تعمیر آسیب‌های قالی و قالیچه‌ها به چه صورتی انجام می‌شود؟

امروزه خرید یک فرش نو و جدید کار هر کسی نیست. چرا که با توجه به افزایش قیمت قالی و قالیچه‌ها و اوضاع نابسامان اقتصادی هر کسی به راحتی نمی‌تواند یک فرش جدید و نو خریداری کند. به همین منظور با کوچکترین آسیب به جای تعویض بهترین راهکار تعمیر قالی و قالیچه‌های آسیب‌دیده است. در این حالت شما می‌توانید با بهره از خدمات قالیشویی‌های معتبر نظیر قالیشویی رودهن این کار را انجام دهید و قالی خود را نو و بدون آسیب مثل روز اول تحویل بگیرید.

فرش‌ها به نسبت سایر وسایل منزل بیشتر استفاده می‌شوند. به همین منظور بیشتر از هر وسیله خانگی دیگری تحت آسیب هستند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با آسیب‌های قالی و قالیچه‌ها و همچنین نحوه تعمیر آنها توسط شرکت‌های قالیشویی بیشتر آشنا کنیم.

تعمیر فرش توسط شرکت‌های قالیشویی

اگر همین امروز متوجه یک مشکل جزئی روی فرش خود شدید یا فرش دستباف و ماشینی شما دچار آسیب شده است، اصلا جای نگرانی نیست. چرا که با هزینه بسیار کم می‌توانید فرش قدیمی و کهنه خود را به راحتی تعمیر کنید. البته این کار باید توسط افراد کاربلد و خبره در شرکت‌های قالیشویی معتبر نظیر قالیشویی در مشهد انجام شود. به طور کلی شما با مشاهده کوچکترین آسیب می‌توانید قالی یا قالیچه خود را به دست متخصصین شرکت‌های قالیشویی بسپارید تا با حساسیت و تخصص منحصر به فردشان آنها را تعمیر کنند.

البته حساسیت تعمیر یک فرش دستباف بسیار زیاد است. بنابراین حتما در انتخاب یک شرکت قالیشویی معتبر دقت و توجه ویژه‌ای باید خرج کنید. در نهایت حتما به قالیشویی‌های متخصص تماس بگیرید تا درب منزل فرش آسیب دیده خود را به آنها تحویل دهید. در این حالت به جای صرف هزینه بسیار زیاد می‌توانید با هزینه به نسبت کمتر قالی و قالیچه خود را تعمیر و همانند روز اول نو آن را تحویل بگیرید. اما چه آسیب‌هایی قالی و قالیچه‌های شما را تهدید می‌کند و روند تعمیر آنها به شکل خواهد بود؟ در ادامه به طور کامل به این موضوع اشاره خواهیم کرد.

آسیب‌های تهدیدکننده قالی و قالیچه‌ها و روند تعمیر

همانطور که در بالاتر مطالعه کردید، آسیب‌های مختلفی با توجه به شرایط، قالی و قالیچه‌ها را تهدید می‌کند. بنابراین اگر با دیدن هر یک از این آسیب‌ها نیازی به نگرانی نیست و کافیست فرش را سریعا به یک شرکت قالیشویی نظیر قالیشویی در اصفهان بسپارید.

آسیب حاشیه فرش

یکی از رایج‌ترین نوع آسیب فرش، خراب شدن حاشیه فرش است که در اثر سایش اتفاق می‌افتد. حاشیه‌های قالی همیشه در معرض دید هستند به همین دلیل به آسانی آسیب می‌بینند. در صورتی که هر گوشه‌ای از حاشیه‌ی فرش شما آسیب ببیند می‌توانید سریعاً به قالیشویی مراجعه و آن را تعمیر کنید.

پارگی فرش

پارگی فرش جز آن دسته از آسیب‌های فرش است که به سادگی تعمیر می‌شوند. اگر با یک پارگی کوچک، شما دست به کار نشوید ممکن است پس ازگذر زمان بیشتر شود و نیاز به تغییر طرح پیدا کنید. همچنین هنگامی که به پاره شدن فرش خود اهمیت ندهید ممکن است مقدار آن بازتر و تعمیر آن سخت‌تر شود.

