“رضامراد صحرایی” وزیر آموزش و پرورش در مورد رابطه سن و پیشرفت توضیح داد: اگر از من بپرسند چرا علی رغم پیشرفتهای سترگ در چهار دهه انقلاب هنوز آنگونه که باید حس پیشرفت در ما ایجاد نشده میگویم ما به موضوعات بنیادی پیشرفت که یکی از آنها سن است توجه نکردیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همانند یادگیری زبان که دوره بحرانی دارد شاخصهای انسانی هم به سن گره خورده وگرنه اگر در سن پایین نهادینه نشود، فرد یادگیری خواهد داشت نه فراگیری.
صحرایی تاکید کرد: امر فراگیری پایداری دارد و در مدیریت رابطه سن و بودجهریزی از وجوه کشورهای توسعه یافته است یعنی هرچه بودجه در سن پایین تری مصرف شود، توسعه یافتگی پایداری تری خواهند داشت. ۸۰ درصد هزینه در کشورهای پیشرفته در پایه اولیه و بقیه در دوران بالاتر و دانشگاه خرج میشود.
وزیر با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته میزان هزینههایی که دولت اختصاص میدهد در سن پایین بیشتر است، افزود: امام خمینی فرمود ابتدایی را دریابید، چراکه دانشگاه دیر است. فرق ما با کشورهای پیشرفته در این است که پول بیشتری در دوران سنین بالاتر خرج میکنیم نه سنین پایین. به جای اینکه نگذاریم آسیبی ایجاد شود، پول خرج میکنیم برای آسیبی که ایجاد شده است.
او ادامه داد: خوشبختیم که در این دولت موضوع تربیت پیش از دبستان را آورده ایم اگر بگویند مهمترین تحول تعلیم و تربیت چیست میگویم تاسیس سازمان تعلیم و تربیت البته به شرطی که به اهدافش برسد.
صحرایی عنوان کرد: کودکستانها به نظام آموزشی کشور پیوسته اند. الگوی حکمرانی مردم پایه طراحی شده و نخستین بار در کشور آیین نامه تربیت اوان کودکی در دستور کار هیأت دولت قرار گرفته است. هرچه در سن پایین هزینه کنیم در سنین بالاتر آسودهتر خواهیم بود.
صحرایی ضمن اشاره به اینکه در برنامه درسی باید به نقش خانواده توجه داشته باشیم گفت: نماینده خانواده در طراحی الگوی برنامه ریزی درسی کدام نهاد است؟ باید به این پرسش پاسخ داد. امروز جمهوری اسلامی ایران با افتخار مفهوم خانواده را در دست گرفته که مفهومی انسانی است و آن را در کنار فروپاشی خانواده قرار داده اند. رئیس جمهور ما در مجمع ملل از خانواده و بازگشت به خانواده گفت.
او بیان کرد: در جمهوری اسلامی ایران تحقق سلامت جامعه از سلامت خانواده حاصل میشود. تعاریف جدیدی که برخی ارائه میکنند با فطرت خانواده و انسان در تناقض است.
صحرایی اینطور ادامه داد: خانواده شریک راهبردی ما در تربیت است و حساسترین مراحل جامعه پذیری و فرهنگ پذیری را در دل دارد و بنیادیترین نهاد اجتماعی است. اما باید چه کنیم خانواده در مفهوم حقیقی شریک راهبری ما باشد؟ سه دهه پیش که معلم شدم، انجمن اولیا و مربیان به مراتب بهتر از الان بود. چرا ساختارهای جدید نقش اثرگذار به خانواده نداد و شریک واقعی ما در تعلیم و تربیت نشد و نقش او به عامل کمک مالی و اداری فرو کاهیده شد. خانوادهای که بیشتر با مدرسه در ارتباط است وضعیت علمی فرزندانش بهتر است. بین آسیبهای اجتماعی و مشارکت خانواده با مدرسه رابطه وجود دارد و. اما چگونه میتوان این دانستهها را به عمل رساند. سدی که اجازه نمیدهد خانواده با مدرسه بیشتر ارتباط برقرار کند چیست؟
صحرایی عنوان کرد: ما بهترین مدارس را با الگویی ایرانی اسلامی به بخش دولتی تخصیص میدهیم. ساختمان و فیزیک مدارس عادی دولتی مجموعا از مدارس غیردولتی بهتر است. معلمان رسمی و قوی ما نیز به مدارس عادی دولتی میروند. در مدیریت نیز بهترینها را مدیر مدرسه دولتی میکنیم. اما چرا گاهی عملکرد مدارس غیردولتی از دولتی بهتر است؟ احتمالآ مربوط به اختیارات مدرسه و ایجاد نظام انگیزشی و مشارکت خانواده هاست. چطور میتوان نظام انگیزشی برای معلمان و مدیران و کادر اداری ایجاد کنیم؟
صحرایی با بیان اینکه یکی از عبارتهای کلیدی در برنامههای تضمین کیفیت است، گفت: دانش آموزان از جمله عوامل ارزشیابی نظامات خواهد بود. امکان ارزشیابی معلمان توسط خانواده و دانش آموزان فراهم میشود. ما چیزی از منظر اسناد کم نداریم؛ ائتلاف برای ارتقای آموزش و پرورش ضرورت دارد. این ائتلاف باید ابتدا از ذهن شروع و بعد بر ذهن جاری شود.
او به لزوم ائتلاف خانواده و مسجد و مدرسه اشاره کرد و گفت: خانواده و دیگر عوامل تأثیرگذار بر تربیت آنگونه که سند تحول میگوید به کار گرفته نشده اند.
صحرایی در آخر تاکید کرد: وجه مشترک همه ما اعتلای ایران عزیز است. ما هم اکنون ۳ هزار معلم داریم که با عشایر کوچ میکنند و به نقاطی میروند که برق هم نرفته است!