تفاوت حسابداری مالیاتی و مالی

حسابداری مالی و مالیاتی می تواند توسط حسابداران خبره و تحصیلکرده در این زمینه که در موسسه حسابداری عصر جدید مشغول به فعالیت هستند، انجام شود که یکی از این شرکت ها، ثبت عصر جدید می باشد که کارمندان بسیار توانایی دارد.همان طور که مستحضر هستید مدت زمان زیادی نمی گذرد که در ایران، حسابداری به عنوان یک علم کاربردی برای تمامی کسب و کارها شناخته شده است.

یکی از مهمترین اهداف برگزاری دوره آموزش حسابداری مالیاتی در مؤسسه آقای مالیات، افزایش سطح دانش و مهارت های مشاورین و موکلین مالیاتی می باشد. بدون شک تسلط به دانش حسابداری و فهم کامل و صحیح اصول مالی به عنوان زیربنای فعالیت های افراد در حوزه مالیات شناخته می شود. در واقع دوره “حسابداری مالیاتی” به افراد کمک می‌کند تا در مسیر یادگیری مالیات و تبدیل شدن به یک کارشناس، مشاور و وکیل مالیاتی همچنین در ارتباط کاری مجموعه خود با سازمان امور مالیاتی با مشکل مواجه نشوند.

در واقع می توانیم بگوییم که با گذشت سال ها، تازه به این نتیجه رسیدیم که حسابداری حتی در کسب و کارهای کوچکی مانند مغازه هم بسیار تأثیرگذار است و می توان به راحتی اثرات آن را مشاهده نمود.

حسابداری مالیاتی چیست؟

حسابداری روش های گوناگونی دارد و ما می توانیم یکی از روش های رایج حسابداری را، حسابداری مالیاتی بدانیم. در این نوع از حسابداری، حسابداری بیشتر به جای بررسی امور مالی و رسیدگی به صورت های مالی مختلف، روی مباحث مالیاتی و حسابداری امور مالیاتی، تمرکز می نماید.

چیزی که می تواند بسیار جالب باشد این است که این تخصص به عنوان یک تخصص کاملا رسمی شناخته شده است و مهم تر این که برای آن، قوانین واضحی در موردشان وجود دارد که کسب و کارهای کوچک و بزرگ لازم است تا حتما آن قوانین را رعایت کنند. همان طور که می دانید امور مالیاتی از مهم ترین بخش های امور مالی در هر نوع کسب و کاری به شمار می آید و علت آن می تواند به حساسیت این موضوع بازگردد.

رسیدگی کردن درست و اصولی و به صورت کاملا تخصصی به موضوعی مانند امور مالیاتی، می تواند سبب شود تا یک کسب و کار متحمل ضرر و زیانی نشود. همچنین می توان این را بیان کرد که سهل انگاری در این موضوع می تواند خسارات بسیار زیان باری بر شرکت وارد آورد.

عملا به همین دلایل می باشد که شرکت های چه بزرگ و چه متوسط، برای انجام امور مالیاتی خود از تیم های خبره و متخصص در زمینه ی مالیات استفاده می نمایند. انقدر این رشته دارای اهمیت می باشد که برای آن در دانشگاه ها تحصیلات آکادمیک در نظر گرفته اند و فرد فارغ التحصیل در این رشته به عنوان کمک ممیز مالیاتی می تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

در واقع این روزها راه اندازی و مدیریت کسب و کار دشواری های بیشتری دارد، اما در مقابل خدماتی نیز برای رفع همین دشواری به وجود آمده است. خدماتی که در صورت استفاده از آن ها ورق بر می‌گردد. در واقع امروز عصر عصر تخصص است و برای هر مشکلی می توانید از خدمات متخصصین آن حوزه بهره ببرید تا تهدیدها را تبدیل به فرصت کنید. ارسال اظهارنامه مالیاتی، مشکلات مربوط به آن و دادرسی مالیاتی تنها گوشه ای از دغدغه های یک کسب و کار امروزی در مواجهه با مالیات شرکت‌ها هستند، اما نباید از اهمیت آن ها غافل شد.

هدف حسابداری مالی و مالیاتی چه چیزی می باشد؟

بسیار واضح است که انجام هر عملی، در واقع هدفی را دنبال می کند و هدف حسابداری مالیاتی هم نظارت بر وجوه نقد و غیر نقدی می باشد که به سازمان مربوطه وارد و یا از آن خارج می شود و این که با افراد و نهادها و سازمان های گوناگونی ارتباط دارد.