پارگی بر اثر عوامل مختلفی رخ می‌‌دهد و باید به سرعت ترمیم و تعمیر شود. شرکت‌های قالیشویی معتبر نظیر قالیشویی پرند، قالیشویی مشهد و قالیشویی رشت تمام این پارگی‌ها را به طور کامل تعمیر می‌کند. شما با گرفتن فرش از شرکت قالیشویی متوجه هیچگونه جای تعمیری نخواهید شد. گویی اصلا فرش پاره نبوده است. ترمیم پارگی معمولا به عقب انداختن تارها و بازسازی قسمت کوچکی از فرش است.

چگونه از پارگی و آسیب فرش جلوگیری کنیم؟

یک روفوگر ماهر با توانایی هنری و تردستی، با استفاده از ابزارهای خاص قادر است بخش هایی از فرشی که آسیب دیده و معیوب شده است را ترمیم و بازسازی کند. این امکان را به افراد می دهد که دوباره از فرش خود استفاده کنند و نیازی به خرید فرش جدید و هزینه های بالا نداشته باشند. زمانی که درباره تعمیر و ترمیم فرش صحبت می کنیم، به وصله فرش اشاره می کنیم. با استفاده از بهترین روش ها، می توان لکه های سفید، سوختگی ها و دیگر آسیب هایی که به یک فرش وارد است را ترمیم کرد و به ترمیم فرش بپردازید.

رفو فرش در منزل

فرش‌های ایرانی، که معمولاً محبوب‌ترین و باکیفیت‌ترین فرش‌های جهان هستند، به حانه زیبایی، طراوت و گرمای لازم را می‌بخشند و جلوه و ظاهر کل اتاق را ارتقاء می‌دهند. همچنین، این فرش‌ها باعث راحتی تردد در خانه می‌شوند. بنابراین، باید به محافظت از این فرش‌ها توجه کنید و نکات لازم برای حفظ و نگهداری آن‌ها را رعایت نمایید. بهترین راه برای افزایش عمر فرش و حفظ جلوه آن، نگهداری و تمیز کردن منظم آن است. در صورت تمایل، می‌توانید مقالات دیگر ما با عنوان “ ” را نیز مطالعه کنید.

چگونه پارگی فرش را تعمیر کنیم

گاهی اوقات می توان فرش را در منزل ترمیم کرد. اما ابتدا باید نوع آسیب را شناسایی کرده و با استفاده از روش های مناسب ترمیم کنیم. اما اگر مهارت لازم برای این کار را ندارید، توصیه می کنیم تعمیر پارگی فرش ماشینی یا دستبافت خود را به یک متخصص ماهر بسپارید. در ادامه، چند نوع آسیب و راه های ترمیم آن را برای شما توضیح می دهیم؛

ترمیم آسیب های بیدزدگی فرش های دستبافت

فرش‌هایی که از پشم بافت می‌شوند در مقایسه با فرش‌هایی که از پنبه بافت می‌شوند، بیشتر در معرض آسیب بیدزدگی فرش هستند. البته گاهی این آسیب ها قابل تعمیر و ترمیم هستند، اما اگر این آسیب دیدگی ها زیاد باشند و بیشترین قسمت فرش شما دچار آسیب باشد، این کار غیر ممکن است.

ترمیم پارگی فرش ماشینی

اگر فرش ماشینی شما پارگی دارد و میخواهید آن را ترمیم کنید، میتوانید لبه های آن را با یک نخ همرنگ با زمینه فرش به یکدیگر بدوزید. برای این کار، به یک سوزن بزرگ که برای فرش بافی استفاده میشود، نیاز خواهید داشت. ترمیم فرش ماشینی در صورتی که پارگی جزئی باشد، کار سختی نیست؛ زیرا پس از اتصال دو تکه به هم، پرزهای فرش مانع دیدن قسمتی که ترمیمی است خواهند شد.

بازسازی فرش پوسیده شده

رفوی فرش سوخته

اگر سوختگی فرش به حدی عمیق باشد، حتماً باید آن را بهعیب ناهنجاری عارضه ای است که بر اثر آسیبها و آفتها بر فرش و مواد اولیه آن وارد می شود. نه تنها از زیبائی و بهنجاری این دستباف می کاهد، بلکه بهره دهی کامل و عمر مفید آن را نیز کاهش می دهد. ممکن است این عیبها در مرحله تهیه مواد اولیه، در حین بافت فرش، در مراحل نهایی مانند حمل و نقل و یا بعد از استفاده بوجود بیاید. به همین دلیل هزینه رفو فرش سوخته متفاوت است.

