استفاده از پساب‌های فاضلاب برای آبیاری محصولات کشاورزی در شهر تهران صحت ندارد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان تهران گفت: با نظارت وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت، برای آبیاری اراضی کشاورزی از آب‌های تصفیه شده استفاده می‌شود و استفاده از پساب‌ها در این زمینه از صحت برخوردار نیست.

به گزارش سرخط نیوز، علی صالحی به همراه جمعی از مدیران دستگاه‌های متولی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف تصفیه‌خانه جنوب تهران ضمن تشکر از مدیران و مسئولان آبفای تهران به دلیل انجام طرح‌های بزرگی که از گذشته تاکنون انجام شده است، گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی مدیران و کارکنان آبفای تهران طرح احداث فازهای ۷ و ۸ تصفیه‌خانه جنوب تهران نیز در حال اجراست که با تکمیل و بهره‌برداری از این فازها شاهد اتفاقات خوبی در استان خواهیم بود.

وی افزود: در راستای انجام وظایف قانونی دادستانی مبنی بر پیگیری حقوق عامه، این بازدید انجام شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان تهران با اشاره به اینکه بحث تصفیه‌خانه فاضلاب از حیث بهداشت عمومی، جلوگیری از انتشار آلودگی و همچنین استفاده از پساب‌های تصفیه‌خانه جهت استفاده‌های کشاورزی و آبیاری فضای سبز بسیار با اهمیت است، عنوان کرد: ساماندهی این پسماندها توسط دستگاه‌های متولی به خوبی انجام شده است که جای تقدیر دارد.

 وی یادآور شد: در این بازدید، مشکلاتی از سوی مسئولان متولی مطرح شد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به مشکل ثبت سفارش‌های این ارگان‌ها در سازمان صمت اشاره کرد. برخی دستگاه‌ها برای خرید و ثبت سفارش‌های خود مشکل دارند که مقرر شد این موضوع پیگیری شود و مشکلات آنان با ورود دادستانی به این موضوع حل شود.

صالحی اضافه کرد: موضوع دیگر مربوط به مشکلاتی بود که دستگاه‌ها در بحث تأمین زمین داشتند، مقرر شد با پیگیری‌های دادستانی تهران مشکلات مطروحه دستگاه‌ها بررسی و مشکل تامین زمین مورد نیاز آن‌ها برای احداث تصفیه‌خانه از طریق جهاد کشاورزی و شهرداری مرتفع شود.

وی خاطرنشان کرد: در این بازدید ضمن مذاکراتی که با مسئولان این دستگاه‌ها انجام دادیم، مقرر شد شهرداری همکاری لازم را با آبفای تهران جهت جمع‌آوری آب‌های سطحی و جلوگیری از انتشار این آب‌ها و به دنبال آن آلودگی‌های زیست محیطی، در سطح شهر به عمل آورند.

دادستان تأکید کرد: با نظارت‌هایی که توسط وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی انجام می‌شود بحث استفاده از پساب‌های فاضلاب برای آبیاری محصولات کشاورزی در اراضی کشاورزی اطراف تهران اصلاً مطرح نیست و آب‌هایی که برای آبیاری زمین‌های کشاورزی در این مناطق استفاده می‌شود، کم‌خطر شده و تصفیه شده است. 

صالحی با بیان اینکه برای آبیاری سبزیجات و صیفی‌جات نیز از آب چاه استفاده می‌شود، گفت: اداره کل جهاد کشاورزی و بهداشت استان نیز بر این موضوع نظارت می‌کنند و اگر در جایی برای آبیاری سبزیجات و صیفی‌جات از فاضلاب استفاده شود با دستور مقام قضایی این محصولات در اسرع وقت امحا می‌شوند، ضمن اینکه تا به حال در بازدیدهای خود مواردی از این دست مشاهده نشده است.

محسن اردکانی مدیرعامل آبفای تهران نیز در این بازدید بیان کرد: سیستم تصفیه فاضلاب تهران هنوز تکمیل نشده و نیاز به تکمیل این مجموعه محسوس است. امیدواریم با همکاری دستگاه‌های ذیربط و دادستانی تهران سامانه دفع فاضلاب استان هرچه سریعتر تکمیل و به روز شود.

وی با تقدیر از زحمات دادستان تهران در زمینه حل مشکلات آبفای استان تهران، گفت: تکمیل فاز ۷ و ۸ تصفیه‌خانه جنوب تهران هم‌اکنون در دست اقدام است که می‌تواند سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب فاضلاب شهر تهران را تصفیه کند. در حال حاضر در مراحل تامین تجهیزات این طرح هستیم و برای تامین این تجهیزات با مشکل مواجه بودیم که با دستورات امروز دادستان تهران به زودی این مشکل مرتفع و روند کار شتاب می‌گیرد.

بر اساس گزارش سایت میزان، در این بازدید مهبودی و میرابراهیمی معاونین دادستانی تهران، مدیرعامل آبفا، مدیران کل محیط زیست، جهادکشاورزی و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، دادستان تهران را همراهی کردند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل