چرا موهایم می ریزد

از دست‌دادن مو و ریزش آن تا حدودی طبیعی است. بر اساس مطالعات علمی نیز ریزش ۸۰ تا ۱۰۰ تار مو به صورت روزانه طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما گاهی در سنین مختلف و با قرارگرفتن در موقعیت‌های خاص، ریزش مو به نوعی نگران کننده می‌شود که دلایل آن باید بررسی و ریشه یابی شود. استفاده از شامپو بیز ضد ریزش در بهبود این روند بی تاثیر نیست.

بررسی علت ریزش مو

برای انتخاب درمان مناسب ابتدا باید علت ریزش مو شناسایی شود. ریزش موی روزانه را زمانی باید جدی گرفت که هنگام شانه کردن مو موهای زیادی از دست برود و در واقع بیش از مقدار طبیعی باشد. مدت زمان ریزش مو و سرعت پیشرفت آن نیز موضوع مهم دیگری است که باید بررسی شود.

پوست سر و هر ناحیه دیگری که دچار ریزش مو شده باید بررسی و همچنین سلامت موها نیز باید آزمایش شود. اگر به نظر برسد علت ریزش مو بیماری، کمبود ویتامین،یا عفونت باشد، ممکن است نیاز به آزمایش خون یا بیوپسی پوست سر باشد.

این آزمایش‌ها باید توسط متخصص بررسی و علت ریزش مو تشخیص داد شود. گاهی اوقات چند عامل در این موضوع دخیل هستند. ضمن اینکه وراثت نیز عامل مهم دیگری است که نباید نادیده گرفته شود. بنابراین گاهی علت واقعی ریزش مو به راحتی قابل تشخیص نیست.

ساختار مو

مو چرخه زندگی برنامه ریزی شده‌ای دارد؛ مراحل رشد، استراحت و ریزش. بنابراین شرایط جسمانی مختلف می‌تواند به چرخه رشد طبیعی آن آسیب بزند. حوادث تلخ و شوک‌های عصبی ناگهانی نیز یکی از دلایل بارز ریزش مو است که معمولاً سه تا شش ماه پس از تروما اتفاق می‌افتد.

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد

با توجه به علت ریزش مو باید اقدامات لازم را برای برطرف شدن آن انجام داد. مثلاً ریزش مو در دوران بارداری و شیر دهی طبیعی است و با پایان آن به تدریج بهبود می‌یابد.

تغذیه مناسب

کمبود پروتئین در رژیم غذایی هم عامل مهم دیگری برای ریزش مو به حساب می‌آید. کسانی که به خاطر رژیم‌های غذایی مختلف و حذف یکباره پروتئین دچار ریزش مو می‌شوند، در واقع چرخه رشد طبیعی مو را دچار اختلال می‌کنند. البته بدن با خوردن گوشت و تخم مرغ مقدار زیادی پروتئین دریافت می‌کند. اما می‌توان پروتئین را از مجموعه غذاهای دیگری مانند بعضی حبوبات هم دریافت کرد.

 دوری از تنش و استرس

هنگامی که بدن تحت استرس زیاد قرار می‌گیرد ممکن است فاز رشد مو متوقف شود. بنابراین فولیکول‌های مو وارد فاز استراحت می‌شوند. استراحت طولانی نیز می‌تواند از رشد مو جلوگیری کند و این نشان می‌دهد که ممکن است افراد چند ماه پس از تجربه‌ای پرتنش، دچار ریزش شدید مو شوند. اما معمولاً با پایان استرس چرخه رشد مو دوباره از سر گرفته و ریزش مو نیز متوقف می‌شود.

تغییرات هورمونی

نبود تعادل در سطح هورمون‌ها نیز گاهی یکی از چندین عامل ریزش مو به شمار می‌رود. سطح هورمون‌ها در خانم‌ها به دلایل مختلفی تغییر می‌کنند. همان گونه که تغییرات هورمون بارداری یا داشتن سابقه خانوادگی می‌تواند علت ریزش مو باشد. ضمن آنکه خوردن زیاد قرص‌های ضد بارداری هم می‌تواند احتمال ریزش مو را بیشتر کند. همان گونه که تغییر تعادل هورمونی که در یائسگی اتفاق می‌افتد هم ممکن است نتیجه مشابهی به دنبال داشته باشد.

در واقع بر اثر تغییرات هورمونی گیرنده‌های آندروژن (هورمون مردانه) در پوست سر فعال می‌شود. فولیکول‌های مو کوچک می‌شوند و فرد موهای بیشتری از دست می‌دهد.

کم خونی ناشی از فقر آهن

یکی از مشکلات شایع زنان کم خونی است؛ مشکلی که می‌تواند علت ریزش موی سر آن‌ها نیز باشد. در واقع فقر آهن یکی از شایع‌ترین نوع کم خونی به شمار می‌رود. هنگامی که بدن آهن دریافت نکند، اکسیژن رسانی و خون رسانی به پوست سر هم محدود و رشد موها نیز دچار اختلا ل ضعف در آن‌ها ریزش را به همراه دارد.

