آشنایی با روش های پرداخت در دراپ شیپینگ

اصولا دوره دراپ شیپینگ در کسب و کارهای آنلاین، هم درآمد زیادی دارد و هم فرآیند اجرایش آسان است. اما خب در هر حال در یک فروشگاه حضوری هم می‌توانید به‌شکل دراپ شیپینگ فعالیت کنید. البته در این روش باید یک هزینه برای اجاره مغازه و سپس بودجه برای خرید محصول یا محصولات مورد نظر در تعداد کم برای نمایش به مشتری و همینطور فروش حضوری داشته باشید.

دراپ شیپینگ | لوازم خانگی | مالیات

مثلا یکی از دوستان من کسب و کارش به همین شکل است. دوست یک مغازه لوازم خانگی دارد و فقط یک نمونه از هر محصول را برای نمایش به مشتری در مغازه دارد. وقتی مشتری مثلا یک یخچال می‌خرد، دوست من با تامین کننده‌ای که دارد تماس می‌گیرد و آدرس مشتری را برای او می‌فرستد. تامین کننده که در این جا معمولا نماینده آن برند است، محصول را برای مشتری می‌فرستد و نصب می‌کند. این مورد یکی از نمونه‌های دراپ شیپینگ است.

شاپیفای چیست ؟ شاپیفای یک پلتفرم ای‌کامرس (فروشگاه الکترونیکی) مبتنی بر ابر است که ساخت فروشگاه اینترنتی و فروش محصولات و خدمات را بدون نیاز به کدنویسی و فرایندهای پیچیده طراحی سایت، ممکن کرده است.

اما خب مدل بهتر برای کسب و کارهای حضوری، اجرای دراپ شیپینگ در دفاتر فروش است. منظورم آن دفاتری است که کار فروش را صرفا به‌شکل تلفنی انجام داده و قرار نیست مشتری برای دریافت جنس به محل‌شان مراجعه کند.

مزایای دراپ شیپینگ

همین حالا تعداد زیادی از کسب و کارهای بزرگ در حال فعالیت به روش دراپ شیپینگ هستند. حتی جالب است بدانید که دیجی کالا هم با بعضی از فروشندگان به‌شکل دراپ شیپینگ همکاری می‌کند و عملا محصولاتی را در معرض فروش قرار داده که اصلا در انبار خودش موجود نیست. این محصولات توسط خود فروشندگان برای مشتری ارسال می‌شود. در هر حال بیایید با مزایای دراپ شیپینگ بیشتر آشنا شویم.

1_ بدون نیاز به سرمایه زیاد

بزرگ‌ترین مزیت دراپ شیپینگ این است که به شما امکان راه‌اندازی یک فروشگاه با تعداد زیادی کالا بدون نیاز به سرمایه زیاد را می‌دهد. به‌طور عادی همانطور که بالاتر هم گفتم، قطعا برای شروع کسب و کارتان نیاز دارید سرمایه زیادی را برای تهیه محصول کنار بگذارید اما خب در این روش، شما پولی که از مشتری گرفته‌اید را بعد از کسر سود به تامین‌کننده یا تولیدکننده می‌دهید و نیاز ندارید هیچ سرمایه در گردشی داشته باشید.

2_ شروع آسان

راه‌اندازی کسب و کار به روش Dropshipping بسیاری از مشکلاتی که در حالت عادی وجود دارد را حذف می‌کند. مثلا:

3_ کاهش هزینه‌های اضافه

یک کسب و کار سنتی یا عادی چه هزینه‌های اضافه‌ای دارد؟

اما اگر کسب و کار شما از نوع دراپ شیپینگ باشد، چنین هزینه‌هایی نخواهید داشت. در واقع بسیاری از این نوع کسب و کارها، صرفا به کمک یک لپ تاپ یا رایانه از خانه مدیریت می‌شوند! در ادامه هم در صورتی که درآمد کسب و کار بالا برود، ممکن است هزینه‌های بسیار جزئی گسترش فروشگاه اینترنتی به آن اضافه شود نه چیز دیگری.

