اجتماعی

آمادگی در برابر سیل‌؛ احتیاط‌های لازم برای تخلیه محل با پای پیاده یا خودرو

در مواقع عادی و وقتی هنوز اتفاقی رخ نداده، مردم باید خود را موظف به آشنایی با هشدارهای مرتبط با بلایای طبیعی و آگاهی از توصیه‌های ایمنی کنند تا بتوانند زمانی که خطر وقوع یک حادثه تشدید می‌شود به سرعت و به موقع واکنش مناسب نشان دهند و خود را به مکانی امن برسانند.

به گزارش سرخط نیوز، آنچه در اینگونه مواقع بسیار مهم است این است که مردم قبل از بدتر شدن وضعیت، اقدامات اولیه را انجام دهند.

توصیه‌ای که بیش از همه در اولویت است و قبل از هر کاری لازم است انجام دهیم این است که همیشه از طریق مراکز اطلاع‌رسانی و رسانه‌های معتبر در جریان اخبار مرتبط با حوادث طبیعی قرار بگیریم. اگر در مناطقی با ریسک بالاتر زندگی می کنیم به ویژه باید خود را موظف کنیم که با هر ابزاری که در اختیار داریم از اطلاع‌رسانی‌ها و هشدارها آگاه شویم.

آگاهی به موقع از هشدارها از نکات اصلیِ حفظ ایمنی است و گاهی، دست‌کم گرفتن این توصیه‌ها واقعا به قیمت جانمان تمام می‌شود.

سازمان‌های مرتبط با بلایای طبیعی و دولت‌های محلی انواع مختلفی از هشدارها را صادر می‌کنند. در مواقعی که یک فاجعه قریب‌الوقوع است، مقامات محلی نمی‌توانند به تک تک افراد رسیدگی کنند. بنابراین برای افراد بسیار مهم است که «زنگ تخلیه» برای خود ایجاد کنند که پیشاپیش در موردِ زمانِ دقیقِ اقدام برای تخلیه تصمیم بگیرند.

وقتی که رودخانه‌ها هنگام باران‌های شدید طغیان می‌کنند، آب این رودخانه ها می‌تواند اتومبیل‌ها را به راحتی با خود ببرد. به همین خاطر در صورت صدور دستور تخلیه از سوی شهرداری، ساکنان مناطق پرخطر باید سریعا اقدام به تخلیه کنند.

آمادگی در برابر سیل‌؛ احتیاط‌های لازم برای تخلیه محل با پای پیاده یا خودرو

در عین حال افرادی که به زمان بیشتری برای جابه‌جایی نیاز دارند مانند سالمندان و افراد دارای معلولیت جسمی باید در اولویت تخلیه و امدادرسانی قرار بگیرند.

نکاتی در مورد تخلیه با پای پیاده

در زمان بارندگی‌های سیل‌آسا باید لباس‌ها و شلوارهایی را بپوشیم که راحت می توانیم با آن حرکت کنیم. حتی در تابستان شلوار بلند و پیراهن آستین دار بپوشید تا جلوی آسیب دیدگی را بگیرد.

کفش های راحتی مثل کتانی به پا کنید که به پوشیدن آنها عادت دارید. چکمه در صورتی که آب وارد آن شود سنگین شده و به سختی می توان با آن راه رفت. دمپایی های بندی یا کفش هایی که به سادگی از پا در می آیند هم خطرناک هستند و نباید از آنها استفاده کرد.

هنگام سیل شدید، خارج شدن و فرار کردن از خودروهایی که دارای درهای بزرگ یا درهای کشویی هستند، مشکل‌تر استهمچنین «کیف فرار» ‌شما باید کمترین ملزومات را داشته و تا حد امکان سبک باشد. سعی کنید از کوله پشتی استفاده کنید تا دست هایتان آزاد باشد و خطر زمین افتادن را کم کند.

همچنین بهتر است به جای استفاده از چتر، بارانی به تن بکنید.

پیش از آن که شرایط وخیم شود خانه را تخلیه کنید

مواقعی که بارندگی‌ها شدید، مداوم و پرحجم می‌شوند یک نکته بسیار مهم این است که هر چه زودتر، پیش از آن که شرایط رو به وخامت بگذارد، خانه را ترک کنید.

در صورتی که رودخانه طغیان کند حتی خودروها را هم با خود خواهد برد. اگر شهرداریِ منطقه شما دستور تخلیه صادر کرد باید سریع محل زندگی خود را تخلیه کنید.

در زمان تخلیه خانه سعی کنید تنها نباشید. دو نفری یا گروهی خانه را تخلیه کنید. از جاده ها و مناطقی که به زیر آب رفته‌اند نیز عبور نکنید.

آمادگی در برابر سیل‌؛ احتیاط‌های لازم برای تخلیه محل با پای پیاده یا خودرو

زمانی که عمق آب ۵۰ سانتی متر یا بیشتر است، یعنی حدودا تا زانوی یک فرد بالغ، راه رفتن به دلیل فشار آب حتی برای بزرگسالان هم مشکل است.

زمانی که شخصی درون آب راه می رود، حتی در آب های کم عمق تر، به آسانی ممکن است که پایش لیز بخورد و آب او را با خود ببرد.

خیابان هایی که دچار آبگرفتگی شده اند خطرات دیگری نیز به همراه دارند. مشکل است که تشخیص دهیم چه چیزی سر راه است و ممکن است بلغزیم و زمین بخوریم. همچنین خطر افتادن داخل چاله، جوی یا دریچه‌های فاضلاب و تاسیسات خیابان که درپوش آن با آب کنده شده، وجود دارد.