هدف حسابداری مالی را می توان به این موارد منوط نمود:

به طور کاملا روشن و دقیق می شود گفت که هدف اصلی حسابداری مالیاتی جلوگیری کردن از به وجود آمدن جرائم مالیاتی سنگین و بهره مند ساختن واحد اقتصادی از معافیت های مالی و تشویق های مالیاتی می باشد تا این که آن افراد بتوانند با استفاده از مواردی که بیان شد، از تضرر شرکت جلوگیری کنند و سودی را به آن ها برسانند.

تفاوت حسابداری مالی و مالیاتی

میان حسابداری مالی و مالیاتی تفاوت هایی وجود دارد که به این صورت است:

حسابرسی مالی بر اساس یک سری استانداردهای حسابداری و حسابرسی مورد انجام قرار می گیرند و در واقع یک نوع اظهار نظر درباره ی صورت های مالی است.حسابداری مالیاتی را می توان تلفیقی از استانداردهای حسابرسی و حسابداری با مقررات مالیات های مستقیم و بخش نامه های مربوط به آن دانست.

موردی که می توانیم درباره ی حسابداری مالیاتی بیان کنیم این است که در حسابداری مالیاتی، حسابرس علاوه بر این که درباره ی رعایت موازین حسابداری و حسابرسی، اظهارنظر می نماید، در مورد مواردی مانند رعایت کردن و درآمدهای مشمول مالیات و معافیت های آن ها هم صحبت می نماید.همان طور که می بینید میان این دو تفاوت وجود دارد، بنابراین این دو مورد را با هم اشتباه نگیرید و از آن ها در جای درست خودشان استفاده نمایید.

گزارش‌های حسابداری مالی

تمامی گزارش های مالی از صورت های مالی به دست می آیند.
صورت های مالی را می توان در پنج طبقه از داده های مالی تقسیم بندی نماییم:

  1. درآمدها
  2. هزینه ها
  3. دارایی ها
  4. بدهی ها
  5. سرمایه ها

طبقه ای که مربوط به درآمدها و هزینه ها می شود رادر قسمت مرتبط با دخل سازمان، مورد گزارش و محاسبه قرار می دهند، دارایی و بدهی و سرمایه گذاری را هم در طبقه ی مربوط به ترازنامه محاسبه می کنند، کمکی که حسابداری مالی به ترازنامه می کند سبب می گردد که گزارش مزایای اقتصادی آینده ی کسب و کار تهیه شود. تمامی کسب و کارها تراکنش های مالی را که در طی روز انجام داده اند را ثبت می کنند.

این سند را در واقع نوعی از سند می دانند که برای ارائه به افراد خارج از سازمان تهیه می شود. هدف حسابداری مالی را می توانیم تهیه ی اطلاعات کافی برای دیگران بدانیم که با توجه به شرایطی که دارند، سازمان مربوطه را ارزش گذاری می نمایند. به همین دلیل ترازنامه های مالی خارجی، به وسیله ی افراد مختلف و اهداف های گوناگون مورد بررسی قرار می گیرند.

حسابداری مالی و مالیاتی چه سودی برای کسب و کارتان دارد؟

شرکت هایی را که از حسابداری مالی استفاده می کنند را می توانیم به این شکل نام ببرید تا با آن ها آشنا شوید:

حسابداری مالی موجب می شود تا اطلاعات مالی در قالب ترازنامه و صورت های مربوط سود و زیان در اختیار کارکنانی که به نوعی دینفع در شرکت هستند، قرار بگیرد، نکته ای که باید ذکر شود این است که این گزارشات مالی، اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار سرمایه گذاران، مدیران و مقامات مالیاتی قرار می دهد.

این اطلاعات را می توان مرتبط با معاملات روزانه ای دانست که شامل خرید و فروش انواع کالا، خرید ماشین آلات و تجهیزات آن، هزینه هایی که به صورت جاری می باشند مانند اجاره ی محل کار، حقوق کارمندان مجموعه، هزینه ی برق و اب و غیره دانست.

دانستن موارد فوق می تواند کمک شایانی به مدیران این سازمان ها کند تا بتوانند راحت تر در مورد مواردی که در مجموعه ی خود می بینند اظهار نظر کنند و تصمیم گیری های خوبی نمایند. بنابراین همین طور که متوجه شدید، حسابداری مالی بسیار در موارد شرکت ها کمک کننده می باشد و استفاده از آن می تواند بسیار به صرفه باشد.

