسبی یا آلوئه ورا استفاده کنید.
  • علاوه بر تمرینات بدنی، همه ورزشکاران باید عادات غذایی خوبی را برای کنترل فرم خود اتخاذ کنند. برای اطمینان از بهبودی بهتر، آنها باید رژیم غذایی کافی را دنبال کنند و آب کافی داشته باشند. در این زمینه فیزیوتراپ ورزشی نیز وارد عمل می شود. بسته به رشته ای که تمرین می شود و نیازهای خاص ورزشکاران، حرفه ای منوهایی را متناسب با هر مورد ایجاد می کند. در طول ریکاوری، به غذاهای مورد علاقه برای بازیابی سریع قدرت و انرژی بدن اشاره می کند.

ریکاوری به عنوان یک بخش جدا نشدنی از برنامه ورزشی، در کنار تمرینات همراه ورزشکار خواهد بود. با اینکه هیچ کس ارزش تمرینات ورزشی برای بهبود عملکرد ورزشی را زیر سوال نمی­برد؛ اما هر ورزشکار پس از تمرین ورزشی یا طی آن، به استراحت و ریکاوری احتیاج دارد.

استراحت و ریکاوری علاوه بر اینکه یک جزء ضروری برنامه های ورزشی است، برای سلامت فیزیولوژیکی و روانی ورزشکاران، حیاتی است. یک ورزشکار ممکن است پس از انجام حرکات ورزشی، برای لحظاتی بایستد و استراحت کند. این ایستادن و استراحت به بدن زمان می­دهد تا بین تمرینات، ترمیم، بازسازی و تقویت شود.

فعالیت های ورزشی به خصوص ورزش های سخت، باعث ایجاد پارگی هایی در عضلات می­شود که با گذشت زمان، عضلات بهبود پیدا کرده و در نهایت بزرگ‌تر و قوی‌تر می‌شوند. در واقع بدن برای اینکه در ورزش پیشرفت کند و بتواند به آن ادامه دهد، لازم است استراحت کافی داشته باشد تا خودش را ترمیم کند، آسیب ها را بهبود داده و به سطح سلامتی بالاتری برساند.

بنابراین گذشت زمان بعد از آسیب ورزشی به همراه استراحت و برنامه فیزیوتراپی با لیزر  برای بهبود عملکرد ورزشی، همان ریکاوری است که در این فرآیند، بدن به آمادگی بیشتری می رسد.

علائم احتیاج به ریکاوری برای بهبود عملکرد ورزشی

اگر هر ورزشکار به نشانه های ظاهری و درونی خود توجه کند، علائم احتیاج به ریکاوری برای بهبود عملکرد ورزشی کاملا واضح است. این علائم که در زیر به آنها اشاره می کنیم، به ورزشکار می فهماند که باید از تمرین معمول خود صرف نظر کرده و استراحت کند.

  • احساس خستگی عمومی
  • کاهش عملکرد بدن
  • دردهای عضلانی و اسکلتی
  • شاخص هایی مانند بی قراری، بدخلقی، بی خوابی، کم اشتهایی
  • افزایش بیماری­ها و استرس و افسردگی