زندگی و دستاوردهای ویتالیک بوترین بنیان‌گذار اتریوم

کارنامه ویتالیک پر از اتفاقات جذاب و دستاوردهای بزرگ است؛ پس اگر این مطلب کمی طولانی است نگران نباشید، یک عالمه جذابیت در انتظار شماست.

ویتالیک بوترین کیست؟

ویتالیک بوترین، با نام کامل ویتالی دیمیتریویچ بوترین، متولد سال ۱۹۹۴، برنامه‌نویس نابغه و خالق اتریوم (Ethereum)، دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان است. بوترین در سال ۲۰۱۴، با همراهی تعدادی از برنامه‌نویسان جوان و خلاق بلاک چین اتریوم را راه‌اندازی کرد. او با استعداد ذاتی، نبوغ و درک عمیقش از فناوری بلاک چین، پلتفرمی را خلق کرد که امکان اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند.

بوترین که یک دورگهٔ روسی-کانادایی است، از سال ۲۰۱۱ در جامعه بیت کوین فعال بوده است و در سال ۲۰۱۳، در ۲۳ سالگی، اتریوم را توسعه داد و منتشر کرد.

نام

ویتالیک دیمیتریویچ بوترین

ملیت و محل تولد

روسیه/ کولومنا

تحصیلات

رمزنگاری از دانشگاه واترلو

حوزه فعالیت

برنامه‌نویسی، بلاک چین، ارزهای دیجیتال

جوایز

تیل فلوشیپ، فورچن، تایم ۱۰۰ و دکترای افتخاری از دانشگاه بازل

دوران کودکی ویتالیک بوترین

بخشی از کتاب زندگی نامه ثروتمندان اکنون مربوط به بوترین است. ویتالیک در ۳۱ ژانویه سال ۱۹۹۴ در شهر کولومنا از استان مسکو روسیه به دنیا آمد. او تا ۶ سالگی و تا زمانی که والدینش تصمیم گرفتند برای فرصت‌های شغلی بهتر به کانادا مهاجرت کنند، در روسیه زندگی کرد. زمانیکه او در کلاس سوم یک مدرسه ابتدایی در کانادا درس می‌خواند، در جمع کودکان با استعداد برای بورسیه جای گرفت. 

در حالی که قرار گرفتن نام ویتالیک در این برنامه به معنی فرصت‌های آموزشی بیشتر بود، اما اساساً او را از هم‌کلاسی‌ها و دوستانش جدا کرد. ویتالیک در این برنامه تحصیلی به سرعت فهمید که مجموعه استعدادها و مهارت‌های خاص او برای همتایان و حتی معلمانش عجیب‌وغریب است.

کودک نابغه به اسم ویتالیک

او اساساً آماده یادگیری هرگونه مطالب مرتبط با ریاضی و برنامه‌نویسی بود و از ابتدا علاقه شدیدی به اقتصاد نشان می‌داد به طوری که اعداد سه‌رقمی را دوبرابر سریعتر از هم‌سن‌و‌سالان خود می‌توانست به صورت ذهنی با هم جمع کند.

اما سازنده اتریوم با گردهمایی‌های اجتماعی و فعالیت‌های فوق برنامه‌ غریبه بود. همانطور که خودش نیز به یاد می‌آورد بسیاری از مردم درباره اینکه او به یک نابغه ریاضی بسیار شبیه است، صحبت می‌کردند. آن زمان این فکر در سر ویتالیک شکل گرفت که چرا نمی‌تواند یک شخص عادی با میانگین نمراتی مثل هر کس دیگر باشد.

