تحلیل تکنیکال و فاندامنتال قیمت ارزهای دیجیتال

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال چیست؟

تجزیه و تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های محبوب برای پیش بینی قیمت لیست ارزهای دیجیتال در آینده نزدیک است. تحلیل تکنیکال به ایجاد دیدگاهی در مورد شرایط بازار کمک می‌کند که بر دارایی تأثیر می‌گذارد و آن را به ابزاری حیاتی برای معامله گران و سرمایه گذاران تبدیل می‌کند. تحلیل تکنیکال اطلاعاتی در مورد اهداف قیمتی که باید برای خرید یا فروش دارایی رعایت کرد، دوره زمانی نگهداری ایده آل، میزان ریسک و تارگت‌های مورد انتظار ارائه می‌دهد.

ارز دیجیتال | تحلیل تکنیکال | تحلیل فاندامنتال

تحلیل تکنیکال شامل استفاده از شاخص‌های ریاضی بر اساس داده‌های قبلی قیمت، برای پیش بینی روندهای آینده است. بازارها بر اساس الگوهای خاصی رفتار می‌کنند و پس از ایجاد، روندهایی که در جهت خاصی حرکت می‌کنند اغلب برای مدتی در همان مسیر ادامه می‌یابند. به طور کلی، سرمایه‌گذاران می‌خواهند زمانی که بازارها در نزول هستند خرید کنند تا بتوانند به قیمت بالاتر در آینده بالاتر بفروشند و سود کنند.

انجام تحلیل تکنیکال قبل از ورود به یک موقعیت، یکی از راه‌های شناسایی سطوح قیمتی است. شایان ذکر است که هیچ روش واحد و همه جانبه‌ای برای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال وجود ندارد. هر معامله‌گر ترجیح می‌دهد از شاخص‌های مختلفی استفاده کند و تفسیر آن‌ها نیز متفاوت است. همچنین لازم به ذکر است که هیچ تحلیل تکنیکالی ۱۰۰٪ پیش بینی کننده نیست.

انواع تحلیل در بازار ارز دیجیتال

سه نوع از محبوب‌ترین روش‌های تحلیل ارزهای دیجیتال شامل تحلیل بنیادی یا فاندامنتال، تکنیکال و آن چین می‌باشد.

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال

تحلیل بنیادی تمام اطلاعات موجود در مورد یک ارز دیجیتال را بررسی می‌کند. از ترکیبی از معیارهای مالی کمی و معیارهای کیفی استفاده می‌کند. در نهایت، هدف تحلیل بنیادی تعیین قیمت ذاتی یک ارز دیجیتال است. وقتی آن ارزش بنیادی را با قیمت فعلی بازار مقایسه می‌کنید، می‌توانید ببینید که آیا رمز ارز مورد نظر کمتر یا بیش از حد از ارزش‌گذاری شده است. ارز دیجیتالی که کمتر از قیمت ذاتی ارزش‌گذاری شده می‌تواند نشان دهنده یک فرصت خرید باشد، در حالی که ارز دیجیتالی که بیشتر از حد ارزش‌گذاری شده می‌تواند نشان دهد که زمان برداشت سود فرا رسیده است.

اطلاعات کلیدی که در تحلیل بنیادی استفاده می‌شود شامل مواردی مانند ارزش بازار، توکنومیکس، مقدار کل قفل شده، نقشه راه، اعضای تیم، اندازه و مشارکت جامعه، نرخ رشد شبکه، میزان پذیرش و وایت پیپر می‌باشد.

تحلیل تکنیکال به حرکت‌های گذشته قیمت نگاه می‌کند تا مشخص کند بازار به کدام سمت حرکت می‌کند. این نوع تحلیل از تعدادی شاخص و الگوهای آماری برای تعیین احتمال هر سناریو استفاده می‌کند. در حالی که معامله گران از معیارهای آماری استفاده می‌کنند، به شدت به نمودارهای بصری برای کمک به شناسایی سیگنال‌های کلیدی مانند حمایت و مقاومت متکی هستند. برخی شاخص‌هایی که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود عبارتند از:

شاخص حجم در تعادل (OBV): وقتی OBV در حال افزایش است، نشان می‌دهد که خریداران مایلند وارد عمل شوند و قیمت را بالاتر ببرند. زمانی که OBV در حال کاهش است، حجم فروش از حجم خرید پیشی می‌گیرد که نشان دهنده قیمت‌های پایین‌تر است.

