برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

برترین مکمل در دوران بارداری

در دوران بارداری چه مکمل هایی مصرف کنیم؟

کسانی که تصمیم می گیرند مادر شدن را تجربه کنند، می دانند که در راه درازی قدم گذاشته اند و این راه نیازمند تغییرات فراوانی است. این تغییرات از زمان بارداری آغاز می شوند و حتی مادرانی که پیش از این سبک زندگی و تغذیه ی سالمی داشته اند، باید تغذیه ی خود را تغییر دهند. بدن در دوران بارداری نیازهای متفاوتی دارد که همگی از طریق رژیم غذایی روزانه تامین نمی شوند. برای همین است که پزشکان در این دوران از مادران می خواهند که مکمل های خاصی مصرف کنند. این مکمل ها به مادر کمک می کنند تا نیازهای بدن خود را تامین کند و همزمان رشد جنین نیز تضمین می شود.

مصرف مکمل به ویژه برای آن دسته از مادرانی حیاتی است که گیاهخوار هستند یا به برخی از مواد خوراکی حساسیت دارند. در این شرایط مکمل بارداری به مادر کمک می کند کمبودهای تغذیه ای خود را جبران کند. در مطلب پیش رو با هم می بینیم که مادران باید کدام مکمل ها را مصرف کنند تا سالم تر باشند و در نهایت فرزند سالم تری به دنیا بیاورند.

فولیک اسید در بارداری

فولیک اسید یکی از مکمل هایی است که به رشد درست کودک کمک می کند و ریسک نارس شدن کودک را کاهش می دهد. مصرف فولیک اسید باعث می شود جنین کمتر به نارسایی های قلبی مبتلا شود. جنین معمولا بین 3 تا 4 هفته ی ابتدایی بارداری به نارسایی مبتلا می شود؛ بنابراین مادران باید از همان ابتدا فولیک اسید را به رژیم غذایی خود بیفزایند. بسیاری از مادران هم از همان ابتدای اقدام به بارداری مصرف این مکمل را شروع می کنند تا ریسک ابتلا به نارسایی کمتر شود. یافته ها نشان داده اند مادرانی که یک سال پیش از آغاز بارداری مصرف فولیک اسید را آغاز کرده اند، 50 درصد امکان زایمان زودرس را کاهش می دهند.

دوز مصرف فولیک اسید در دوران مختلف بارداری متفاوت است و برای مصرف دقیق با پزشک مشورت کنید. پزشک معمولا در این دوران اینوفولیک را پیشنهاد می دهد که مکملی سرشار از اسید فولیک است و بدون نسخه هم قابل تهیه است. قرص هایی همچون فموبرا نیز نیاز بدن به فولیک اسید را برطرف می کنند.

کولین در بارداری

کولین یک ماده ی مغذی است که در غذاهایی مانند ماهی و لبنیات یافت می شود و مصرف آن در دوران بارداری به رشد مغز و طناب نخاعی جنین کمک می کند. بسیاری از مادران که به دلیل گیاهخواری یا حساسیت به لاکتوز میزان کولین کافی دریافت نمی کنند، باید آن را به صورت مکمل دریافت کنند. بسیاری از پزشکان نیز کولین را به رژیم غذایی بیشتر مادران می افزایند تا سلامت جنین تضمین شود. کمبود کولین تنها برای جنین خطرناک نیست و خود مادر نیز در صورت کمبود آن با مشکلاتی همچون بیماری های کبدی و ماهیچه ای روبرو می شود. بدن به تنهایی کولین تولید می کند؛ اما این میزان در دوران بارداری کافی نیست و مصرف مکمل انتخاب بهتری است. مکمل هایی مانند قرص پرگنازون هلث اید می توانند نیاز بدن به کولین را برطرف کنند.

آهن در بارداری

آهن یکی از مهم ترین مکمل های دوران بارداری است که مصرف آن در این دوران باید دو برابر شود. بدن در بارداری به آهن بیشتری نیاز دارد تا بتواند اکسیژن را از طریق خون به جنین برساند. غذاهایی همچون مرغ و خوراکی های دریایی سرشار از آهن هستند؛ اما بسیاری از پزشکان مصرف آهن را به مادرانی توصیه می کنند که کم خونی دارند و یا به هر دلیلی در رژیم غذایی خود آهن کافی دریافت نمی کنند. مادرانی که در این دوران با کمبود آهن مواجه می شوند، بیشتر احتمال دارد که به عفونت و خستگی شدید مبتلا شوند. زایمان زودرس نیز از عواقب کمبود آهن است و در نهایت ممکن است وزن نوزاد متولد شده بسیار کم باشد. بسیاری از مادران در این دوران به دستور پزشک قرص آهن را به تنهایی یا در قالب مولتی ویتامین هایی همچون قرص اکتی ناتال لیبرتی مصرف می کنند تا از ریسک ابتلا به کمبود آهن جلوگیری کنند.

زینک در بارداری

زینک یکی از مکمل هایی است که به رشد مغز و سلول های جنین کمک می کند. مادرانی که زینک کافی مصرف می کنند، ایمنی بالاتری دارند؛ در نتیجه حاملگی و زایمان امن تری را تجربه می کنند. کمبود زینک بدن مادر را مستعد ابتلا به عفونت می کند و در بهترین حالت اشتهای او را از بین می برد که برای دوران بارداری خطرناک است؛ زیرا مادر در دوران بارداری باید یک رژیم کافی و غنی داشته باشد. کسانی که گوشت کافی مصرف می کنند، معمولا به مکمل دارویی زینک نیاز ندارند؛ اما دیگران باید مصرف آن را در اولویت قرار دهند. برخی از پزشکان داروهای چند منظوره و یا مکمل بانوان مانند پرگنالایف را به مادران پیشنهاد می دهند که میزان زینک زیادی دارد.

کلسیم در بارداری

کلسیم باعث می شود عضلات، دندان ها، قلب و استخوان جنین رشد کند؛ برای همین یکی از مهم ترین مکمل ها به شمار می آید. خوراکی هایی همچون لبنیات و بروکلی سرشار از کلسیم هستند؛ اما مادرانی که به لاکتوز حساسیت دارند معمولا با کمبود کلسیم روبرو می شوند و باید آن را به صورت مکمل دارویی مصرف کنند. مادرانی که در دوران بارداری با کمبود کلسیم روبرو می شوند، ممکن است بعدها به آرتروز مبتلا شوند؛ زیرا کمبود کلسیم به طور مستقیم بر استخوان ها اثر می گذارد. خوشبختانه مادران می توانند به راحتی قرص های کلسیم را از داروخانه دریافت کنند و به کمبود آن مبتلا نشوند.

روشن است که مصرف هر یک از مکمل های بالا باید با مشورت پزشک صورت بگیرد؛ چرا که شرایط و ویژگی های بدن هر فرد با دیگری متفاوت است. مادران در دوران بارداری همان طور که به رژیم غذایی خود اهمیت می دهند، باید از داروها و مکمل ها نیز غافل نشوند تا بهترین و سالم ترین نوع بارداری را تجربه کنند. اگر به توصیه ی پزشک نیازمند مکمل خاصی هستید و هنوز آن را پیدا نکرده اید، از داروخانه های آنلاین همچون داروخانه آنلاین دکتر صفری امین کمک بگیرید.