تماشای قطار استارلینک از آسمان ایران را از دست ندهید!/ عکس

تینا مزدکی- با هر پرتاب اسپیس ایکس، تعدادی ماهواره به فضا فرستاده می‌شود. این تعداد ماهواره که با در یک ارتفاع و سرعت حرکت می‌کنند، در ابتدا به شکل خوشه‌ای، دور زمین می‌چرخند. این همان چیزی است که قطار ماهواره‌ای نامیده می‌شود، بنابراین فکر نکنید که سفینه آدم فضایی‌ها را دیده‌اید.

تماشای قطار استارلینک از آسمان ایران را از دست ندهید!/ عکس

ماهواره‌های استارلینک تا چند روز پس از پرتاب همچنان به شکل یک قطار حرکت می‌کنند و دیدن آن‌ها با چشم غیرمسلح به‌راحتی امکان‌پذیر است. این قطار تا زمانی که هر ماهواره به مدار عملیاتی خود صعود کند، همچنان ادامه دارد. این یعنی اگر شما در حال دیدن یک قطار ماهواره‌ای باشید، به‌راحتی با چشم غیرمسلح می‌بینید که ماهواره‌ها از خط قطار جدا می‌شوند.

هنگامی‌که آن‌ها به این مدار برسند، تشخیص آن‌ها در آسمان بسیار دشوارتر می‌شود، اما هنوز هم امکان دیدن آن‌ها با اپتیک و یا ثبت کردن آن‌ها با دوربین امکان‌پذیر است.

اپلیکیشن های موبایل یکی از راحت‌ترین ابزارهای ردیابی ماهواره‌ای هستند. آن‌ها همیشه در دسترس هستند، بی‌وقفه اطلاعات می‌دهند و ویژگی‌هایی دارند که مکان‌یابی ماهواره‌ها را برای کاربران آسان‌تر می‌کند. بسیاری از آن‌ها می‌توانند بدون اینترنت کار کنند و می‌توانید از آن‌ها در هر نقطه از جهان استفاده کنید.

Satellite Tracker: همه ماهواره‌ها را بیابید

برنامه Satellite Tracker برای مکان‌یابی و شناسایی ماهواره‌ها طراحی‌شده است. می‌توانید از آن برای مشاهده مسیر ماهواره‌بر روی نقشه زمین یا آسمان واقعی شب استفاده کنید. این برنامه همچنین یک مدل سه‌بعدی از ماهواره را در موقعیت فعلی خود و بالای زمین نشان می‌دهد. برای جابجایی بین سه حالت نمایش از سه دکمه در پایین صفحه اصلی استفاده کنید.

برای پیدا کردن استارلینک‌ها از طریق Satellite Tracker، روی نماد ماهواره در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید. بر روی تب “All” کلیک کنید و به پایین بروید تا بخش “SpaceX’s Starlink” را پیدا کنید.

سپس، ماهواره موردعلاقه خود را انتخاب کنید و روی دکمه ردیابی “Track” در کنار یک یا چند ماهواره ضربه بزنید تا آن‌ها را به لیست ردیابی خود اضافه کنید. برای انتخاب یکی از ماهواره‌هایی که به آن علاقه دارید ضربه بزنید و به صفحه اصلی بازگردید.

برای تعیین مکان ماهواره در آسمان بالای خود، روی دکمه سمت راست در پنل پایین صفحه اصلی ضربه بزنید و فلش سفید را دنبال کنید تا ببینید ماهواره در حال حاضر کجاست.

گزینه “Next pass” تایمری برای گذر بعدی ماهواره انتخابی شما است که زمان باقی‌مانده تا رسیدن ماهواره به مکان انتخابی شمارا نشان می‌دهد. برای یادآوری نیز، روی تایمر و دکمه ساعت زنگ‌دار در لیست کشویی ضربه بزنید.

Sky Tonight: قطار استارلینک را پیدا کنید

از برنامه Sky Tonight می‌توانید برای دریافت اطلاعات رایگان در مورد مکان فعلی ماهواره‌های استارلینک استفاده کنید. طراحی مینیمالیستی و سیستم جستجوی انعطاف‌پذیر، استفاده از این برنامه را برای همه آسان می‌کند. در Sky Tonight، می‌توانید حرکت خوشه‌های استارلینک را بیابید، این گزینه برای کسانی که می‌خواهند قطار استارلینک را ببینند کار را راحت‌تر کرده است.

روی نماد ذره‌بین ضربه بزنید و منوی جستجو را بازکنید. سپس، “Starlink” را در قسمت جستجو تایپ کنید و خوشه‌های ماهواره‌ای که می‌خواهید ردیابی کنید را انتخاب کنید. روی نماد آبی هدف ضربه بزنید تا برنامه موقعیت خوشه را در نقشه آسمان نشان دهد. روی دکمه آبی بزرگ ضربه بزنید یا دستگاه خود را به سمت بالا بگیرید و فلش سفید را دنبال کنید تا آن را در آسمان واقعی پیدا کنید.

علاوه بر این، استارلینک‌هایی که قرار است در آینده پرتاب شوند را به کمک Sky Tonight دنبال کنید. در واقع این برنامه یکی از راحت‌ترین ابزارها برای ردیابی و پیدا کردن اجرام آسمانی است.

بنابراین اگر به‌درستی از زمان و مکان حرکت خبر داشته باشید، ماهواره‌های استارلینک به‌راحتی از روی زمین قابل‌مشاهده هستند. قطار استارلینک پس از پرواز برای مدت محدودی قابل‌مشاهده است. به کمک این اپلیکیشن‌ها موقعیت دقیق ماهواره‌ها را پیدا کنید و آن‌ها را در آسمان شب مشاهده کنید.

منبع: starwalk

۲۲۷۳۲۳

خروج از نسخه موبایل