صنعت کانکس سازی در ایران

خانه‌ های پیش‌شاخته و یا کانکس، نوعی سازه‌ های ساختمانی از جنس فولاد هستند. کانکس در زمان های قدیم با جنس های دیگری همچون چوب نیز ساخته می‌ شد. امروزه قطعات فولادی کانکس‌ ها در کارخانه‌ ساخته می‌ شوند. پس از ساخت، این قطعات به محل استقرار مورد نظر منتقل شده و در آنجا سرهم و نصب یا به اصطلاح اسمبل و مونتاژ می‌ شوند. بعد از مونتاژ شدن این قطعات، ساختمان پیش‌ ساخته یا کانکس که مشتری سفارش داده بود به او تحویل می‌ گردد. در ادامه این مقاله به توضیح تاریخچه صنعت کانکس و بررسی این موضوع که صنعت کانکس سازی چه زمانی به ایران وارد شده است و این صنعت در ایران چگونه است و فعالیت شرکت هایی مانند طراح و سازنده کلبه و کانکس و خانه پیش ساخته آرین سازه به چه شکل است می‌ پردازیم.

ساختمان

تاریخچه صنعت کانکس در جهان

اولین نمونه‌ های کانکس

اولین بار فردی به نام جان رالو (John Rollo) پیشنهاد ساخت بیمارستان‌ هایی متحرک را برای خدمت رسانی به مناطق دور افتاده داد. جان رالو که جراح ارتش بریتانیا بود، نقش‌ به سزایی در حوزه پزشکی داشت از جمله کمک‌ های او می‌توان به مشخص کردن وعده‌ های غذایی مناسب بیماران دیابتی اشاره کرد. در همین زمان یعنی ابتدای قرن 19 میلادی مهاجرین زیادی از انگلیس به استرالیا می‌ رفتند. در طی همین قرن هنری منینگ که فردی بریتانیایی بود، موفق به ساخت کلبه منینگ شد.
این کلبه اولین کانکس و یا خانه پیش‌ ساخته ای بود که تبلیغات زیادی داشته است. کانکس و یا خانه پیش‌ ساخته مینینگ با چوب ساخته شده و توسط کشتی به استرالیا فرستاده می‌ شد. در آنجا صاحبان این کلبه‌ ها، قطعات چوبی ساخته شده توسط مینینگ را بهم وصل می‌ کردند و کلبه خود را برپا می‌ ساختند. نام یکی از این کلبه‌ ها که همچنان نیز پابرجاست، کلبه دیدار دوستان آدلاید می‌ باشد. کانکس چوبی مینینگ تنها بعد از دو دهه تبدیل به یکی از محبوب ترین خانه‌ های پیش‌ساخته جهان شد. از دلایل محبوبیت آن قیمت مناسب، مقاومت بالا و مونتاژ راحت آن بود. کلبه منینگ تا نیمه‌ های قرن 19 نه تنها در استرالیا بلکه در سراسر انگلیس و آمریکا نیز یافت می‌ شد.

جهت آگهی از قمیت و سفارش انواع کانکس های ویلایی، کلبه چوبی(کلبه سوئیسی و سوئدی) و خانه های پیش ساخته با شماره 09126031001 در تماس باشید.

تاریخچه صنعت کانکس در ایران

تاریخچه صنعت کانکس در ایران

با پیشرفت علم و صنعت در سراسر دنیا، اکثر کشور‌ها به ساخت کانکس و یا ساختمان‌ های پیش‌ساخته روی آوردند، ایران نیز از جمله این کشورها بود. اولین بار در دهه 40 خورشیدی به‌ صورت رسمی صنعت کانکس سازی در ایران آغاز به‌ کار کرد. در تمام مراحل رشد هر کشور تمامی صنعت‌ های آن کشور با این پیشرفت همراه می‌ شوند. در کنار این پیشرفت ممکن است شرایط متفاوت اقتصادی، سیاسی و یا نظامی رخ دهد. ایران نیز کشوری است که در هر برهه از زمان دارای چالش‌ های بسیار متفاوتی بوده است. صنعت کانکس سازی در ایران همواره با این چالش‌ ها همراه بوده است و خود را با شرایط تطبیق داده است. این صنعت در ایران توانسته تا متناسب با نیاز روز حرکت کرده و کیفیت خود را بسط دهد.
به ‌طور مثال در زمان جنگ تحمیلی که جنگ بین ایران و عراق بود، علاوه بر تمامی ارگان‌ های دولتی، تمام شرکت‌ های خصوصی نیز باید برای کمک به جنگ آماده می‌ شدند. از این رو شرکت‌ های خصوصی زیادی در ساخت کانکس‌ های مختلف برای مصارف گوناگون در ایران دست به کار شدند. اما به دلیل حیاتی بودن شرایط و نبود وقت کافی گاها بعضی از کانکس‌ های ساخته شده دارای کیفیت بالایی نبوده و مشکلات مختلفی داشتند.
این مشکلات فقط محدود به زمان جنگ نمی‌ شود. شرایطی مانند سیل و زلزله نیز از جمله شرایطی است که شرکت‌ های ساخت کانکس باید با سرعت بالا تعداد زیادی کانکس تولید کنند. در این زمان‌ ها نیز به علت افزایش تقاضا سرعت ساخت و آماده سازی کانکس اهمیت بالایی پیدا می کند. به غیر از این شرایط شرکت‌ های ساخت کانکس بهترین تلاش خود را در ساخت کانکس‌ های با کیفیت بالا کرده‌اند. 

ویدیو نحوه ساخت کانکس های پیش ساخت در youtube 

‫3 دیدگاه ها

  1. واقعا جالب بود که صنعت کانکس تو ایران از دهه ۴۰ شروع شده و چطور تو زمان جنگ و بحران‌های طبیعی اینقدر به کار اومده. به نظرم پیشرفت تو این صنعت خیلی قابل تحسینه، مخصوصا که به سرعت و با کیفیت بالا کانکس‌های مختلف رو تولید می‌کنن. امیدوارم این روند ادامه داشته باشه و بتونه به نیازهای مختلف مردم خوب پاسخ بده. 👍

  2. اولین نمونه‌های کانکس خیلی جالبن! اولین بار، هنری منینگ تو قرن 19 یه سری کلبه‌های چوبی ساخت که به راحتی مونتاژ می‌شدن و از بریتانیا به استرالیا ارسال می‌شدن. این کلبه‌ها به سرعت محبوب شدن و به عنوان یکی از اولین کانکس‌های پیش‌ساخته شناخته شدن. واقعا با این ابتکار، صنعت کانکس راه خودش رو پیدا کرد و به مرور زمان پیشرفت کرد.

  3. خیلی جالب بود! اصلاً نمی‌دونستم که تاریخچه کانکس‌ها به این قدمت برمی‌گرده و توی ایران هم از دهه ۴۰ شروع شده. اینکه کانکس‌ها اول برای شرایط اضطراری مثل جنگ و بلایای طبیعی ساخته می‌شدن و کم‌کم کیفیتشون بالا رفته، واقعاً نشون می‌ده که چقدر این صنعت توی ایران پیشرفت کرده. مرسی بابت اطلاعات خوبتون!