آیا استفاده از دستگاه‌ های فیزیوتراپی خانگی برای همه مناسب است ؟

 دستگاه فیزیوتراپی خانگی چیست؟

فیزیوتراپ | فیزیوتراپی

دستگاه فیزیوتراپی خانگی وسیله‌ای است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. تقریباً همه ما در اطراف خود حداقل یک نفر را داریم که دچار مشکلات اسکلتی، عضلانی و یا عصبی می‌باشد. این نوع مشکلات پیر و جوان نمی‌شناسد و در درازمدت افراد را درگیر خود می‌کند. بهترین روش درمانی این مشکلات، فیزیوتراپی است و چه چیزی بهتر از اینکه به‌جای مراجعه مکرر به مراکز فیزیوتراپی، فیزیوتراپی را به خانه خود ببریم.

دستگاه فیزیوتراپی خانگی ابزاری برای تسکین دردهای مزمن (مانند دردهای پایین کمر) و یا دردهای حاد ( مانند دردهای حاملگی یا دردهای پس از جراحی) محسوب می‌شود. این دستگاه از طریق ارسال انرژی الکتریکی با طول‌موج‌های مختلف به اعصاب، تأثیر خود را می‌گذارد. این انرژی از طریق الکترودهایی که روی پوست قرار می‌گیرد، منتقل می‌شود. برای همین به انتقال انرژی به این طریق، تحریک عصبی از روی پوست یا TENS گفته می‌شود.

انواع دستگاه‌های فیزیوتراپی

دستگاه‌هایی که در فیزیوتراپی استفاده می‌شوند در حال حاضر عمدتاً به اشکال زیر در  amazon و بازار موجود می‌باشند:

دستگاه‌های مبتنی بر فراصوت

فراصوت یا اولتراسوند یکی از ابزارهای متخصصین فیزیوتراپی در درمان آسیب‌های بافت نرم است. از میان این آسیب‌ها می‌توان از آسیب به ماهیچه، رباط، زردپی و کپسول مفصلی یاد کرد. همچنین این روش با شل کردن انقباض‌های عضلانی منطقه‌ای باعث بهبود پدیده ماشه می‌شود (ایجاد یک کانون بسیار حساس و دردناک نسبت به لمس در ماهیچه را پدیده ماشه می‌گویند). این روش برای درمان ماهیچه‌های آسیب‌دیده نیز به کار می‌رود.

دستگاه‌های دیاترمی با امواج کوتاه

در این دستگاه‌ها از امواج الکترومغناطیسی استفاده می‌شود که می‌توانند بر روی بافت‌ها اثر التیامی داشته باشند. این دستگاه‌ها تورم را کاهش می‌دهند، سوخت‌وساز سلولی را پایدار و جریان خون را تسهیل و تحریک می‌کنند. ترکیب این عوامل ماهیچه‌ها را شل می‌کند و خشکی مفاصل و درد آن‌ها را کاهش خواهد داد. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد بافت‌ها می‌توان امواج کوتاه را به صورت ضربانی به بافت وارد آورد تا در فواصل بین ضرب آن‌ها، بافت فرصت خنک شدن پیدا کند. این روش در درمان شکستگی‌های جوش نخورده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان تداخلی

این روش شکل دیگری از درمان‌های الکتریکی است که در آن با تداخل دو جریان متناوب با بسامد متوسط یک موج تداخلی با بسامد پایین به دست می‌آید. متخصص فیزیوتراپی می‌تواند بسامد جریان تداخلی را بین 1 و 150 دور در ثانیه تنظیم کند. با این کار می‌تواند فعالیت اعصاب، ماهیچه‌ها و یا رگ‌های خونی را تحت تأثیر قرار دهد. درمان با این دستگاه‌ها التهاب مفاصل و ماهیچه‌ها را کاهش می‌دهد و تأثیر خوب و موفقی در کاهش درد می‌گذارد. این روش به جوش خوردن شکستگی‌های جوش نخورده کمک می‌کند.

دستگاه‌های مبتنی بر امواج مادون قرمز

این دستگاه‌ها با گرم کردن ناحیه تحت درمان باعث افزایش خون‌رسانی به آن ناحیه می‌گردند. خون‌رسانی نه‌تنها تغذیه بخش دردناک بدن را بهبود می‌بخشد، بلکه باعث حذف مواد زائد مولد درد از آن منطقه می‌گردد.

