ویژگی های معمول عایق الاستومری

عایق الاستومری لوله ای ساده مقاوم در برابر خوردگی بوده اما پشم شیشه  به شدت دچار خوردگی می شود.همچنین نصب عایق الاستومری لوله ای ساده  بسیار آسان بوده و برای محیط هایی که فضای کاری زیادی ندارند مناسب می باشد.اما نصب عایق های پشم شیشه در چند مرحله صورت می گیرد.علاوه برآن، ضریب انتقال حرارت عایق های الاستومریک بسیار پایین بوده در حالیکه ضریب انتقال حرارت پشم شیشه با افزایش دما افزایش یافته و از مقاومت حرارتی آن کاسته می شود.

عمر مفید بالای عایق الاستومری لوله ای ساده از دیگر مزایای این عایق نسبت به عایق پشم شیشه به شمار می رود. قیمت عایق پشم سنگ در مقایسه با عایق پشم شیشه تا حدودی بالاست اما مزایا و ویژگی های منحصر به فرد این عایق قیمت بالای آن را توجیه می کند. عایق الاستومری رولی پشت چسبدار نخدار سبک و انعطاف پذیر بوده  و ضریب انتقال حرارت پایینی دارند.استفاده از این عایق ها موجب صرفه جویی درهزینه های انرژی شده وعملیات نصب آن براحتی صورت می گیرد.

عایق الاستومری لوله ای ساده مقاومت بالایی در برابر نفوذ رطوبت و بخار، خوردگی، رشد قارچ و کپک ، آتش، روغن و مواد شیمیایی داشته و بدون HCFC, HFC, CFC و گرد و غبار و الیاف می باشد.ضمنا هیچ گونه حساسیت پوستی و تنفسی برای کاربر یا نصاب ایجاد نمی کند.نگهداری و نظافت آسان از دیگر مزایای این دسته از عایق های الاستومری به شمار می رود. از آنجایی که عایق الاستومری یا فوم الاستومری حرارتی برودتی یا فوم الاستومریک نسوز، برتری های بسیار زیادی نسبت به عایق پشـم شیشه دارد، امروزه به صورت عمده در صنعت تأسیسات مکانیکی مورد استفاده قرار می­ گیرد.

عایق الاستومری و فوم الاستومریک سطح خارجی نرم و بادوامی دارد که در مقابل انباشت آلودگی و رطوبت، مقاومت بالایی از خود نشان می دهد؛ بنابراین منجر به مقابله با رشد عوامل بیماری زا و قارچی می شود. همچنین به دلیل سطح مقاومی که عایق الاستومری دارد، در مقایسه با عایق پشم شیشه و سایر عایق های سنتی و قدیمی دارای مقاومت بیشتری (از لحاظ آسیب دیدن) می باشد. فوم الاستومری عایق الاستومریک یا عایق الاستومری فوم چسبدار نسوز حتی اگر در برابر ضربات مکانیکی آسیب ببیند، قسمت آسیب دیده آن نیز در مقابل جذب رطوبت و رشد قارچ ها و باکتری ها مقاوم است.

عایق حرارتی برودتی فوم الاستومری سلول بسته نیاز به کاور و یا پوشش برای جلوگیری از نفوذ رطوبت ندارد؛ زیرا ساختار سلول بسته آن اصولاً آب را به خود جذب نمی نماید. همچنین در صورت نیاز به مقابله بیشتر با رشد قارچ، این عایق به سادگی تمیز می­گردد. فوم الاستومری چسبدار عایق الاستومریک یا عایق حرارتی و برودتی الاستومری سلول بسته به دلیل صلبیت در مقابل فشار مقاوم­تر است؛ بنابراین خاصیت عایق بودن خود را نسبت به عایق پشم شیشه در مقابل فشار بیشتر حفظ می نماید.

