اجتماعیبرترین های کسب و کار

آیا برای مهریه زندان وجود دارد

آیا در قانون جدید مهریه زندان دارد؟ : قانون جدید مهریه در ایران به این صورت است که اگر میزان مهریه بیش از ۱۱۰ سکه باشد، مرد می‌تواند از ضمانت اجرایی زندان استفاده کند. اما اگر میزان مهریه کمتر از این مقدار باشد، مرد باید مهریه را پرداخت کند و در غیر این صورت ممکن است به زندان برود.

بنابراین، در قانون جدید مهریه، زندان برای عدم پرداخت مهریه وجود دارد اما با محدودیت‌هایی که بر اساس میزان مهریه تعیین می‌شود. در صورتی که مهریه بیش از ۱۱۰ سکه باشد، زن نمی‌تواند همسرش را به زندان بفرستد و باید از راه‌های دیگری برای دریافت مهریه استفاده کند.(آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد

مهریه یکی از موارد مهم و حساس در ازدواج است که بر اساس قوانین اسلامی و قانون مدنی ایران، حق زن است و مرد متعهد به پرداخت آن می‌شود. اما در برخی موارد، میزان مهریه به حدی بالا می‌رسد که مرد قادر به پرداخت آن نیست و این موضوع می‌تواند منجر به مشکلات مشاور شود. در این مقاله به بررسی سوال “آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد؟” خواهیم پرداخت.

قانون جدید مهریه چه می گوید؟

توان پرداخت مهریه را ندارم | حکم جلب مهریه برداشته شد، | عاقبت زندانیان مهریه

قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۲ در ایران تصویب شده است. بر اساس این قانون، مهریه قبل از عقد طبق توافق طرفین مشخص می‌شود و سپس در سند ازدواج ثبت می‌شود. هر زمان که زن بخواهد، می‌تواند مهریه ثبت شده در سند ازدواج خود را دریافت کند. در صورتی که زمان عقد مهریه‌ای برای زن مشخص نشده باشد و در عین حال زوجین قبل از طلاق نزدیکی نداشته باشند، بر اساس شرایط مالی مرد، میزانی از مهریه به زن پرداخت خواهد شد.

مهرالمتعه در صورت تمکن مالی مرد، باید به طور تمام و کمال پرداخت شود. اما در غیر اینصورت، امکان پرداخت اعسار از پرداخت مهریه برای مرد وجود دارد. در این حالت، اگر دادگاه با پرداخت اقساطی مهریه موافقت کند، پرداخت مهریه در زمان طلاق را ۱۱۰ سکه اعلام خواهد کرد. مهرالسمی نیز در این حالت، زن می‌تواند مقدار معینی از مهریه را درخواست کند و طبق قانون، این میزان ۱۱۰ سکه است.(آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد)

در سال ۱۴۰۱، طبق قانون و بخشنامه‌ای جدید، سقفی برای مهریه مشخص شده است. اگر در زمان عقد برای زوجه مهریه‌ای تعیین نشده باشد و تعیین آن به آینده موکول شده باشد، دفاتر ازدواج مکلف خواهند بود تا برای ثبت مهریه بالای ۱۴ سکه در مورد وضعیت مالی مرد اطلاعاتی کسب کنند. چنانچه مرد توانایی مالی این مقدار مهریه را داشته باشد، آن مقدار مهریه را برای زن ثبت کند. در غیر اینصورت، سقف مهریه تا همین تعداد ۱۴ سکه در نظر گرفته شده و ثبت می‌شود..

تفاوت قانون جدید مهریه با قانون قبلی در مورد زندان

قانون جدید مهریه در مورد زندان تفاوت‌هایی با قانون قبلی دارد. بر اساس قانون جدید، در صورت عدم پرداخت مهریه عند المطالبه، زن می‌تواند از مرد شکایت کند و دادگاه مرد را به پرداخت مهریه محکوم کند. همچنین، مرد می‌تواند در صورتی که توانایی پرداخت کامل مهریه را نداشته باشد و این موضوع را به دادگاه اثبات کند، مجازات حبس را از طریق قانون مهریه اجتناب کند.(آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد)

این تغییرات در قانون مهریه به منظور حمایت از حقوق زنان و تسهیل در فرآیند پرداخت مهریه توسط مردان انجام شده است. قبل از این تغییرات، مردانی که نتوانستند مهریه را پرداخت کنند، ممکن بودند به دلیل عدم توانایی مالی به زندان محکوم شوند.

