ایمپلنت بهتره یا روکش

داشتن ویژگی‌های ظاهری مطلوب علاوه بر اینکه بر جذابیت چهره افراد تأثیر بسیار خوبی دارد، بر بالا بودن میزان اعتماد به نفس افراد نیز مؤثر است. از میان این ویژگی‌های مطلوب و مهم می‌توان به داشتن دندان‌های زیبا، مرتب و یکدست اشاره کرد.تفاوتی نمی کند که یک دندان آسیب دیده باشد و یا چند دندان، در نهایت این مشکل باعث ایجاد ناراحتی در افراد می‌شود که خوشبختانه امروزه با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های دندانپزشکی پیشرفته و موجود قابل برطرف کردن هستند.شکستگی بخش زیادی از تاج دندان و یا پوسیدگی شدید آن از جمله مشکلاتی هستند که می‌توان با استفاده از روکش و یا ایمپلنت آنها را رفع کرد. اما کدام یک مناسب‌تر یا بهتر است؟

ایمپلنت بهتر است یا روکش؟

ایمپلنت و روکش دندان از جمله خدمات درمانی و ترمیمی در دندانپزشکی هستند که در بهبود سلامت دهان و دندان و همچنین اصلاح طرح لبخند افراد تأثیر بسیار مطلوبی دارند. گاهی ممکن است فرد بر اثر بیماری و یا سایر مشکلات دچار پوسیدگی شدید دندانی شود و یا بخش زیادی از تاج دندان خود را از دست بدهد و بخواهد با استفاده از یکی از این تکنیک‌ها اقدام به انجام درمان‌های لازم و مناسب نماید. اما کدام یک بهتر است؟ انتخاب و استفاده از هریک از این روش‌ها به مواردی از جمله سن، نوع مشکل و شرایط دندان، سلامتی عمومی بیمار، شرایط مالی او و … بستگی دارد. علاوه بر این انتخاب روکش و یا ایمپلنت نیاز به انجام معایناتی توسط دندانپزشک دارد و با در نظر گرفتن شرایط کلی بیمار، بهترین روش به او پیشنهاد می‌شود.

تفاوت ایمپلنت و روکش

همانطور که می‌دانیم امکان پوسیده شدن و یا شکستن بخشی از دندان فرد بر اثر عوامل مختلفی وجود دارد. گاهی ممکن است میزان پوسیدگی به قدری باشد که تنها تاج دندان را تحت تأثیر قرار داده باشد و ریشه آن آسیبی ندیده باشد و یا مقدار آسیب به آن در حدی است که با انجام اقدامات درمانی لازم بتوان آن را حفظ کرد. همچنین در برخی موارد ممکن است که فرد با وارد شدن ضربه به صورت و یا افتادن، بخش زیادی از تاج دندان خود را از دست بدهد، ولی ریشه آن محکم در جای خود باقی بماند. در هر دو صورت امکان درمان این مشکلات با استفاده از روکش و یا ایمپلنت وجود دارد.

  1. نوع درمان و کاربرد برای ایمپلنت لازم است تا دندان آسیب دیده و پوسیده کشیده شود. در نهایت به جای ریشه دندان از پایه تیتانیومی ایمپلنت استفاده شده و تاج دندان بعد از جوش خوردن این پایه با استخوان فک روی آن قرار داده می شود. اما در رابطه با روکش نیازی به کشیدن دندان آسیب دیده نیست و دندانپزشک با استفاده از انواع روکش های مورد نیاز برای هر فرد می تواند به ترمیم بخش آسیب دیده از دندان بپزدازد.
  2. نحوه نصب آنها برای انجام مراحل کاشت ایمپلنت باید بخش باقی مانده دندان آسیب دیده کشیده شود تا فضای لازم برای قرار دادن پایه ایمپلنت ایجاد شود. این در حالی است که برای نصب تاج دندان نیازی نیست که بخش باقی مانده دندان کشیده شود و تنها با آماده سازی آن، نصب تاج بر روی آن انجام می‌شود. هزینه روکش در مقایسه با ایمپلنت درمان ساده‌تری است، به همین دلیل مقرون ‌به‌ صرفه‌تر می‌باشد.

مزایای ایمپلنت و روکش نسبت به یکدیگر

با مطالعه مزایای این دو روش نسبت به یکدیگر که در ادامه آنها را بیان کرده‌ایم، می‌توانید روشی را که برایتان مناسب‌تر است را انتخاب نمایید: مزایای ایمپلنت نسبت به روکش ایمپلنت روشی است که جایگزین کل دندان می‌شود. این بدان معناست که برای کاشت ایمپلنت، ابتدا باید ریشه دندان نیز به طور کامل از محل خود خارج شود و در واقع دندان آسیب دیده کشیده شود و سپس مراحل کاشت ایمپلنت شروع شوند. از مزایای ایمپلنت نسبت به روکش کردن دندان می‌توان به ماندگاری بالا و دائمی آن اشاره کرد.