نوجوانی ویتالیک بوترین

خالق اتریوم دوران دبیرستان خود را به مدت ۴ سال در یک مدرسه خصوصی به نام آبلارد در تورنتو گذراند. ویتالیک از سال‌هایی که در دبیرستان سپری کرده بود به عنوان جذاب و پربازده‌ترین سال‌های زندگی‌اش یاد کرد. این مدرسه درک وی را از آموزش تغییر داد، بطوریکه اخلاق و نتایج تحصیلی‌اش بلافاصله پس از تحصیل در این مدرسه به طور قابل توجهی تغییر پیدا کرد. در آبلارد بود که ویتالیک عطش و اشتیاق به یادگیری‌اش را گسترش داد؛ به خصوص اینکه در این مرحله یادگیری را برترین هدف زندگی خود قرار داد.

دوران دانشجویی ویتالیک بوترین

احتمالاً گشتن به دنبال یک علاقه‌مندی دیگر، در زندگی بود که ویتالیک، سازنده اتریوم را به سوی دنیای ارزهای دیجیتال هدایت کرد. او اولین بار درباره بیت کوین از پدرش که استارت‌آپ نرم‌افزاری در سال ۲۰۱۳ به راه انداخته بود، شنید. زرق و برق ارزهای دیجیتال در نگاه اول نظر او را معطوف خود نکرد. اولین فکری که به ذهنش خطور کرد این بود که شکست ارزهای دیجیتال به دلیل فقدان ارزش ذاتی برای آن‌ها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

هرچند بعدها این موضوع بیشتر و بیشتر به گوشش خورد و باعث ایجاد علاقه ویتالیک به ارزهای دیجیتال شد. همانطور که خود او نیز اشاره کرده، اگر شما چیزی را دوبار بشنوید، ایده‌ خوبی است که کمی از زمان خود را صرف آن کرده و اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنید.

ورود ویتالیک بوترین به ارزهای دیجیتال

در آن دوران به دید ویتالیک هر چیزی که با قانون‌گذاری دولت‌ها سروکار داشت یا تحت کنترل شرکت‌ها بود، شرورانه به نظر می‌رسید. طبیعتاً، ماهیت غیرمتمرکز و غیرقابل کنترل بیت کوین علاقه او را جلب کرد. حتی با وجود اینکه خط‌ مشی او درباره خوب و بد از آن زمان به‌طور قابل توجهی به‌روزتر شده است، اما عقیده قلبی ویتالیک هنوز هم این است که قدرتمندان قدرت بی‌حدوحصری در اختیار دارند.

بوترین بیشتر زمان خود را بر روی در انجمن‌های گوناگون مرتبط با بیت کوین سپری می‌کرد و به تحقیق درباره این شبکه مشغول بود. در ابتدا، عنصر ارز دیجیتال در این شبکه بود که توجه ویتالیک را به خود جلب کرد. اما هرچه بیشتر درگیر جامعه ارزهای دیجیتال می‌شد، بیشتر درباره فناوری زیرین و بی‌نهایت پتانسیل‌دار مجازی بیت کوین فکر می‌کرد.

در ماه می سال ۲۰۱۳ به شهر سن خوزه کالیفرنیا سفر کرد تا در کنفرانس مرتبط با بیت کوین به عنوان نماینده مجله بیت کوین حضور پیدا کند. این اولین بار بود که بوترین به عینه شاهد سرزنده و پرجنب‌وجوش بودن جامعه شکل گرفته پیرامون ارزهای دیجیتال بود. وی قانع شده بود که این پروژه‌ای است که قطعاً ارزش وقت گذاشتن و وارد شدن به آن را دارد.

دور دنیا با بیت کوین

اواخر همان سال، خالق اتریوم تحصیل در دانشگاه را کنار گذاشت و تصمیم گرفت با بیت کوین هایی که بدست آورده، دور دنیا سفر کند و افرادی که به گسترش قابلیت‌های شبکه بیت کوین کمک می‌کنند تا آن را در نوع خود به چیزی بزرگتر و قدرتمندتر از آنچه هست تبدیل کنند را ملاقات کند.

