سانترال یا سیستم تلفنی voip – هزینه کدام یک بیشتر است؟

سانترال یا سیستم تلفنی ویپ

در طی سال‌ های گذشته، با پیشرفت تکنولوژی و گستردگی اینترنت، در حوزه ارتباطات نیز انقلاب بزرگی به وجود آمد. امروزه تمامی کسب و کارها در زمان خرید سیستم ‌های تلفنی، میان دو راهی سانترال یا سیستم تلفنی voip قرار می‌ گیرند. به همین دلیل سوال سانترال یا سیستم تلفنی voip، کدام یک بهتر است؟ و یا هزینه کدام یک بیشتر است؟ ایجاد می ‌شود.

سیستم تلفنی voip

تمامی شرکت‌ ها و کسب و کارهایی که نیاز دارند تا با کارمندان و مشتریان خود ارتباط برقرار کنند، باید با تکنولوژی سانترال و ویپ آشنایی داشته باشند تا بتوانند متناسب با نیازها و خواسته‌ هایی که دارند، یک گزینه مناسب را از میان آن‌ ها انتخاب کنند. در نظر داشته باشید در ادارات و کارخانه‌ ها و ارگان‌ ها، یک تلفن ثابت و چند خط داخلی به صورت همزمان، جزو ضروری‌ ترین هاست. در ادامه قصد داریم دو تکنولوژی شامل سانترال و voip را معرفی کنیم و تفاوت این دو سیستم تلفنی را از جهات مختلف از جمله هزینه اجرا و استفاده از آن ها بررسی کنیم. اگر شما نیز در دوراهی سانترال یا سیستم تلفنی voip  قرار گرفته اید، در ادامه با ما همراه شوید.

آشنایی با سیستم تلفنی ویپ  (voip)

آشنایی با سیستم تلفنی voip

در نظر داشته باشید پیش از اینکه به اینترنت دسترسی وجود داشته باشد، تماس های تلفنی بر روی ابزاری تحت عنوان ” PSTN” که در حقیقت یک شبکه عمومی تلفن بود، صورت می‌ گرفت. برقراری تماس به این روش، با هزینه های زیادی نیز همراه بود. با دسترسی به اینترنت، شرایط نیز دستخوش تغییرات بسیار زیادی شد؛ به طوری که تلفن هایی با تکنولوژی ویپ به بازار عرضه شدند. سیستم تلفنی voip به این صورت است که صدا در بستر شبکه منتفل می گردد. در این سیستم، تماس تلفنی بر روی شبکه ای تحت عنوان ” IP” منتقل می شود.

در این مدل بدون اینکه نیازی به سیم کشی باشد، می توان از مقدار زیادی شماره‌ های داخلی استفاده نمود. به دلیل ماهیت دیجیتالی سیستم ویپ (voip) پردازش و پیاده سازی هر گونه عملیاتی بر روی آن، خیلی ساده و راحت صورت می گیرد. به همین دلیل است که شرکت های تولید کننده تلفن های سنتی، با دسترسی به ارتباطات مربوط به شبکه، می توانند به وسیله پروتکل های خاص با سرویس های شبکه دیگر نیز ارتباط برقرار نمایند.

بحث تلفن تحت شبکه یا تلفن IP 

جهت راه اندازی سیستم تلفنی voip شما به تلفن تحت شبکه یا تلفن ip نیاز خواهید داشت. ما به شما تلفن های تحت شبکه یالینک را پیشنهاد می کنیم. جهت خرید تلفن yealink می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید و با ما در تماس باشید.
تلفن : 02191075450

سیستم تلفنی ویپ در دو مرحله فیزیکی و نرم افزاری راه اندازی و نصب می گردد. در حالت فیزیکی، ویپ بر روی دستگاه هایی که دارای برند تجاری معتبر هستند، قابل استفاده می باشد. در این صورت پایداری و امنیت شبکه نیز مورد بررسی قرار نمی گیرد، چراکه ویپ توسط برندهای تجاری تولید می گردد و تمامی مسائل مرتبط با پایداری و امنیت ویپ برای آن در نظر گرفته شده است.

