بین الملل

رویترز: رئیس موساد برای مذاکر درباره آتش‌بس غزه به دوحه می‌رود

رسانه انگلیسی خبر داد رئیس موساد روز یکشنبه و در دوحه با مسئولان قطری و مصری درباره ایجاد آتش‌بس در غزه رایزنی خواهد کرد.

به گزارش سرخط نیوز، «دیوید بارنیا» رئیس موساد قرار است روز یکشنبه در دوحه پایتخت قطر درباره آتش‌بس در غزه با «محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» نخست‌وزیر قطر و مسئولان مصری رایزنی خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد این نشست پاسخ مستقیم به جدیدترین پیشنهاد جنبش حماس است.

حماس اواخر عصر پنجشنبه اعلام کرد که چشم انداز جامعی «بر اساس اصولی که برای توافق بر سر آتش‌بس در نوار غزه ضروری هستند» به میانجیگران ارائه کرده است.

به گزارش رویترز، مرحله اول پیشنهاد حماس شامل آزادی زنان، کودکان، سالمندان و اسرائیلی‌های بیمار در ازای آزادی  ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی است. این پیشنهاد شامل سربازان زن اسرائیلی نیز می‌شود.

در این پیشنهاد همچنین تصریح شده که تاریخ نهایی آتش‌بس دائمی و خروج اشغالگران از نوار غزه پس از پایان مرحله اول اعلام خواهد شد، مشروط بر اینکه در مرحله دوم تمامی اسرا از ۲ طرف آزاد شوند.

پیش از این، رژیم صهیونیستی تمام پیشنهادها برای آتش‌بس را رد کرده و یک مقام ارشد حماس به رویترز گفته بود تل‌آویو به‌دنبال توافق نیست.

این در حالی است که منابعی به الجزیره گفتند حماس پیشنهادی را برای آتش‌بس سه مرحله‌ای که هر کدام از آن ۴۲ روز ادامه خواهد داشت، ارائه کرده است.

حماس، خروج نیروهای اشغالگر از خیابان‌های الرشید و صلاح الدین در نخستین مرحله از این آتش‌بس برای بازگشت آوارگان و ورود کمک‌ها را شرط قرار داده است.

جنبش مقاومت فلسطین همچنین پیشنهاد کرده در مقابل آزادی هر سرباز زن اسیر به صورت زنده، ۵۰ اسیر فلسطین از جمله ۳۰ اسیر دارای حکم ابد آزاد شوند.

این منابع می‌گویند شرط حماس اعلام آتش‌بس دائم با آغاز مرحله دوم پیش از هرگونه تبادل اسرا است.

بنابر پیشنهاد حماس، بازسازی نوار غزه و پایان محاصره آن با آغاز سومین مرحله از آتش‌بس آغاز می‌شود.

انتهای پیام

تیم تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای امور خاورمیانه. با توانایی درک عمیق از تاریخ و جغرافیا، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه خاورمیانه ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و استراتژیک، به شما دیدی کامل از رویدادهای خاورمیانه می‌دهم.