ایا پنل شکسته تلویزیون ال جی قابل تعمیر است؟

نشانه های خرابی پنل تلویزیون ال جی و تعمیر آن

مسلماً تعمیر پنل شکسته تلویزیون ال جی در اصفهان برای بسیاری از شما می‌تواند دغدغه بسیار مهمی باشد. زیرا این بخش از تلویزیون را می‌توان بااهمیت‌ترین قسمت آن قلمداد کرد. فیلم، برنامه‌های ورزشی، برنامه‌های سرگرمی و … برای ما تنها از قسمت پنل تلویزیون یا همان صفحه نمایشگر قابل رویت است. از همین رو خرابی این قطعه می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. البته نمی‌خواهیم شما را نگران کنیم. در اکثر موارد امکان تعمیر پنل وجود دارد. در نتیجه می‌توانید دوباره از تماشای برنامه موردعلاقه تان لذت ببرید. اما در مواقعی نیز شکستن پنل تلویزیون قابلیت تعمیر ندارد. با ما در این مقاله همراه باشید تا بیشتر با شرایط مختلف پنل‌های تلویزیون آشنا شوید.

نشانه های خرابی پنل و شکستن صفحه تلویزیون ال جی

ابتدا به مواردی می‌پردازیم که امکان تعمیر تلویزیون ال جی وجود دارد. پس از آن به سراغ نکاتی می‌رویم که تنها تعویض پنل می‌تواند امکان تماشای دوباره تلویزیون را فراهم آورد. معمولاً پنل تلویزیون به دلایل مختلفی دچار خرابی می‌شود. این دلایل به شرح زیر است: تقسیم شدن تصویر تلویزیون ال جی به دو قسمت در مواقعی ممکن است تصویری از شبکه‌های تلویزیونی را در صفحه نمایشگر خود به دو قسمت جداگانه مشاهده کنید.

حتی ممکن است دو شبکه تلویزیونی هرکدام در نیمی از صفحه نمایشگر نشان داده شود. در این شرایط می‌توان حدس زد که دو حالت موجب بروز این مشکل شده است. ابتدا می‌توان خراب‌شدن خود پنل را دلیلی بر دونیمه شدن تصویر دانست. مورد دیگر می‌توان خراب‌شدن برد تیکان را حدس زد. برد تیکان وظیفه پردازش تصویر را دارد. از همین رو بروز هرگونه مشکل در این قطعه حتماً آسیبی را به تصویر تلویزیون می‌زند. خوشبختانه تقسیم شدن تصویر به دونیمه مساوی از مشکلاتی است که امکان تعمیر پنل تلویزیون در آن وجود دارد.

علت شکستگی پنل ال سی دی تلویزیون

عمدتاً دو عامل باعث می‌شود که پنل تلویزیون آسیب ببیند. تنها با رعایت آن‌ها می‌توانید از شکستگی پنل تلویزیون خود اجتناب کنید. اولین نکته بسیار مهم این است که به‌هیچ‌عنوان نگذارید تا ضربه‌ای به تلویزیون وارد شود. برخی از عوامل در اثر سهل‌انگاری انسان‌ها باعث می‌شود تا خیلی راحت تلویزیون از جایگاه خود سقوط کند.

به طور مثال اگر ال‌سی‌دی را بر دیوار منزل خود نصب کردید، از پیچ‌ومهره‌ها مطمئن شوید که به‌خوبی بسته شده‌اند. همچنین بهتر است کودکان در نزدیکی تلویزیون ندوند. زیرا ممکن است به تلویزیون برخورد کنند. معمولاً تلویزیون‌های ال‌سی‌دی یا ال ای دی ضخامت کمی نسبت به همتایان پیش از خود دارند. در نتیجه هر ضربه‌ای می‌تواند منجر به شکسته شدن آن‌ها بشود.

نکته حائز اهمیت دیگر، نحوه تمیزکردن ال سی دی است. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که مایع تمیزکننده را به طور مستقیم بر روی تصویر ال‌سی‌دی می‌پاشید، از شما خواهش می‌کنیم که دیگر این کار را تکرار نکنید. با این کار ممکن است مایعات به داخل قطعات تلویزیون نفوذ کند. در نتیجه پنل تلویزیون آسیب می‌بیند. روش استاندارد تمیزکردن پنل تلویزیون ال‌سی‌دی به شرح زیر است:

شایان‌ذکر است که ریختن هرگونه مایع مثل آب نیز می‌تواند به پنل تلویزیون آسیب بزند. از همین رو بهتر است آب، آب‌میوه، چایی و دیگر نوشیدنی‌ها را در نزدیکی تلویزیون نگذارید. تنها با انجام چنین موارد ساده‌ای به‌راحتی می‌توانید از تماشای تلویزیون لذت ببرید و هزینه‌ای بابت تعمیر نپردازید.

