ایران در صنعت بازی سازی جزء بهترین ها بود/ لزوم افزایش سرمایه گذاری در این صنعت

سازنده بازی «پوکه» در گفتگو با آنا:

ایران در صنعت بازی سازی جزء بهترین‌ها بود  لزوم افزایش سرمایه گذاری در این صنعت
ایران در صنعت بازی سازی جزء بهترین ها بود  لزوم افزایش سرمایه گذاری در این صنعت

یک بازی ساز ایرانی گفت: خوشبختانه نگاه حاکمیتی به مقوله بازی سازی تاحدی قابل قبول است اما لازم است میزان سرمایه گذاری در این صنعت افزایش یابد تا از مهاجرت بازی سازان به کشور های اطراف جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا این روزها استفاده از بازی های موبایلی جایگاه ویژه ای در میان مردم پیدا کرده است و در سنین مختلف مخاطب مخصوص به خود را دارد. از این رو در برخی از کشورها با توجه به گستردگی مخاطب بازی های موبایلی سرمایه گذاری های کلانی در آن انجام شده تا علاوه بر رشد در این صنعت بتوانند به اشاعه فرهنگ خود بپردازند و کشورهایی مانند عربستان و ترکیه یونیکورن بازی های رایانه ای راه اندازی کردند و حتی سال آینده عربستان برای اولین بار المپیک بازی های رایانه را برگزار می کند. خوشبختانه ما نیز در این صنعت حرف برای گفتن داریم که با وجود جوانان پرتلاش و با انگیزه راه همواری را برای این صنعت ایجاد کردیم. اما یکی از چالش هایی که با آن مواجه هستیم این است که از نظر تامین مالی و سرمایه گذاری حاکمیتی خلا بزرگی احساس می شود خلائ ای که می تواند منجر به مهاجرت فعالین این حوزه شود . از این رو با توجه به رشد روز افزون این صنعت لازم است حاکمیت سرمایه گذاری بیشتری در این حوزه داشته باشد تا بتوانیم تا چند سال آینده در جایگاه مطلوب تری قرار بگیریم. در همین راستا با یکی از بازی سازان فعال این حوزه گفت و گو کردم که در ادامه میخوانید:

سعید حسنی مدیرعامل یک شرکت بازی سازی موبایلی درباره بازی تولید شده توسط این شرکت توضیح داد: «پوکه» یک بازی برخط به سبک (Hero Shooter) «تیرانداز قهرمان» است که در آن کاربر ها می توانند به طور کاملا آنلاین وارد مبارزات نفس گیر شوند. در این بازی مود های تکنفره و تیمی وجود دارد. کاربران می توانند از بین ۱۶ شخصیت بازی که هر کدام توانایی های منحصربه فردی دارند مبارزی را انتخاب کرده و وارد مبارزه با دیگر کاربر ها شوند.این بازی مناسب کاربران ۱۳ سال به بالاست.

حسنی ادامه داد: دنیای پوکه در آینده ای بسیار دور جریان دارد در این دنیا شرکتی چند ملیتی به تکنولوژی سفر در بعد های مختلف زمانی و مکانی دست پیدا کرده است. این شرکت از این تکنولوژی برای جمع آوری مبارزان از بعد های مختلف و شرکت دادن آنها در مسابقات مرگبار استفاده می کند هدف این مسابقات مشخص کردن بهترین قهرمان تمام دوران است.مبارزات پوکه در محیط های مختلفی از شهر های مدرن گرفته تا جنگل های متروکه برگزار می شوند. بازیکنان باید از توانایی های مبارزات خودشان برای حرکت در محیط و حمله به حریفانشان استفاده کنند. شخصیت ها در این بازی از نژاد های مختلف هستند. بعضی از شخصیت ها انسان بعضی جادوگر و حتی حیوان های انسان نما و گیاه هایی با بدن انسانی. هر مبارز در بازی پوکه ۵ توانایی منحصربه فرد دارد. در این بازی افراد می توانند با یکدیگر چت کنند و تیم تشکیل بدهند. 

این بازی ساز در پاسخ به این سوال که چقدر سعی شد از نشانه و نماد های ایرانی در این بازی استفاده شود افزود: بازی های ویدیویی در وهله اول وظیفه دارند تا سرگرمی سالم برای کاربر ها ایجاد کنند و در کنار آن همواره یکی از دغدغه هایمان این بود که بازی دارای المان هایی از فرهنگ ایرانی باشد و بعد آن از نظر جهانی نیز بازی مورد پسند باشد در این راستا ما سعی کردیم شخصیت هایی مثل «فیجیل» که نماد یک جوان دهه ۶۰ هستش یا شخصیتی که نمادی از ننه سرما است را در بازی بگنجانیم. در کنار این موضوع تلاش شده در نامگذاری ها و صدا پیشگی حدالامکان از محتوایی متناسب با فرهنگ ایرانی استفاده شود.