کم کاری تیروئید هم که یکی دیگر از علل شایع ریزش مو به شمار می‌رود که البته با درمان بیماری این مشکل نیز حل خواهد شد.

کم آبی و بالا رفتن سن

نقش حیاتی آب در بدن، غیرقابل انکار است. کمبود آب در بدن به خون رسانی و سلامت پوست و مو آسیب می‌زند. ضمن اینکه بالا رفتن سن نیز می‌تواند عاملی برای ریزش مو به حساب بیاید؛ یعنی همان گونه که عملکردهای دیگر بدن نیز با افزایش سن تحلیل می‌روند رشد مو نیز به همین صورت خواهد بود که البته این موضوع برای همه افراد در سن خاصی عمومیت ندارد.

درمان ریزش مو

داروهای مختلفی برای درمان انواع ریزش مو تجویز می‌شوند. اما مهم‌ترین کار مشاوره با متخصص پوست و مو است. یعنی پزشک با کنترل دقیق بیماری می‌تواند ریزش را کنترل کند. همچنین استفاده از شامپو گانودرما بیز و شامپو مورینگا  در کنترل ریزش مو بی تاثیر  نیست.

درمان‌های دارویی در صورتی که در اوایل شروع ریزش موتجویز شوند در اغلب موارد به خوبی می‌توانند ریزش مورا کنترل کنند. بنابراین نداشتن و داشتن آرامش موضوع مهمی است که حتماً باید مد نظر قرار گیرد.

علت ریزش مو چیست؟

ریزش روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو طبیعی است. البته که شمارش موهای ریخته شده در یک روز غیرممکن است. اما به طور کلی اگر بعد از شستن موها یا شانه کردن حجم زیادی از موها بریزد، فرد دچار ریزش مو شده است(). بسیاری از افراد دنبال علت بیماری برای درمان و توقف ریزش موی خود هستند، اما درمان به یافتن علت بستگی دارد. علت ریزش مو شامل موارد زیر است:

عفونت‌ یا بیماری قارچی

ریزش شدید مو می‌تواند ناشی از باشد. عفونت‌های قارچی نظیر کرم حلقه‌دار، می‌تواند دلیل اصلی ریزش مو باشد که به شکل کورک (دایره‌ای شکل قرمز) آغاز می‌شود و به‌تدریج پخش می‌شود و منجر به طاسی سر می‌شود.

کمبود مواد مغذی

کمبود ویتامین‌ها یا مواد معدنی باعث ریزش مو می‌شود. برای جلوگیری از ریزش مو در رژیم غذایی خود میزان درستی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی را قرار دهید.

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک – علت ریزش مو زنان

در بسیاری از بانوان، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) دلیل اصلی ریزش شدید مو است. این سندروم به دلایل مختلفی از جمله اضافه وزن، سبک نادرست زندگی و عدم تعادل هورمونی ایجاد می‌شود. همچنین این سندروم می‌تواند بر دوره‌ی اثر بگذارد و باعث ریزش مو شود. درباره بیشتر بخوانید.

وراثت

یکی دیگر از دلایل اصلی ریزش مو وراثت است. اگر ژن طاسی در فرد وجود داشته باشد، نمی‌توان برای درمان آن کاری انجام داد. با اینکه احتمال ریزش موی آندروژنیک در بانوان بسیار کمتر است، آن‌ها می‌توانند نازکی مو یا نواحی کوچک طاس را در اثر وراثت تجربه کنند.

کم کاری تیروئید

یکی دیگر از علت ریزش مو کم کاری تیروئید است. غده تیروئید، هورمون‌های مورد نیاز برای رشد بدن و مو را تولید می‌کنند و وقتی که غده تیروئید کم کار باشد، بر رشد موها، ابرو و موهای بدن اثر می‌گذارد. اگر ریزش مو به علت کم‌کاری تیروئید به موقع تشخیص داده شود و اقدامات درمانی انجام شود، رشد موها به حالت قبل باز خواهد گشت.

نقص در سیستم ایمنی

هنگامی که به نقص ایمنی مبتلا باشید، ممکن است بدن شما، اشتباهاً به فولیکول‌های سالم مو حمله کنند و منجر به ریزش مو شوند.

استرس

یکی از دلایل اصلی ریزش مو  است. (تریکوتیلومانیا)، طاسی منطقه‌ای و تِلوژن اِفلوویِم سه نوع از ریزش مو هستند که با استرس مرتبط هستند. در این اختلال پوست سر نازک شده و ریزش مو اتفاق می‌افتد. این ریزش مو دائمی نیست.

مواد شیمیایی

استفاده از اسپری‌های حاوی مواد شیمیایی برای رسیدن به سبک موی دلخواه یکی از عوامل ریزش مو است. استفاده از حرارت و مواد شیمیایی، بافت مو را از بین می‌برد و به آن آسیب می‌رساند. محکم بستن مو هم می‌تواند ریشه‌ی مو را تحت تأثیر قرار داده و سبب ریزش آن شود.