ویتالیک طی سفرهایش با پروژه‌های مرتبط با بیت کوین مختلفی از مغازه‌های کوچک در نیوهمپشایر و رستوران‌هایی در برلین که بیت کوین در آن‌ها پذیرفته شده بود گرفته تا خودپردازهای بیت کوین و جوامع کوچک سرتاسر جهان، آشنا شد. هر چند تمامی آن‌ها بیشتر بر روی نحوه بهبود عملکرد و مطرح ساختن بیت کوین به عنوان یک پول تمرکز کرده بودند.

سفر ویتالیک به اسرائیل

در اکتبر ۲۰۱۳، او از اسرائیل دیدن و با افرادی که پروژه‌های کاورت‌کوینز و مسترکوین را هدایت می‌کردند، ملاقات کرد. پروژه‌های ذکر شده کاربردهای بلاک چین برای مقاصد مختلف مانند ایجاد توکن بر روی شبکه بیت کوین، امکان ایجاد قراردادهای مالی و غیره را مورد پژوهش قرار داده بودند. با اینکه آن‌ها همچنان از بلاک چین بیت کوین استفاده می‌کردند اما با این حال خصوصیات جدیدی به تراکنش‌های بیت کوین اختصاص می‌دادند.

پس از مشاهده پروتکل‌هایی که پروژه‌های مختلف از آن استفاده می‌کردند، ویتالیک دریافت که تعمیم گسترده کاری که پروتکل‌ها انجام می‌دهند با جایگزین کردن کارکرد آن‌ها با زبان برنامه‌نویسی کامل تورینگ امری امکان‌پذیر است. 

ایده اولیه اتریوم

در علوم کامپیوتر زبان برنامه‌نویسی کامل تورینگ (Turing Completeness) چیزی است که کامپیوتر را قادر می‌سازد هر مسئله‌ای را با دادن الگوریتم مناسب و حافظه و زمان کافی حل کند. ویتالیک در ابتدا ایده‌ای که داشت را به پروژه‌های آن دوران معرفی کرد اما همه آن‌ها به او گوشزد کردند که زمان مناسبی برای اجرای چنین چیز بزرگی نیست. پس او تصمیم گرفت که به تنهایی دنبال ایده‌ای که داشت برود.

معرفی عمومی اتریوم

همچنین بوترین اتریوم را در کنفرانس بیت کوین در شهر میامی روی صحنه معرفی کرد. چندماه بعد تیم پروژه تصمیم گرفت برای اتر که ارز دیجیتال شبکه محسوب می‌شد، فروش جمعی انجام دهد. در همان دوران خود ویتالیک وام بلاعوض تیل فلوشیپ با مبلغ ۱۰۰ هزار دلار دریافت کرده بود.

عرضه اولیه یا ICO اتریوم

در طول فروش جمعی که اتر در ازای بیت کوین فروخته شد، تیم اتریوم بیش از ۳۱,۰۰۰ بیت کوین از جامعه ارزهای دیجیتال جمع‌آوری کرد که ارزشش در آن زمان چیزی نزدیک به ۱۸ میلیون دلار بود. هرچند در زمان فروش جمعی بیت کوین در محدوده ۶۵۰ دلار معامله می‌شد، اما پس از گذشت زمان، سقوط شدیدی تجربه کرد و تیم پروژه باید با زیان از دست دادن میلیون‌ها دلار روبرو می‌شد.

با این وجود، سرمایه جمع‌آوری شده برای تاسیس بنیاد اتریوم که یک سازمان غیرانتفاعی واقع در سوییس بود، کافی به نظر می‌رسید. این بنیاد با هدف نظارت بر توسعه نرم‌افزار منبع‌باز اتریوم ایجاد شده بود.

علی‌رغم برخی مشکلات، سرمایه‌پذیری جمعی اتریوم سومین کمپین برتر در این زمینه بود که همین نیز موجب پوشش رسانه‌ای پلتفرم در نشریات مالی بزرگ و معتبری از جمله وال‌استریت جورنال شد.

 

خروج از نسخه موبایل