حوادث

تعارف دوستانه زهر مرگ با عشق و لبخند

آفتاب‌‌نیوز :

طراحی نقشه قتل در موارد خیلی زیادی طی سال‌های دور تا به حال با خوراندن ماده مسموم به مقتول انجام شده است. در چنین شیوه‌ای از قتل، اغلب قاتل از نزدیکان مقتول است که امکان نزدیک‌شدن به او، هم‌سفره‌شدن و تهیه غذا برای او را دارد. گاهی هم با ریختن طرح دوستی، قاتل به فرد مورد نظرش نزدیک شده و در عالم رفاقت، خوراکی مرگبار را به او تعارف کرده و او را کشته است.

در همین هفته گذشته، دو پرونده جنایی سرتیتر اخبار صفحه حوادث روزنامه هفت صبح قرار گرفت که در یکی از آن‌ها قاتلین با ترفند تعارف حلوای نذری به مقتول ثروتمند نزدیک شدند و در پرونده دیگر زن جوانی برای رسیدن به معشوقه خود و برداشتن شوهرش از سر راه، در قرص‌های لاغری وی، قرص برنج ریخت و او را به قتل رساند. به همین بهانه در پرونده جنایی این هفته سراغ معروف‌ترین پرونده‌های جنایی که قاتل با ترفند خوراندن ماده مسموم دست به قتل زده می‌پردازیم و تعدادی از این نوع پرونده را بازخوانی می‌کنیم.

مهین و نوشیدنی‌های سریالی مرگبار

پرونده قتل‌های سریالی مهین قدیری از مهم‌ترین و پر سروصداترین پرونده‌های جنایی تاریخ حوادث ایران است که از ساختن مستند و فیلم سینمایی راجع به آن گرفته تا نقد و بررسی‌های بی‌شمار روانشناسان و حقوقدانان و آسیب‌شناسان اجتماعی در مورد مهین انجام شد. چرا که مهین، تنها قاتل سریالی زن ایران بود. این متهم ۳۲ساله، ۶فقره قتل عمدی در شهر قزوین مرتکب شده بود که ۵زن را با تعارف ساندیس مسموم بیهوش کرده و بعد از سرقت طلاهایشان، آن‌ها را به قتل می‌رساند. اما او یک مرد را نیز به کام مرگ کشانده بود.

اولین قتل مهین مربوط به پیرمرد صاحب خانه‌اش در سال ۸۵ بود که متهم ادعا می‌کرد پیرمرد قصد تعرض به او را داشت. او با چند ضربه پیرمرد را به زمین انداخته و سپس با طناب خفه‌اش کرده بود. سپس به تنهایی جسد پیرمرد را درون یک گونی قرار داد و او را در خودرو خود گذاشت و در یکی از جوی‌های اطراف قزوین رها کرد. بعد از آن مهین در اماکن مذهبی یا آرایشگاه، سر صحبت را با زنان میانسال باز کرده و بعد از اینکه با آن‌ها طرح دوستی ریخته بود به بهانه رساندن آن‌ها به خانه‌شان آن‌ها را سوار خودروی رنوی خود می‌کرد. سپس به آن‌ها یک پاکت ساندیس تعارف می‌کرد که آن را با دارو‌های خواب‌آور مسموم کرده بود.

مهین این دارو‌ها را از خیابان ناصرخسرو می‌خرید و با هم ترکیب می‌کرد تا بتواند با بیهوش‌کردن طعمه خود از مقاومت او کم کند. سپس طلا‌های مقتول را سرقت کرده و او را خفه کرده و جسد را در بیابان‌های اطراف قزوین رها می‌کرد. مهین در سال ۸۸، توسط طعمه‌ای که از دستش گریخت، شناسایی و دستگیر شد و یک سال بعد به دار مجازات آویخته شد. یکی از قربانیان او خاله شوهرش بود و مهین انگیزه خود از این قتل‌ها را سرقت به دلیل فشار مالی، داشتن فرزند معلول، اعتیاد همسرش و عدم‌حمایت خانواده، حتی مادر خود عنوان کرد.

