سیم کشی ساده ساختمان

مان طور که ممکن است بدانید ساختمان سازی با گسترش تکنولوژی در حال پیشرفت است و از چند مرحله تشکیل شده است. یکی از مراحل آماده سازی ساختمان برای سکونت، سیم کشی ساختمان می‌ باشد. اصول و قوانین استاندارد باید در سیم کشی رعایت شوند تا بتوانید به نتیجه مورد نظر برسید. برای این که سیم کشی به صورت درست انجام شود باید بر اساس استاندارد ها و آیین نامه‌ های اجرائی باشد. سیم کشی ساختمان در تامین امنیت نقش مهمی دارد و باید به شیوه‌ ای اجرا شود که مانع از خطر آتش سوزی شود و سلامت ساکنان را به خطر نیندازد.

ساختمان

روش‌ های سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان به دو صورت روکار و توکار قابل اجرا است که هر کدام ویژگی‌ های خاصی دارند.

سیم کشی روکار

در سیم کشی روکار سیم‌ ها روی گچ قرار دارند و قابل مشاهده هستند‌ در این سیم کشی اگر حادثه‌ ای رخ دهد عیب‌ یابی کردن به سادگی امکان پذیر است.

سیم کشی توکار

سیم کشی توکار به سادگی سیم کشی روکار نیست و پیچیده‌ تر است. این نوع سیم کشی بر اساس میزان هزینه، مکان ساختمان، طراحی و چیدمان ساختمان و سطح امنیت مورد نیاز در محیط‌ های مختلف به سه روش انجام می‌ شود.

سیم کشی به وسیله جعبه تقسیم

 در این روش سیم‌ ها در قسمت بالای دیوار و به شکل افقی هدایت می‌ شوند و در داخل لوله‌ های برق قرار می‌ گیرند. در هر محلی که نیاز باشد جعبه تقسیم قرار می‌ گیرد برای نمونه ممکن است در بالای کلید و پریز ها قوطی‌ های تقسیم تعبیه شوند. تقسیم سیم‌ ها در داخل جعبه تقسیم صورت می‌ گیرد.

استفاده از جعبه تقسیم در گذشته رواج زیادی داشت اما امروزه با تولید تجهیزات به روز، کمتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به علاوه در سیم کشی به وسیله جعبه تقسیم در مقایسه با دیگر روش‌ ها امنیت کمتر و عیب یابی نیز مشکل‌ تر است.

سیم کشی از طریق قوطی کلید و پریز

در این روش جعبه کلید و پریز جایگزین جعبه تقسیم شده‌ است و قوطی کلید و پریز باید به گونه‌ ای نصب شود که جای کافی برای کلید و پریز وجود داشته باشد. معمولا فضای کافی در جعبه‌ های کلید و پریز برای سیم‌ ها وجود ندارد بنابراین برای ایجاد فضای مورد نیاز در پشت این قوطی‌ ها کنده کاری انجام می‌ شود.

در این روش وسایل روشنایی و پریز ها دارای سیم‌‌ کشی جداگانه هستند. در اغلب ساختمان‌ ها از این روش برای سیم کشی ساختمان استفاده می‌ شود و محبوبیت بیشتری نسبت به دیگر روش‌ها دارد.

سیم کشی به وسیله جعبه فیوز

در این روش، سیم‌ کشی مکان‌ های مختلف ساختمان مانند آشپزخانه، سالن، اتاق خواب در جعبه فیوز تقسیم می‌ شود. در مکانی که امکان انتقال لوله‌ های سیم‌ کشی وجود دارد جعبه فیوز قرار می‌ گیرد. اغلب در محلی که دسترسی به آن آسان است مانند راهروها جعبه فیوز را قرار می‌ دهند.

در مقایسه با دو روش دیگر، عیب یابی در این روش ساده‌ تر است زیرا هر  بخشی از ساختمان دارای سیم کشی جداگانه می‌ باشد. به همین دلیل در مکان‌ های اداری، مراکز درمانی و مناطق مسکونی از این روش استفاده می‌ شود.

در این شیوه‌ به علت جدا بودن سیم‌ های روشنایی از سیم‌ های پریزها، سیم زیادی مورد استفاده قرار می‌ گیرد و هزینه بالای سیم کشی در این روش از نقاط ضعف آن محسوب می‌ شود.