روش های درمان سرطان

یکی دیگر از علل ریزش مو هستند. در این روش‌های درمانی به سلول‌هایی که سریع بازسازی می‌شوند از جمله موها حمله می‌شود و جلوی رشد موی جدید را می‌گیرد.

مصرف دارو

عوارض جانبی مصرف داروهای خاصی ریزش شدید مو است. داروهایی که برای درمان عفونت‌ها یا عدم تعادل‌های هورمونی مصرف می‌شوند، سبب ریزش مو می‌شوند. نیز یکی از داروهایی است که با ایجاد تغییرات هورمونی در بدن خانم‌ها منجر به ریزش مو می‌شود.

همچنین با بالا رفتن سن، بدن دیگر قادر به ترمیم و جایگزینی موهای ریخته شده از سر نیست و به همین علت موها با بالا رفتن به تدریج کم پشت می‌شود که طبیعی است و کاری برای جلوگیری از آن نمی‌توان کرد.

ریزش مو در بارداری

بسیاری از بانوان در دوران بارداری و بعد زایمان، ریزش شدید مو را تجربه می‌کنند. این به دلیل تغییرات در سطح هورمون‌های بدن ما در در طول دوران بارداری است. ریزش مو بر اثر بارداری معمولاً پس از زایمان متوقف می‌شود.

ریزش ناگهانی مو

ریزش موی ناگهانی و موقتی اتفاقی نگران کننده است و به علل مختلفی رخ می‌دهد. شرایطی که احتمالا باعث ریزش مو ناگهانی می‌شوند شامل: زایمان، سقط جنین، مداوم، مسمومیت، عوارض برخی داروها و عدم تعادل هورمونی است. همچنین عدم رعایت بهداشت پوست و مو و کبود برخی ویتامین‌های ضروری بدن می‌تواند منجر به ریزش موی ناگهانی شود که با برطرف کردن این مشکلات، به مرور زمان ریزش مو شدید حل خواهد شد و جای نگرانی نخواهد داشت.

راه های درمان ریزش مو

بسیاری از افراد با شناخت علت ریزش مو به دنبال راه‌های درمانی برای قطع یا بهبود ریزش موی خود هستند. در ادامه به بررسی راه‌های پیشرفته برای درمان ریزش مو می‌پردازیم.

لیزر تراپی برای درمان ریزش مو

درجات پایین لیزر درمانی ممکن است به بهبود تراکم مو کمک کرده و برای افرادی که دچار ریزش موی ژنتیکی هستند یا به دلیل شیمی درمانی موهای خود را از دست داده‌اند، موثر واقع شود. لیزر تراپی با تحریک سلول‎‏های بنیادی اپیدرمی انجام می‌شود. در این روش از تابش پرتو متمرکز به پوست سر استفاده می‌شود. برای افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک، اغلب این روش درمانی پیشنهاد می‌شود. لیزرتراپی، درد و تورم و جراحت بسیار کمتری نسبت به جراحی دارد.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به پوست سر، به تحریک رشد مو در مناطقی که دچار ریزش مو شده است کمک می‌کند و در درمان ریزش مو موثر است. در این روش خون از طریق یک سانتریفیوژ جریان می‌یابد تا پلاکت‌ها جدا شوند و سپس به پوست سر تزریق می‌شود.

مزوتراپی برای درمان ریزش مو

در ، ترکیبی از مواد مختلف تقویتی به درون پوست تزریق می‌شود. این ترکیبات می‌توانند شامل ویتامین‌ها، عصاره‌های گیاهی، آمینو اسیدها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و داروها باشند. ترکیباتی که در مزوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرند، با استفاده از سرنگ به لایه درم (میانی) پوست تزریق می‌شوند.

فیلر مو

فیلر مو یا هیر فیلر، تزریق ژل مخصوصی به پوست سر است که حاوی مواد مغذی و مفید برای پوست سر از جمله، انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، هیالورونیک اسید و آنزیم‌هاست که به تقویت ریشه موی سر کمک کننده است. این روش برای تمامی افراد به جز افرادی که ریزش موی ژنتیکی دارند جوابگو خواهد بود.

مزونیدلینگ

را می‌توان روشی شبیه مزوتراپی مو دانست که می‌تواند به درمان و بهبود علائم ریزش مو کمک کننده است. در این روش نیز مواد معدنی و مفید برای استحکام فولیکول‌های مو تزریق می‌شود که منجر به بهبود جریان خونرسانی پوست سر می‌شود و به رشد موها کمک کننده است.

کاشت مو

یکی از روش‌های پرطرفدار و البته تهاجمی است که برای درمان ریزش مو مورد استفاده است. در این روش، فولیکول‌های مو از بانک موی مشخص شده فرد برداشته می‌شود و در ناحیه مورد نظر کاشته می‌شوند. کاشت مو نسبت به سایر روش‌های غیر تهاجمی دوره نقاهت بیشتری دارد اما معمولا نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

خروج از نسخه موبایل