برترین های کسب و کارعمومی

آیا تینر برای ماشین ضرر دارد؟

بعضی از افراد فکر می کنن با ریختن در باک بنزین، کارآیی ماشینشون بهتر میشه و این کار روی سیستم سوخت رسانی تاثیر مثبتی میزاره.تو این محتوا این موضوع رو بررسی می کنیم ببنیم واقعاً همچین کاری تاثیر گذاره یا نه.به نظرم بهتره اول یه کم با و کاربردهای این ماده آشنا بشین.تینر چیست؟ یه ماده ی شیمیایی هست که برای رقیق کردن رنگ های پایه روغن استفاده میشه، هم چنین به جهت پاک کردن بخش هایی که نباید رنگی بشه به کار میره.علاوه بر این استفاده های زیادی از این ماده میشه.

این ماده شیمیایی بوی تندی داره و بی رنگ هست که خیلی فرار بوده و به خاطر وجود ترکیبات خاص، اشتعال زاست.تینرها انواع مختلفی دارن از جمله: تینرهای آلکیدی،فوری،اپوکسی،پلی اورتان،سیلیکونی و های شستشو که هر کدوم از این تینرها ویژگی و کاربرد خاص خودشونو دارن. قیمت خرید تینر روغنی بستگی به حجم و برند آن دارد.

همون طور که بالا بهش اشاره کردم،بعضیا فکر می کنن با ریختن در باک بنزین ماشین می تونن مسیر سوخت رسانی ماشین رو پاک سازی کنن.به این شکل که اگزوز ماشین با کمک تینری که تو باک ریخته میشه تمیز شده و همه ی رسوبات و آلودگی ها از بین میرن.اما آیا واقعاً این این طرز تفکر درسته؟

فایده ریختن در باک بنزین

تنها فایده ی ریختن در باک ماشین اینه که باعث بهتر سوختن بنزین میشه ولی موجب عملکرد بهتر موتور ماشین نمیشه از طرفی هم آلودگی ها و رسوبات رو از بین نمی بره و فقط شیوه ی سوختن بنزین در باک ماشینه که تغییر می کنه.

عوارض ریختن در باک ماشین

ماده ی حلالی هستش که همین حلال بودنش باعث به وجود اومدن مشکلاتی در سیستم ماشین میشه.درسته که و بنزین شباهت هایی از لحاظ بوی تند یا فرار بودن با هم دارن،اما این دلیل نمیشه که عملکرد و کاربردهاشون شبیه به هم باشه.ساختار شیمیایی و نوع عملکرد هر کدوم از این مواد با هم فرق دارن.

هر دوتاشون مشتعل میشن ولی بنزین یه نوع سوخت به حساب میاد و یه ماده ی حلال هست و نمیشه توقع داشت که در باک بنزین همون عملکرد و داشته باشه و آسیبی هم به ماشین نزنه.

عوارض ریختن در باک بنزین

  • مشتعل بودن : مشتعل بودن این تصور رو به وجود میاره که این خاصیت می تونه به بنزین برای سوختن بهتر کمک کنه.شاید ترکیب این دو ماده با هم باعث بشه سریع تر شعله ور بشن ولی قطعات داخلی موتور آسیب جدی می بینه و عوارض ریختن در بنزین زیاد میشه.
  • قدرت حل کردن:  اصلاً رسوبات رو شستشو نمیده،بلکه اون ها رو در خودش حل می کنه و این مساله باعث به وجود اومدن مشکلات جدیدتری میشه.
  • کم شدن عمر سنسور اکسیژن: با ریختن در باک بنزین عمر سنسور اکسیژن کاهش پیدا کرده و به مرور از بین میره.با این کار شما شاهد خطاهایی در سنسور اکسیژن میشین که برای برطرف کردن این مشکلات باید منشاء اصلیشون رو پیدا کنین.
  • خورندگی : به خاطر خورندگی موادی که در موجوده، باک بنزین استحکام خودشو از دست میده و خیلی زود فرسوده میشه.علاوه بر این موضوع، اگر به مدت طولانی رو در باک بنزین بریزین اورینگ های ماشین از بین رفته و خراب میشن.