قتل شوهر با قهوه مسموم

چند سالی است که مصرف قهوه میان مردم بیشتر از قبل شده و برای عده‌ای مصرف روزانه قهوه، حتی به یک نوع اعتیاد تبدیل شده است. بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲، زن جوانی از اعتیاد شوهرش به مصرف روزانه قهوه، سواستفاده و با مسموم‌کردن قهوه، نقشه قتل شوهرش را اجرا کرد. مرد جان‌باخته حدود ۴۳سال سن داشت که در خانه حالش بد شده و پس از انتقال به بیمارستان، قلبش از تپش ایستاده بود.

با توجه به مشخص نبودن علت اصلی مرگ، بازپرس جنایی دستور داد تا جسد به پزشکی‌قانونی منتقل شود. بعد از گذشت ۳ماه، پزشکی قانونی نظریه خود را اعلام کرد؛ علت مرگ: «مسمومیت با سم سیانور». بررسی‌های جنایی حاکی از آن بود که مقتول و همسرش از مدت‌ها قبل دچار اختلافاتی با یکدیگر شده بودند. همین کافی بود تا دستور بازداشت زن جوان را که حدود ۳۲سال سن داشت، صادر شود.

تا اینکه این زن بالاخره به قتل شوهرش اعتراف کرد و گفت: «شوهرم، پسرعمویم بود و من از ۱۳سالگی با او ازدواج کردم. شوهرم به من اهمیت نمی‌داد و توجهی نمی‌کرد. او ۱۱سال از من بزرگتر بود و ما خیلی با هم اختلاف سلیقه داشتیم. به طلاق و جدایی فکر کردم، اما همسرم حاضر به جدایی نبود. نمی‌دانم چه شد که وسوسه قتل شوهرم به جانم افتاد. در اینترنت جست‌وجو کردم و تصمیم گرفتم سم سیانور بدهم و بعد نقش بازی کنم تا مرگ او را سکته قلبی نشان بدهم.» متهم گفت: «برای اجرای این نقشه، سم سیانور خریدم و در قهوه او ریختم.»

 قتل خانواده پزشک تبریزی با غذای نذری

یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های جنایی در سال‌های اخیر، پرونده قتل همسر و مادربزرگ پزشک تبریزی با خوردن غذای نذری مسموم بود. روز حادثه قرار بود یک نفر برای علیرضا صلحی در مطبش غذای نذری ظهر عاشورا بیاورد. غذای نذری نرسید و به گفته صلحی از یک تهیه غذا، زرشک پلو خریده و به دنبال المیرا، همسرش در محل کار او می‌رود و بعد هم برای صرف ناهار به خانه پدر علیرضا می‌روند.

علیرضا صلحی از غذا نمی‌خورد، چون قرار بود به جلسه برسد و عجله داشته، اعضای خانواده‌اش یعنی پدر، مادر، مادربزرگش (مادری) و همسرش از غذا می‌خورند و انگار به همگی حالتی دست می‌دهد که شبیه مسمومیت شدید غذایی بوده. در بیمارستان همسر پزشک تبریزی و مادربزرگش جان می‌دهند. هم‌زمان با مرگ دو تن از اعضای خانواده این پزشک و مسمومیت سایر اعضای خانواده، تحقیقات ویژه جنایی برای رمزگشایی از این پرونده جنجالی آغاز شد و پس از مدتی با بازداشت این پزشک، پرونده وارد فاز جدیدی شد.

