راهنمای روشنایی کارخانه ها

داشتن شرایط روشنایی مناسب برای کارخانه یا انبار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فضاهای صنعتی غالباً منحصر به فرد هستند و کاربردهای متفاوتی دارند. نورپردازی فضاهای صنعتی با وجود سقف‌های بلند، فضاهای بزرگ و راهروهای باریک می‌تواند چالش برانگیز باشد. همچنین اطمینان از نصب و راه‌اندازی روشنایی در مقیاس بزرگ، ضروری است. اما یک تولید کننده برج های نوری می تواند شما را در این مسیر همراهی کند.  کارخانه‌ها دیگر هیچ شباهتی به کارخانه های تاریک و خطرناک دوران انقلاب صنعتی ندارند و از نظر تکنولوژی و نور کارخانه پیشرفت زیادی کرده‌اند. روشنایی ال‌ای‌دی به عنوان شیوه‌ی نورپردازی مدرن و امروزی موجب افزایش بهره‌وری، ایمنی، و خلاقیت در تولید شده است.

مهندسین صنایع و مدیران خط تولید متوجه شده‌اند که استفاده از روشنایی ال‌ای‌دی به عنوان منبع نور کارخانه در عین حالی که موجب افزایش روحیه کارکنان می‌شود، باعث کاهش هزینه‌های کارخانه نیز می‌شود که هر دوی این موارد باعث افزایش بهره‌وری و کارایی خط تولید می‌شود. درست است که در این مقاله به بررسی نورپردازی کارخانه و مراکز صنعتی می‌پردازیم اما اگر شما به دنبال قیمت برج نوری 18 متری و برای نورپردازی محیط کارخانه و قیمت برج روشنایی استادیومی برای سایر محیط ها هستید میتوانید به سایت همپا دکل مراجعه کنید.

روشنایی ال‌ای‌دی به عنوان نور کارخانه

کیفیت عملکرد و خلاقیت کارکنان امروزه دو عامل وابسته به هم محسوب می‌شوند. فهم اهمیت روشنایی با کیفیت با بازتعریف محیط کارگاهی و تولیدی راحت‌تر امکان‌پذیر می‌شود. با یک مثال این اهمیت را روشن‌تر می‌کنیم. در مرحله مونتاژ که کارگران قطعات را به یک‌دیگر متصل می‌کنند، از تجهیزات و شیوه‌های مختلفی استفاده می‌شود؛ از میخ و پیچ گرفته تا چسب‌کاری و جوشکاری. در چنین وضعیتی اشتباهات موجب ایجاد بروز خسارات مالی در مقیاس مرجوعی قطعات می‌شوند.

ممکن است که ایراد و خطا از دید کارگران و بازرسان خط تولید دور بماند و این ایراد تا زمان بروز مشکلات بزرگ‌تر در خط تولید و یا رسیدن محصول معیوب به دست مصرف‌کننده مخفی بماند. طراحی روشنایی بهینه، کامل و فراگیر در کنار استفاده از روشنایی‌های موضعی باعث می‌شود تا عملکرد و سرعت واحد مونتاژ به طرز باور نکردنی بهبود یابد، دور ریز قطعات و هزینه نهایی به ازای هر واحد تولیدی کاهش پیدا کند. استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی در کارخانه از این رو حائز اهمیت است که روشنایی حاصل از آن یک‌دستی بهتر، کنتراست بیشتر و نمود رنگ بهتری تولید می‌کنند که منجر به بهبود جریان مونتاژ، کاهش خستگی چشم، افزایش روحیه و میل به کار کردن، و  کم‌تر شدن اشتباهات کارکنان و کارگران می‌شود.

منافع پنهان تامین نور کارخانه با روشنایی ال‌ای‌دی

روشنایی ال‌ای‌دی علاوه بر کاهش هزینه‌های جاری برق، هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری را نیز کاهش می‌دهند. چراغ‌های ال‌ای‌دی ۵ برابر چراغ‌های قدیمی عمر می‌کنند و یک پنجم آن‌ها انرژی مصرف می‌کنند. چراغ‌های ال‌ای‌دی بلافاصله بعد از اتصال جریان روشن می‌شوند می‌توان شدت نور آن‌ها را به طور دلخواه تنظیم کرد؛ این خصوصیت امکان قسمت‌بندی دقیق‌تر نور کارخانه از نظر روشنایی را فراهم می‌کند. یعنی به ازای فعالیتی که در هر نقطه از کارخانه در حال انجام است روشنایی آن قسمت به صورت دقیق تنظیم شده باشد. لامپ ال‌ای‌دی انرژی کمتری مصرف می‌کند، گرمای کمتری به محیط زیست می‌دهد و تولید گازهای گلخانه‌ای واحد تولیدی را پایین می‌آورد. تولید گرمای کمتر به معنای بهبود کیفیت محیط کار برای کارگران و استفاده کمتر از سیستم‌های تهویه (یعنی کاهش هزینه) است.