اگر فکر می کنین که ریختن در باک سوزن های انژکتور رو تمیز می کنه، سخت در اشتباهین!رسوباتی که در هر قسمتی از ماشین تشکیل میشن، به قدری ضخیم هستن که حلالی مثل نمی تونه اون ها رو پاک کنه.در واقع با انجام این کار مشکلات جدیدی بروز پیدا می کنه.مثلاً با این کار بنزین بیش از اندازه عبور کرده که این امر باعث میشه دبی خروجی هم بالا بره و در نتیجه سیستم به مشکل می خوره.

با توجه به عوارضی که ریختن در باک بنزین داره، این تصور که با استفاده ابسیار دیده شده که مالکان خودرو برای تمیز کردن مسیر سوخت، موتور و اگزوز خودرو خود از تینر و یا گازوییل استفاده می‌کنند و آن را داخل باک بنزین می‌ریزند تا با عبور از مسیر سوخت، رسوبات را از بین برده و آلودگی‌ها را پاک کند. تینر صادراتی از نمونه محصولات تولید شده در کارخانه فاتح فام سپاهان تولید کننده انواع تینر می باشد که با کیفیت بسیار بالا توانسته ایم به بازارهای جهانی عرضه و ارائه نماییم.

اما سوال اینجاست که آیا این کار جنبه علمی دارد و تاثیر آن مثبت است و یا به طور کلی تاثیر منفی بر روی خودرو خواهد داشت.تینر یک ماده حلّال است و به دلیل خاصیت اشتعال پذیری بالا، موجب بهتر سوختن بنزین در داخل خودرو می‌شود. این بهتر سوختن این تصور را برای راننده ایجاد می‌کند که عملکرد موتور خودرو بهتر شده و رسوبات هم از بین رفته است. اما این چنین نیست و تنها همان سوختن بنزین دچار تغییر شده است.

تینر یک حلال صنعتی است که برای از بین‌ بردن‌ رنگ یا رقیق کردن آن استفاده می‌شود و یکی از خواص اصلی آن، خاصیت خورندگی است. یکی از عوارض ریختن‌‌ تینر در باک بنزین در واقع خورده‌ شدن‌‌ و فرسودگی خود باک خواهد بود. البته این موضوع مربوط به استفاده‌های کوتاه‌مدت است. اگر استفاده از تینر برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، تمام اورنگ‌ها و قطعات پلاستیکی که با آن تماس دارند، پوسیده و خرد می‌شوند.

از سوی دیگر باید به حلّال بودن تینر اشاره کنیم که در صورت استفاده در باک بنزین، تبدیل به یک عامل خورنده می‌شود و قطعات موجود در مسیر را دچار خورندگی می‌کند. همچنین در صورت استفاده طولانی مدت از تینر، اورینگ‌ها از بین می‌روند و مشکلات بعدی را به وجود می‌آورند.

باید بگوییم تینر رسوبات و مواد به جای مانده در خودرو را نمی‌شوید بلکه آنها را حل می‌کند. تینر همچنین می‌تواند عمر سنسور اکسیژن را کم کند و آن را از بین ببرد. دیده شده که پس از استفاده از تینر در باک خودرو، خطاهایی در سنسور اکسیژن به وجود می‌آید اما باید گفت که این خطا باید بررسی و علت اصلی آن پیدا شود چراکه خطاهای متفاوتی در سنسور اکسیژن وجود دارد و نمی‌توان آن را تنها به استفاده از تینر مرتبط کرد.

برخی از مردم فکر می‌کنند که با ریختن White spirit در داخل باک، سوزن‌های انژکتور هم تمیز می‌شود و اگر کارایی خود را از دست داده باشد، همانند روز اول کار می‌کند اما باید بگوییم این تصور کاملا اشتباه است چراکه در صورت وجود رسوب در هر بخشی از خودرو، این رسوبات آنقدر غلیظ است که با این روش از بین نمی‌رود.

به علاوه اینکه سوزن انژکتور گاهی دچار ایرادات دیگر هم می‌شود از جمله عبور بیش از حد بنزین و بالا رفتن دِبی خروجی.باتوجه به موارد ذکر شده توصیه می‌کنیم به هیچ وجه از تینر در داخل باک خودرو خود استفاده نکنید و در صورت نیاز، حتما از مکمل‌های اصل استفاده کنید.