نهایتا کیفرخواست این پرونده در فروردین سال ۹۶، صادر و پرونده به دادگاه، ارسال و رای پرونده که قصاص متهم بود، صادر شد. با گذشت ۸سال از وقوع این حادثه، متهم علیرضا صلحی پزشکی که پیش از این گوش دادن به آثار شجریان را برای یک بیمار تجویز کرده بود و بابت خط خوشی که داشت در شبکه‌های اجتماعی معروف شده بود، در حالی موفق به جلب رضایت اولیای دم و رهایی از قصاص شد که در جلسات محاکمه، اتهامش را نپذیرفت.

قتل مادر و دختر با خوراندن سیانور 

اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳، مرگ مشکوک یک مادر و دختر ۱۳ ساله اش روی تخت بخش اورژانس به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش شد. به‌دنبال اعلام این خبر، پرونده در شعبه اول دادسرای امور جنایی تشکیل شد. تحقیقات ابتدایی حکایت از آن داشت که این مسمومیت سابقه داشته و پدر خانواده از این حوادث جان سالم به‌در برده است. او در تحقیقات اولیه گفت: «ما یک خانواده ۴ نفره بودیم، پس از این حادثه ناگوار به‌همراه دختر ۱۹ ساله‌ام به‌نام پریا زندگی می‌کنم.

چند روز قبل از اینکه همسر و دختر ۱۳ ساله‌ام فوت کنند، خانوادگی دچار مسمومیت شدیم و به بیمارستان رفتیم، اما فکر کردیم که این ماجرا به‌خاطر غذای تُن‌ماهی است که شام خورده بودیم، به همین‌خاطر، دیگر موضوع را پیگیری نکردیم. تا اینکه بار دوم و در شب حادثه، دوست صمیمی دختر بزرگم به‌نام رویا، خانه ما مهمان بود که با کمک دختر بزرگم غذا را سر میز آوردند، ولی پس از صرف شام دوباره مسموم شدیم و خانوادگی به بیمارستان رفتیم، اما اقدامات کادر درمان فایده‌ای نداشت و همسر و دختر کوچکترم جان باختند.»

تحقیقات همچنان ادامه داشت تا اینکه متخصان پزشکی قانونی اعلام کردند علت تامه فوت این مادر و دختر، مصرف قرص سیانور بوده است. کارآگاهان در نخستین گام، پای در خانه موردنظر گذاشتند و در بازرسی‌ها مقداری سم آرسنیک پیدا کردند که در ادامه مشخص شد شب حادثه، رویا اصرار داشته اعضای خانواده دوست صمیمی‌اش زیاد ماست بخورند! همچنین با اقدامات اطلاعاتی مشخص شد این ۲ دوست صمیمی به ناصرخسرو تردد زیادی داشته‌اند که همین سرنخ کلیدی کافی بود تا متهمان در یک‌قدمی بازداشت قرار بگیرند.

تیم جنایی در این شاخه از تحقیقات مقداری سم سیانور از خانه رویا، کشف و پس از کسب مجوز‌های لازم قضایی این ۲ دوست صمیمی را به‌اتهام مشارکت در قتل عمدی بازداشت کردند که رویا در جریان بازجویی‌های اولیه به ارتکاب جنایتی تکان‌دهنده با همدستی پریا اعتراف کرد. دختر جوان ماجرای جنایت را این‌طور توضیح داد: «با پریا دوست صمیمی هستم، اما به‌خاطر درس‌خواندن و آزمون کنکور این اواخر زیاد به خانه‌شان می‌رفتم؛ در این میان با رویاپردازی‌هایی که داشتیم با یکدیگر تصمیم گرفتیم اعضای خانواده‌اش را با سم به قتل برسانیم و سپس تمام اموال را تصاحب و در نهایت از ایران مهاجرت کنیم.»

در ادامه مشخص شد دو دختر پشت کنکوری، ابتدا در اجرای نقشه‌شان ناکام مانده، اما بار دوم مجددا با خوراندن سم موفق به کشتن مادر و دختر نوجوانش شدند. رسیدگی جنایی به این پرونده ادامه دارد.

منبع: هفت صبح