فرآیند تولید ورق ST52

به طور کلی فرآیند تولید ورق های فولادی در یک چرخه از صفر تا صد قرار می گیرند. ورق های سیاه نیز از جمله ابتدایی ترین محصولات تخت به شمار می آیند؛ از این رو قیمت مقرون به صرفه ای داشته و گریدهای متنوعی را به خود اختصاص می دهد. همین موارد سبب کاربردهای گسترده این فلزات در صنایع مهم کشور شده اند. ورق ST52 یکی از آلیاژهای اصلی ورق سیاه شناخته می شود که در دسته گریدهای صنعتی گرم قرار می گیرد. فرآیند تولید این فلز نیز مانند ورق سیاه معمولی می باشد، با این تفاوت که آنالیز شیمیایی اسلب اولیه آن متفاوت است.

عناصر به کار رفته در اسلب اولیه این فلز، تاثیر به سزایی در مشخصات و در نهایت کاربردهای این گرید دارند. با این وجود می توان گفت در ابتدا با احیا سنگ آهن، در تولید فولاد مذاب، آنالیز شیمیایی و عناصر آلیاژی مخصوص فولاد ST52 در کوره اضافه می گردند و سپس در واحد ریخته گری با تبدیل به شمش های منجمد و سپس اسلب، عرض نهایی آن ها مشخص می گردد.

در بخش بعدی اسلب ها با یک خط جداگانه به واحد نورد گرم منتقل می شوند. در این واحد با عبور از کوره های پیش گرم دمای آن ها تا حدود 1200 درجه سانتی گراد می رسد، اما بر سطح آن ها پوسته های اکسیدی به سبب حرارت فرآیند ریخته گری و کوره های پیش گرم به وجود آمده که در واحد پوسته شویی به وسیله اعمال فشار آب زیاد زدوده می شود.

واحد بعدی نیز شامل عبور تختال از غلطک های رفت و برگشتی است که سبب نورد شدن این فلزات و کاهش ضخامت آن ها می گردند. این واحد شامل دو بخش نورد مقدماتی و نهایی است که به تدریج با حرکت مداوم غلطک ها سبب کم شدن ضخامت اسلب می  شوند. پس از رسیدن فولاد ST52 به ضخامت و طول مد نظر مشتری، باید توسط بسترهای خنک کننده که واحد کولینگ نامیده می شوند، دمای آن ها تا حدود 600 درجه سانتی گراد کاهش یابد.

سپس ورق های خنک شده بر اساس نوع بسته بندی کارخانه ممکن است در واحد کلاف پیچ به صورت رول های ST52 بسته بندی شود تا در واحد برشکاری به شکل ورق های فابریک بسته بندی و لیبل گذاری گردد. این موضوع بسته به ضخامت این فلزات دارد که به صورت معمول اگر بیشتر از 15 میلی متر باشد، به صورت شیت های فابریک به فروش می رسد.

کاربرد ورق ST52

اصلی ترین گرید صنعتی ورق سیاه که با نام اختصاری ST52 شناخته شده است، دارای ترکیبات شیمیایی منحصر به فردی می باشد که سبب ایجاد مشخصات مکانیکی و فیزیکی بسیاری در آن شده است. از این رو کاربردهای بسیاری را در صنایع به خود اختصاص داده است. موارد مصرف و استفاده از این فلز حوزه های زیادی را در بر می گیرد و از صنعت ساخت و ساز تا پتروشیمی گستردگی دارد. این موضوع نیز به علت استحکام بالای این فلز و همچنین داشتن وزن سبک در آن است. با این وجود کاربردهای آلیاژ ST52 شامل موارد زیر می باشد:

ورق سیاه به تنهایی دارای کاربردهای گسترده ای است، اما برای ساخت ورق های اسیدشویی و سرد بیشتر از گریدهای معمولی استفاده می کنند که قیمت مقرون به صرفه تری را به خود اختصاص می دهند و دارای سازگاری بیشتری در اعمال خواص مختلف هستند. گریدهای صنعتی در صنایع عظیم و صنعتی که به آن ها اشاره شد، بیشتر به کار برده می شوند.

بررسی مشخصات فنی کامل ورق ST52

از مشخصات فنی ورق st52 می توان به داشتن بازه ابعادی متنوع اشاره کرد. این فلزات در ضخامت های 2/1 تا 100 میلی متر، عرض های 650 تا 2000 میلی متر و طول های متغیر و مطابق با سفارش خریداران تولید و عرضه می شوند. نحوه عرضه ورق های صنعتی نیز به سه صورت رول، شیت فابریک و شیت های برش خورده می باشد. به طور معمول نیز رول های st52 تا ضخامت 15 میلی متر به صورت رول، ضخامت های بالاتر در کارخانجات کوچک با ابعاد مشخص به شکل شیت های فابریک و در واحد های برشکاری به صورت شیت های برش خورده تولید و عرضه می شوند.