علت خط عمودی ایجاد شده بر روی پنل تلویزیون ال سی دی

ممکن است خطی عمودی بر روی صفحه تلویزیون شما به وجود آمده باشد. این نشانه می‌تواند به دلیل آسیب‌دیدگی بک لایت ایجاد شود. بک لایت قطعه‌ای در پشت پنل تلویزیون است که نور موردنیاز برای دیدن تصویر را فراهم می‌کند. خوشبختانه امکان تعمیر بک لایت تلویزیون‌های ال‌سی‌دی وجود دارد.  از همین رو کافی است تا لامپ‌های فلورسنت بک لایت تعمیر شود. البته برخی مواقع بک لایت هم نیاز به تعویض دارد. بااین‌وجود، تعویض بک لایت هزینه کمتری نسبت به تعویض پنل تلویزیون دارد. وظیفه بررسی خطوط ایجاد شده در تصویر را حتماً به تعمیرکار تلویزیون بسپارید.

 ممکن است حدس بزنید که تصویر تلویزیون به طور کامل شکسته و نیاز به تعویض وجود دارد. در این شرایط ممکن است حدس شما نادرست باشد و با تعمیر بک لایت می‌توانستید از تلویزیون خود استفاده کنید. از همین رو بهتر است از مجموعه‌های معتبر تعمیر تلویزیون کمک بگیرید.البته برخی مواقع نیز فقط باید بک لایت را تعویض کرد. بااین‌وجود در ادامه متوجه می‌شوید که حتی تعویض بک لایت بسیار بهتر از تعویض پنل تلویزیون است.

قطع و وصل شدن پی‌درپی پنل تلویزیون ال جی این مشکل می‌تواند در اثر دو عامل به وجود بیاید. اولین احتمال، خرابی کابل‌های تلویزیون است. به طور مثال کابل HDMI می‌تواند منجر به قطع و وصل شدن‌های ناگهانی تصویر شود. اگر کابل‌ها هیچ مشکلی نداشت می‌توان احتمال را بر آسیب‌دیدگی بک لایت گذاشت. مورد اول، یعنی خراب‌شدن کابل‌ها را می‌توان با خرید کابل‌های نو برطرف کرد. خراب‌شدن بک لایت‌ها را نیز می‌توان تعمیر کرد؛ بنابراین در ایجاد چنین مشکلی اصلاً نگران نشوید.

ایجاد رنگ معمولاً در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی به وجود می‌آید. متأسفانه ایجاد چنین مشکلی نشان می‌دهد که امکان تعمیر تلویزیون وجود ندارد. در این شرایط باید پنل تلویزیون تعویض شود. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، تعویض قطعات تلویزیون بسیار بهتر از تعویض پنل است. زیرا تعویض پنل گران است و هزینه زیادی را باید پرداخت کنید. از همین رو معمولاً افراد ترجیح می‌دهند تلویزیون جدیدی را خریداری کنند. راه‌رفتن نوزاد یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات برای پدر و مادرها است. یکی از جذاب‌ترین  اشیا اطراف برای فرزندتان در خانهٔ زیبا و مرتب شما تلویزیون ال‌ای‌دی شما است. تلویزیونی که روی میزی براق هر روز کار می‌کند و تبدیل به سوژه‌ای جذاب برای دست گذاشتن فرزندتان است.

آیا شکستگی پنل تلویزیون قابل تعمیر است؟

اتفاقی است که افتاده است. واقعاً ناراحت‌کننده است؛ ولی باید کاری کرد. یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اجزای یک ال‌ای‌دی، پنل آن است. پنل حساس و شکننده است و از اجزا مختلفی تشکیل شده است. اما خطر همین‌جا شروع می‌شود، هل دادن، ضربه‌زدن و یا پرت‌کردن اشیا توسط او یا هر شخص دیگری باعث شکستن مهم‌ترین قطعه تلویزیون شما یعنی پنل آن می‌شود. از مهم‌ترین دلائل شکستن پنل تلویزیون می‌توان به کوچک بودن فضا، شلوغی اطراف تلویزیون و بی‌توجهی به شکننده بودن تلویزیون است. صفحات روی تلویزیون‌های ال‌ای‌دی از شیشه نیست و در اثر اصابت اشیا اجزا الکترونیکی ریزی که داخل آن است از هم جدا می‌شوند. این اتفاق در اصطلاح شکستگی پنل تلویزیون گفته می‌شود.

نحوه تشخیص شکستگی پنل تلویزیون

به هنگام ضربه خوردن دستگاه روی صفحه روشن تلویزیون تصویر دارای خط‌هایی مورب مانند تار عنکبوتی می‌شود. روی تصویر هم زمان خط‌های افقی و عمودی به همراه به‌هم‌ریختگی رنگ‌ها نمایان می‌شود. یا ممکن است در مواردی تصویر به طور کامل سیاه می‌شود. همچنین ممکن است لکه‌های سیاه در مرکز خطوط ایجاد شود؛ ولی به طور کلی تصویر سالم باشد. وقتی پنل تلویزیون می‌شکند، اغلب قسمت لیکوئید آسیب می‌بیند. البته در مواردی ممکن است همه قسمت‌های آن آسیب ببیند؛ قسمت جلویی پنل که تصویر در آن نمایش داده می‌شود لیکوئید نام دارد.

خروج از نسخه موبایل