آمادگی در برابر سیل‌؛ احتیاط‌های لازم برای تخلیه محل با پای پیاده یا خودرو

زمانی که هیچ انتخابی به جز عبور از مناطقی که به زیر آب رفته وجود ندارد، شخص باید از قسمت های عمیق تر و جریان آب دوری کند و از یک چتر و یا یک چوب دستی یا عصای بلند استفاده کند تا به وسیله آن تشخیص دهد که چه چیزی سر راهش قرار دارد.

احتیاط های لازم در مواقع تخلیه با خودرو

هرگز نباید تصور کنید که اگر سوار بر خودرو محل را ترک کنید در امان هستید.

به گزارش شبکه «ان‌اچ‌کی»، کارشناسان ژاپنی می‌گویند در جریان طوفان «هاگیبیس» که در سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاد، ۴۰ درصد از قربانیانی که در بیرون از خانه جان خود را از دست دادند، سوار خودرو بودند.

در این فاجعه، یا جریان سیل آنها را با خودروهایشان با هم برده بود و یا به درون گودال های ناشی از نشست زمین سقوط کرده بودند.

اگر در مناطقی با ریسک بالاتر زندگی می کنیم به ویژه باید خود را موظف کنیم که با هر ابزاری که در اختیار داریم از اطلاع‌رسانی‌ها و هشدارها آگاه شویمهمچنین اگر دیدید که باد و باران در حال شدیدتر شدن است تلاش نکنید که با خودرو به خانه برگردید. در جاده هایی که در امتداد رودخانه و شالیزارهای برنج قرار دارند، از حاشیه جاده فاصله بگیرید.

جاده های سیل گرفته خطرات زیادی دارند. به دلیل دشوار بودن تشخیص کناره های جاده ها در هنگام سیل گرفتگی، امکان تلوتلو خوردن و افتادن افراد وجود دارد.

به علاوه جاده های سیل گرفته با خطر احتمال نشست زمین یا ریزش مواجه هستند. در فاجعه های گذشته، بعضی از قربانیان از وضعیت بی اطلاع بوده و به دلیل سقوط از این جاده های نشست کرده جان باختند.

رانندگی در جاده‌های سیل گرفته خطرناک است

سیلاب حتی زمانی که به نظر کم عمق می رسد به احتمال زیاد به طور زیادی روی هم انباشته شده است. سیلاب می تواند خودرو را با خود ببرد، یا آن را به زیر آب برده یا گرفتار کند.

سعی کنید در صورت امکان به جای استفاده از جاده های سیل گرفته از راه های فرعی استفاده کنید.

در صورتیکه هیچ راه دیگری برای تخلیه به جز رانندگی در جاده های سیل گرفته وجود نداشته باشد، آهسته رانندگی کنید و از خودروی جلوی خود به قدر کافی فاصله بگیرید. به این دلیل که پاشیدن آب از خودروی جلویی می تواند جلوی دید شما را بگیرد و این خطر هم وجود دارد که اگر خودروی جلوی شما به طور ناگهانی ترمز کند شما با آن برخورد کنید.

به علاوه رانندگی با سرعت، باعث چرخش بیشتر آب می شود و این می تواند باعث خیس شدن موتور و ایجاد اشکال کند.

به یاد داشته باشید زمانی که عمق آب به ۳۰ سانتی متر برسد، موتور خودروی سواری از کار خواهد افتاد. همچنین اگر عمق آب به ۵۰ سانتی متر یا بیشتر برسد، ممکن است خودرو روی آب شناور شده و توسط جریان آب برده شود.

در صورتی که سوار خودروی سواری هستید، مراقب باشید که ارتقاع آب از زیر درهای خودرو یا کف آن بالاتر نیاید. همچنین فراموش نکنید اگر جریان آب قوی باشد، نظیر زمانی که شما در احاطه آب‌های ناشی از طغیان رودخانه قرار دارید حتی اگر آب عمق زیادی نداشته باشد، می تواند به آسانی خودروی شما را با خود ببرد.

آمادگی در برابر سیل‌؛ احتیاط‌های لازم برای تخلیه محل با پای پیاده یا خودرو

زمانی که خودرو غرق می شود، به دلیل فشاری که از سمت آب وارد می شود، باز کردن درها مشکل می شود. هر چه در خودرو بزرگتر باشد، فشار وارد از سمت آب بیشتر خواهد بود. این بدان معنی است که هنگام سیل شدید، خارج شدن و فرار کردن از خودروهایی که دارای درهای بزرگ یا درهای کشویی هستند، مشکل‌تر است.

داشتن وسیله ای در داخل خودرو که بتوان در صورت لزوم، از آن برای شکستن پنجره های خودرو استفاده کرد به نظر ایده خوبی است. اگر چنین وسیله ای همراه خود ندارید، می توانید از پایه های فلزی تنظیم کننده قسمت بالشتک صندلی خودرو استفاده کنید. یکی از میله های آن را در فاصله بین پنجره و در خودرو در قسمت انتهایی پنجره جا دهید و با کشیدن بالشتک به سمت خود، پنجره را بشکنید.

در بدترین شرایط، چنانچه خودرویی که سوارش هستید زیر آب رفت، به خاطر داشته باشید زمانی که جریان آب وارد آن شود و فشار داخل و خارج آن برابر شود، می توانید در را باز کنید.

به طور کلی کارشناسان تاکید می‌کنند حتی اگر شما از یک جاده خاصی رفت و آمد می کنید که با آن آشنا هستید، باز هم توصیه می‌شود حتما با دقت بیشتر نواحی خطرناک را چک کنید.

انتهای پیام