دستگاه‌های مبتنی بر جریان گالوانیک

این دستگاه‌ها برای عضلاتی به کار می‌رود که به علت قطع عصب و یا ضایعات عصبی قدرت انقباض خود را از دست داده‌اند. در این موارد تحریک طولانی‌مدت نیاز است تا جریان به‌تمامی فیبرهای عضلانی رسیده و آن‌ها را منقبض کند. این دستگاه توانایی این کار را دارد؛ بنابراین در موارد ضایعات نخاعی قطع عصب و مشکلات عصبی شدید از دستگاه‌های مبتنی بر جریان گالوانیک استفاده می‌شود.

دستگاه‌های مبتنی بر جریان فارادیک

در این نوع دستگاه‌ها زمان تحریک کوتاه است؛ بنابراین در مواقعی از این دستگاه استفاده می‌شود که اعصاب مربوط به عضلات سالم هستند اما عضله، توانایی انقباض خود را از دست داده است؛ بنابراین با تحریک‌های کوتاه‌مدت نیز پیام انقباض از طریق اعصاب به عضله صادر خواهد شد. بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند با این دستگاه تحت درمان قرار می‌گیرند. همچنین سالمندان ناتوان و افراد دارای مشکلات عصبی خفیف و ناتوانی‌های عضلانی می‌توانند از این دستگاه‌ها بهره ببرند.

بهترین دستگاه فیزیوتراپی خانگی

چنانچه در بخش قبلی دیدید بهترین روش تسکین درد استفاده از روش تحریک عصبی از روی پوست(TENS) است که در بیشتر دستگاه‌های فیزیوتراپی خانگی نیز از این روش استفاده می‌شود. به‌طورکلی می‌توان گفت دستگاه‌هایی که از این فناوری در آن‌ها استفاده شده است، در حال حاضر بهترین اثربخشی را دارند. از طرفی این دستگاه‌ها به‌خوبی قابلیت استفاده در منزل و توسط خود فرد را دارند و از این نظر نیز دارای مزیت هستند.

دستگاه فیزیوتراپی خانگی یک روش غیرتهاجمی برای تحریک و یا توقف پیام‌های ارسالی از اعصاب مغز و نخاع می‌باشد. بدین‌وسیله پیام‌های درد تا حدود زیادی کاهش می‌یابند و یا حتی کاملاً متوقف می‌گردند.

علاوه بر کنترل درد، این نوع از تحریک الکتریکی حاصل از دستگاه فیزیوتراپی خانگی ، جریان خون را در محدوده هدف افزایش می‌دهد و باعث کاهش یا حذف اسپاسم عضلانی (گرفتگی و انقباض عضلات) می‌گردد.

آیا شما به فیزیوتراپی نیاز دارید؟

فیزیوتراپی یکی از علوم توانبخشی است که باعث تقویت عضلات، تسکین درد، توانبخشی، افزایش توانایی فرد، درمان آسیب ورزشی و جراحت می‌شود.

مواردی که باعث می‌شود به فیزیوتراپی نیاز پیدا کنید:

·         گردن درد و کمر درد مزمن

·         دیسک کمر

·         اسپاسم یا کشیدگی عضلات

·         خستگی و ضعف مزمن

·         آرتروز مفاصل

·         شکستگی

·         عدم تعادل

·         تقویت عضلات قبل و بعد از جراحی

·         توانبخشی قبل و بعد از زایمان

·         صدمات ناشی از تصادف یا سقوط

·         آسیب های ورزشی

·         مشکلات تنفسی

·         توانبخشی عصبی بعد از سکته

·         سرطان و شیمی درمانی

آیا شرایط فیزیوتراپی در خانه را دارید؟

با وجود تمام فواید انجام فیزیوتراپی به صورت خانگی، این روش هم شرایط خاص خودش را می‌طلبد.

از جمله شرایط لازم برای آنکه درمان فیزیوتراپی را در خانه انجام دهید:

·         محیطی آرام و خلوت در منزل داشته باشید.

·         اتاق باید دارای نور و دمای مناسب باشد.

·         اتاق فضای کافی برای انجام حرکات توسط بیمار را داشته باشد.

·         اتاق بدون وسایل اضافی باشد زیرا ممکن است بیمار تعادل خود را از دست داده و زمین بیفتد.

·         اتاق فضای کافی برای تجهیزاتی که توسط فیزیوتراپ به منزل آورده می‌شود را داشته باشد.

