آیا گربه ها فقط با غذای خشک می توانند زندگی کنند؟

به نقل از سرخط نیوز، غذای خشک گربه به دلیل راحتی و مقرون به صرفه بودن، یک انتخاب محبوب برای صاحبان گربه است. با این حال بسیاری از مردم از این موضوع بی‌اطلاع هستند که غذای خشک به تنهایی ممکن است برای سلامتی گربه کافی نباشد. از همین رو در این مقاله از سیوان پت، 10 دلیل برای تجدید نظر در مورد غذای گربه‌تان و بررسی گزینه‌های جایگزین ارائه می‌شود.

غذای خشک | گربه

حال سوال این است که آیا گربه من می‌تواند فقط با غذای خشک زنده بماند و رشد کند؟ کارشناسان سایت سیوان پت تجربیات خود را با ما به اشتراک می گذارند.

10 دلیل برای تجدید نظر در مورد غذای خشک گربه

1- کمبود رطوبت در گربه‌ها: خطری پنهان

همانطور که می‌دانیم، آب برای تمام موجودات زنده ضروریست و بدن ما انسان ها نیز تا حد زیادی از آب (رطوبت) تشکیل شده است. رژیم غذایی طبیعی گربه‌ها از شکار حیواناتی مانند موش تشکیل شده که به طور طبیعی ۸۰ درصد رطوبت دارند. در حالی که میانگین رطوبت غذای خشک گربه تنها ۱۰ درصد می باشد.

ممکن است با خود فکر کنید که گربه‌ام به اندازه کافی آب می‌نوشد اما باید به این نکته توجه کرد که گربه‌ها در سطح ۶۱ درصد رطوبت بدن دچار کم‌آبی می‌شوند. با توجه به اینکه غذای خشک تنها ۱۰ درصد رطوبت دارد، برای جبران این کمبود، گربه‌ی شما باید روزانه حدود یک لیوان آب بنوشد.

آیا مطمئن هستید که گربه‌تان در طول روز یک لیوان کامل آب می‌نوشد؟ علاوه بر این، آب برای هضم غذا نیز ضروری است. اما غذای خشک به سختی رطوبت مورد نیاز برای هضم را تامین می‌کند. کمبود رطوبت در بدن گربه، به دلیل مصرف غذای خشک، فشار زیادی به کلیه‌ها و مثانه‌ی او وارد می‌کند.

بنابراین، به یاد داشته باشید که آب برای سلامتی حیاتی است و غذای خشک به طور قابل توجهی رطوبت مورد نیاز بدن گربه‌ی شما را تامین نمی‌کند.

برای حفظ سلامتی گربه‌تان، علاوه بر تشویق او به نوشیدن آب، می‌توانید از غذای مرطوب نیز در رژیم غذایی او استفاده کنید.

2- کربوهیدرات بالا در غذای گربه و خطرات آن

انجمن کنترل مواد غذایی حیوانات خانگی (AAFC برای تعیین نیازهای تغذیه ای غذای حیوانات خانگی، از دستورالعمل های شورای ملی تحقیقات NRC استفاده می کند. NRC  اعلام کرده که کربوهیدرات ها برای رژیم غذایی گربه ضروری نیستند.

گربه ها در طبیعت، محتویات معده طعمه خود را می خورند که به طور معمول حاوی 2 درصد کربوهیدرات است. اما در مقابل، غذای خشک گربه (دانه) به طور معمول 25 تا 50 درصد کربوهیدرات دارد. این مقدار زیاد کربوهیدرات برای سلامتی گربه ها بسیار خطرناک است. کربوهیدرات ها در بدن به قند تجزیه می شوند و مقادیر زیاد قند می تواند منجر به چاقی، سرطان و دیابت در گربه ها شود.

علاوه بر این، کربوهیدرات ها باعث ایجاد حس گرسنگی مداوم در گربه ها می شوند و آنها را به پرخوری و افزایش وزن غیر ضروری سوق می دهند.