تفاوت تحلیل تکنیکال بورس و ارز دیجیتال

بازار ارز دیجیتال و بورس تفاوت‌های اصلی مانند زمان معاملات، صورت‌های مالی، سود سهام و هزینه‌های معاملاتی دارند. به موازات این تفاوت‌ها تحلیل و آنالیز هر دو مارکت نیز بسیار متفاوت خواهد بود.

بازار ارز دیجیتال در ۲۴ ساعت شبانه روز فعال بوده و قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد. ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز اداره می‌شوند. قیمت ارز دیجیتال تنها بر اساس اهداف پروژه، میزان پیش برد آن ها، بروزرسانی‌های مداوم و میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. معاملات ارز دیجیتال در بستر صورت گرفته و هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد. دامنه نوسان در بازار ارز دیجیتال هیچ محدودیتی ندارد که این موضوع ریسک و خطر فعالیت در آن را بالا می‌برد. به صورت کلی در بازار ارز دیجیتال می‌توان از همه انواع تحلیل‌ها در کنار هم استفاده کرد چرا که ارزهای دیجیتال غیر متمرکز هستند و وضعیت سیاسی یک کشور تاثیر خاصی در آن ندارد.

در مقابل بازار بورس تنها در ساعات مشخصی از روز برای معاملات باز است و سرعت نقدشوندگی آن نسبت به ارز دیجیتال پایین‌تر می‌باشد. سهام‌های موجود در بازار بورس تماما حقیقی بوده و به صورت متمرکز اداره می‌شوند. معاملات بورس در کارگزاری‌ها به صورت آنلاین و حضوری قابل معامله است. ریسک بازار بورس به دلیل دامنه نوسان کمتر آن، بسیار کمتر از ارز دیجیتال می‌باشد. از طرفی به دلیل اینکه روند بازار بورس تحت تاثیر عوامل بنیادی شرکت و موارد سیاسی که در کشور می‌گذرد می‌باشد، برخلاف ارز دیجیتال نمی‌توان بسیاری از شاخص‌های تکنیکال را برای تحلیل آن به کار برد. تحلیل فاندامنتال و بنیادی در بازار بورس کارآمدتر می‌باشد.

نحوه تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

پیش بینی اینکه قیمت ارزهای دیجیتال به کدام سمت حرکت خواهد کرد، کار آسانی نیست. تعدادی ابزار به نام شاخص وجود دارد که به پیش بینی‌های آگاهانه‌تر کمک می‌کند. اندیکاتورها ابزارهای ترکیبی هستند که می‌توانند به معامله گران کمک کنند تا حرکت قیمت ارزهای دیجیتال را با دقت بیشتری پیش بینی کنند. تحلیل تکنیکال به ارائه مدل‌های ریاضی قیمت احتمالی بر داده‌های تاریخی متکی است و این مدل‌ها به شاخص تبدیل می‌شوند. سپس داده‌های فرمول‌ها بر روی یک نمودار ترسیم شده و در کنار یا روی نمودار معاملاتی قرار می‌گیرند، بنابراین به معامله‌گران در تصمیم‌گیری کمک می‌کنند.

شاخص‌های تحلیل تکنیکال نمی‌توانند حرکات قیمت را با دقت ۱۰۰٪ پیش بینی کنند. توجیه آن‌ها از این واقعیت ناشی می‌شود که حرکت قیمت دارای شتاب است. بنابراین، شاخص‌ها از نمودارها و فرمول‌ها استفاده می‌کنند تا تصویر واضح‌تری از آنچه که خریداران و فروشندگان در آینده انجام خواهند داد، ارائه دهند.