وی در ادامه افزود: این بازی در نهمین دوره از جشنواره بازی های ویدیویی فجر جوایز متعددی از جمله بهترین بازی اکشن بهترین بازی از دیدگاه فنی بازی قابل تقدیر از دیدگاه هنری گرفت و جزء سه بازی برگزیده سال قرار گرفت.

بازی سازان راه پیشرفت این صنعت را هموار می کنند

حسنی در ادامه وضعیت بازی سازی را در ایران را ارزیابی کرد و بیان کرد: همانطور که همه مطلع هستند بازی سازی در دنیا جزء صنعت های پولساز است و بعضی از کشور ها مقدار قابل توجهی از اقتصادشان را روی این صنعت بنا کردند. اما بازی سازی در ایران مانند بقیه رشته ها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند. اما همچنان جوانان کشور در صف تولید مقاومت کرده و سعی می کنند راه را برای پیشرفت این رشته در ایران هموار کنند.

وی ادامه داد: همانطور که شرکت ما بازی پوکه را در سبک Action Real-time Online توسعه داد نیاز به تکنولوژی های بشدت پیچیده ای دارد چون تمام بازی داخل سرور ها در حال انجام هست و کلاینت ها (گوشی ها) به صورت یک پوسته فقط در حال نمایش و ارسال ورودی ها از سمت کاربر هستند و سیستم صحت سنجی و تمام مکانیک ها سمت سرور هندل می شود و با در نظر گرفتن اینکه در یک مبارزه ۶ نفر به طور همزمان در حال بازی هستند (با در نظر گرفتن وضعیت اینترنت ایران) پس کار پیچیده ای انجام شده است.

          لزوم رشد سرمایه گذاری در صنعت بازی سازی /عدم تامین مالی و مهاجرت بازی سازان

افزایش درآمد و تربیت نیروی انسانی اصلی ترین چالش های بازی سازان

حسنی در ادامه با اشاره به خلاء و چالش هایی پیشرو این صنعت افزود: در ابتدا و یکی از پررنگ ترین چالش ما مشکل مهاجرت نیروی متخصص است که به نظر من راه حل این است که بتوانیم درآمد های داخلی را با توجه به درآمد نیرو ها در دنیا تنظیم کنیم یعنی اگر نیروی متخصصی در اروپا ۵۰۰۰ یورو دریافت می کند در داخل کشور هم حقوق ها در همین سطح باشد و این مشکل تا زمامی که شرکت های داخلی به بازار جهانی وصل نشوند و اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی همسو نشود امکان پذیر نیست؛ و در کنار این موضوع باید بتوانیم در ایران تورم رو یک رقمی کنیم که به واسطه آن نیروی کار امنیت مالی داشته باشد و بتواند برای درآمدش برنامه ریزی کند.

تا زمامی که شرکت های داخلی به بازار جهانی وصل نشوند و اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی همسو نشود رشد امکان پذیر نیست

حسنی ادامه داد: مشکل دیگر تربیت نیروی کار جدید راه اندازی مراکز تخصصی برای آموزش و ایجاد انگیزه برای نوجوان ها و جوانان برای میل به یادگیری در این زمینه است همچنین موضوع مهم فیلترینگ که مسئله ساز اساسی است و مشکلات زیادی را بوجود آورده است؛ مشکل تحریم ها نقدینگی شرکت ها راه اندازی صندوق های تخصصی و قبول ریسک در این رشته ها از دیگر معضلات و چالش های این حوزه است. همچنین از میزان سرمایه گذاری در این صنعت می توان اهمیت آن را متوجه شد.

ایران در صنعت بازی سازی جزء بهترین ها بود

وی گفت: خوشبختانه نگاه حاکمیتی به مقوله بازی سازی تاحدی قابل قبول است و تا حدودی مورد حمایت قرار می گیرد اما با توجه به اینکه کشور های اطراف در این  زمینه برنامه ریزی بلندمدت دارند اصلا قابل مقایسه نیست. نهاد های مسئول باید به این درک برسند که بازی های ویدیویی زیرشاخه صنعت سرگرمی است و نه زیر شاخه آموزش پرورش یا حوزه علمیه وظیفه بازی های ویدیویی در درجه اول ایجاد سرگرمی سالم برای کاربرهاست و در لایه های زیرین شاید بتوان مفاهیمی رو گنجاند.

و  در نهایت حسنی گفت: ما در مقوله بازی سازی زودتر از کشورهای عربستان و یا ترکیه شروع به فعالیت کردیم و همیشه در منطقه جزء بهترین ها بودیم اما با یک بررسی ساده می توان دید میزان سرمایه گذاری در آن کشور ها چه حد است و مشکلاتی که در بالا ذکر شد داند و یا خیر؟ خیلی از بچه های ما به خاطر داشتن امنیت مالی به این کشور ها مهاجرت می کنند.