روش‌ های سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان شامل چه مراحلی است؟

سیم کشی ساختمان در چند مرحله خلاصه می‌ شود. هر مرحله تکمیل کننده مرحله قبلی است و دقت عمل در انجام سیم کشی اهمیت زیادی دارد، مراحل سیم کشی عبارتند از:

نقشه ساختمان

برای انجام سیم کشی در وهله اول باید به نقشه ساختمان دسترسی داشته باشید. این نقشه به وسیله مهندس برق یا کسی که کار برق کشی انجام می‌ دهد تهیه می‌ شود. استفاده از نقشه، به سیم کشی ساختمان سرعت بیشتری می‌ دهد.

خط تراز

پس از این که نقشه ساختمان تهیه شد با استفاده از خط تراز باید جای کلید، پریز، جعبه فیوز و جعبه تقسیم معین شود و سپس کنده کاری شروع شود.

بر اساس قوانین و استاندارد های سیم کشی، کلید و پریز ها باید از سطح زمین فاصله مشخصی داشته باشند سپس این فاصله به وسیله لیزر یا شلنگ تراز معین می‌شود. به این ترتیب کلید و پریزها در ارتفاعی مناسب از سطح زمین نصب می‌شوند.

کنده‌ کاری

پس از تهیه نقشه و مشخص شدن محل نصب کلید و پریز ها به وسیله خط تراز کنده‌ کاری شروع می‌ شود. در گذشته کنده‌ کاری به سختی و با وسایلی مانند قلم، چکش و تیشه انجام می‌ شد.

ولی اکنون با تولید وسایل صنعتی پیشرفته از ابزاری مانند هیلتی، شیار‌زن و بتن‌ کن برای کنده‌ کاری استفاده می‌ شود. این ابزار در برند ها و طرح‌ های مختلف وجود دارند و کاربرد های گوناگون دارند همچنین سرعت کنده‌ کاری به وسیله این ابزار در زمان کوتاهی انجام می‌ شود.

قوطی گذاری

پس از کنده‌ کاری، نوبت به نصب جعبه‌ های کلید و پریز می‌ رسد. این قوطی‌ها باید به وسیله گچ در مکان تعیین شده قرار بگیرند. سطح قوطی‌ ها نسبت به سطح دیوار باید به طور دقیق تنظیم شود و این کار اهمیت زیادی دارد و باید مورد توجه قرار بگیرد.

لوله گذاری

لوله‌ های برق سیم‌ ها را از فشار و آسیب‌ های دیگر حفظ می‌ کند به علاوه برای انتقال سیم‌ های تلفن، آنتن و برق به بخش‌ های دیگر ساختمان استفاده می‌شوند. لوله گذاری نیز باید بر اساس نقشه و در محل‌ های مخصوص انجام شود.

تعداد و روش لوله گذاری تحت تاثیر، نقشه ساختمان و شیوه سیم کشی می‌ باشد. لوله‌ های برقی که در بازار وجود دارند دارای کاربری‌ های متفاوت هستند و با توجه به نوع ساختمان باید انتخاب شوند. لوله‌ های برقی که در اغلب سیم کشی‌ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند شامل لوله‌ های فلزی، لوله‌ های PVC، لوله‌ های گالوانیزه و پلاستیکی هستند.

سیم کشی

در این مرحله سیم کشی کلی ساختمان انجام می‌ شود و سیم آنتن، برق و تلفن در داخل لوله‌ های برق طبق نقشه قرار می‌ گیرد. برای قرار دادن سیم‌ ها در داخل لوله‌ های برق از فنر سیم کشی استفاده می‌ شود. فنر سیم کشی به صورت پلاستیکی و فلزی در بازار وجود دارد.

سیم بندی

در مرحله آخر مرتبط کردن سیم‌ ها به کلید و پریز و قوطی‌ ها انجام می‌شود. این مرحله بسیار مهم است و باید با دقت انجام شود؛ زیرا بی دقتی در این مرحله ممکن است خسارت‌ و اتفاقات ناگواری به دنبال داشته باشد.

سخن پایانی

 سیم کشی ساختمان حرفه‌ ای تخصصی است که برق ساختمان را تامین می‌ کند اگر اشتباهی در سیم کشی رخ دهد جریان برق با مشکل روبرو می‌شود و ممکن است صدمات جانی به ساکنان ساختمان وارد کند؛ این کار حتما باید توسط فردی که دوره آموزش برق ساختمان را دیده انجام شود. اگر به دنبال یک آموزشگاه مناسب هستید پیشنهاد ما آموزشگاه فنی پارس است، این آموزشگاه با کمک اساتید با تجربه بهترین کلاس های آموزشی را تشکیل داده است.