فرهنگ و هنر

تاکید بر اتحاد و همبستگی دو ملت ایران و عراق

شیخ همام حمودی، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، در دیداری با حجت الاسلام ایمانی‌پور به بررسی روابط ایران و عراق و نقش جمهوری اسلامی در منطقه پرداخت.

به گزارش سرخط نیوز، شیخ حمودی در ابتدا شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور محبوب ملت ایران و وزیر خارجه شهید امیر عبداللهیان را تسلیت گفت و حضور گسترده هیئت‌های عراقی در مراسم‌های ترحیم و بزرگداشت این شهدا را نشان‌دهنده چند عامل مهم دانست.

وی به سه عامل اساسی از مراسم شهدای خدمت اشاره کرد و گفت: اولین آن حسن همجواری و روابط تاریخی دو ملت بود، این عوامل باعث شده که مردم و مقامات عراقی حضور چشمگیری در مراسم‌های ترحیم داشته باشند. دومین آن تقدیر از حمایت‌های جمهوری اسلامی بود، تلاش‌های ایران در حمایت از روند دموکراسی در عراق پس از سقوط نظام بعث و کمک به استقرار امنیت و مقابله با داعش بسیار حائز اهمیت است.  سوم اینکه شهید رئیسی این شخصیت باعث گشایش‌های بزرگی در سطح منطقه شده بود.

شیخ حمودی به روابط مستحکم میان جریان‌های سیاسی اسلامی و غیر اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: این روابط به تلاش‌های شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی بازمی‌گردد. مواضع سازنده جمهوری اسلامی و شخص شهید امیر عبداللهیان در خصوص مظلومیت مردم غزه نیز از دیگر عوامل مهم این رابطه است.

وی همچنین به ضرورت تقویت همکاری‌های فرهنگی و هنری بین دو کشور پرداخت و افزود: شناخت مردم عراق از مواضع سیاسی جمهوری اسلامی ایران باید به ابعاد فرهنگی، تمدنی و هنری نیز تسری پیدا کند. ” وی بر اهمیت همکاری نخبگان فرهنگی و هنری دو کشور تأکید کرد و خواستار ترجمه رمان‌های خوب ایرانی به زبان عربی و بالعکس شد.

حجت الاسلام ایمانی‌پور نیز در این دیدار از حضور گسترده هیئت‌های عراقی در مراسم‌های شهید آیت‌الله رئیسی تقدیر کرد و آن را خارج از تصور دانست.

وی به نقش جمهوری اسلامی در موضوع فلسطین و اسرائیل اشاره کرد و گفت: باید به دنبال نقش‌آفرینی اسلام در آینده معادلات جهانی باشیم.

ایمانی‌پور در پایان، از پیشنهاد جایزه جهانی شهید صدر برای حمایت از نظریات جدید در حوزه‌های علمیه خبر داد و بر اهمیت همکاری نزدیک بین احزاب و جریان‌های همسو و تقویت تعلیم زبان فارسی تأکید کرد.

وی افزود: علاقه عاطفی به رهبر انقلاب باید به علاقه فکری تبدیل شود و جریان‌های همسو باید با منظومه فکری مقام معظم رهبری آشنا شوند.

انتهای پیام

انتشارات فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.