عیوب مرحله تهیه مواد اولیه، یا بافت فرش

اصیل نبودن طرح

اگر فرش از روی نقشه هایی که طرح آن با معیارهای خارجی و ناشناخته تهیه شده است بافته شود، می گویند این فرش اصالت ندارد، یعنی اگر طرح فرشی از ویژگیهای قومی و فرهنگی و همچنین آداب و رسوم و طبیعت زندگی مردم الهام نگرفته باشد، آن طرح را غیر اصیل می گویند و از لحاظ تجاری بویژه بعد خارجی تجارت آن از ارزش و استقبال کمتری برخوردار می شود.

بالازدگی و پایین زدگی (کوبیدگی)

افزایش یا کاهش طول فرش با توجه به رجشمار و نقشه اصلی را کوبیدگی گویند. در این عیب گل و نگاره‌ها دراز‌‌تر یا باریکتر به نظر می‌رسند و قالی حالت انحنا به خود می گیرد. به دلایل زیادی ممکن است این اتفاق بیافتد که ایتدا باید علت را دریابید و سپس به رفع آن بپردازید.

گاهی به خاطر کم یا زیاد کوبيدن دفه این مشکل پیش می آید، که براي فهميدن اين مساله مي توانيد در پشت فرش علامت گذاشته و ۰ا رج ببافيد، اگر در رجشمار ۴۶ ارتفاع رجهای بافته شده ۱/۵ باشد (۱۰ ضربدر ۴۶ تقسیم بر ۷ در روش ترکی که معنی رجشمار تعداد گره در ۷ سانت است)  يعني اندازه کوبيدن شما خوب است و اگر بالا یا پایین زده بود باید در رجهای بعدی این موضوع را بیشتر رعایت کنید.

رفع سرکجی

آن ﻃﺮف از ﻗﺎﻟﯽ را ﮐﻪ ﺑﺎﻻﺗﺮ اﺳﺖ، ﻫﻨﮕﺎم دﻓﻪ زدن ﻣﺤﮑﻢ ﺗﺮ ﺑﮑﻮﺑﻴﺪ. ﻧﺦ ﭘﺮزی را ﮐﻪ ﺑﺎ آن ﮔﺮه ﻣﯽ زﻧﻴﺪ، در ﻗﺴﻤﺖ ﺑﺎﻻ ﻧﺎزک ﺗﺮ ﮐﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﮐﻢ ﮐﻢ و ﺑﻌﺪ از ﭼﻨﺪ رج ﺑﺎﻓﺖ، اﻳﻦ ﻋﻴﺐ از ﺑﻴﻦ ﺑﺮود. ﻧﺦ ﭼﻠﻪ ﻫﺎی آن ﻗﺴﻤﺖ از ﻗﺎﻟﯽ را ﮐﻪ ﺑﺎﻻ رﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﻣﺤﮑﻢ ﺗﺮ ﮐﻨﻴﺪ، ﺗﺎ ﭼﻠﻪ ﻫﺎی آن ﻗﺴﻤﺖ ﺳﻔﺖ ﺷﻮد.

سره داشتن

اگر یک قطعه فرش که در تهیه مواد آن و همچنین نصب دار قالی و چله کشی و بافت آن دقت و مهارت کافی به عمل آمده باشد را روی سطح صافی بیاندازیم و قسمت بالای آن را روی قسمت پائین آن بیاندازیم (از قسمت طولی روی هم تا کنیم به صورتی که قسمت های عرضی روی هم بیافتد) و میزان کنیم، بایستی چهار گوشه فرش کاملاً روی هم منطبق و مساوی هم باشند اصطلاحاً به این فرش، فرش بدون سره گفته می شود. اما اگر قسمتی از بالا یا پائین فرش بلندتر و یا کوتاه تر از سر دیگر باشد، می گویند فرش مذکور سره دارد.

لوچه داشتن

لوچه نوعی عیب در فرش است. اگر یکی از گوشه های چهار گانه فرش نسبت به گوشه های دیگر آن تفاوت داشته باشد، اصطلاحاً می گویند فرش لوچه پیدا کرده است که حالت نوک کجی می باشد که از لحاظ عرض و طول مقداری بلندتر از سایر گوشه ها است و حالت لب آویزان را پیدا میکند. این عیب دراثر شل شدن چله ها و یا عدم دقت در زمان بریدن و جداسازی فرش بافته شده از دار یا هنگام پائین کشی فرش حاصل می شود..

 

خروج از نسخه موبایل