تکنیک‌های تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

علاوه بر الگوها و شاخص‌های نمودار، تحلیل تکنیکال شامل مطالعه موضوعات گسترده‌ای مانند اقتصاد رفتاری و مدیریت ریسک است. هدف تحلیل تکنیکال معمولاً شناسایی فرصت‌های معاملاتی و سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها با استفاده از یک رویکرد منضبط و مبتنی بر قوانین است که بازده بلندمدت تعدیل شده بر اساس ریسک را به حداکثر می‌رساند.

انواع اندیکاتور در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

اندیکاتورهای بسیاری وجود دارند که معامله گران از آن‌ها در تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. با این حال تعدادی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین اندیکاتورهای مورد استفاده عبارتند از:

شاخص قدرت نسبی (RSI)

اندیکاتور RSI به معامله گران کمک می‌کند تا تشخیص دهند که قیمت رمز ارز چه زمانی از ارزش واقعی خود فاصله دارد. بنابراین، به یک معامله‌گر اجازه می‌دهد تا قبل از اینکه بازار خودش را اصلاح کند، از این مزیت استفاده کند. با استفاده از RSI، معامله‌گران می‌توانند به نقاط ورودی معاملاتی عالی پی ببرند و با گذشت زمان این شاخص ثابت کرده که ابزار ارزشمندی برای تحلیل بازار ارز دیجیتال است.

شاخص باند بولینگر (BB)

باندهای بولینگر توسط معامله گران برای تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود. باند بولینگر به عنوان یک سنجنده نوسانگر کار می‌کنند و نشان می‌دهد که آیا بازار دارای نوسانات بالا یا پایین است یا حتی شرایط خرید و فروش بیش از حد وجود دارد. ایده اصلی پشت اندیکاتور این است که نشان دهد قیمت‌ها چگونه در کانال متوسط حرکت می‌کنند. باندهای بولینگر از یک باند بالا، یک خط میانگین متحرک و یک باند پایین تشکیل شده اند. دو باند بیرونی به عملکرد قیمت بازار واکنش نشان می‌دهند. وقتی نوسانات زیاد است، منبسط می‌شوند (از نوار میانی دور می‌شوند) و وقتی نوسانات کم است منقبض می‌شوند (به نوار میانی نزدیک می‌شوند).

فیبوناچی

این شاخص سطوح حمایت و مقاومت بالقوه را برای عملکرد قیمت دارایی پیش بینی می‌کند. کلمه فیبوناچی از دنباله فیبوناچی می‌آید که توسط لئوناردو پیزا، ریاضیدان قرن یازدهم به وجود آمد. دنباله فیبوناچی از مجموع دو عدد قبلی به دست می‌آید که هر عدد تقریباً ۱.۶۱۸ برابر بزرگتر از عددی است که قبل از آن آمده است. نتیجه مقداری است که به نام «فی» یا «نسبت طلایی» شناخته می‌شود، که تقریباً با همه چیز در طبیعت رابطه شگفت‌انگیزی دارد.

این پدیده حتی زمانی که معامله‌گران اقدام قیمت را تجزیه و تحلیل می‌کنند، در معاملات نیز گسترش می‌یابد. این شاخص به فرد اجازه می‌دهد تا سطوحی را در روندی بدست آورد که در آن قیمت احتمالاً رعایت می‌شود. با کسب تجربه، متوجه خواهید شد که قیمت به طور مرتب به این سطوح واکنش نشان می‌دهد. بنابراین، می‌تواند به شما نقاط ورود و خروج بهینه را ارائه دهد.

بهترین سایت تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

بخش مهمی از موفقیت یک معامله‌گر کریپتو، به‌ویژه کسانی که مرتب معامله می‌کنند، توانایی ارزیابی الگوها در داده‌های معاملاتی است. تعدادی از بهترین وب‌سایت تحقیق و تحلیل ارزهای دیجیتال رایگان عبارتند:

  1. CoinLobster.
  2. Glassnode
  3. Messari
  4. CoinGecko
  5. TradingView

 

خروج از نسخه موبایل