در روش دوم و برای راه اندازی voip در حالت نرم افزاری، باید نرم افزار بر روی یک سرور جداگانه نصب و راه اندازی گردد. با توجه به شیوه استفاده از این نرم افزار، مهم است مسائل مرتبط با پایداری و امنیت ویپ نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

آشنایی با تلفن سانترال

سانترال و یا مرکز تلفن، دستگاهی است که مشابه با یک مخابرات کار می کند؛ به عبارتی ساده تر، تلفن های سانترال، مشابه با تلفن های معمولی، دارای یک زوج سیم برای برقراری ارتباط هستند.

از تلفن های سانترال با هدف بهبود ارتباطات میان مشتریان و کارمندان در شرکت های مختلف استفاده می گردد؛ اصلی ترین دلیل این موضوع نیز این است که تلفن سانترال به منظور برقراری ارتباطات داخلی و خارجی در هر شرکتی، ضرورت دارد. دستگاه های سانترال با استفاده از کامپیوترها تنظیم می گردند. در کشورمان از تلفن های سانترال با هدف پیاده سازی تلفن گویا و همینطور ارتباطات داخلی سازمان ها استفاده می شود.

سانترال موجود در بازار ایران، در مدل های مختلفی وجود دارد و از برندهای متنوعی نیز شامل اریکسون، پاناسونیک، کارین و … موجود هستند. انتخاب از میان سانترال از برندهای کم ظرفیت و یا پرظرفیت، بر اساس نوع و بزرگی و یا کوچکی و همینطور نیاز یک سازمان صورت می‌ گیرد.

بر روی تلفن های سانترال، تعدادی پورت وجود دارد که با توجه به اینکه مقدار آن ها چقدر است، امکان برقراری ارتباط داخلی وجود دارد. البته در نظر داشته باشید که تلفن سانترال با توجه به تعداد پورت هایی که برای برقراری ارتباط دارد، دارای محدودیت هایی نیز می باشد. به طوری که هر چه میزان پورت ها بیشتر باشد، امکان برقراری ارتباط داخلی نیز بیشتر خواهد شد.

سانترال یا سیستم تلفنی voip – هزینه کدام یک بیشتر است ؟

شیکه یا سیستم voip

سانترال یا سیستم تلفنی voip هر یک دارای ویژگی های خاص خود هستند و برای کاربردهای متفاوتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. از ویژگی های کاربردی که سیستم ویپ از آن برخوردار است، قابلیت اتصال به شبکه می باشد. به طوری که برای برقراری ارتباط با آن ها نیازی به کابل کشی نیست و می توان با اتصال به کامپیوتر، هزینه ها را کاهش داد.

در ادامه به اینکه هزینه سانترال یا سیستم تلفنی voip چه تفاوتی دارند و هزینه کدام یک بیشتر است؟ پرداخته ایم.

  • قیمت گوشی های تلفن در سیستم ویپ و سانترال، دارای اختلاف زیادی نیستند؛ به طوری که از نظر هزینه، هیچ یک از این تلفن ها بر دیگری برتری ندارد.
  • تکنولوژی ویپ برای ادارات و سازمان هایی که قصد تهیه گوشی های زیاد و پرداخت هزینه بیش از اندازه برای تهیه گوشی تلفن را ندارند، مناسب تر است. تلفن های نرم افزاری voip به صورت ویندوزی عرضه می شوند که در صورتی که بر روی سیستم پرسنل نصب شوند و برای آن ها یک هدفون اختصاص داده شود، به تمامی امکاناتی که یک گوشی دارد، دسترسی خواهند داشت، بدون اینکه نسبت به تلفن های عادی، کم و کسری داشته باشند.