سطح ظاهری شیت های st52 و رول های این فلز زبر بوده و رنگی کدر رو به سیاه دارند. استحکام بالا و در عین حال وزن سبک اصلی ترین ویژگی این فلزات به شمار می آیند. این محصولات دارای عناصر آلیاژی در ترکیبات خود هستند که سبب ایجاد مقاومت در برابر خوردگی در آن ها شده است.  از جمله این عناصر می توان به فسفر، گوگرد، سیلیسیم، کربن و منگنز اشاره کرد که هر کدام سبب ایجاد ویژگی های خاصی می شوند. به طور مثال کربن در جهت ایجاد سختی در فلزات، فسفر برای استحکام و قابلیت ماشین کاری، گوگرد برای استحکام بیشتر در برابر عوامل مختلف و سیلیسیم نیز برای مقاومت در برابر سایش، خاصیت ارتجاعی و … به ورق st52 اضافه می شوند.

عوامل موثر بر قیمت ورق ST52

در ابتدای مطلب نیز به قیمت مقرون به صرفه ورق های سیاه اشاره شد. در واقع همین موضوع سبب کاربرد گسترده گریدهای مختلف این فلز از جمله آلیاژ st52 شده است. با این وجود بهتر است بدانید این گرید نیز تحت تاثیر یک سری عوامل قرار دارد که کیفیت و قیمت آن را دچار نوسان می کنند. یکی از این موارد استاندارد تولید است که برای ورق های ST52 معمولاً از استاندارد های آمریکایی و اروپایی استفاده می شود.

وجود نوسانات در مبحث دلار و ارز، هزینه های استخراج و احیا سنگ آهن، قیمت اسلب اولیه، نوع آنالیز شیمیایی ترکیبات اسلب، کارخانه سازنده، کیفیت سطح ظاهری و ساختاری، نوع بسته بندی، نرخ جهانی شمش، نوسانات بازار فیزیکی بورس و بازار آهن آلات، وضعیت اقتصادی کشور و مشکلات صنعت فولاد در تهیه مواد اولیه همگی در قیمت ورق ST52 اثرگذار می باشند. با این وجود پیشنهاد می شود پیش از خرید و استفاده از این فلزات به خوبی با کارشناسان شرکت های فروشنده و بازرگانی مشورت نمایید تا خرید مطمئنی را در نهایت تجربه کنید؛ زیرا در هر وب سایت معتبری قیمت ها به صورت روزانه و لحظه ای تغییر می کنند و برای استعلام این نوسانات و قیمت دقیق تر نیاز به تماس با کارشناسان شرکت هایی مانند آهن اینفو است.

سوالات متداول

نحوه عرضه ورق های ST52 به چه صورت است؟

این فلزات به صورت رول، شیت های فابریک و شیت های برش خورده توسط تولیدکنندگان و واحدهای برشکاری عرضه می گردند.

میزان استحکام ورق ST52 بسته به چه موردی تعیین می شود؟

وجود و درصد عنصر سیلیسیم در ترکیبات شیمیایی این آلیاژ تعیین کننده میزان استحکام آن در برابر عوامل مختلف است.

آیا ورق ST52 انواع دیگری نیز دارد؟

بله؛ کیفیت ST52 بسته به کاربرد نهایی در انواع درجه های معمولی، ST52-2 و ST52-3 تولید و عرضه می شود.

کارخانجات تولیدکننده ورق ST52 در کشور کدام اند؟

شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد اکسین خوزستان و شرکت فولاد خرم آباد در حال حاضر به تولید این فلزات می پردازند.

اصلی ترین کاربردهای گرید صنعتی ورق سیاه در چه صنایعی است؟

بیشترین کاربرد این آلیاژ در ساخت و سازهای فلزی و صنعتی و ساخت مخازن تحت فشار در صنعت پتروشیمی می باشد.

آیا قیمت های درج شده در سایت آهن اینفو برای آلیاژ ST52 به روز هستند؟

قیمت های ورق سیاه ST52 به صورت روزانه در وب سایت آهن اینفو به روز رسانی می شوند، اما به علت وجود نوسانات بازار آهن و فولاد تماس با کارشناسان شرکت در بخش ورق گرم به خریداران عزیز پیشنهاد می گردد.

خروج از نسخه موبایل