نور کارگاه

وقتی که می‌خواهیم روشنایی یک ساختمان یا محوطه را طراحی کنیم، جزییات و نکات نقش بزرگی در تعیین ویژگی‌های روشنایی دارند. اگر بخواهید که بهترین نوع روشنایی را به عنوان منابع تامین نور کارگاه خود به کار بگیرید احتمالا به دلیل وجود گزینه‌های فراوانی که در دسترس است گیج شوید. باید توجه داشته باشید که تمامی گزینه‌های پیش رو برای ویژگی‌های کارگاه شما مناسب نیستند. در ادامه به توضیح چند نکته کاربردی در روند طراحی روشنایی کارگاه می‌پردازیم.

انواع روشنایی کارخانه

نصب و راه اندازی روشنایی کارخانه ، همراه با سایر تجهیزات داخلی ، باید نور کافی برای فضای کار را فراهم کند ، توزیع نور خوب و یکسانی داشته باشد ، از اتصالات ساده و به راحتی تمیز شونده استفاده کند و تابش خیره کننده و خیرگی را کاهش دهد. در ادامه به توضیح انواع روشنایی محبط های مختلف کارخانه خواهیم پرداخت.

روشنایی عمومی کارخانه

طرح معمول در کارخانه ها و کارگاه ها نصب تعداد مشخصی از لامپ ها در ارتفاع مناسب است تا توزیع یکنواخت نور بر روی صفحه کار حاصل شود. در چنین مواردی ، معمولاً مطلوب است که نور اصلی را با نور جانبی تکمیل کنید تا در صفحه عمودی نیز روشنایی بیشتری ایجاد شود.

روشنایی محلی کارخانه

در مکان های خاص که کارهای دقیق انجام می شود ، مانند مناطق مونتاژ ، شما به یک نورپردازی محلی کاملاً تخصصی و با کیفیت نیاز خواهید داشت. این را می توان با استفاده از روشنایی قابل تنظیم برای اتصال به دستگاه یا میز کار به دست آورد. چنین لامپ هایی باید داخل رفلکتور و بازتابنده های عمیق نصب شوند تا از تابش خیره کننده جلوگیری شود.

در تنظیمات روشنایی کارخانه ، می توانید از لامپ های دستی قابل حمل ، برای امور تعمیر و نگهداری و روشنایی اضطراری بهره ببرید. چراغ های ۲۴ ولت برای استفاده به عنوان لامپ های دستی قابل حمل توصیه می شوند. منبع تغذیه این قبیل لامپ ها را می توان از طریق سیستم توزیع ولتاژ پایین مخصوصی که در سراسر کارخانه اجرا می شود و یا با استفاده از یک ترانسفورماتور کوچک برای هر لامپ ، تهیه کرد. اگرچه ضروری است ، اما هرگز نباید از روشنایی محلی به تنهایی استفاده کرد.

در نورپردازی عمومی استاندارد ضروری است تا از مکانهای تاریک بین واحدهای روشنایی محلی جلوگیری شود. مکان های تاریک بین واحدهای روشنایی محلی باعث خستگی چشم می شود، زیرا چشم مجبور است مدام خود را با شرایط جدید تنظیم کند.

روشنایی اضطراری کارخانه

موارد و مناطق بسیاری در یک کارخانه وجود دارد که به نوعی از روشنایی اضطراری نیاز دارد. تهیه روشنایی کمکی از منبعی غیر از منبع اصلی برق ترجیحاً از باتری یا یک ژنراتور کاملاً ضروری است. اگر در حال حاضر مدارهای روشنایی اضطراری از منبع اصلی برق کار می کنند ، این مدارها باید کاملاً از مدار روشنایی اصلی جدا شوند. استفاده از محصولات روشنایی ۱۲ تا ۲۴ ولت برای تامین روشنایی اضطراری در ساختمان و کلیه فضاهایی که مجهز به سیستم باتری مرکزی می باشد. توصیه می گردد.

سطح روشنایی کارخانه

لوکس (LUX) واحد استاندارد اندازه گیری شدت نور است. ۱ لوکس نور برابر است با ۱ لومن در هر متر مربع , به ما می گوید که یک سطح چقدر خوب روشن شده است. یک لوکس شدت نور را همانطور که توسط چشم انسان درک می شود اندازه گیری می کند. سطح لوکس برای نور مستقیم خورشید بین ۱۰٫۸ (گرگ و میش) تا ۱۲۰۰۰۰ (نور مستقیم خورشید در ظهر) است. توصیه های مختلف سطح لوکس برای کاربردهای مختلف صنعتی وجود دارد. یک متر لوکس اطمینان می دهد که سطح روشنایی برای کار ، فضا و کارگران کاملاً مناسب است.