سایر تفاوت های سانترال یا سیستم تلفنی voip

سانترال یا سیستم تلفنی voip ضمن اینکه از نظر هزینه با یکدیگر متفاوت هستند، دارای تفاوت های دیگری نیز می باشند:

  • در نظر داشته باشد که امروزه بسیاری از سازمان ها، فعالیت خود را به صورت مشاغل دورکار انجام می دهند. برای این دسته از مشاغل، بهترین اقدام تهیه سیستم ویپ است. به طوری که پرسنل یک مجموعه می توانند در منزل خود به تماس ها پاسخ دهند. این در حالی است که یکی از معایب سانترال این است که در این زمینه کاربردی را ندارد.
  • در صورتی که یکی از پرسنل در یک مجموعه، قصد جابجایی میزکار خود را داشته باشد، با بهره گیری از سیستم تلفنی voip به راحتی به محل جدید منتقل می شود. این در حالی است که انتقال به محل جدید در سیستم سانترال، زمانبر است.

آیا سیستم تلفنی voip در مقایسه با سانترال انتخاب بهتری است؟

سیستم تلفنی voip در مقایسه با سانترال دارای مزیت های بسیاری است. در ادامه به برخی از مهم ترین مزیت های سیستم تلقنی voip اشاره کرده ایم.

راه اندازی ساده سیستم تلفنی ویپ

اصلی ترین مزیتی که سیستم تلفنی ویپ نسبت به سانترال از آن برخوردار است، این است که سیستم های ویپ دارای رابط کاربری بر پایه وب می باشند؛ به طوری که با استفاده از ویپ، می توان در هر کجا به سیستم ویپ دسترسی داشت؛ این درحالی است که در سیستم سانترال، بسیار مهم است که برنامه ریزی از طریق کدهای مخصوص و نرم افزارهایی که روی تلفن می‌ باشند، صورت بگیرد.

ویژگی صف انتظار

با استفاده از سیستم تلفنی ویپ، مشتریان می‌ توانند از ویژگی صف انتظار نیز استفاده کنند. به طوری که اگر داخلی مربوطه اشغال باشد، تا زمان برقراری ارتباط منتظر بمانند و تماس را نگه دارند تا اگر خط آزاد شد، تماس نیز مجدد برقرار شود.

پشتیبانی از ویژگی  IVR

با این ویژگی، می توان برای ارتباط با بخش های مختلف، یک منوی صوتی را ایجاد نمود. در صورتی که یک سازمان از بخش های آموزش، مالی و پشتیبانی تشکیل شده است، مشتریان بتوانند به بخش مورد نظر خود متصل شوند.

ضبط مکالمات و گزارش گیری

در سیستم تلفنی voip، می توان تمامی تماس ها را ضبط کرد. به طوری که با این قابلیت، یک سازمان قادر به مدیریت تمامی تماس ها و مکالمات خواهد بود.

امکان برقراری ارتباط از طریق کنفرانس

برای برقراری ویدئو کنفرانس از راه دور، از میان سانترال یا سیستم تلفنی voip، ویپ گزینه مقرون به صرفه تری است.

 افزایش بازدهی کیفیت خدمات به مشتریان

در سیستم های voip از بستر IP استفاده می شود؛ به این معنی که به راحتی می توان با نرم افزارها و سرورهای دیگر نیز ارتباط برقرار کرد. برای مثال سیستم های ویپ قابلیت اتصال به سرویس‌ های ERP، CRM و… را دارند.

سخن آخر

در این مقاله سانترال یا سیستم تلفنی voip، را از نظر هزینه و همینطور مزیت هایی که سیستم تلفنی ویپ در مقایسه با سانترال دارد، بررسی کردیم. امیدواریم اطلاعات این محتوا به شما کمک کند تا بتوانید انتخاب درستی را داشته باشید. توصیه می‌ کنیم اگر از دوراهی سانترال یا سیستم تلفنی voip عبور کردید و انتخاب خود را انجام دادید، برای تهیه هر یک از این دو سیستم تلفنی، به فروشگاه های معتبر مراجعه نمایید تا از اصل بودن آن ها اطمینان به دست آورید. از همراهی شما تا انتهای این مقاله متشکریم.