بنابراین، زمانی که گربه فقط غذای خشک می خورد، به دلیل کربوهیدرات بالا، احتمال پرخوری و چاقی او بیشتر می شود. این چرخه معیوب، باعث افزایش وزن بیشتر و مشکلات سلامتی جدی تری برای گربه خواهد شد. در نتیجه، ضروری است که صاحبان گربه ها از خطرات کربوهیدرات بالا در غذای خشک آگاه باشند و به دنبال گزینه های غذایی سالم تر و با کربوهیدرات کمتر برای گربه خود باشند.

3- کمبود پروتئین حیوانی در غذای گربه

گربه ها موجوداتی گوشتخوار هستند و به طور ذاتی برای هضم و جذب مواد مغذی از گوشت حیوانات تکامل یافته اند. این نیاز حیاتی به پروتئین های حیوانی، پایه و اساس سلامتی و شادابی آنها را تشکیل می دهد. با این حال، بسیاری از صاحبان گربه ها از کمبود پروتئین حیوانی در غذای خشک غافل هستند، موضوعی که می تواند به طور جدی سلامت و طول عمر حیوان را به خطر اندازد.

برچسب های غذای گربه اغلب گمراه کننده هستند. استفاده از کلماتی مانند “شام”، “پیش غذا” یا “با طعم مرغ” در نام غذا، الزاما به معنای وجود مقادیر کافی پروتئین حیوانی نیست. قوانین وضع شده توسط AAFCO (انجمن مقامات کنترل غذای حیوانات آمریکا) حداقل مقدار پروتئین حیوانی را در اینگونه غذاها به ترتیب 25 و 3 درصد برای غذاهایی با عناوین “شام/پیش غذا” و “با طعم” تعیین کرده است.

این در حالی است که یک موش خانگی، به عنوان منبع غذایی طبیعی گربه ها، به طور تقریبی 55 درصد پروتئین و 23 درصد چربی به صورت ماده خشک دارد. اکثر غذاهای خشک گربه، به دلیل استفاده از مواد گیاهی به جای گوشت حیوانی، از نظر پروتئین به شدت فقیر هستند و به ندرت از 40 درصد پروتئین به صورت ماده خشک فراتر می روند.

این کمبود پروتئین حیوانی می تواند پیامدهای ناگوار و جبران ناپذیری برای سلامتی گربه ها به همراه داشته باشد. ضعف عضلانی، ریزش مو، مشکلات پوستی، کمبود انرژی، نقص سیستم ایمنی و حتی بیماری های جدی مانند مشکلات قلبی و کلیوی، تنها بخشی از این عوارض هستند.

بنابراین توجه به میزان پروتئین حیوانی در غذای گربه و انتخاب غذای باکیفیت که از گوشت حیوانی به عنوان منبع اصلی پروتئین استفاده می کند، از اهمیت حیاتی برخوردار است. به خاطر داشته باشید که سلامتی و شادابی گربه شما، به طور مستقیم به تغذیه او وابسته است.

آیا گربه ها فقط با غذای خشک می توانند زنده بمانند؟

4- غذای خشک گربه: طعم کهنگی به جای تازگی!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که غذای خشکی که برای گربه‌تان تهیه می‌کنید تا چه مدت باقی می‌ماند؟ شاید با خودتان بگویید: “یک ماه که حتما می‌ماند!” اما واقعیت چیز دیگری است.

خطرات غذای خشک مانده:

فاسد شدن چربی‌ها: چربی‌ها، به خصوص چربی‌های غیراشباع، به مرور زمان اکسیده شده و فاسد می‌شوند. این اتفاق در تمام غذاهای حاوی چربی از جمله غذای گربه، رخ می‌دهد.

رشد باکتری و کپک: غذای خشک که در معرض هوا و رطوبت قرار می‌گیرد، به سرعت به محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و کپک‌ها تبدیل می‌شود. این میکروارگانیسم‌ها می‌توانند باعث بیماری‌های مختلف در گربه تان شوند.

تولید سموم: غلات و ذرت موجود در غذای خشک می‌توانند حاوی سموم قارچی مانند مایکوتوکسین و آفلاتوکسین باشند که برای سلامتی گربه تان بسیار خطرناک هستند.

5- گربه‌ها و اعتیاد به غذای خشک

گربه‌ها به طور ذاتی تمایلی به خوردن غلات ندارند اما متاسفانه غذای خشک گربه سرشار از غلات است. برای حل این مشکل، شرکت‌هایی مانند AFB International طعم‌دهنده‌هایی به نام “جذب‌کننده” تولید می‌کنند که کارخانه‌های تولید غذای حیوانات خانگی روی غذای خشک اسپری می‌کنند.