4_ مکان جغرافیایی قابل انعطاف

احتمالا همه شما بارها تصاویری را مشاهده کرده‌اید که در آن یک نفر لب دریا نشسته، لپ تاپش را روی پایش گذاشته و پول در می‌آورد. خب به نظر من قطعا یکی از همین افرادی که در تصاویر می‌بینید، یک صاحب کسب و کار دراپ شیپینگ است! چراکه برای مدیریت این کسب و کارها صرفا به یک رایانه و اینترنت نیاز دارید، بنابراین در هر محلی می‌توانید کسب و کارتان را مدیریت کنید و از آن پول در بیاورید.

5_ افزایش انعطاف در انتخاب محصول

تصور کنید می‌خواهید برای فروشگاه فیزیکی خودتان از عمده‌فروش جنس بخرید. در این شرایط باید به موارد زیادی از جمله:

دقت کنید. اما زمانی که می‌خواهید به فروشگاه آنلاین خودتان محصول اضافه کنید باید به چه چیزی دقت کنید؟ هیچ! در واقع فروشگاه‌های دراپ شیپینگ دست شما را حسابی برای انتخاب محصول فروشگاه‌تان باز گذاشته و عملا محدودیت خاصی را تحمیل نمی‌کنند.

6_ تست آسان

اصولا افرادی که در دنیای کسب و کار تجربه دارند یا حداقل کمی در موردش مطالعه کرده‌اند، ترجیح می‌دهند برای شروع یک کسب و کار یا حتی اضافه کردن یک دسته محصول به فروشگاه‌شان، ابتدا تست کنند.

یکی دیگری از مزایای دراپ شیپینگ این است که به شما اجازه می‌دهد با کم‌ترین ریسک ممکن محصول یا محصولات مورد نظر را تست کرده و در صورتی که بازخورد مناسب بود، کسب و کار را گسترش بدهید.

7_ ریسک پایین

به نظرتان شکست خوردن در یک کسب و کار سنتی چقدر ضرر مالی دارد؟ حالا شکست خوردن در یک کسب و کار آنلاین دراپ شیپینگ چه؟

در بدترین حالت ممکن اگر در کسب و کار آنلاین‌تان شکست بخورید، تنها ضرری که داده‌اید، یک یا چند ماه زمانی است که برای آن صرف کرده‌اید. حتی بعد از شکست خوردن می‌توانید از وب سایتی که دارید هم استفاده‌های دیگری بکنید! اما در مورد کسب و کار سنتی؛ در واقع در این کسب و کارها بخش اعظم سرمایه شما در صورت شکست خوردن از بین می‌رود.

8_ گسترش آسان

تصور کنید در کسب و کار عادی‌تان تعداد مشتری‌ها افزایش پیدا کرده و نزدیک به 3 برابر قبل فروش دارید. در این شرایط خب قطعا باید به‌فکر گسترش کسب و کار باشید. حالا چه مسیری پیش روی شماست؟

آیا دراپ شیپینگ معایبی هم دارد؟

بله، هر روش راه‌اندازی کسب و کار و حتی هر نوع بازاریابی، علاوه بر مزایای خودش، یک سری معایب هم دارد. اما در مورد Dropshipping حتی این معایب هم به نظر چیز بزرگی نیستند و در نهایت می‌فهمیم که مزایای آن نسبت به معایبش بسیار بیشتر هستند. در ادامه این معایب را با هم بررسی می‌کنیم:

1_ حاشیه سود پایین

مهم‌ترین عیب روش دراپ شیپینگ، حاشیه سود پایین است. در واقع با توجه به اینکه در این روش محصول را از یک فروشنده یا تامین‌کننده دیگر می‌گیریم و البته محصول را به‌شکل خرد و نه عمده می‌خریم، در نهایت سود پایینی به دست می‌آوریم. این موضوع مخصوصا در بازارهایی که برای مخاطبان قیمت محصول بسیار اهمیت دارد و از طرفی رقبا اقدام به فروش محصول با قیمت‌های رقابتی کرده‌اند، دردسرساز خواهد شد.