این عایق های نسل جدید از سلول های بسته تشکیل گردیده است که در فضای بسته سلول ها، گاز نیتروژن پر شده است. این سلول های غیر متصل، در مقابل رطوبت و فشار مقاومتر بوده و ضریب انتقال حرارت پایین تری دارند. از دیگر خواص و مزایای عایق الاستومری یا عایق الاستومریک می توان به عدم وجود گازهای CFC و HCFC در ساختار آن اشاره نمود. عایق های حرارتی و برودتی الاستومری جایگزین سایر عایق های سنتی و قدیمی نظیر پشم شیشه، پشم سنگ، مل و متقال بوده و در صنایع مختلفی همچون نفت،

گاز و پتروشیمی، صنایع دارویی و بیمارستانی، صنایع غذایی، نساجی، کارخانجات صنعتی و ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی جهت عایقکاری کانال های گالوانیزه انتقال هوا، لوله های سرد و گرم، منابع، مخازن، کلکتورها و… مورد استفاده قرار می گیرند. مواد عایق سلول بسته مقاومت بسیار عالی در مقابل عبور بخار آب از خود نشان می دهند به طوری که پس از نصب به هیچ گونه حائل بخار یا آب دیگری نیاز نیست. مقاومت زیاد در مقابل بخار، به همراه خاصیت تابش بالای لاستیک اجازه می دهد که مواد الاستومری، انعطاف پذیر و با ضخامت نسبتاً کمی از چگالش سطحی جلوگیری کنند.

در نتیجه از این گونه مواد به مقدار قابل توجهی در سیستم های سرمایشی گرمایشی، لوله کشی ها، تهویه مطبوع و سیستم های صنعتی استفاده می شوند. عایق الاستومری برای سیستم ها و تاسیساتی که نیاز به عایق کاری دارند بسیار مناسب است. این عایق ها با مقاومت بالایی که در برابر گرما و سرما دارند برای ایزوله سازی تاسیسات ساختمان ، لوله های گرم و سرد، کانال ها، بویلرها، سقف های سوله، چیلرها، لوله های انتقال نفت و گاز، مخازن، صنعت خودروسازی، سیستم های تهویه مطبوع و عایق لوله مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد عایق الاستومری

عایق الاستومری برای سیستم ها و تاسیساتی که نیاز به عایق کاری دارند بسیار مناسب است. این عایق ها با مقاومت بالایی که در برابر گرما و سرما دارند برای ایزوله سازی تاسیسات ساختمان ، لوله های گرم و سرد، کانال ها، بویلرها، سقف های سوله، چیلرها، لوله های انتقال نفت و گاز، مخازن، صنعت خودروسازی، سیستم های تهویه مطبوع و عایق لوله مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از ابزارهای بی نظیر برای صرفه جویی در مصرف انرژی، عایق الاستومری می باشد؛ فوم الاستومری در انواع تاسیسات و ساختمان ها برای ممانعت از هدررفت انرژی، کاربرد فراوانی دارد. در واقع زمانی که سقف، کف و بخش های دیگر یک ساختمان عایق کاری می گردد.  سبب افزایش بهره وری انرژی می شود؛ به تعبیر دیگر در فصل زمستان، سرمای محیط بیرون از دیوار یا بخش های مختلف خانه به داخل نفوذ نمی کند و بنابراین شما نیازی به استفاده بیشتر از وسایل گرمایشی نخواهید داشت.

همچنین در فصل تابستان هم شما را از استفاده بیش از حد وسایل سرمایشی بی نیاز می کند. گرچه عایق الاستومری قیمت بالاتری را داراست در قیاس با پشم سنگ و پشم شیشه می باشد، اما چون برای استفاده از آن ها در دماهای پایین تر نیازی به پوشش مضاعف نیست، بنابراین در نهایت گزینه به صرفه تری نسبت به بقیه می باشد. یکی از بهترین راهکارها و در عین حال سریع ترین راه برای اینکه انواع سیستم های لوله کشی عایق کاری گردد، استفاده از فوم الاستومری است؛ چرا که علاوه بر انعطاف پذیر بودن، دارای ضریب انتقال حرارتی کمتری می باشد.

همچنین در صورتی که فضای مورد نظر شما دارای متراژ کمتری می باشد، این محصول انتخابی بی نظیر است. فوم الاستومری که آن را با نام عایق الاستومری یا عایق پتویی نیز می شناسند، دارای ساختار سلول بسته هستند و محصولات آن از مخلوط NBR و EPDM که در برابر اشعه فرابنفش مقاوم می باشد، تولید می گردد. بنابراین بسیاری از ویژگی ها مانند : میزان مقاومت و انعطاف پذیری به وسیله این پلیمرهای پایه تعیین می گردد. محصولاتی که بر پایه NBR و EPDM تولید می شود، به طور معمول دارای رسانای حرارتی پایینی هستند.