این جذب‌کننده‌ها فوق‌العاده اعتیادآوراند. بنا به گفته ها، فسفات‌ها مانند کراک برای گربه‌ها هستند. کافی است کمی از آنها روی غذای خشک بپاشید و تولیدکنندگان غذای حیوانات خانگی می‌توانند طعم ناخوشایند غذا را به طور کامل پنهان کنند.

احتمالا روی بسته‌های غذای خشک گربه با مواد اولیه‌ای مانند عصاره حیوانی، چربی حیوانی، طعم جگر و سایر مواد تشکیل‌دهنده مبهم برخورد کرده‌اید. علت اصلی اعتیاد گربه‌ها به غذای خشک، وجود همین طعم‌دهنده‌های اعتیادآور است.

6- رژیم غذایی نامناسب باعث افزایش وزن گربه ها

همانطور که قبلا اشاره کردم، کربوهیدرات‌ها باعث گرسنگی در گربه‌ها می‌شوند واز همین رو، احتمال پرخوری در آن‌ها بیشتر است.

کربوهیدرات‌ها به قند تجزیه شده و به صورت چربی در بدن گربه ذخیره می‌شوند. گربه‌ها نمی‌توانند به خوبی از کربوهیدرات یا قند استفاده کنند، به همین دلیل است که کربوهیدرات‌ها باعث افزایش وزن غیرضروری در آن‌ها می‌شوند.

شاید فکر کنید «گربه من فقط یک و نیم کیلوگرم اضافه وزن دارد» و فرض کنید که وزن ایده‌آل او بایستی ۵ کیلوگرم باشد، بنابراین اضافه وزن یک و نیم کیلویی معادل ۳۰ درصد اضافه وزن است.

شاید به نظر ما، اضافه وزن یک و نیم کیلویی زیاد نباشد. اما این مقدار یک سوم وزن ایده‌آل گربه شماست.

7- ریسک بالای مشکلات سلامتی با مصرف غذای خشک

گربه‌های دارای اضافه وزن و چاقی در معرض خطر بیشتری برای بسیاری از مشکلات سلامتی قرار دارند. اگر ما اضافه وزن یا چاق باشیم، در معرض خطر بیشتری برای مشکلات سلامتی قرار می‌گیریم.

مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی عبارتند از:

  • آرتروز
  • مشکلات تنفسی
  • دیابت
  • FLUTD (التهاب مجاری ادراری تحتانی گربه)
  • بیماری کبد چرب
  • عمر کوتاه‌تر

گربه‌ها نیز در جاهایی که ما نمی‌توانیم ببینیم، چربی انباشته می‌کنند. به عنوان مثال، چربی می‌تواند در قفسه سینه و شکم آنها جمع شود. چربی بیش از حد باعث فشار روی اندام‌ها و مفاصل گربه ها شده و حتی مشکلات سلامتی مختلفی ایجاد می کند.

چاقی خطر ابتلا به مشکلات جدی مرتبط با سلامتی و عمر کوتاه‌تر را در گربه‌ها افزایش می‌دهد.

8- پر از مواد پرکننده (فیلر)

تولیدکنندگان غذای گربه آنتی‌اکسیدان‌ها و نگهدارنده‌ها را برای جلوگیری از فاسد شدن چربی‌ها اضافه می‌کنند. با این حال، عمر مفید آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی خیلی زیاد نیست. نگهدارنده‌های مصنوعی شامل BHT، BHA و اتوکسی‌کین هستند که BHA  یک ماده سرطان‌زا برای موش‌ها و سایر حیوانات شناخته شده است.