قانون در مورد مهریه چه می گوید ؟

دادخواست پرداخت مهریه یکی از رایج‌ترین دادخواست‌هایی است که در دادگاه خانواده مطرح می‌شود. به صرف احراز رابطه زوجیت و میزان مهریه، دادگاه‌ها بدون چون و چرا حکم به پرداخت مهریه صادر می‌کنند. اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که معمولاً مهریه با سکه طلا تعیین می‌شود و با توجه به تورم بالا در کشور، قیمت طلا بسیار زیادی پیدا کرده است و غالباً جوانانی که به تازگی ازدواج کرده‌اند، توان پرداخت آن را ندارند.

با این حال، مرد تعهد به پرداخت مهریه دارد و چنانچه نتواند به این تعهد خود عمل کند، باید به موجب قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی تا زمان پرداخت بدهی خود به زندان برود. اما اخیراً با توجه به افزایش قیمت طلا و افزایش تعداد زندانیان مرد از جهت عدم پرداخت مهریه، توسط بخش‌نامه‌های صادره از قوه قضائیه تا میزان ۱۱۰ سکه طلا کماکان استفاده از ضمانت اجرایی زندان وجود دارد و بیشتر از آن امکان استفاده از این ضمانت اجرا وجود ندارد.

برای جلوگیری از پرداخت مهریه به صورت زندانی، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. توافق قبل از ازدواج: قبل از ازدواج، با طرح مسئله مهریه و توافق بر سر میزان و شرایط آن، می‌توانید از پرداخت مهریه به صورت زندانی جلوگیری کنید. این توافق می‌تواند به صورت کتبی و با حضور شاهدان صورت گیرد.
  2. استفاده از ضمانت اجرایی: در صورتی که مهریه توسط مرد پرداخت نشود، زن می‌تواند از ضمانت اجرایی استفاده کند. ضمانت اجرایی به معنای تعهد مرد برای پرداخت مهریه است و در صورت عدم اجرای تعهد، می‌تواند به عنوان اسنادی برای اجرای مهریه استفاده شود.
  3. درخواست اعسار: در صورتی که مرد نتواند به دلایلی مهریه را پرداخت کند، می‌تواند درخواست اعسار کند. درخواست اعسار به معنای اثبات عدم توانایی مرد برای پرداخت مهریه است و می‌تواند به جلوگیری از زندان رفتن مرد کمک کند.(آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد)
  4. مشورت با وکیل: در صورت بروز مشکلات مربوط به پرداخت مهریه، بهتر است با وکیل مشورت کنید تا در مورد حقوق و تعهدات شما راهنمایی کند و به شما کمک کند تا از پرداخت مهریه به صورت زندانی جلوگیری کنید. حتی بعضی کانون وکلا هستند که به شما مشاور رایگان می دهند.

چگونگی رسیدگی به دادخواست اعسار مرد از پرداخت مهریه؟ (آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد)

برای درخواست اعسار از پرداخت مهریه، زوج باید پس از صدور حکم مهریه، تقاضای اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه خانواده بدهد. در صورت پذیرش ادعای زوج، دادگاه دستور تقسیط مهریه می‌دهد.(آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد) اعسار به معنی نداشتن هیچ گونه مال به غیر از مستثنیات دین است و نتیجه آن مطابق ماده 277 قانون مدنی دادن مهلت یا تقسیط دین است. در صورت پذیرش اعسار و ناتوانی از پرداخت مهریه، نتیجه معمولاً تقسیط مهریه است و به ندرت دیده شده که قاضی مهلت بدهد.

برای تقدیم دادخواست اعسار، باید ابتدا حکم محکومیت به پرداخت بدهی قطعی شده باشد. سپس می‌توان دادخواست اعسار و تقسیط محکوم به را تقدیم نمود.(آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد) اگر اعسار از پرداخت محکوم به را مطرح کرده باشید، مشمول هزینه دادرسی هم می‌شود. اما اگر مشخصا اعسار از پرداخت مهریه را عنوان کرده باشید، بهتر است دادخواست جداگانه‌ای مبنی بر اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مربوط به مهریه هم ارائه دهید