دمای محیط

ارتفاع سقف می تواند بر عمر لامپ های روشنایی تأثیر منفی بگذارد. می دانیم که هوای گرمتر به سمت بالا حرکت می کند در حالی که هوای سردتر ته نشین می شود. این تفاوت دما در زندگی روزمره ما آشکار نیست، اما عامل مهمی در سقف های بلندتر کارخانجات و اماکن صنعتی است. با کمال تعجب، دما ممکن است به ۵۰ درجه سانتیگراد در اطراف چراغ های روشنایی کارخانجات برسد. کارشناسان درجه بندی حفاظت از نفوذ (IP) 44 یا بالاتر را برای روشنایی ضد آب و هوا توصیه می کنند. محصولات روشنایی با IP65 برای محافظت در برابر گرما و رطوبت بسیار مناسب هستند و به کمترین تعمیر و نگهداری نیاز دارند.

برخی از کارخانه ها دارای مشکلات گرمایی هستند که می تواند یک محصول روشنایی را از بین ببرند. اکثر تجهیزات روشنایی LED برای کنترل دمای محیط تا ۵۰ درجه سانتیگراد درجه بندی شده اند. اما در نظر داشته باشید اگر تجهیزات برای استفاده در محیط های گرم دارای درجه بندی هستند ، هرگز یک پروژکتور LED را در مسیر هوای گرم و گاز فوق العاده گرم نصب نکنید.

انواع نورپردازی کارخانه

وقتی نوبت به نورپردازی کارخانه می رسد، دو گزینه اصلی دارید:

نورپردازی طبیعی

نور طبیعی که توسط پنجره ها یا نورگیر ها ارائه می شود، انرژی کارآمدی دارد و ارتباطی را با فضای باز ارائه می دهد. با این حال، بسته به عواملی مانند آب و هوا و مکان، کنترل آن می تواند ناسازگار و چالش برانگیز باشد.

نورپردازی مصنوعی

نور مصنوعی شامل گزینه های مختلفی مانند نور فلورسنت، رشته ای و نورپردازی ال ای دی که مدرن تر است. نور مصنوعی روشنایی یکپارچه ای را فراهم می کند و امکان کنترل بهتر روشنایی و دمای رنگ را فراهم می کند. یکی از متداول ترین وسایل روشنایی مورد استفاده در کارخانه، چراغ خطی است.

اهمیت نورپردازی کارخانه

نورپردازی کارخانه صرفاً برای روشن کردن فضای کار نیست بلکه در چندین زمینه حیاتی نقش اساسی دارد:

ایمنی و قدرت دید

اول از همه، روشنایی کافی برای ایمنی بسیار مهم است. روشنایی ناکافی می تواند منجر به حوادث شود و در نتیجه دیدن خطرات احتمالی برای کارگران دشوار باشد. روشنایی مناسب تضمین می کند که همه مناطق به خوبی روشن می شوند و خطر بروز حوادث ناگوار را کاهش می دهد.

بهره وری و کارایی

روشنایی خوب فقط مربوط به ایمنی نیست. به طور قابل توجهی بر بهره وری و کارایی تأثیر می گذارد. فضاهای کاری با نور خوب به کارمندان کمک می کند تا با دقت و سرعت بیشتری کار کنند، خطاها را کاهش داده و خروجی را بهبود می بخشند.

رفاه کارکنان با نورپردازی کارخانه

رفاه کارکنان خود را در نظر بگیرید. قرار گرفتن طولانی مدت در شرایط نوری ضعیف می تواند منجر به خستگی چشم، سردرد و نارضایتی کلی شود. سرمایه گذاری روی روشنایی با کیفیت، سرمایه گذاری برای سلامت و شادی نیروی کار شماست.

انواع نورپردازی کارخانه

وقتی نوبت به نورپردازی کارخانه می رسد، دو گزینه اصلی دارید:

نورپردازی طبیعی

نور طبیعی که توسط پنجره ها یا نورگیر ها ارائه می شود، انرژی کارآمدی دارد و ارتباطی را با فضای باز ارائه می دهد. با این حال، بسته به عواملی مانند آب و هوا و مکان، کنترل آن می تواند ناسازگار و چالش برانگیز باشد.

نورپردازی مصنوعی

نور مصنوعی شامل گزینه های مختلفی مانند نور فلورسنت، رشته ای و نورپردازی ال ای دی که مدرن تر است. نور مصنوعی روشنایی یکپارچه ای را فراهم می کند و امکان کنترل بهتر روشنایی و دمای رنگ را فراهم می کند. یکی از متداول ترین وسایل روشنایی مورد استفاده در کارخانه، چراغ خطی است.

خروج از نسخه موبایل