مزایا بهترین دستگاه فیزیوتراپی

 استقامت عضله را بهبود می‌بخشد زیرا تحریک عصبی برای رشد بدن مفید است و تأثیر ماندگاری بر سیستم فرد می‌گذارد.

بهبود بافت از طریق افزایش سنتز پروتئین در بدن

بهبود میکروسیرکولاسیون

 افزایش میزان جریان خون به عضلات دچار اسپاسم و درد

مدیریت درد

افزایش گردش مواد مغذی

 بهبود تحرک

 بهبود توانایی بدن در انجام تمارین ورزشی

 تسکین درد

 تاثیر مثبت و پایدار عملکرد بدن

 کاهش درد و التهاب

 کاهش اتساع عروق

 درمان ادم و هماتوم

 حذف مواد زائد از ناحیه آسیب دیده

 افزایش تحریک عضلات

 افزایش سرعت متابولیسم

 کاهش فشار خون

 درمان ضایعات لیگامانی مزمن

 بهبود حرکات محدود مفاصل

 بازگرداندن قدرت حرکت از دست رفته عضلات

معرفی محصول

محرک الکتریکی اعصاب حرفه ای امرن E4 Professional

تگاه نوعی دستگاه فیزیوتراپی خانگی است که در موارد بسیاری می توانید از آن استفاده کنید. دستگاه تنس امرن پیشرفته ترین دستگاه در میان دستگاه های فیزیوتراپی خانگی است که 12 عملکرد از پیش تنظیم شده بر روی دستگاه دارد که کاربر می تواند هر کدام را که نیاز دارد انتخاب کند. محرک الکتریکی اعصاب حرفه ای امرن E4 Professional برای هر نوع بیماری مانند خشکی یا گرفتگی عضلات، خستگی، درد و در هر نقطه از بدن مانند شانه، گردن، کمر، زانو، شانه ها، پا ها و .. قابل استفاده است. ویژگی های این محصول عبارت است از:

·         155 گرم وزن

·         ساخت کشور ژاپن

·         گارانتی 4 ساله

·         خدمات پس از فروش 10 ساله

·         12 برنامه درمانی

·         2 پد با دوام طولانی مدت و قابل شستشو

·         مطابق با آناتومی بدن انسان

·         امکان تنظیم شدت پالس های ماساژ تا 10 درجه

·         امکان تنظیم فرکانس به کم یا زیاد

·         محفظه مخصوص برای نگهداری پد ها

·         قابل استفاده با دو باتری 1.5 ولتی

·         تنظیم آسان دستگاه

·         صفحه نمایش بزرگ

تنس ماساژور هابدیک Dream Power مدل HMB-100

تنس ماساژور هابدیک Dream Power مدل HMB-100 یک دستگاه فیزیوتراپی خانگی است که می توانید از آن در منزل، محل کار و یا حتی سفر استفاده کنید. این دستگاه به سادگی تنظیم می شود و به راحتی برای تمام افراد قابل استفاده است. تنس ماساژور هابدیک برای رفع احساس گرفتگی کمر، شانه ها و دیگر عضلات طراحی شده است و در زمان بارداری هم استفاده می شود. ویژگی های این دستگاه شامل موارد زیر می شود:

·         ساخت کشور کره جنوبی

·         گارانتی 4 ساله

·         قابل حمل بودن

·         طراحی کاربر پسند

·         استفاده آسان

·         کمک به بهبود گرفتگی های عضلانی در بارداری

·         کمک به کاهش درد

·         قابل شارژ بودن دستگاه

·         استفاده از ماساژ حرارتی

جمع بندی

دستگاه فیزیوتراپی خانگی برای افرادی که درد های مزمن دارند و نمی توانند به کلینیک های فیزیوتراپی بروند بسیار مفید است. فیزیوتراپی برای اختلالات مرتبط با سبک زندگی مانند کمردرد، انواع سردرد ها، گردن درد و … مفید است. شما برای خرید این تجهیزات باید با پزشک خود مشورت کنید. دارو هایی که مصرف می کنید، نوع بیماری و سابقه پزشکی در انتخاب دستگاه فیزیوتراپی خانگی تاثیر به سزایی دارند. ما در این مقاله انواع دستگاه فیزیوتراپی خانگی را نام بردیم و کاربرد آن ها را بررسی و در پایان دو دستگاه مرتبط با فیزیوتراپی در خانه را معرفی کردیم.

خروج از نسخه موبایل