در صورتی که مهریه تقسیط شود، امکان جلب مرد وجود ندارد و زن صرفاً می‌تواند درخواست پرداخت اقساط نماید. در نهایت، برای ارائه درخواست اعسار، توصیه می‌شود با یک مشاوره وکیل رایگان مشورت کنید تا او به شما در فرآیند این درخواست کمک کند. دادخواست پرداخت مهریه یکی از رایج ترین دادخواست هایی می باشد که در دادگاه خانواده مطرح می گردد و به صرف احراز رابطه زوجیت و میزان مهریه،دادگاها بدون چون و چرا حکم به پرداخت مهریه صادر می نماینداما نکته ای که دراین خصوص باید مورد توجه قرار بگیرد

این است که چون معمولاً مهریه با سکه طلا تعیین می گردد و سکه طلا نیز به علت تورم بسیار بالا در کشور، قیمت بسیار زیادی پیدا نموده است و غالباً جوانانی که به تازگی ازدواج کرده اند توان پرداخت آن را ندارند ، حتی در برخی موارد حقوق ماهیانه آنها کفاف پرداخت یک ربع سکه را هم نمی دهد. اما با توجه به این که مرد تعهد به پرداخت مهریه نموده است تکلیف به پرداخت آن دارد و چنانچه نتواند به این تعهد خود عمل نماید باید به موجب قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی تا زمان پرداخت بدهی خود به زندان برود.اخیراً با توجه به افزایش سر سام آور قیمت طلا و همچنین افزایش تعداد زندانیان مرد از جهت عدم پرداخت مهریه، توسط بخش نامه های صادره از قوه قضائیه تا میزان ۱۱۰ سکه طلا کماکان استفاده از ضمانت اجرایی زندان وجود دارد و بیشتر از آن امکان استفاده از این ضمانت اجرا وجود ندارد.

نکته بعدی این است که مرد می تواند برای پرداخت مهریه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را تقدیم دادگاه نماید و در غالب موارد این دادخواست پذیرفته می شود.در دعوای اعسار مرد باید بتواند ثابت نماید که توانایی مالی پرداخت یک جای مهریه را ندارد. دادگاه در صورت احراز حکم به تقسیط مهریه صادر می نماید به این نحو که مرد ماهانه نیم سکه یا ربع سکه یا معادل ریالی آن را به زن پرداخت نماید.

برای اثبات اعسار مرد باید دو گواه یا شاهد به دادگاه معرفی نماید این گواهان باید از وضعیت مالی مرد آگاهی کامل داشته باشند به نحوی که اطلاعات دقیق از میزان توانایی مالی وی داشته باشند. گواهان به صورت مشخص گواهی می نمایند که مرد در وضعیت مالی نمی باشد که بتواند تمام مبلغ مهریه را به صورت یکجا پرداخت نماید و استطاعت مالی وی را برای تقسیط مهریه تأیید می کنند. در این وضعیت دادگاه با توجه به مفاد شهادت شهود حکم می نماید که مرد به طور مثال ماهیانه نیم سکه یا ربع سکه پرداخت نماید،

البته در غالب موارد دادگاه حکم می نماید که تعدادی سکه به عنوان پیش پرداخت، پرداخت گردد که این تعداد می تواند حسب رأی دادگاه متفاوت باشد. در خصوص این که آیا عدم پرداخت مهریه باعث می گردد که مرد محکوم به زندان گردد یا خیر، باید توجه نمائیم که اولاً عدم پرداخت مهریه به منزله ارتکاب جرم نمی باشد که محکومیت به زندان از جهت مجرم بودن مرد باشد اما قانونی تحت عنوان قانون نحوه ی اجرای محکومیت های مالی وجود دارد که به موجب آن چنانچه شخصی دین خود را پرداخت ننماید باید حبس گردد تا بطور کامل آن را پرداخت نماید،

دوماً به موجب بخش نامه صادره از قوه قضائیه چنانچه میزان مهریه بالاتر از ۱۱۰ عدد سکه باشد، ضمانت اجرای حبس صرفاً تا میزان ۱۱۰ عدد سکه خواهد بود به این معنی که اگر شوهر آن میزان را پرداخت نماید از حبس آزاد خواهد شد و بابت الباقی مهریه حبس وجود نخواهد داشت و زن می تواند در صورتی که اموالی از شوهر پیدا کند آن اموال را به قسمت اجرای احکام دادگاه معرفی نماید و از محل فروش آن اموال، می تواند طلب خود را بابت مهریه برداشت نماید. توجه داشته باشید در صورتی که مهریه تقسیط گردد امکان جلب مرد وجود ندارد و زن صرفاً می تواند درخواست پرداخت اقساط نماید.