مسلما انجام هر عملی علاوه بر سودی که برای افراد دارد،می تواند شامل ضررهایی شود اما باید به این نکته بسیار دقت فرمایید که برخی کارها را باید از نظر این که سودش بیشتر است یا ضررش سنجید. هم این که برخی کارها توسط قانون تایید شده اند و برای تمامی افراد و شرکت ها واجب شده است که مثلا فلان کار را باید انجام بدهند وگرنه مشمول جریمه خواهند شد، حال در این میان دولت برای افرادی که این کارهای واجب را انجام می دهند، سود و مزایایی هم در نظر گرفته است که به آن افراد تعلق خواهد گرفت.

پشتیبانی مالیاتی و دادرسی مالیاتی هر دو از خدماتی هستند که توسط مشاورین مالیاتی ارائه می شوند. پشتیبانی مالیاتی مجموعه ای از خدمات حسابداری در زمینه امور مالیات است که به شرکت ها و موسسات ارائه می شود تا از قوانین مالیاتی و صدماتی که ناآگاهی از آنان می تواند به کسب و کار وارد کند در امان باشند. در زمینه پشتیبانی مالیاتی، مشاوران مالی کمک می کنند که کسب و کارها کمترین میزان از هزینه های مالیاتی را پرداخت کنند. البته کاهش هزینه های مالیاتی در چهارچوب قانون انجام می گیرد.

دریافت صورت مالی

دریافت صورت مالی از طریق حسابداری مالی امکان پذیر است و در واقع می توان آن را یکی از اجزای مهم و اساسی در فرآیند حسابداری مالی به شمار آورد. صورت مالی را برای اشخاص خارج از شرکت مانند سرمایه گذاران، مدیران و مقامات دولتی در نظر گرفته اند و آن ها را به صورت سه ماهه و سالانه با اصول عمومی حسابداری ارائه می دهند.

دریافت صورت مالی از موارد بسیار مهم در شرکت ها می باشد که باید به صورت کاملا دقیق انجام گیرد تا نتیجه ای که از آن به دست می آید کاملا منطبق و درست و اصولی باشد. هرچه این صورت مالی دقیق تر باشد، مزایای آن بیشتر است و فرد مدیر کمتر درگیر ضرر و زیان و همچنین مشکلاتی که ممیزین مالیاتی پیش می آورند، می شود.

شرکت ها، حسابداری مالی و مالیاتی خود را بر اساس این صورت های مالی انجام می دهند و از این جهت است که از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند.

کاربردهای صورت مالی

صورت های مالی کاربردهای فراوانی به همراه دارند که می توان آن ها را به این شکل بیان کرد:

لازم به ذکر است که بدانید صورت مالی مبنایی می باشد برای بررسی ممیزین مالیاتی و اداره ی دارایی.توجه کافی را در این زمینه داشته باشید که هرگونه تخلف یا اشتباهی دران می تواند عواقب سنگینی را برای شرکت ها و سازمان ها به همراه بیاورد.

بر طبق همین موضوع، شرکت ها به صورت سالیانه، به حسابرسی صورت های مالی خودشان می پردازند تا از موارد بالا پیشگیری کنند، صورت های مالی که می دانید بر اساس چه چیزهایی تهیه می شوند و اگر خودمان بخواهیم مجدد بیان کنیم این است که بر اساس اسناد مالی و حسابداری تهیه می گردند.

قابل ذکر است که اگر این اسناد را به صورت سهوی و یا عمدی، به صورت اشتباه مورد ثبت قرار بدهید و سپس از آن نگهداری نمایید، صورت مالی که به دست آمده است قابل اعتماد نمی باشد و این مورد نیز ممکن است پیش بیاید که توسط ممیزین حسابرسی رد شود.

این مورد می تواند به مراتب مشکلات مالی و قانونی بسیاری را برای صاحبان مشاغل به وجود آورد، بنابراین بر اساس مواردی که در بالا بیان کردیم شما باید صورت مالی مجموعه ی خودتان را به بهترین شکل ممکن تهیه نمایید و در دسترس ممیزین حسابرسی قرار بدهید تا مشکلاتی که ناشی از این صورت های مالی می باشد برای شما و شرکتتان پیش نیاید.

 

خروج از نسخه موبایل