کاشت ایمپلنت به این صورت است که پایه آن طی جراحی کوچکی در لثه و محل دندان کشیده شده، قرار داده می‌شود و با استخوان فک جوش می‌خورد. به همین دلیل مانند ریشه دندان طبیعی عمل می‌کند و جنس آن علاوه بر اینکه با بدن انسان سازگاری بسیار بالایی دارد، مقاوم و محکم است و دستخوش تغییراتی قرار نمی‌گیرد، به همین دلیل می‌تواند ماندگاری دائمی و بسیار بالایی داشته باشد. همچنین جنس تاج آن از ماده‌ای محکم و مقاوم به نام سرامیک ساخته می‌شود که در برابر شکستگی، تغییر رنگ زودهنگام و … مقاومت کافی دارد و به راحتی آسیب نمی‌بیند. در ادامه مزایای این روش نسبت به ایمپلنت را بیان کرده‌ایم:

معایب ایمپلنت و روکش دندان

از معایب این دو روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: معایب ایمپلنت ایمپلنت نیاز به کشیدن کامل دندان دارد و این امر باعث از دست دادن کامل دندان می‌شود. لازم به ذکر است که ایمپلنت کاشته شده، همانند دندان اصلی عمل می‌کند و از این نظر که بیمار دچار مشکلاتی از قبیل مشکل در صحبت کردن و جویدن غذا نمی‌شود، نگرانی ایجاد نمی‌کند. همچنین طول دوره این درمان طولانی است و ممکن است بین ۳ تا ۹ ماه طول بکشد. معایب روکش این احتمال وجود دارد که پس از مدتی ریشه دندان زیر روکش آسیب ببیند و نیاز به خارج کردن پیدا کند. در صورتی که این اتفاق بیفتد بیمار باید هزینه‌هایی را برای انجام درمان‌های لازم و همچنین روش‌های جایگزین کردن آن پرداخت کند.

همچنین این اتفاق می‌تواند سلامت دندان‌های مجاور را نیز به خطر بیندازد. داشتن چهره‌ای زیبا و جذاب موجب افزایش اعتماد‌به‌نفس در فرد می‌شود. یکی ازمولفه‌های زیبایی داشتن دندان‌هایی زیبا، سالم و مرتب است. وجود یک یا چند دندان خراب می‌تواند مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند، اما امروزه با وجود تکنیک‌های دندان‌پزشکی پیشرفته به سادگی می‌توان دندان‌های آسیب دیده را درمان نمود. بخشی از این مشکلات را می‌توان با روکش و ایمپلنت دندان برطرف نمود که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند.

مهم‌ترین تفاوت‌های ایمپلنت و روکش

دندان‌های هر فردی ممکن است که دچار یا شکستگی شود و در برخی از مواقع میزان این پوسیدگی به حدی زیاد است که به جز تاج دندان حتی ممکن است ریشه دندان نیز دچار آسیب‌دیدگی شده باشد. در چنین شرایطی بیمار باید هر چه سریع‌تر به دندان‌پزشک مراجعه کند تا اقدامات درمانی لازم را برای آن انجام دهند.  برای درمان این مشکلات با توجه به شدت آسیب به دندان و وضعیت ریشه و تاج دندان از دو روش ایمپلنت و روکش استفاده می‌شود که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. با توجه به تفاوت روکش و ایمپلنت و بررسی شرایط بیمار دندان‌پزشک تصمیم می‌گیرد که از کدام روش بهتر است استفاده کند. از شاخص‌ترین تفاوت‌های این دو روش می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

ایمپلنت و روکش دندان نسبت به یکدیگر چه معایبی دارند؟

در روش درمانی ایمپلنت به کشیدن کامل دندان نیاز است و موجب از دست رفتن کامل دندان می‌شود. البته دندان ایمپلنت دقیقا مانند دندان اصلی بوده و بیمارانی که از این روش استفاده کرده‌اند مشکلاتی مانند مشکل در جویدن غذا و صحبت کردن نخواهند داشت. علاوه بر این کاشت ایمپلنت پروسه درمانی طولانی مدتی دارد و معمولا بین ۳ تا ۹ ماه طول می‌کشد.  از معایب روکش درمانی می‌توان به این موضوع اشاره نمود که ممکن است ریشه دندان در زیر روکش پس از مدتی آسیب ببیند و به خارج نمودن آن نیاز باشد. اگر چنین شرایطی ایجاد شود بیمار باید درمان‌های لازم را انجام دهد و هزینه استفاده از روش‌های جایگزین را بپردازد.

خروج از نسخه موبایل