اما دقت کنید که همیشه هم برای مخاطبان قیمت اهمیت ندارد و خیلی از خریداران از جمله خود من، پشتیبانی مشتریان، ظاهر سایت و رفتار مناسب را همراه با کمی قیمت بیشتر ترجیح می‌دهم. علاوه بر این، به‌نظر من این‌همه مزیتی که دراپ شیپینگ در کاهش هزینه‌های کسب و کار دارد، روی این عیب را می‌پوشانند.

2_ موجودی کالا

آن‌دسته از فروشگاه‌های دراپ شیپینگ که اقدام به فروش محصولات با تنوع بالا می‌کنند، ممکن است با مشکل موجودی کالا روبرو شوند. در واقع با توجه به اینکه خیلی مواقع فروشنده اصلی موجودی محصول مورد نظر را تمام می‌کند، ممکن است مشتریان محصولی را از شما بخرند که نه خودتان آن را موجود دارید و نه تامین‌کننده.

البته این مشکل غیر قابل حلی نیست، مثلا می‌توانید به نیروی فروشگاه بگویید هر روز صبح موجودی محصولات را با موجود فروشگاه اصلی چک کرده و مطمئن شود که همه محصولات موجود هستند. اما خب در هر حال این کار هم کمی دردسر دارد.

3_ تغییرات قیمت

در این چند ساله، تغییر قیمت دلار تاثیر زیادی روی تغییرات قیمت محصولات داشته است. این موضوع حداقل برای کسب و کارهای دراپ شیپینگ که در ایران فعالیت می‌کنند کمی مشکل‌ساز است.

مثلا ممکن است مشتری محصول را با قیمت قبلی از شما بخرد اما تامین‌کننده آن را با قیمت جدید به شما عرضه کند. برای رفع این مشکل هم باید از تامین‌کننده بخواهید هر تغییر قیمتی را به شما اطلاع بدهد. حتی می‌توانید خودتان هر روز قیمت‌ها را با تامین کننده چک کنید.

4_ خطای تامین کننده

حتی سایت دیجی کالا هم با آن عظمتش بارها در ارسال محصولاتش به مشتریان خطاهایی را مرتکب شده است. خب این قطعا برای شما هم پیش آمده و ممکن است بارها مجبور شوید به‌دلیل اشتباه تامین‌کننده در ارسال محصول به مشتریان، جوابگوی آنها باشید.

آموزش دراپ شیپینگ

خب، به بخش اصلی مقاله رسیدیم. تا اینجا شما می‌دانید که دراپ شیپینگ چیست و با مزایا و معایبش آشنایی دارید. پس اجازه بدهید به سراغ نحوه اجرای آن برویم.

1_ محصول را انتخاب کنید

مرحله اول و البته سخت، پیدا کردن نوع محصول است! چرا سخت؟ چون در این مرحله اگر از قبل ایده‌ای نداشته باشید، خیلی زمان زیادی را صرف پیدا کردن یک محصول مناسب می‌کنید. به‌طور کلی پیشنهاد می‌کنم برای انتخاب محصول، ابتدا به 2 چیز دقت کنید:

2_ وب سایت‌تان را طراحی کنید

بهتر است قبل از اینکه به‌سراغ تامین کننده بروید، وب سایت‌تان را ساخته باشید تا در موقع ملاقات، کمی شما را جدی بگیرند.

اما خب به‌طور خلاصه، یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راهکارها، استفاده از است. پیشنهاد می‌کنم همین حالا به صفحه فروشگاه ساز بروید، ظاهر دلخواه سایت‌تان را انتخاب کنید و بدون نیاز به پرداخت حتی 1 ریال، به‌مدت 7 روز از سایت‌تان استفاده کنید.