اتوكسی‌كين در اصل به عنوان یك آفت‌كش اختراع شد. در سال ۱۹۹۷، مرکز طب دامپزشکی از تولیدکنندگان غذای حیوانات خانگی خواست تا به طور داوطلبانه استفاده از اتوکسی‌کین را محدود کنند. در سال ۲۰۱۳، چندین محقق خطرات بالقوه سلامتی ناشی از تماس با این ماده را کشف کردند که شامل:

  • کاهش وزن
  • تغییرات در کبد، کلیه، مجرای گوارشی، مثانه و میتوکندری
  • کم‌خونی
  • سستی و بی‌حالی
  • تغییر رنگ ادرار، پوست یا خز
  • افزایش مرگ و میر
  • اثرات مخرب بر سیستم ایمنی بدن
  • نسبت وزن نهایی بدن به طول بدن ماهی
  • ایجاد آلرژی

سایر مواد پرکننده شامل ذرت، غلات و سویا هستند. این مواد در رژیم غذایی طبیعی گربه وجود ندارند و ارزش غذایی بسیار کمی دارند. با این حال گفته می شود که غذای خشک پر از مواد پرکننده است و برای سلامتی خطرناک بوده و حتی در رژیم غذایی طبیعی گربه وجود ندارد.

9- پخت و پز بیش از حد غذای خشک، مرگ با پختن!

غذای خشک با فرآیندی به نام اکستروژن تهیه می شود که شامل حرارت دادن و پختن مواد در دمای بالا است. تحقیقات متعددی نشان داده است که این حرارت شدید می تواند به طور قابل توجهی مواد مغذی ضروری مانند اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی را از بین ببرد.

گربه ها در طبیعت شکارچی هستند و طعمه خود را به صورت خام مصرف می کنند. این امر به آنها اطمینان می دهد که تمام مواد مغذی ضروری را از غذای خود دریافت کرده اند.

تولیدکنندگان غذای حیوانات خانگی برای جبران کمبودهای تغذیه ای ناشی از پخت و پز شدید، به غذای خشک ویتامین ها و مواد معدنی مصنوعی اضافه می کنند. با این حال، این مواد مغذی مصنوعی به طور کامل جایگزین مواد مغذی طبیعی موجود در غذای خام نمی شوند.

به جای اتکا به وعده های غذایی خشک که از نظر مغذی فقیر هستند، چرا حیوان خانگی خود را با غذای کامل و تازه تغذیه نکنید؟ این رژیم غذایی نه تنها به آنها تمام مواد مغذی مورد نیازشان را می دهد بلکه به حفظ سلامتی و شادابی آنها در درازمدت نیز کمک می کند.

10- رژیم غذایی طبیعی نیست!

موش‌ها سرشار از پروتئین حیوانی، رطوبت بالا، کربوهیدرات کم، تازه، خام هستند و هیچگونه مواد پرکننده‌ای ندارند. غذای خشک گربه: پروتئین حیوانی کم، رطوبت کم، کربوهیدرات بالا، کاملا پخته شده، و حاوی مواد پرکننده است.

غذای خشک کاملا برعکس رژیم طبیعی گربه می باشد.

پس آیا گربه‌ها فقط با غذای خشک می‌توانند زندگی کنند؟

برخی از گربه‌ها می‌توانند فقط با غذای خشک زندگی کنند. اما در بیشتر مواقع، آن‌ها اضافه وزن پیدا می‌کنند. گربه‌های دارای اضافه وزن در معرض خطر بالای مشکلات سلامتی قرار دارند و همچنین عمر کوتاه‌تری دارند. شما نباید این سوال را بپرسید که «آیا گربه‌ها فقط می‌توانند غذای خشک بخورند؟». به جای آن، بپرسید که «آیا گربه‌ها فقط با غذای خشک می‌توانند به خوبی زندگی و رشد کنند؟»

در این حالت، پاسخ منفی است. تغذیه فقط با غذای خشک شبیه این است که فقط غلات خشک بخورید که  مخلوطی از کربوهیدرات‌ها، شکر و پروتئین گیاهی می باشد.

این غذا با ویتامین‌ها و مواد معدنی مصنوعی و مواد نگهدارنده برای جلوگیری از فاسد شدن غنی شده است. تنها تفاوت با غذای گربه این است که تولیدکنندگان وعده‌های گوشتی کم‌کیفیت، فرآورده‌های جانبی و طعم‌دهنده‌ها را اضافه می‌کنند. غذای خشک اساساً گرانولای طعم گوشت است.

حالا تصور کنید که هر وعده غذایی، هر روز، برای هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها، غلات خشک بخورید.