بعد از آنهم می‌توانید در صورت نیاز، هزینه نگهداری سالانه سایت را بپردازید. در مورد قیمت‌ها، در صفحه به‌طور کامل توضیح داده‌ایم.

3_ تامین‌کننده را بیابید

پیدا کردن تامین کننده برای اغلب محصولات واقعا کار سختی نیست. من خودم هر موقع نیاز به پیدا کردن یک تامین‌کننده عمده محصولات داشته باشم، به‌سراغ سایت دیوار و شیپور می‌روم.

اما خب در خود گوگل هم می‌توانید با جستجو کلمات مرتبط، به کسب و کارهای بزرگ تامین‌کننده برسید. بعد از پیدا کردن تامین کننده باید با او در مورد نحوه ارسال محصول برای مشتری توافق کنید. علاوه‌بر این در رابطه با اطلاع به شما در مورد موجودی کالا، تغییرات قیمت و همینطور حاشیه سود هم صحبت کنید.

4_ عکس محصولات را بگیرید

در مرحله چهارم، باید عکس محصولات را تهیه کنید. برای این کار ابتدا از خود تامین کننده اجازه بگیرید. گرفتن عکس محصولات هم با یک دوربین نیمه‌حرفه‌ای یا حتی دوربین موبایل‌تان امکان‌پذیر است. همینطور می‌توانید با یک عکاس متخصص همکاری کنید. در مورد این موضوع هم مقاله را بخوانید.

بعد از گرفتن عکس‌ها، باید اطلاعات محصولات را در سایت وارد کنید. اگر سایت‌تان را با سایت ساز پرتال ساخته‌اید، نگران نباشید چون نحوه کار با این سایت ساز را به‌شکل ویدیویی و کامل در ویدیوهای کوتاه به شما آموزش داده‌ایم.

5_ بازاریابی اینترنتی را شروع کنید

خب، تا الان شما صاحب یک کسب و کار دراپ شیپینگ هستید و از این به بعد باید برای رشد کسب و کارتان تلاش کنید. اولین کار شما این است که برای کسب و کارتان مشتری جذب کنید. پیدا کردن مشتری برای کسب و کار اینترنتی کار سختی نیست و فقط باید اصول آن را یاد بگیرید. مطالعه مقالات ما در زمینه خیلی به شما کمک می‌کند.

مهم‌ترین قدم برای جذب مشتری، شروع بازاریابی اینترنتی است. اگر با آن آشنایی ندارید حتما مقاله را بخوانید. همینطور دسته‌بندی مقالات بازاریابی اینترنتی در وبلاگ ما کمک زیادی به شما خواهد کرد.

با کمترین سرمایه صاحب یک کسب و کار شوید

در اواسط مقاله هم گفتم، همین حالا تعداد زیادی کسب و کار اینترنتی پرفروش در سطح وب وجود دارند که در حال فعالیت از روش دراپ شیپینگ هستند. بنابراین تصور نکنید که راه‌اندازی کسب و کار به این روش غیر ممکن است. راه‌اندازی سایت یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای شروع این کسب و کار است. فروشگاه ساز پرتال با یک هزینه مناسب سایت فروشگاه کاملی برای شما ایجاد می‌کند. حالا می‌توانید بدون هیچ هزینه دیگری کسب درآمد از اینترنت را آغاز کنید. اگر هم سوالی در مورد نحوه انتخاب محصولات پرفروش برای دراپشیپینگ داشتید با اگر قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی دارید، ولی با مشکلاتی مانند تامین موجودی محصولات و انبار آن ها روبه‌رو هستید، دراپ شیپینگ می‌تواند راه‌حلی به‌صرفه و سریع برای شما باشد.

خروج از نسخه موبایل